PDA

View Full Version : Meest veelzijdige Wah



JimiDylan
23 november 2011, 06:51
Er zijn al flink wat threads over WahWah's, maar ik ben deze specifieke vraag nog niet tegengekomen, en ik zou hier toch graag wat meer over willen weten. Ik ben nu in het bezit van een Vox V847. Een prima wah, maar lang niet voor alles. Voor blues, lichte funk en rock is hij ok, maar zodra je de wat hardere kant op gaat vind ik het echt tegenvallen. Ik zoek dus een wah die dit beiden goed aankan. Zo vind ik de Zakk Wylde wah geweldig als er metal of hardrock gespeeld wordt, maar zodra het lichtere werk er dan is vind ik het weer veel te agressief. Zijn er dus, naar jullie weten, Wah's die geschikt zijn voor meerdere genres en dus veelzijdiger zijn? Benieuwd naar jullie meningen. Overigens speelt geld wel een rol, het liefst niet al te duur, maar uiteindelijk gaat kwaliteit toch boven de prijs.

Tankman
23 november 2011, 09:40
Naar mijn mening is er niet echt een wah die uit zichzelf super veelzijdig is, tenzij het er een is die je kunt instellen. Dan blijft er voor mij maar 1 Wah over en dat is de Dunlop 535Q. Deze wah kun je exact instellen naar jouw wens.

apekop
23 november 2011, 10:10
De Gig FX Megawah is heel veelzijdig. Heel goede wah sounds, gain instelbaar etc. en zelfs een autowah en triggerwah aan boord:
http://www.gig-fx.com/products/mega-wah/

Thiez
23 november 2011, 10:55
RMC3 wah. Alles is in te stellen hieraan. De RMC5 of 6 kan ook genoeg zijn voor je.

http://www.realmccoycustom.com/

HaroldA
23 november 2011, 11:13
WH-10 wordt ook vrij breed ingezet, van funky RHCP tot flinke gain shredders...

zoon van Piet
23 november 2011, 11:45
Er zijn diverse wah's die je zoals de dunlop 535Q in kunt stellen. Er zijn er zelfs met meer mogelijkheden, bijvoorbeeld de RMC-3. Ik had zo'n inbouwsetje van Roger Mayer, de 9090A.

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/rogermayer_9090a_003.jpg
( foto komt van Discofreq)

Daar zit alles op dat je maar wensen kunt en het klinkt nog uitstekend ook! heb hem weggedaan omdat ik gek werd van alle mogelijkheden.. ;)

Bernardduur
23 november 2011, 14:07
Ik heb recent mn wah leeggehaald en er een soort van parapedal (Tycobrahe) ingezet....... is meer een filter dat je bedient maar voor mij een stuk lekkerder qua sound!!!

En een stuk veelzijdiger!

JohnLord
23 november 2011, 14:14
Interessante discussie. Hoe zit het bijvoorbeeld met tonesuck van de hier genoemde wahs? Wahs schijnen daar berucht om te zijn.

zoon van Piet
23 november 2011, 14:19
een beetje highend wah is true bypass, toch?
( Die Mayer op de foto in elk geval..)
Nul tonesuck. Tot je hem aanzet, want in wezen kan wah omschreven worden als constante, variabele tonesuck.. :)

Thiez
23 november 2011, 14:19
RMC is in ieder geval true bypass

JohnLord
23 november 2011, 14:24
een beetje highend wah is true bypass, toch?
( Die Mayer op de foto in elk geval..)
Nul tonesuck. Tot je hem aanzet, want in wezen kan wah omschreven worden als constante, variabele tonesuck.. :)

Dat een TB wah niet suckt snap ik. TS heeft het echter over niet al te duur en dat is dan juist weer niet high end.

JimiDylan
23 november 2011, 14:49
Ik zal mijn niet al te duur even bijstellen.
De voorgesteld Dunlop is wat mij betreft perfect qua prijs (153 euro), en dus een kanshebber wat betreft aanschaffen (is tevens True Bypass). Ik heb echter zo ontzettend veel goeds gehoord over de RMC wah's, dat (mits ik ze ergens kan uitproberen in de winkel, en dit ook terecht blijkt te zijn), ze zeker op het lijstje staan. Duurder dan de RMC's gaat me echter wel echt te ver. 230 euro voor een wah is veel geld, maar als dat het waard is, dan is dat het waard.

Thiez
23 november 2011, 14:56
Ik heb mijn RMC3 voor 195 euro gekocht. Dit was een 'demo modelletje' bij muziekcentrum van gorp.
Nog niet goedkoop natuurlijk maar wel een blijvertje. Als ik een andere wahsound wil ik het wat rommelen met de knopjes en ik ben voorzien.

the sure thing
23 november 2011, 18:06
Ik heb ook de RMC3 2e hands gekocht. Idd een heel veelzijdige wah! De instelmogelijkheden zijn eindeloos. Een nadeel: je moet m wel telkens open maken wil je eea kunnen verstellen. De vrra is: wil je de regelknopjes aan de binnen- of buitenkant? Ik heb ook de fulltone deluxe wah: peperduur maar inmiddels ook 2e hands te krijgen. Het voordeel is dat alle regelknoppen aan de buitenkant zitten. Ik ben ook erg tevrden over de fulltone. De RMC lijkt overigens wel een ietsie minder brede sweep te hebben dan de fulltone, maar de RMC lijkt ook wel weer wat warmer te klinken.

HaroldA
23 november 2011, 18:07
Ik heb mijn RMC3 voor 195 euro gekocht.

Ik heb mijn WH-10 v1 voor €50,- gekocht en voor €6,- er een nieuwe switch ingezet.

Jan Buurman
23 november 2011, 18:15
Ondanks de naam is de Crybaby from Hell (Dimebagwah) ook erg goed instelbaar en daardoor breed inzetbaar. Ik ben er iig erg blij mee....

the sure thing
23 november 2011, 18:47
Je zou ook eens naar de Boss wah kunnen kijken. Die is veelzijdig instelbaar en relatief goedkoop. En Boss klinkt over het algemeen prima.

madman
23 november 2011, 19:25
@Thiez, gebruik je die eigenlijk wel eens tijdens solo's? Kan me van al die keren niet herinneren dat ik je m heb zien gebruiken...

Als je een beetje handig bent kun je ook gewoon een cry-baby 2e hands kopen en modden. Heb er bij de mijne een switch ingebouwd tussen 'stock' en een sound die meer geschikt is voor high-gain.
Maar je kan ook gewoon een paar variabele weerstanden inbouwen en dan instellen naar jouw smaak...

Mitch
23 november 2011, 20:07
Als je toch in de RMC hoek wil zoeken (al dan niet tweedehands): dat hoeft niet per se een RMC3 te zijn om veelzijdig te zijn. Ik heb ze inmiddels vrijwel allemaal al wel een keer gehoord of bespeeld en de meeste zijn eignelijk wel breed bruikbaar. Alleen de RMC1 vind ik niet zo denderend clean vanwege de boost. Maar de 2, 3, en de Picture wah (ben effe kwijt welk nummer dat tegenwoordig is) zijn prima breed inzetbaar. Ik heb nu zelf de Pic wah en die doet het zowel op gain als clean prima. Ik zou niet meer anders willen eerlijk gezegd.

Thiez
23 november 2011, 20:55
@Thiez, gebruik je die eigenlijk wel eens tijdens solo's? Kan me van al die keren niet herinneren dat ik je m heb zien gebruiken...

Als je een beetje handig bent kun je ook gewoon een cry-baby 2e hands kopen en modden. Heb er bij de mijne een switch ingebouwd tussen 'stock' en een sound die meer geschikt is voor high-gain.
Maar je kan ook gewoon een paar variabele weerstanden inbouwen en dan instellen naar jouw smaak...

Haha Jens, jij ook hier? Ik had het net in me bouwtopic nog niet door dat jij het was ;)
Ik gebruik hem in de band alleen voor de fire & ice solo. Verder gebruik ik hem alleen thuis.
Wil hem wel meer gaan gebruiken in de band maar soms is het gewoon te veel switchen en tapdansen om het allemaal geschakeld te krijgen.

ChazyChaz
23 november 2011, 20:58
De Ibanez Wheeping Demon is, ondanks de hele heavy metal vibe, super breed inzetbaar en erg fijn in te stellen. Heb zelf een Gig-fx Megawah, maar dat is wel net even een andere prijscategorie geloof ik. Ik kan hem je wel van harte aanraden, maar de Wheeping Demon moest ook zeker even genoemd worden vind ik!

madman
23 november 2011, 21:12
@Thiez, ja zekers!
Tijdje niet zo actief geweest, maar met het modden van die CB toch maar een topicje aangemaakt, zie ik jou ineens voorbij komen!

On topic: als modden niet je ding is, RMC hoor ik veel goeie verhalen over, lekker veelzijdig, die 535Q is ook een leuke wah. En als je een veelzijdige wah wil hebben die ook behoorlijk klinkt is die pw-10 van boss ook zeker eentje om te overwegen!

Thiez
23 november 2011, 21:20
Ik heb ook de RMC3 2e hands gekocht. Idd een heel veelzijdige wah! De instelmogelijkheden zijn eindeloos. Een nadeel: je moet m wel telkens open maken wil je eea kunnen verstellen. De vrra is: wil je de regelknopjes aan de binnen- of buitenkant? Ik heb ook de fulltone deluxe wah: peperduur maar inmiddels ook 2e hands te krijgen. Het voordeel is dat alle regelknoppen aan de buitenkant zitten. Ik ben ook erg tevrden over de fulltone. De RMC lijkt overigens wel een ietsie minder brede sweep te hebben dan de fulltone, maar de RMC lijkt ook wel weer wat warmer te klinken.

Bij de nieuwe RMC wah's zitten de knoppen buitenop ipv intern. Hij heeft dus toch geluisterd naar zijn klanten ;)

Maar inderdaad zoals hiervor ergens gezegd. De RMC serie zitten veel verschillende dingen in. De RMC3 heeft ze allemaal maar zo uitgebreid hoeft het misschien niet. Aan de andere kant, zijn ze allemaal duur. Dus als je dan toch veel geld uitgeeft kun je net zo goed de meest uitgebreide nemen vind ik ;)

Braindead
23 november 2011, 21:38
Er zijn verschillende wah's die je kunt instellen zoals bijv. hier al eerder genoemd de RMC. Ik vraag me wel af of je dan ook alle sounds hebt die jij eigenlijk graag zou willen en binnen de tijd die jij zou willen. De vraag is een beetje wat je er mee wil. Ik heb uiteindelijk voor de ZAkk Wylde gekozen juist omdat ik dat one size fits all principe wel fijn vind. Hij klinkt goed zonder er uren aan rond te hoeven draaien. Als het heel nauw komt kun je ook voor meerdere wah's kiezen. Dan kan je in ieder geval instant over een andere sound beschikken.

madman
23 november 2011, 21:56
Als het heel nauw komt kun je ook voor meerdere wah's kiezen. Dan kan je in ieder geval instant over een andere sound beschikken.

like i said, die pw-10 van boss, veelzijdig, en ondanks dat ik helemaal niet van teveel digitale moddeling hou; klinkt als een tiet!

JimiDylan
24 november 2011, 11:46
Ik zie dat men hier het in ieder geval eens is over 1 ding, de RMC wah's zijn ontzettend goed. Op het eerste gezicht lijken er geen op de 2dehands markt te zijn op het moment, wat jammer is, want ze lijken me zeker boeiend! Ik heb in ieder geval genoeg informatie om op zoek te gaan naar mijn favoriete wah! Hartstikke bedankt heren!

Nielsje
24 november 2011, 11:57
Op het eerste gezicht lijken er geen op de 2dehands markt te zijn op het moment, wat jammer is, want ze lijken me zeker boeiend!

Ook marktplaats heeft een zoekfunctie:
http://link.marktplaats.nl/502561130
http://link.marktplaats.nl/505554641

Blijkt maar weer dat je met je neus gezocht hebt.

JimiDylan
24 november 2011, 12:45
Ah ja, die had ik nog wel gezien inderdaad, maar dat was niet het model waar ik naar op zoek was. Het liefst een met de knoppen op de buitenkant, zoals deze:http://www.realmccoycustom.com/www/RMC3FL-2011.JPG

Daarnaast vond ik de RMC4 nog vrij duur voor een tweedehandse, maar dat kan aan mij liggen.