PDA

View Full Version : George Massenburg over drums opnemen.



Han S
22 november 2011, 22:26
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OZOVZQgXl9k

Doe er je voordeel mee.

muziekschuur
23 november 2011, 07:40
Wat voor overheads zijn dat?

skanky
23 november 2011, 07:46
Sanken CO100k

skanky
23 november 2011, 07:54
Voor de liefhebbers:

Kick: Audix D6
Kick: AKG D12e
Kick: Neumann u47 fet
Snare Shure SM57
Hihat: DPA 4011
Snare/Hihat: Royer Labs r101
Toms: AKG C414
Overheads: Sanken CO-100k

guhlenn
23 november 2011, 07:54
Leuk stuk! Ik experimenteer elke keer weer met de plaatsing van m;n overheads, maar val altijd terug op 1 punt met verschillende richting (XY?). Klinkt veel natuurlijker in mijn oren. Hoe doen jullie dat?

bass blom
23 november 2011, 09:02
Leuk stuk! Ik experimenteer elke keer weer met de plaatsing van m;n overheads, maar val altijd terug op 1 punt met verschillende richting (XY?). Klinkt veel natuurlijker in mijn oren. Hoe doen jullie dat?

omdat dat jouw oren benadert?

guhlenn
23 november 2011, 09:25
Ha bass,

Maar uh, ik vroeg niet waarom dat natuurlijker klinkt in mijn oren, ik vroeg hoe jullie het doen :). Ik neem aan dat massenburg ook wel eens op het idee is gekomen, maar hij gaat blijkbaar toch voor een andere methode...

bass blom
23 november 2011, 09:28
wat hij zegt, elke keer experimenteren anders wordt het saai.
dat is 1 van de grootste lessen uit het filmpje.

een 'standaard' overhead opstelling werkt op een standaard kit. die er altijd staat.
die staat er niet vaak, steeds een andere en steeds andere muziek.

guhlenn
23 november 2011, 09:52
JA, en elke keer klinkt XY beter. Hoe doe jij dat :D ?

bass blom
23 november 2011, 09:57
ik zet ze toch meestal wat uit mekaar zoals hij in dat filmpje doet.
xy doe ik weer wel als ik meer ruimte wil of in totaal met minder mics moet.

harrie-beton
23 november 2011, 10:26
Hij plaatst geen mic onder de snare. Ik heb nu twee opnames hier liggen met een spoor "snare onder" maar in het mixen heeft het geen toegevoegde waarde.

Han S
23 november 2011, 11:49
Zorg dat je altijd een rolmaat bij je hebt en meet de afstand van centrum snare vel tot het kapsel van de overheads en zorg dat beiden op gelijke afstand van de snare staan. Je ziet ook dat George dat heeft gedaan.

Begin met standaard een meter.

Over de XY opstelling: ik gebruik dan liever de ORTF, maar als ik een band tegelijk opneem doe ik het net als GM omdat je dan minder overspraak hebt van de andere herrie.

Overigens is GM een groot fan van Sanken en volkomen terecht, het zijn geweldige microfoons, maar niet goedkoop.

skanky
23 november 2011, 12:16
Han, ik heb nog een een Sanken mic gehoord.
Hoe is de klank? neutraal ala DPA/Schoeps of meer gekleurd ala Neumann. Of iets daar tussenin natuurlijk. ;-)

HaroldA
23 november 2011, 12:26
Hij plaatst geen mic onder de snare. Ik heb nu twee opnames hier liggen met een spoor "snare onder" maar in het mixen heeft het geen toegevoegde waarde.

Waar haal jij het 'frisse' in de snare dan vandaan? Snare top doet veel meer 'toenk' en de onderkant 'klatshh'. Een mix van die 2 naar 1 snare kanaal sturen vind ik het natuurlijkste klinken zonder extreem te hoeven eq'en.

muziekschuur
23 november 2011, 14:49
Als je hem aan de onderkant plaatst en dan samen met de bovenkant mixt moet je een van de twee uit phase zetten. Dan zou je in je drum mix kunnen faderriden. Maar met de eq's van tegenwoordig is dat vaak minder nodig omdat een digitale eq veel verder komt dan analoog. En je het dus met 1 track af kan. Tenminste. Zo denk ik erover. Maar als je de inputs toch hebt. Zou je het kunnen overwegen.

HaroldA
23 november 2011, 14:51
Maar met de eq's van tegenwoordig is dat vaak minder nodig omdat een digitale eq veel verder komt dan analoog.

Digitale EQ's op snare (en kick) vind ik lelijk.

skanky
23 november 2011, 14:54
De overheads pakken de klank en de harmonischen van de snare en toms. De close mic is voor de attack. Zodoende heb je geen snare bottom mic nodig.

HaroldA
23 november 2011, 14:56
De overheads pakken de klank en de harmonischen van de snare en toms. De close mic is voor de attack. Zodoende heb je geen snare bottom mic nodig.

Is per muziekstijl/snare/smaak verschillend.

Han S
23 november 2011, 15:30
Han, ik heb nog een een Sanken mic gehoord.
Hoe is de klank? neutraal ala DPA/Schoeps of meer gekleurd ala Neumann. Of iets daar tussenin natuurlijk. ;-)

Ik moest een keer een klus doen in het Zaantheater met een jazzband, heb ik al eens gepost en ik kreeg een doos met microfoons, niets bizonders, maar er zaten drie SDC's in die ik nog nooit had gezien en dat waren Sanken CH31/32's.

Ik heb er een als OH gebruikt, een in de vleugel en een op de clarinet en ik vond dat super microfoons. Het was een klein DDA mengtafeltje en speakers die ik niet kon, dus moeilijk om te bepalen waar die microfoons het meest op lijken qua klank.

De volgende dag uitgezocht wat voor mics dat waren en die zijn bepaald niet goedkoop, hebben een titanium membraan van 1 micron en die vind je dan zomaar in een schoenendoos vol mics.

Piet Veerman is ook een paar keer bij me geweest en die is ook waus van de Sanken CU41 (?) en GM gebruikt die ook als favorite vocal mic.

En zo kwam ik op de AES bij de Sanken stand, een heel klein hokkie met een heel vriendelijke Japanner. Die heb ik verteld dat het me verbaasde dat een fabrikant van zo een geweldig merk zo bescheiden kan zijn.

Sanken maakt ook electronica componenten als IC's etc.

Als je de kans krijg moet je zo'n microfoon eens proberen, is topklasse.

guhlenn
23 november 2011, 15:33
Ik doe het ook, een bottom mic. IN de praktijk gebruik ik hem zelden maar als ik een mic en spoor over heb... Ik vind het zelf wel makkelijk wanneer je een goeie drummer hebt, bij ghost notes en dergelijke krijg ik dan op een eenvoudige manier veel meer nuances mee, want de bovenkant knijp ik meestal vrij hard met een gate, al dat gerommel hoef ik niet. Ben ik trouwens de enige die denkt dat George zich een beetje schaamt dat ie een sm57 gebruikt? Hij aarzelde zo bij het benoemen :D.

@Han: Dat ORTF heb ik nooit geod begrepen, ook niet echt in verdiept. Ga er eens wat beter naar kijken, thanks!

Han S
23 november 2011, 15:42
ORTF is ongeveer gelijk met de menselijke vleesflappen aan de zijkant van het hoofd. Die staan ook ongeveer 17 cm uit elkaar onder een hoek van ongeveer 110 graden. XY geeft voor mij alleen stereo met hyper cardioids.

Een variant op ORTF is DIN (90 graden en 20 cm of NOS (90 graden en 30 cm).

Maar ORTF met een paar C451's of KM184's of gelijkwaardig geeft een mooi stereobeeld.

skanky
23 november 2011, 15:59
Hier kan je zien wat een stereo-opstelling doet met het stereobeeld.
Dit is dus theoretisch en een hulpmiddel. Je moet het uiteindelijk toch met je oren doen.

http://www.hauptmikrofon.de/ima2-folder/ImageAssistant2.html

Jimi Hendrix
23 november 2011, 22:05
Piet Veerman is ook een paar keer bij me geweest en die is ook waus van de Sanken CU41 (?) en GM gebruikt die ook als favorite vocal mic.


Volgens mij is George vooral fan van de CU44X (transformatorloze versie).
Die gebruikt ie (afgaand op filmpjes en foto's) veel voor overheads en akoestische instrumenten. Vooral de off axis response etc schijnt erg goed te zijn, meer omni-achtig (lees ongekleurd) maar dan met cardiode karakteristiek.

Zijn meestgebruikte vocal mic is een gemodificeerde U67 als ik het goed heb.
(Linda Ronstadt krijgt 'm na z'n overlijden).
zie hier de u67 in actie:

http://www.youtube.com/watch?v=ymg5rG16Tns

Han S
23 november 2011, 22:57
George was begin 2000 moderator op de beroemde musicplayer forums, nu vergane glorie en daar had hij het regelmatig over de Sanken als zijn favoriete microfoon.

Die forums was een grote familie, met moderators als Ed Cherney, Roger Nickols (nu ernstig ziek), Craig Anderton en nog meer van die gasten. Prachtige tijd.

peter_heijnen
24 november 2011, 10:20
http://www.youtube.com/watch?v=ymg5rG16Tns
Wat een heerlijk filmpje!

Han S
24 november 2011, 11:30
Prachtige filmpje, kun je goed de aanpak zien van GM. Alles tegelijk opnemen past goed bij deze muziek en ook leuk om te zien dat George er gewoon tussen zit met zijn gear. Dat doen meer Amerikanen zo en let ook op de vleugel die hij helemaal heeft ingepakt met dekens.

Kritz
24 november 2011, 11:37
Op en top genieten. Prachtig zonder meer. :lovelove::mmmm:

Jimi Hendrix
24 november 2011, 17:51
het hele album van haar is te verkrijgen op www.linnrecords.com (ik heb 'm als flac). Mooie plaat! Mist goeie A&R maar daar is 't dan ook een indierelease voor.
In een beetje hetzelfde genre (met George en opgenomen in dezelfde studio met deels dezelfde muzikanten) maar dan meer richting country is Jon Randall -Walking Among The Living. Die heb ik grijsgedraaid voor zover dat kan met CD. Aanrader!

http://www.bol.com/nl/p/muziek/walking-among-the-living/1000004003201603/index.html