PDA

View Full Version : Buizen kapot Peavey classic



mcannegieter
22 november 2011, 18:02
Hallo allemaal,

Het is misschien vragen naar de bekende weg maar door de zoekfunctie vind ik niet mijn antwoord. Zojuist was ik aan het spelen op mn peavey classic 30 totdat hij gaat kraken (alsof de gitaarkabel een breukje heeft) en uiteindelijk helemaal geen geluid meer geeft.
Nu zie ik dat mijn pre-ampbuizen er één zwak 'licht' geeft en de twee andere helemaal niet. De poweramp buizen geven alle vier fel licht. Is dit euvel veroorzaakt doordat de de (pre-amp) buizen kapot zijn?

Alvast bedankt.

Maarten

cluseau
22 november 2011, 21:54
Is dit euvel veroorzaakt doordat de de (pre-amp) buizen kapot zijn?

Alvast bedankt.

Maarten

Hallo Maarten, de hoeveelheid licht die wordt uitgestraald door je preampbuizen zegt helemaal niets. Zeker als ze van verschillend fabrikaat zijn. Het kraken en vervolgens uitvallen wijst ook niet echt in de richting van een buis hoewel niet uit te sluiten. Je kan de preamp buisjes van het type 12A..7 en ECC... onderling uitwisselen dus als je er ergens één over hebt probeer ze dan één voor één te vervangen. Mocht één van je eindbuizen defect raken zal hij met verminderd vermogen gewoon door blijven werken op 3 buizen. Ik vermoed eerder dat je ergens een voedingsprobleem hebt. Het beste is om hem zijn jas uit te trekken en één en ander te meten.

Frans.

mcannegieter
24 november 2011, 21:23
Hmm, een voedingsprobleem. Dat klinkt als een moeilijk en duur op te lossen probleem, enig idee?

De versterker gaat trouwens wel aan, het rode lampje gaat branden en net zoals normaal gaat hij na het opwarmen (ong. 1 minuut) zacht ruisen. Dat geluid maakte hij ook altijd in de normale situatie. Kan het dan alsnog een voedingsprobleem zijn?

Groeten,

Maarten

cluseau
24 november 2011, 21:50
Hmm, een voedingsprobleem. Dat klinkt als een moeilijk en duur op te lossen probleem, enig idee?

De versterker gaat trouwens wel aan, het rode lampje gaat branden en net zoals normaal gaat hij na het opwarmen (ong. 1 minuut) zacht ruisen. Dat geluid maakte hij ook altijd in de normale situatie. Kan het dan alsnog een voedingsprobleem zijn?

Groeten,

Maarten

Wat heet duur? Kan best heel simpel zijn hoor!

Ik zou dan juist weer niet aan een voedingsprobleem denken maar een amp heeft best veel componenten en het zou bv kunnen dat alleen je eerste trap is uitgevallen en de rest nog gewoon functioneerd. Dat zou de normaal klinkende ruis kunnen verklaren. Blijft allemaal koffiedik kijken dus hij zal toch echt ff open moeten als je tenminste zeker ben van je kabels ed. Hoor je ook geen brom als je de tip van de jackplug aanraakt?