PDA

View Full Version : Beginner stelt zich voor.



Gerardos
21 november 2011, 21:50
Hallo forumleden,

Ik wil me graag even voorstellen.

Ik ben een 52 jarige man die ruim 20 jaar heeft gevoetbald en daarna 25 jaar aan wielrennen/schaatsen heeft gedaan. Al jaren roep ik dat ik na mijn sportcarrière nog eens gitaar wil gaan leren spelen. Nu ik wat minder uren train, wil ik het gitaar spelen op gaan pakken.

Een fietsmaat van mij speelt al jaren akoestisch gitaar en elektrisch gitaar.

Morgen ga ik eens bij hem kijken en het e..e.a. uitproberen.
Tevens krijg ik een startsetje om te kijken of ik het wat vind

Via dit forum hoop ik extra informatie te verkrijgen via forumleden over bijvoorbeeld wel of niet leren lezen van noten en hoe je het beste les kan nemen? Via een leraar of via internet.

Enfin, ik hoop een hoop te kunnen leren van jullie;)

bass blom
21 november 2011, 21:53
schaatsend gitaarspelen, lachen :D

Gerardos
21 november 2011, 22:31
schaatsend gitaarspelen, lachen :D

:-) de humor is in ieder geval veelbelovend!

Ernest01
24 november 2011, 15:06
Morgen ga ik eens bij hem kijken en het e..e.a. uitproberen.
Tevens krijg ik een startsetje om te kijken of ik het wat vind

En, ben je nu 'besmet' met het gitaar-virus ?
Hopelijk is het startsetje een beetje goed, want dat helpt wel, als een gitaar goed klinkt.

Wat les nemen betreft..... een leraar, lijkt mij het beste. Maar wellicht dat jouw fietsmaatje jou ook het een en ander kan leren. Ligt er ook aan wat je wilt bereiken, natuurlijk.

Gerardos
25 november 2011, 21:20
En, ben je nu 'besmet' met het gitaar-virus ?
Hopelijk is het startsetje een beetje goed, want dat helpt wel, als een gitaar goed klinkt.

Wat les nemen betreft..... een leraar, lijkt mij het beste. Maar wellicht dat jouw fietsmaatje jou ook het een en ander kan leren. Ligt er ook aan wat je wilt bereiken, natuurlijk.

Ik ben zeker besmet en oefen elke dag. Heb een Ibanez GiO meegekregen met versterker. De Pocket Pod heb ik er tussen uit gelaten, want sec spelen is al lastig genoeg:(

Gisteren een boekje Gitaar akkoorden gekocht geschreven door Phil Capone.
Het open C-akkoord en het open D-akkoord zijn al te spelen, maar het open F-akkoord lukt niet goed. Ik kan met mijn wijsvinger de B & E snaar niet vast zetten. En als dat wel lukt dan kom ik met middelvinger die op de G-snaar moet drukken ook in aanraking met de B-snaar. Kortom, mogen weer proberen. Ik heb al afgepsroken om elek week een avond te gaan oefenen met mij fietsmaat (nu gitaarmaat:))

Bedankt voor je interesse!

Ernest01
25 november 2011, 21:57
Ziet er dus al veelbelovend uit !:ok:

Misschien de barré-akkoorden nog even niet doen.
D, A en E lijken mij meer in aanmerking te komen. "Horen" ook bij elkaar.
En dan misschien wat mineur akkoorden erbij doen. (b.v. van diezelfde D,A, en E)
Barré heeft meer kracht van de wijsvinger nodig. (schuin zetten help wel)
En die komt wel als je eerst de andere akkoorden oefent.

Succes !

Rizz
25 november 2011, 22:04
Gisteren een boekje Gitaar akkoorden gekocht geschreven door Phil Capone.
Het open C-akkoord en het open D-akkoord zijn al te spelen, maar het open F-akkoord lukt niet goed. Ik kan met mijn wijsvinger de B & E snaar niet vast zetten. En als dat wel lukt dan kom ik met middelvinger die op de G-snaar moet drukken ook in aanraking met de B-snaar. Kortom, mogen weer proberen. Ik heb al afgepsroken om elek week een avond te gaan oefenen met mij fietsmaat (nu gitaarmaat:))

Bedankt voor je interesse!
Hoi en welkom!


Open F, tja, is mij ook nooit echt goed gelukt! Na 19 jaar enigszins.. Je moet al zoveel fretten, dat een barré-F makkelijker is. en je hebt 'm al bijna beet! In mijn optiek dan.. Leer eerst de rest van de open akkoorden en ga dan barré's leren.

Als tip voor de open F: Draai je hand iets meer in, dan komen je vingers wat rechterop en draai je hand ook iets schuin richting headstock.. Duim langs je hals en je muis tegen de hals.. Blijft een lastige! Oh ja, je gitaar rechtop! Niet schuin zetten dat je goed kan zien wat je doet, je maakt het jezelf alleen maar moeilijker...

Succes met oefenen!

Richie

Gerardos
1 december 2011, 20:35
Hoi allemaal, leuk dat jullie zo enthousiast reageren:)

Ben druk bezig om het nummer One van U2 uit te proberen.
Vers: A miner - D - Fmaj7 -G gaat goed evenals
Chorus: C - A miner - Fmaj7 - C gaat ook prima, maar het grote probleem zijn de overgangen (zal jullie niet onbekend klinken).
Ik probeer het nu per tel op te voeren ( naaar 4)maar ik ben telkens te laat:(

Maar ik vind het echt leuk om te doen.

Ik ga waarschijnlijk wel eerst een akoestisch gitaar kopen want dat is toch makkelijker af te stemmen. Alleen de hals van een Spaans gitaar is veel breder dan die van mijn huidige Ibanez Gio!

Enfin, blijven oefenen:blast:

Rizz
1 december 2011, 20:44
Koop dan geen klassieke gitaar, maar een western. Hals even breed en voor de soort muziek die je speelt meer geschikt in mijn ogen..

piker
1 december 2011, 20:49
Een barré-akkoord is in het begin wel lastig. Voordeel is als je F kent dat je heel gemakkelijk andere barré's kent. Van de F naar G en A, B... Gewoon schuiven. Of van een Am verdergaan. Het begin is moeilijk maar als je em snapt ist poepsimpel. Welkom!

Ernest01
1 december 2011, 22:00
Schiet dus al lekker op ! :)

Die overgangen gaan op een gegeven moment vanzelf.
Langzaam oefenen en ook de reeks achterwaards oefenen, dat helpt ook.
(of ze gewoon 'at random' spelen)
Op een gegeven moment werkt het 'spier-geheugen' en pak je de akkoorden zonder er veel bij na te hoeven denken.

Gerardos
4 december 2011, 16:25
Koop dan geen klassieke gitaar, maar een western. Hals even breed en voor de soort muziek die je speelt meer geschikt in mijn ogen..

Thanks voor de tip! ik zal me inderdaad laten voorlichten bij de muziekwinkel over een westerngitaar!

Gerardos
18 december 2011, 16:46
Koop dan geen klassieke gitaar, maar een western. Hals even breed en voor de soort muziek die je speelt meer geschikt in mijn ogen..


Ik wil de forumleden hartelijk bedanken voor de reacties en tips!
Ik heb gisteren mijn 1e gitaar gekocht.
Het is een westerngitaar geworden van het merk Hagstrom.
Type:Mora Concert CE Semi-akoestisch.

Van alle geprobeerde types had dit gitaar de mooiste klant en de beste mogelijkheden (stemapparaat ingebouwd en aan te sluiten op een versterker). Tevens was de donkerbruine kleur ook de voorkeur van mijn vrouw aangezien deze in de huiskamer komt te staan!
En nu maar oefenen en lessen!

Rizz
18 december 2011, 17:57
Ik wil de forumleden hartelijk bedanken voor de reacties en tips!
Ik heb gisteren mijn 1e gitaar gekocht.
Het is een westerngitaar geworden van het merk Hagstrom.
Type:Mora Concert CE Semi-akoestisch.

Geen dank!

psst: electrisch-akoestisch ;)


Tevens was de donkerbruine kleur ook de voorkeur van mijn vrouw aangezien deze in de huiskamer komt te staan!


:seriousf:, Mietje! Nee hoor, het oog wil ook wat! ;) Een hele mooie gitaar! En gelijk een meer dan redelijke, als ik het zo bekijk..

Gefeliciteerd en veel plezier met oefenen!

Ernest01
18 december 2011, 19:11
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
En veel plezier met het spelen !