PDA

View Full Version : Acoustische gitaar en versterker



Joël Vangrrunderbeeck
21 november 2011, 21:26
Ik speel nu tog al zon 7 jaar gitaar en speel sinds kort in een band, maar als ik mijn acoustische gitaar aansluit op mijn versterker piept die. Ligt dit aan de gitaar of aan de versterker? Ik zou hier graag meer informatie over hebben.

Ron Houben
21 november 2011, 21:55
Hallo Joël,

Je sluit die gitaar waarschijnlijk aan op een versterker die voor elektrische gitaar bedoeld is. Die versterker is daar niet geschikt voor. Daar zijn allerlei redenen, zoek maar even hier. Wat je moet doen is de gitaar op een versterker voor akoestische instrumenten aansluiten, op een zanginstallatie aansluiten of op een keyboard versterker aansluiten. Dan is het geluid in ieder geval in orde. Vervolgens krijg je toch weer te maken met feedback als je te hard speelt c.q. met je gitaar te dicht bij de speaker komt. Het grote, en beweeglijke, bovenblad van je akoestische gitaar pikt het signaal uit de speaker snel op en vibreert dan op het signaal dat uit die speaker komt, die dat dan vervolgens weer weergeeft, je snapt het wel.
Het kan ook zijn dat je piezo element niet goed in de gitaar zit, dan zingt die ook belachelijk snel rond. Probeer maar eens iets uit.
Succes!

LaurentB
22 november 2011, 11:00
Je kunt een versterker voor elektrische gitaar wel gebruiken voor een akoestische, maar je moet wel de vervorming uit zetten. het klinkt niet zo goed als met een versterker voor akoestische gitaar, omdat die een heel andere karakteristiek heeft.