PDA

View Full Version : Tremolo effect



wireman
21 november 2011, 20:36
Luitjes,

Ik ben zoekende naar een tremolopedaaltje.. any ideas on that one?

Ik zag bij feedback de Carl Martin surf trem voor 80 euro.. Op marktplaats staat een Danelectro coolcat tremolo..

hmmm....

Tankman
21 november 2011, 20:40
De Hofner Tremolo is ook leuk voor weinig geld.

the sure thing
21 november 2011, 21:43
Ik ben zelf een groot verbruiker op het gebied van tremolo-pedaaltjes en ik heb al snel een belangrijk criterium: het instelbare volume. Het LIJKT namelijk of het volume bij gebruik van tremolo wat afneemt en dat wil ik graag compenseren met de volume-knop.

Ik vind zelf de Voodoolab Tremolo een goede tremolo, daarnaast de tremster van T-rex en zelf heb ik de Tremolo van Fulltone. Waarom? Die heeft zeer grote knoppen, zodat je die live de juiste snelheid en mix kunt instellen met je voeten. Ideaal!

Algemene tip: koop een pedaaltje 2e hands. Het aanbod lijkt groter dan ooit en daarmee kan je goed afdingen...

robert-gitarist
21 november 2011, 21:46
Ligt ook een beetje aan je eisen ;)
Boss TR-2 is wel leuk. Heeft wel last van een volume drop maar dat is te verhelpen door een modificatie (simpel dacht ik). Ik heb een Carl Martin surf trem gehad en deze had een behoorlijk irritante volume boost. Schijnt dat die een dingen een trim pot hebben dus mogelijk dat het daar mee in te stellen is?
Tevens is er nog een Boss PN-2 tremelo/pan. Geweldig gaaf pedaal maar kom je zelden tegen. Mooie van deze tremelo is dat hij stereo outputs heeft!
Voodoolab heeft ook nog een hele vette tremelo. Persoonlijk geen ervaring mee maar wel anderen mee horen/zien spelen.
MXR/Dunlop heeft ook nog een mooi tremelo pedaal in mooi klein formaat. Ik heb daar de grote broer van en die klinkt prachtig mooi. Hoe de kleinere variant klinkt weet ik niet maar zal ongetwijfeld niet slecht klinken.

Dirk_Hendrik
21 november 2011, 23:21
De Hofner Tremolo is ook leuk voor weinig geld.

Verkopen ze die bij eigenlijk Spanjaard in Alkmaar? :soinnocent:

wireman
21 november 2011, 23:22
hehe... zoveel smaken, zoveel wensen..
Die Hofner is inderdaad lekker compact.
Voor de rest heb ik de Carl Martin een beetje laten varen.. groot en lomp. Bovendien zijn er voor wat meer toch wel mooiere te vinden. Momenteel heb ik een mail gestuurd naar een adverteerder van een Fulltone Supa trem (dat is volgens mij de Fulltone tremolo waar over gesproken wordt?) deze is gebaseerd op een fotocell.. Deze vond ik clean erg mooi klinken.. maar ja.. joeptroep..
De voodoo lab is inderdaad ook erg gaaf!

pasqual
21 november 2011, 23:24
Ik heb de Fame stutterer wat weer dezelfde is als de Biyang tr-8. Ik heb geen volume drop gehoord. Kost bijna niets maar klinkt erg goed.
Fame: http://www.youtube.com/watch?v=6rh918JdbE8
Biyang:http://www.youtube.com/watch?v=UfPXV4MBTCE&feature=related

wireman
21 november 2011, 23:37
D_H.. En jouw "opto-trem"?

(p.m me maar, anders wordt er binnen de kortste keren weer SPAM gegild.)

Tankman
21 november 2011, 23:41
Verkopen ze die bij eigenlijk Spanjaard in Alkmaar? :soinnocent:

Doet er niet toe. Ik geef mijn eerlijke mening over wat ik een leuke tremolo vind voor weinig geld.

tillens
22 november 2011, 01:23
Wat voor trem zoek je precies? Eentje die puur trem doet of ook nog goed instelbaar is. Ik ben gestart met een Fulltone Supa Trem, maar vond em uiteindelijk toch niet echt tof klinken. Dus verkocht en een meer vintage achtige trem in mijn oren dan, gekocht, de catalinbread semaphore. Erg tof, dat je het volume kan instellen. Als je Monster luistert van Rem, weet je wat ik bedoel.
Inmiddels staat ie op de reserve bank, en is ie vervangen door een Sherlock Trem it. Hele volle lushe trem die het voor mij perfect doet.

Succes!

FruscianteFan
22 november 2011, 01:55
Marshall Vibratrem is zeer betaalbaar en best aardig. Kleine maar merkbare volumeboost. Maar ik hoor vooral goede dingen over de Danelectro.

the sure thing
22 november 2011, 08:32
Ja, de supa trem vind ik inderdaad niet "lush" klinken zoals de tremolo op een Vox of Fender versterker. Maar hij is wel zeer goed in te stellen klinkt heel natuurlijk. Ik vind t een van de betere tremolos.

Brewskie
22 november 2011, 08:40
Verkopen ze die bij eigenlijk Spanjaard in Alkmaar? :soinnocent:

Doet er inderdaad niet toe. Lullige opmerking, Dirk Hendrik.

Bernardduur
22 november 2011, 09:52
Ik speel al jaren op een tremulus lune; de plannen hiervan zijn openbaar en is een van de beste tremolo pedalen die ik ken gewoon door de enorme instelbaarheid van deze tremolo.......

Je kan em gewoon als alles laten klinken :D

ErikM
22 november 2011, 10:28
Ik speel op een Heartthrob. Klinkt goed organisch, kan ook lekker wegchoppen. Lekker randje in de tremolo (typisch voor bias-tremolo geloof ik)
Maarja, die moet je dan wel weer zelf in elkaar zetten, en een volumeknop ontbreekt. Is voor mij niet zo erg, omdat de meeste tremolopartijen voor mij toch iets zachter moeten zijn :)

apekop
22 november 2011, 11:15
Mocht ik ooit een tremelo kopen zou het deze Shape Shifter worden. Klinkt erg leuk:
http://www.seymourduncan.com/products/stompboxes/sfx07_shape_shi/

Regular_nelis
22 november 2011, 11:36
Marshall Vibratrem is zeer betaalbaar en best aardig. Kleine maar merkbare volumeboost. Maar ik hoor vooral goede dingen over de Danelectro.

+1

Heb zelf de danelectro cool cat tremolo (deze: http://www.thomann.de/nl/danelectro_cool_cat_tremolo.htm ). Goede sound, redelijk instelbaar, behoorlijk stevig (mwah, misschien is de switch iets minder stevig) door metalen behuizing en vooral spot goedkoop!

EDIT:
En via marktplaats moet ie helemaal voor weinig weg gaan! En ojaa, volume drop valt ook reuze mee. Had het idee bij het testen in de winkel dat de Boss dit (veel) erger had.

onrust nv
22 november 2011, 12:00
Ik loop zelf al een tijdje te GASsen op een catalinbread semaphore omdat ie in ringmodulator achtige snelheden doet. En loop ook al een tijdje te denken over de EHX wiggler. Ook al issie niet zo snel als de catalinbread.

FruscianteFan
22 november 2011, 13:26
+1

Heb zelf de danelectro cool cat tremolo (deze: http://www.thomann.de/nl/danelectro_cool_cat_tremolo.htm ). Goede sound, redelijk instelbaar, behoorlijk stevig (mwah, misschien is de switch iets minder stevig) door metalen behuizing en vooral spot goedkoop!

EDIT:
En via marktplaats moet ie helemaal voor weinig weg gaan! En ojaa, volume drop valt ook reuze mee. Had het idee bij het testen in de winkel dat de Boss dit (veel) erger had.
Die ook, maar ik dacht vooral aan de tuna melt.

wireman
22 november 2011, 18:03
Dat is dus ook een van de genomineerden.... De Semaphore... Lijkt me ook een erg fijn pedaaltje!


Ik loop zelf al een tijdje te GASsen op een catalinbread semaphore omdat ie in ringmodulator achtige snelheden doet. En loop ook al een tijdje te denken over de EHX wiggler. Ook al issie niet zo snel als de catalinbread.

tillens
22 november 2011, 19:05
Dat is dus ook een van de genomineerden.... De Semaphore... Lijkt me ook een erg fijn pedaaltje!

Als je em wil testen ben je van harte welkom. Hij heeft een tijdje te koop gestaan maar voor 50 euro houd ik em liever zelf. Maar je kan em vrijblijvend komen testen en vergelijken met bijv de sherlock.

lindstrom
22 november 2011, 19:22
ga je voor kwaliteit? ga dan voor de T-rex tremster! heb hem zelf ook, erg goed pedaal!

tomdiedom
22 november 2011, 19:37
Boss tr-2 is ook prima, nieuwe versie (volgens mij gemaakt na 2006, maar dat is wel op the interwebz te vinden) heeft geen last van de vermeende volume drop. Daarvoor wel, en dat is met een simpele wissel van een weerstand verholpen. 2ehands voor 4 a 5 tientjes te scoren en klinkt mooi m.i..

vinni
22 november 2011, 20:19
Ik heb er een stuk of 10 gehad.....

De beste :
BYOC Tremolo.....klonk fantastisch....alleen een hele luide schakelklik bij het
aan/uit zetten. Vanwege dit gebrek na veel testen de Fulltone Supatrem gaan gebruiken. Geluid ietsjes minder dan de BYOC maar geen schakelklik.
Na een tijdje viel het mij op dat-ie wat in de mix weg viel. Er zit wel een soort interne volumeboost op....maar dat was te weinig. Toen overgestapt op de Diamond. Klinkt goed, met volumepot en taptempo (ook leuk!)

De Danelectro Coolcat is meer een LFO op je volume....niet echt een trem-geluid. De T-rex tremster klink erg kil t.o.v. b.v. de Supatrem.
De Marshall is wel aardig maar klinkt niet echt open en direct.
De Mad Professor Mellow Yellow trem is wel heeel erg mellow. Gaat niet diep en een lekkere blokvorm zit er niet op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Vinni

wireman
22 november 2011, 20:48
Grappig... Ik heb net op de site van de Gier zitten kijken voor de BYOC tremolo.. Ding komt met btw op 64 euro.. Das de moeite zou ik zeggen... Scheelt ff 100 pingels met de Catalinbread.. En dat is net ff teveel.. Een andere schakelaar erin zetten?... Dat is er dus serieus een om ook te overwegen.. Zeker voor die centen zet ik mijn geld liever in op de BYOC dan bv een Coolcat.. (ik ben zowieso geen Danelectro fan.. Het ziet er zo 'speelgoed' uit.. zal wel weer een love it-hate it verhaal zijn. Bovendien.. Als ie als 'beste' uit de test komt bij iemand die er al veel geprobeerd heeft en het is ook nog de goedkoopste.. tja.. dan is de keuze snel gemaakt..
Voor de rest hoor ik zulke wisselende verhalen over de fulltone dat ik wel erg nieuwsgierig wordt.. Weet je.. Het is niet zo dat ik continu de trem aan heb zoals hendrix.. maar een lekkere solo met een trem erdoor is toch altijd wel een verademing.. Het is dus zo'n probeersel.. Ik vind het echt een vet effect.. Nu gebruik ik een opengedraaide phase 90 om een dergelijk geluid neer te zetten.. is het toch net niet.. Ik wil een tremolo.. maar ja..
Er zijn er echt heel veel...
@Tillens.. Wat is jouw richtprijs dan?.. PM me anders ffies..

wireman
22 november 2011, 20:50
damn.. Ik lees net dat ik een tik heb..

..

..

:seriousf:

vinni
22 november 2011, 20:54
Heb nog wel een 1Meg pulldown resistor in de Byoc gezet. Maar hielp niet.
Ook in een looper.....wonderbaarlijk.

De constructie van de Danelectro is echt wel goed hoor. Wellicht dat de looks je niet aanstaan....

Ik vermoed dat je vibe bedoeld i.p.v. tremolo als je het over Hendrix hebt.
Daar is hij meer bekend om.

Vinni

the sure thing
22 november 2011, 21:12
Jimi H. is idd van de vibe en niet zozeer van de tremolo (what's in a name).

VOor "een solo'tje" zou ik idd niet te diep in de buidel tasten voor een tremolo.

BIj mij is overigens de Fulltone supa trem prima qua volume in te stellen. Tot zelfs een kleine boost aan toe. Maar, het is idd een potmetertje aan de binnenkant van het pedaal.

wireman
22 november 2011, 21:14
klopt.. dat was ook een micro vibe. Gebaseerd op een oude univibe.
ja.. vibe.. tremolo... lijkt wel wat op elkaar.

FruscianteFan
22 november 2011, 21:39
nu weet ik weer waarom ik de vibratrem eigenlijk nooit 'zomaar' aanzet als tremolo... vind hem niet zo muzikaal en dus niet zo inspirerend.

wireman
22 november 2011, 21:59
Zoals ik het nu zie is een Univibe achtig ding (MicroVibe vind ik echt geniaal!!) zeer lekker voor leadsounds en een tremolo is meer voor cleane-surf-tarantino achtige muzikale toestanden..
Damn.. Ik zocht een tremolo.. maar die Microvibe krijg ik niet uit mn kop.. wat een sound joh... zeer cool!

vinni
22 november 2011, 22:07
Ik heb zelf de Vibetool van Guitarsystems.
Heel erg lekker....wel aan de prijs.

Heb ook nog een Foxrox Aquavibe gehad maar die bonkte teveel in het laag.

Vinni

tillens
23 november 2011, 00:04
Zoals ik het nu zie is een Univibe achtig ding (MicroVibe vind ik echt geniaal!!) zeer lekker voor leadsounds en een tremolo is meer voor cleane-surf-tarantino achtige muzikale toestanden..
Damn.. Ik zocht een tremolo.. maar die Microvibe krijg ik niet uit mn kop.. wat een sound joh... zeer cool!

Ligt er dus echt aan wat je wil. Vibe of trem.. Ik heb een mofaux vibe die is te gek. Pm me anders maar even voor die trem.

geert1976
23 november 2011, 15:58
Verkopen ze die bij eigenlijk Spanjaard in Alkmaar? :soinnocent:

Yep, die verkopen ze daar en zien er op zich wel compact uit en niet te duur.

Ik heb zelf de Carl Martin en ben daar erg tevreden mee, goed instelbaar en ja hij boost wel iets, wat ik persoonlijk niet erg vind, ivm het accentueren van het effect.
Enige nadeel van de Carl Martin is toch echt wel het formaat, hij is groot.

Heibel
23 november 2011, 16:49
Ik heb deze nog niet gezien, de Danelectro Tuna Melt (http://www.thomann.de/nl/danelectro_dj5_tuna_melt_tremolo.htm). Klein, geen merkbare boost of drop in volume. Heb 'm al 'n tijdje. Weinig mogelijkheden buiten intensiteit en snelheid, maar erg muzikaal in mijn oren.

Regular_nelis
23 november 2011, 17:29
Ik heb deze nog niet gezien, de Danelectro Tuna Melt (TV). Klein, geen merkbare boost of drop in volume. Heb 'm al 'n tijdje. Weinig mogelijkheden buiten intensiteit en snelheid, maar erg muzikaal in mijn oren.

Wat voor behuizing heeft deze, hij komt me altijd wat plastic over. Twee pagina's terug suggereerde ik de cool cat tremolo, maar ik heb deze andere danelectro niet kunnen testen. Qua prijs scheelt het niets, zijn ze intern verder gelijk? Enig idee?

Heibel
24 november 2011, 10:51
De tuna Melt is inderdaad van plastic en is niet True- Bypass. Ik heb 'm echter permanent op m'n bordje, al zeker 3 jaar en heb er nog nooit enig nadeel van ondervonden. Ik weet niet in hoeverre deze te vergelijken is met de Cool Cat, maar ze zullen elkaar niet veel ontlopen. Ik heb wel ervaring met andere pedalen uit de Cool Cat lijn (Drive, Fuzz en Vibe), en ik vind ze bruikbaar, maar ergens ook ongenuanceerd, te direct naar mijn smaak, niet zo muzikaal als de Tuna Melt. Moeilijk aan te geven wat dat is, maar ik ben in ieder geval tevreden over de Tuna Melt.

onrust nv
24 november 2011, 14:05
Gôh niemand een mening over de EHX Wiggler?