PDA

View Full Version : anti-feedback door PA ?



skabouter
31 mei 2003, 03:00
als ik op mijn ES-335 speel over een vette versterker, met wat gain gaat ie rond zingen. ok, logisch

maar als je met een echte semi-akoestische (zo`n echte hele dikke holle, met een echte piezo preamp etc) over een versterker speelt met gain zou ie nog veeeeel meer moeten rondzingen

maar stel nou dat je hem in een PA inplugt. zou die dan nog rondgaan zingen als je er veel gain opzet ?
ik hoor dat feedback alleen ontstaat door versterkers. dus als je de versterker weglaat, en vanuit bijv een GT-6 met een echte semi akoestische direct in een PA inplugt, en er veel gain opzet zou ie in principe niet moeten feedbacken

of zie ik dat fout ?? :)

UncomfortableDotOrg
31 mei 2003, 03:53
is feedback niet dat je snaren gaan resoneren (meetrillen) met het geluid dat uit de speakers komt?

ik dacht dat voor natuurkunde redelijk geslaagd was... :)

Bates15
31 mei 2003, 09:10
Je maakt feedback door de resonantie van je snaren. Bij hollowboddies vaak nog versterkt door de resonantie van je klankkast. je kan dit in 1e instantie wel oplossen door je amp van het podium weg te halen.

Je krijgt echter weer problemen als je weer hard gaat spelen. Het geluid uit de PA zal dan weer zorgen voor resonantie in je gitaar. Je moet jezelf ook kunnen horen dus je zou in-ear-monitors kunnen gebruiken. Een feedback destroyer is ook geen optie daardeze niet snel genoeg werkt, en je signaal te veel aantast. (ja, zelfs de dure)

Je zal eerder iets met EQ moeten doen. Op je amp het mid er wat meer uitdraaien, een 31bands grafische EQ halen en je resonantie frequentes een beetje weghalen, of idd een parametrische EQ. Minder gain wil ook wel eens helpen.

Negative K3 fan
31 mei 2003, 12:01
je meot ook geen electro acoustische gitaar met veel gain bespelen :)

hou het gewoon clean ofzo, er bestaan wel zogenaamde anti feedback kastjes, maar dat kost weer extra geld enzo.

Ic3gl0vE
31 mei 2003, 12:46
een behringer feedback destroyer kost niet al te gek veel geld dacht ik. of het werkt weet ik ook niet

Bates15
31 mei 2003, 13:04
een behringer feedback destroyer kost niet al te gek veel geld dacht ik. of het werkt weet ik ook niet

Nee, niet doen. Troep. Dan liever een hele goede 31bands eq en zelf lekker zoeken.

De Teng
31 mei 2003, 14:09
Feedback krijg je juist doordat een microfoon je signaal oppikt, dit door de speakers stuurt (zoals het normaal gesproken moet) en dat daarna ditzelfde signaal nog een keer wordt versterkt, door of element van je gitaar of een ander iets wat klanken op kan pikken. Meestal microfoons us. Daardoor krijg je het geschreeuw en gegil door je speakers.

Ikzelf heb zo'n behringer gehad, op verkeerd advies van de muziekwinkel. Ik had er toen amper verstand van en ook erg veel last qua rondzingen van mijn sound en hem op de effectloop van mijn combo geplakt. Als je hem aansluit op je mengpaneel werkt het wel, maar er wordt desondanks best veel aan je klankkleur gesleuteld door dat apparaatje. Helaas, want snel en efficient is ie best wel. Zorg gewoon dat je het op het podium goed geregeld hebt, bespaart een hoop ellende. Monitoren misschien wat aanpassen...enfin.. 't verhaal is bekend.

skabouter
31 mei 2003, 16:55
ik heb niet zo`n ding, hoor. maar ik vroeg het me af

want gisteren was ik naar een gig, en de gitarist had zo`n echte hollow electro akoestisce, met een gigantische klankkast. en die dude had een GT-3 en soms speelde ie echt met metal-achtige gain
maar hij had geen feedback, en ook geen amp, zat di-rect met zijn gt-3 in de PA dus.

ik vroeg me dus af of dat de reden is dat hij geen feedback had.......