PDA

View Full Version : EMU 0404 usb, gezoem en slechte opname kwaliteit



rogiermusic
21 november 2011, 17:25
Sinds vorig jaar heb ik een Emu aangeschaft voor het opnemen van gitaar. Ik heb hem tegelijk met een Rode nt1a gekocht, maar allebei zeer weinig gebruikt. Het viel me vrijwel meteen op dat de opnamekwaliteit zeer laag was en dat er een constant gezoem aanwezig was. Ook waren opnames altijd zeer zacht.
Mijn moeder heeft laatst een Zoom h1 gekocht en ik merkte gelijk dat deze opnames veel beter klonken dan die met de Emu en de Rode(beiden veel duurder). Ik heb toen de mic, aangesloten via de emu, stereo in de zoom gestopt. De kwaliteit van de opnames zijn beter dan die met de pc, maar nog steeds inferieur aan die van de ingebouwde mics van de zoom, en het zelfde gezoem doet zich voor.

Weet iemand hoe ik het probleem kan oplossen?

The Bertman
22 november 2011, 10:00
Eerst moet je erachter zien te komen of het probleem in de Emu of in de mic zit. Sluit eens een cd-speler op de Emu aan, en maak een opname. Als de ruis nu weg is, ligt het aan de mic. Ruist het nog steeds dan heeft de Emu een probleem.

(Ook even checken of de phantompower op de Emu aanstaat, en of je een goeie microfoonkabel gebruikt.)

rogiermusic
22 november 2011, 10:04
De ruis is er ook wanneer ik geen gear heb aangesloten, ook wanneer ik verschillende koptelefonen aansluit. Ook pakt de mic, aangesloten, vooral veel hoge frequenties op en de lage veel minder.

The Bertman
22 november 2011, 11:38
Moeilijk, ik ben er nog niet uit. Ik neem aan dat de Emu met usb aan de pc is aangesloten, en dat je een koptelefoon in de Emu steekt. Heb je geen monitors?

STW
22 november 2011, 14:53
gebruik je toevallig een laptop? het klinkt alsof je met de interne microfoon van je laptop opneemt ipv de emu + rode

welk programma gebruik je om mee op te nemen?

muziekschuur
22 november 2011, 14:59
Klinkt of 1 van de draden van de XLR kabel los is. Het zal wel niet aan de microfoon liggen want die heeft normaliter aan een test apparaat gehangen in de fabriek. Maar goed. Ook dat kan.

Jij hebt daarom waarschijnlijk de hele gainknop vol open moeten zetten waardoor je het gezoem hebt. (die hoort normaal gesproken op 12 uur te staan).

De EMU moet normaal gesproken net zo goed als PROTOOLS HD apparatuur klinken omdat de zelfde converters zijn gebruikt.

guhlenn
22 november 2011, 15:20
De EMU moet normaal gesproken net zo goed als PROTOOLS HD apparatuur klinken omdat de zelfde converters zijn gebruikt.


Tsjonge. Veel gekker dan dit moet het niet worden.

rogiermusic
22 november 2011, 15:23
Ik convert mijn mic via de emu naar stereo. De stereo gaat in de zoom h1 en deze record. Maar ik heb ook gewoon via de usb op mijn desktop gerecord, bij beiden heb ik hetzelfde gezoem. Ook wanneer ik geen input heb aangesloten zoemt hij, zelfs wanneer ik alle draaiknoppen heb dichtgedraaid.

The Bertman
22 november 2011, 16:03
Ik begin steeds sterker te vermoeden dat er een fout zit in de Emu.

Arvoitus
22 november 2011, 16:10
Heb je ook een kleine latency/vertraging in het geluid zitten?

rogiermusic
22 november 2011, 18:38
volgens mij niet, tenminste ik heb er nog niet op gelet, hoe is dat te testen?

The Bertman
22 november 2011, 18:46
Als je je gitaar opneemt, en je luistert af door de koptelefoon, hoor je geen vertraging.

rogiermusic
22 november 2011, 19:02
nee er is geen vertraging

Arvoitus
22 november 2011, 19:12
Ik maak altijd dezelfde fout als ik lang niks meer heb opgenomen: Als ik Cubase/Reaper open dan selecteert hij de Directsound of ASIO4ALL driver van mijn PC ipv de ASIO driver van mijn 0404USB.

Dan kan je wel opnemen via de ingang van je interface maar heb je ruis en slechte kwaliteit opname's ... maar ook een fikse vertraging. Dus dat kan het probleem bij jou niet zijn.

Woon je toevallig in de regio Eindhoven/Venlo? Ik heb zelf ook een EMU 0404 USB, als je zou langskomen dan kunnen we gewoon je interface/etc omwisselen en kijken waar het probleem nu ligt.

rogiermusic
22 november 2011, 21:18
@Arvoitus, ik zie dat je in Bakel woont, daar fiets ik toevallig elke dag doorheen, ik woon in Gemert. Ik zou graag eens langskomen, bedankt voor het aanbod.

rogiermusic
22 november 2011, 21:27
Kan het inpluggen en uitpluggen van mics tijdens dat fantoomvoeding aanstaat ook het defect verorzaken? Want ik las ergens op een forum dat je altijd je fantoomvoeding aan/uit moet schakelen bij het uit/in-pluggen, waarom stond er niet.

Arvoitus
22 november 2011, 22:41
@Arvoitus, ik zie dat je in Bakel woont, daar fiets ik toevallig elke dag doorheen, ik woon in Gemert. Ik zou graag eens langskomen, bedankt voor het aanbod.
Da's toevallig! Ik ben meestal doordeweeks niet in Bakel, in het weekend wel. Ik ben er komende vrijdag en zondag de hele dag, zaterdagmiddag misschien.

Ik zal je mijn adres en telefoonnummer even doorsturen in een PM.

muziekschuur
23 november 2011, 07:37
Ja.

Als je DI't en je gebruikt een ongebalanceerde kabel dan hoort de phantompower uit te staan. Anders kun je dingen beschadigen.

Zou je een microfoon gebruiken over een ongebalanceerde kabel en je zet de phantompower aan dan is het einde microfoon. Maar je gitaar en interface kunnen hier meestal wel tegen.

rogiermusic
23 november 2011, 13:17
ow daar zal het wel niet aan liggen, de mic doet het nog gewoon