PDA

View Full Version : ENGL Poweramp met kuren



Ibanez RuleZ
21 november 2011, 07:52
Heren,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, maar ik heb een vraagje voor amptech experts. Mijn eindtrap (ENGL 840/50) heeft kuren en voordat ik weer naar een buizentech ga, wil ik iig beslagen ten ijs komen over wat de opties zijn. Temeer daar ik ook denk ik een overweging moet maken of ik hem vervang of laat repareren.

Het volgende is aan de hand. Mijn setup bestaat uit een preamp, een fx unit en de engl poweramp. Als ik hem aanzet klinkt hij prima. De voorversterker doet zijn werk goed, de fx unit ook, maar na een minuut of 10 (soms iets langer) gaat mijn geluid binnen een heel kort verandertraject nogal anders klinken en dat ziet er ongeveer zo uit:

1. ik merk het het duidelijkst op leadkanaal dat de gainstructuur veranderd van de oversturing (en ik heb hem gewoon op laag niveau staan, thuisoefenen). De grit is weg, gain in de oversturing wordt lelijk. Ik heb een mesa preamp en weet hoe die hoort te klinken. Hij veranderd van een netjes zingende preamp naar een futloos, flabby krasserig, niet strak geluid. ik speelt trouwens niet met heel veel oversturing (gain op 3).

2. de bas wordt dunner/cleaner en geeft geen goede respons meer; zompig, flabberig en wordt ongedefinieerd, er komt teveel midden in en het hoog krijgt iets krasserigs.

Heb dit getest met 2 preamps en alle twee hadden ze hetzelfde effect. Ook zonder FX unit (spliksspinter nieuw) heb ik het probleem, dus ook daar ligt het niet aan. Daarnaast gebeurt het op beide kanalen (al zal ik vanmiddag nog even testen wat er gebeurt als ik het op de ene heb en of dat gelijktijdig ook op de andere is, of dat dit later gebeurt, want dat kan wel helpen bij het determineren waar het zit).
Buizen en bias is niet het probleem, want die heb ik laten vervangen als een remedie, maar dat hielp niet.

Hopelijk weet iemand wat er aan de hand mee kan zijn, want ik zit wel echt te twijfelen of ik hem ga repareren of dat ik een andere moet kopen, want ik wordt er wel sjachrijnig van.... het heeft al best veel geld gekost.

H.

cluseau
21 november 2011, 08:42
Hopelijk weet iemand wat er aan de hand mee kan zijn, want ik zit wel echt te twijfelen of ik hem ga repareren of dat ik een andere moet kopen, want ik wordt er wel sjachrijnig van.... het heeft al best veel geld gekost.

H.

Dat klinkt bij mij toch in de oren als een verkeerde diagnose. Als het je al veel geld heeft gekost mag ik daar toch uit opmaken dat er veel tijd en/of materiaal besteed is aan het probleem. Alleen een eindtrap, hoe simpel kun je het hebben. Maar blijkbaar heb je (of een tech) het niet kunnen oplossen. Naar mij idee (maar ik heb er natuurlijk een andere kijk op) is alles te repareren als je maar de fout kan opwekken en de juiste diagnose kan stellen. Lukraak componenten vervangen resulteerd maar al te vaak in teleurstellingen en is daarom af te raden. Ik kan wel zeggen dat ik die methode nooit maar dan ook nooit zal toepassen om de doodeenvoudige reden dat het niet bevredigend werkt. Het voelt niet als een overwinning en dat is voor een serieuse tech erg belangrijk. Het gaat vaak om een componentje van te verwaarlozen waarde maar de vraag is welke. En daar komt dan die juiste diagnose om de hoek kijken.

Frans.

Jimwoud
21 november 2011, 18:26
Vriend van me heeft ook een Engl power amp gehad, had het zelfde probleem ongeveer. Waarschijnlijk slecht contact als de amp warm wordt, zal eens vragen waar het toen aan lag.

Ibanez RuleZ
21 november 2011, 20:47
kijk, ik ben dus niet helemaal gestoord :-p. Heb net het eens opgenomen en het verschil is echt achtelijk groot. Als dat het probleem is, dan kan je uren gaan zoeken volgens mij... Als je hem kan vragen waar het probleem zat, zou dat mij en de amp tech wsl een hoop tijd schelen :-)

Gearjunkie
21 november 2011, 20:54
kijk, ik ben dus niet helemaal gestoord :-p.
Wie beweert dat dan?

Ibanez RuleZ
21 november 2011, 21:08
niemand, maar als de amptech vond niet zo snel wat. dan heb ik zoiets van:???:

Frits van Mourik
22 november 2011, 00:38
niemand, maar als de amptech vond niet zo snel wat. dan heb ik zoiets van:???:

Ik denk, dat het hier een thermisch probleem betreft.

En dat vind je niet "zo snel ".
Dat kan een lange "search & destroy"-kwestie zijn.
Om te beginnen moet je de amp uit z'n jas halen, om te kunnen meten.
Doordat de amp dan beter wordt gekoeld, treedt in heel veel gevallen het probleem niet meer op.

Iedere serieuze tech heeft zo z'n methodes, om zo'n probleem te tekkelen, maar dat kost wel wat tijd...

Verder heeft inspector/doctor Frans gelijk:
Zomaar componenten wisselen, terwijl niet duidelijk is waarom, is donderende nonsens!