PDA

View Full Version : Bas is dood



Swampman
20 november 2011, 21:21
Als ik in- of uitplug, komt uit de speakers een hoop gekraak. Verder komt er totaal geen geluid uit m'n bas (kabel en versterker natuurlijk gecontroleerd, en die functioneren gewoon goed). Het is ook geen kwestie van draadbreuk, het binnenwerk is helemaal doorgemeten, ook de potmeters, en dat leverde niks op. Wat zou het kunnen zijn, een mechanisch defect aan de schakelaars of de contraplug? Het is een goedkope prul die bas, een krijgertje van lang geleden, maar hij deed het altijd wel en nu intrigeert het me dat er gewoon geen geluid meer uitkomt.

proguitar89
20 november 2011, 21:33
Het kan zijn dat het gewoon aan de kabel is. bij mij was het ook zo ik moest toen een beetje aan de kabel prutsen om weer wat te horen.

dus mijn advies is om een nieuwe kabel te kopen. en als dat niet werkt ga je even naar de muziek handel bij jou in de buurt.

Swampman
20 november 2011, 22:31
kabel en versterker natuurlijk gecontroleerd, en die functioneren gewoon goed :soinnocent:

Of het zou zo moeten zijn dat een kabel wel het signaal van een gitaar doorgeeft, maar van een bas niet. Maar dat lijkt me sterk...

Dippides
20 november 2011, 23:23
Ik heet Bas

oigun
20 november 2011, 23:42
Als hij echt helemaal stil is zit waarschijnlijk ergens sluiting tussen aarde en hot... Meet even tussen de sleeve en tip van de ingeplugde kabel.

bass blom
21 november 2011, 00:01
Ik heet Bas

ja raar te lezen dit :chicken:

Ijselrobo 07
21 november 2011, 07:09
is het niet gewoon een actieve bas waar de batterij van leeg is?

@proguitar: als de TS aangeeft dat hij de kabel en versterker heeft gecontroleerd, dan hoeft hij geen nieuwe kabel te halen.

Basvarken
21 november 2011, 09:30
Mijn zoontje heet Bas...

Maar de basgitaar is niet dood. Hij is alleen ziek.
Tien tegen een dat het een los contact is bij de jackuitgang.

proguitar89
21 november 2011, 10:43
is het niet gewoon een actieve bas waar de batterij van leeg is?

@proguitar: als de TS aangeeft dat hij de kabel en versterker heeft gecontroleerd, dan hoeft hij geen nieuwe kabel te halen.

maar het kon toch ook het probleem zijn ik probeer mee te denken.

pueblo
21 november 2011, 10:59
maar het kon toch ook het probleem zijn ik probeer mee te denken.
http://josiahcm.files.wordpress.com/2011/02/facepalm_jim_76437.jpg?w=360&h=450

:)

Swampman
21 november 2011, 14:38
Als hij echt helemaal stil is zit waarschijnlijk ergens sluiting tussen aarde en hot... Meet even tussen de sleeve en tip van de ingeplugde kabel.

Wat bedoel je met 'sluiting tussen aarde en hot'? Ik beheers het jargon niet zo goed vrees ik :-)

En mbt meten van de ingeplugde kabel: dat gaat niet lukken, het is een 'dicht' model contraplug, en ik betwijfel of ik die kan openen zonder 'm te slopen. Maar ik zal nog eens kijken.

Swampman
21 november 2011, 14:38
ja raar te lezen dit :chicken:

Maar ik heb wel gelijk jullie aandacht :-)

Swampman
21 november 2011, 14:39
is het niet gewoon een actieve bas waar de batterij van leeg is?



Nee, mijn bas is zo passief als 'ie maar zijn kan.

Swampman
21 november 2011, 14:42
Mijn zoontje heet Bas...

Maar de basgitaar is niet dood. Hij is alleen ziek.
Tien tegen een dat het een los contact is bij de jackuitgang.

Mijn zoontje heet Guus. Maar om nou als nickname te kiezen voor Guusvarken :-)

Alle gekheid op een stokje: dat van die jackuitgang klinkt wel plausibel ja. Misschien gewoon eens vervangen en kijken wat er dan gebeurt. Het zal me in elk geval de kop niet kosten.

Dank iedereen voor de reacties!

Basvarken
21 november 2011, 14:53
Varkens zijn heel erg lief en slim :seriousf:

Haha, nee avatar gebruikte ik al voor hij geboren werd.
En zoals je weet kan een basgitaar hee mooi knorren. ;)



Verangen hoeft misschien nog niet eens direct. Gewoon even los schroeven eens kijken of het soldeercontact nog goed vast zit.

Swampman
21 november 2011, 15:09
Varkens zijn heel erg lief en slim :seriousf:

Haha, nee avatar gebruikte ik al voor hij geboren werd.
En zoals je weet kan een basgitaar hee mooi knorren. ;)

Ha, een Jack Bruce-fan!



Verangen hoeft misschien nog niet eens direct. Gewoon even los schroeven eens kijken of het soldeercontact nog goed vast zit.

Het contact zit goed vast. Alle soldeercontacten heb ik (op het oog) gecontroleerd, toen ook de draden werden doorgemeten. Of er zou binnenin een soldeercontact moeten zitten, zal ik eens nagaan.

Basvarken
21 november 2011, 15:12
Ha, een Jack Bruce-fan!


Niet noodzakelijkerwijs. Eerder Andy Fraser of Allen Woody ;)

Swampman
21 november 2011, 17:13
Ook niet de minsten. Maar Bruce blijft voor mij toch de Überknor :-)

Swampman
25 november 2011, 10:26
Verangen hoeft misschien nog niet eens direct. Gewoon even los schroeven eens kijken of het soldeercontact nog goed vast zit.

Losgemaakt, uit elkaar gehaald, schoongemaakt, in elkaar gezet, vastgesoldeerd… en nog geen resultaat.

Nu zat ik te denken: wat nu als ik de hele meuk er gewoon uitsloop en vervang door deugdelijke onderdelen waarvan ik zeker weet dat ze het doen? Puur als oefenproject, het lijkt me wel eens aardig om een instrument zelf te reviseren. En aan zo’n broddelbas kan ik weinig verprutsen, toch?

Dus nu komt mijn volgende vraag: hebben jullie tips, suggesties etc. voor onderdelen/leveranciers?

Basvarken
25 november 2011, 10:36
Oh dat is jammer.

Als je gaat vervangen dan kan ik je aanraden om inderdaad voor goed spul te gaan. Het hoeft helemaal niet schreeuwend duur te worden. CTS potmeters zijn goed en Switchcraft jackinputs zijn ook prima.

www.guitar-parts.nl
www.tonefactory.nl

Maar het is wel verstandig om eerst de echte fout op te speuren. Als er een los contact in je element zit dan heeft het weinig zin om de rest te vervangen...

sideburns
26 november 2011, 10:22
http://josiahcm.files.wordpress.com/2011/02/facepalm_jim_76437.jpg?w=360&h=450

:)

Ehm dit is een oerang oetan..

timobode
27 november 2011, 14:52
je kan hem bij peter verspuy laten repareren zou ik doen als ik jou was best goedkoop

proguitar89
27 november 2011, 16:05
je kan hem bij peter verspuy laten repareren zou ik doen als ik jou was best goedkoop

is dat een goede zaak want ik ben van plan om daar een bas gitaar te kopen via internet.

Swampman
29 november 2011, 21:11
je kan hem bij peter verspuy laten repareren zou ik doen als ik jou was best goedkoop

Dank voor de tip, maar om voor zo'n stuk triplex helemaal naar Rotterdam af te reizen of het ding te versturen, dat is het instrument niet waard (letterlijk en figuurlijk), nog afgezien van de reparatiekosten, hoe laag ze ook mogen zijn. Maar ik zal het in gedachten houden voor een andere keer.