PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe versterker!



Metallica_freak
20 november 2011, 20:09
Hey,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het kiezen van een nieuwe versterker.
mijn situatie is als volgt, Ik heb nu een merkloze en chinese versterker waar echt een ballengeluid uit komt dus die wil ik graag vervangen. nu heb ik ook een gitaar uit 1978 (Ibanez deluxe 59'er model) die slecht onderhouden is geweest voordat ik hem in mijn bezit kreeg en de hardware daardoor erg versleten is en de gitaar dus ook vervangen moet worden op den duur (liever sneller dan later). de gitaar is afgesteld en moest 2 weken daarna al weer opnieuw afgesteld worden(dit deed die zonder kosten dus niet om me geld afhandig te maken ;) ) en hij moet na 15-30 minuten spelen al weer gestemd worden.

nou heb ik een paar opties,

1- een versterker van ong €200-300 kopen en een nieuwe gitaar.

2- doorsparen voor een versterker van ong €500-600 en langer met deze gitaar doorgaan.

3- evt in te vullen door jullie.

de stijlen die ik zoek zijn vooral rock en metal.
favoriete bands zijn: Metallica, Megadeth, Ozzy Osbourne, Guns 'N Roses, Disturbed, Pantera, Avenged Sevenfold, Children of Bodom, Firewind, All That Remains, Steve Vai, Joe Satriani, Eric Clapton, Black Label Society, Bullet for my Valentine, Shadows Fall.

ik zou graag weten welke optie jullie zouden kiezen en wat voor versterker jullie aanraden.

Bedankt alvast

the sure thing
20 november 2011, 20:15
Hey,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het kiezen van een nieuwe versterker.
mijn situatie is als volgt, Ik heb nu een merkloze en chinese versterker waar echt een ballengeluid uit komt dus die wil ik graag vervangen. nu heb ik ook een gitaar uit 1978 (Ibanez deluxe 59'er model) die slecht onderhouden is geweest voordat ik hem in mijn bezit kreeg en de hardware daardoor erg versleten is en de gitaar dus ook vervangen moet worden op den duur (liever sneller dan later). de gitaar is afgesteld en moest 2 weken daarna al weer opnieuw afgesteld worden(dit deed die zonder kosten dus niet om me geld afhandig te maken ;) ) en hij moet na 15-30 minuten spelen al weer gestemd worden.

nou heb ik een paar opties,

1- een versterker van ong €200-300 kopen en een nieuwe gitaar.

2- doorsparen voor een versterker van ong €500-600 en langer met deze gitaar doorgaan.

3- evt in te vullen door jullie.

de stijlen die ik zoek zijn vooral rock en metal.
favoriete bands zijn: Metallica, Megadeth, Ozzy Osbourne, Guns 'N Roses, Disturbed, Pantera, Avenged Sevenfold, Children of Bodom, Firewind, All That Remains, Steve Vai, Joe Satriani, Eric Clapton, Black Label Society, Bullet for my Valentine, Shadows Fall.

ik zou graag weten welke optie jullie zouden kiezen en wat voor versterker jullie aanraden.

Bedankt alvast

Ik zou een 2e hands Epiphone Les Paul kopen en een 2e hands Roland Cube kopen. Dan ben je € 400,- (?) kwijt en kan je precies doen wat je wilt!

Brum
20 november 2011, 20:45
Setje nieuwe snaren, nieuwe stemmechnieken, nieuw benen of grafieten topkammetje en je budget is nog weer wat groter. Met die gitaar is denk ik niks mis verder. Dat de 'reparateur' daar niet mee komt verbaast me.

Die Roland Cubejes zijn inderdaad prima. Een Fender Mustang is misschien ook een optie voor je. Nog een beetje doorsparen en je hebt bijvoorbeeld een Orange Tiny Terror, of nog leuker, een TH30.

Jasper.
20 november 2011, 20:51
Ik zou ook de gitaar houden en een wat duurdere versterker kopen. Ander topkammetje en stemmechanieken kunnen een boel doen. Zou verder niet weten wat er mis kan zijn met de gitaar. Is nou niet bepaald rocket science.

Als versterker kan een Blackstar HT-5 erg leuk zijn denk ik. Lijkt me wel lekker veelzijdig en je hebt een buizenversterker.
Weet niet hoe hard het mag of kan. Maar voor dat geld heb je denk ik ook wel een Marshall JCM900 combo. Die kan ook nog eens lekker hard als het moet. Heb ik zelf ook en vind het een fijne versterker.

Metallica_freak
20 november 2011, 20:55
degene die de setup heeft gedaan die heeft ook gezegd dat ik de hardware kon vervangen maar ik denk niet dat dat het nog waard is aangezien ik toch een gitaar wil die beter bij mijn stijl past en ik dan een gitaar ga upgraden die ik dan wss alleen aan de muur heb hangen voor sentimentele waarde :P

het is wel zo dat ik me nu tijdens het oefenen (nog een beginner) me erger aan zoal de gitaar als de versterker. nu is de versterker belangrijkste voor het geluid dus wilde ik die als eerste vervangen

Jasper.
20 november 2011, 20:59
Lijkt mij een goed idee dat je de versterker eerst vervangt. Een niet al te beste gitaar over een goede versterker kan nog wel goed klinken. Een peperdure gitaar over een chinees k*tversterkertje zal net zo slecht klinken als wanneer je er een goedkope gitaar op aansluit.

NoGlory
20 november 2011, 21:05
Is zo'n Ibanez LP dan zo slecht? En past toch nog prima bij je stijl? Kan erger imho...

Gewoon andere tuners erop en een mooi buizenampje of cube ga je het gelukkigst mee worden denk ik :)

Brum
20 november 2011, 21:05
Die gitaar van jou is niet zo slecht als je denkt hoor. Die oude Ibanezjes zijn doorgaans beter dan bijvoorbeeld huidige Epiphones. Je gaat met jouw budget niet beter krijgen, geloof me en menig gitarist die al langer speelt zou het een prima gitaar vinden. Ik snap dat het kriebelt om wat anders te kopen, maar ik zou het in jouw geval wel weten. Bovendien, als je beginner bent moet je toch alles nog leren, waarom dan niet op deze gitaar? Dat ergeren zit meer tussen de oortjes en ik herken het helemaal van toen ik net begon. Doe jezelf een plezier en knap dat ding op. Ik weet zeker dat je over een paar jaar beter beseft wat je in handen hebt. Die Ibanez is nog uitstekend geschikt voor jouw doeleinden ook, tel uit je winst.

Ik heb vroeger ook domme dingen gedaan en gitaren weggedaan vanuit onwetendheid, waar ik nu spijt van heb. Ik denk dat heel veel mensen er hier over mee kunnen praten.;)

Metallica_freak
20 november 2011, 21:08
@ jasper.
precies zover was ik ook gekomen! maar daarom dus ook mijn vraag of ik nu een goedkopere versterker, zat te kijken naar Vypyr serie of Blackstar HT-5 zou kopen en een nieuwe gitaar iets daarna zodat de bespeelbaarheid ook iets beter wordt, lijkt me ook beter ivm met het leren. of toch even doorbijten en de duurdere en dus ook betere versterker te kopen (6505+ 112 combo of zoiets)

@ noglory en Brum: Ik weet dat de gitaar best wel een leuke gitaar is en liefste zou ik er ook verder op gaan. ik hou hem ook sowieso. Alleen als ik hem op zou knappen moet er het volgende gebeuren: Nieuwe stemmechanieken, nieuwe topkam, nieuwe brug (daar zit het probleem van dat afstellen), en de fretten zijn erg versleten en moeten waarschijnlijk vervangen worden.

is dit het allemaal wel waard?

The Unforgiven
20 november 2011, 21:24
Dan ga ik eens even tegendraads doen, koop lekker een nieuwe gitaar! Niets ontmoedigd zo erg als een gitaar die binnen een half uur ontstemt en gewoon niet af te stellen valt.
Versterkertje hoeft trowels niet zoveel te kosten, voor 60 euro heb je een tweedehandse Line6 Spider IV.

Brum
20 november 2011, 21:27
Ja, dat is de gitaar zonder meer waard. Je gaat met een beperkt budget sowieso al niet beter krijgen, plus dat het verder gewoon een prima gitaar is.

Bijkomend voordeel is dat, mocht je ooit toch nog tot verkoop over willen gaan, de gitaar je meer gaat opleveren en je hebt er nog een leuke tijd op kunnen spelen ook.

Kim Wilson
20 november 2011, 21:49
Wat kost een nieuwe, beetje fatsoenlijke gitaar? Een epi doet al gauw tegen de 600. Nou, daar kun je een hoop voor laten versleutelen aan je Ibanez. En die is het absoluut waard, die ouwe Ibanez LP's zijn echt te gek. De gemiddelde Epiphone kan daar niet aan tippen. Dus het opknappen van je Ibanez is goedkoper en je houdt er waarschijnlijk een betere gitaar aan over dan wanneer je een nieuwe Epi koopt.

marter544
21 november 2011, 13:53
Ben ik nou de enige die geen fan is van die Ibbie LP´s? Geschroefde hals, multiplex top met daaronder een grote holle ruimte (=perfect voor feedback), hardware idd vaak gammel, vooral de tuners. Gewoon budget materiaal dus..

Terminus
21 november 2011, 16:06
Ben ik nou de enige die geen fan is van die Ibbie LP´s? Geschroefde hals, multiplex top met daaronder een grote holle ruimte (=perfect voor feedback), hardware idd vaak gammel, vooral de tuners. Gewoon budget materiaal dus..

Zo zijn ze heus niet allemaal, zo zijn de allergoedkoopste.
Bewaar de originele hardware als je die vervangt, misschien wil een verzamelaar je gitaar ooit nog hebben.

Midwolda
21 november 2011, 18:30
Ben ik nou de enige die geen fan is van die Ibbie LP´s? Geschroefde hals, multiplex top met daaronder een grote holle ruimte (=perfect voor feedback), hardware idd vaak gammel, vooral de tuners. Gewoon budget materiaal dus..

Beetje zelf er aan sleutelen kan nooit kwaad nee.
Maar dan heb je ook een heerlijk spelend karakterplankje!
(zei de oude liefhebber... die er nu eentje laat herfretten ;) )

Dirk_Hendrik
21 november 2011, 19:10
Wat een gaaf draadje! De TS zoekt een versterker met ballen (want hij heeft een ballenversterker) en bijna iedereen begint (zeer terecht) over het beginnen van een opknapbeurt van de gitaar.

BartBlackMagic
22 november 2011, 21:54
Je hebt er niet bij gezet of het enkel voor thuis te oefenen is, of ook voor in een bandje mee te spelen. Maar voor de groepen die jij opnoemt is een Engl Gigmaster 15 misschien wel een goede optie.. KLIK. (http://www.youtube.com/watch?v=XuQL2Y1XKto), deze heeft een ingebouwde powersoak waardoor je terug kunt schakelen naar 7.5 en 1 watt. De combo (met 10" Celestion speaker) zit rond de 570 EUR. Mijn advies: koop degelijk materiaal, zelf heb ik dat ook gedaan ondanks dat ik nog niet lang speel en ik ben tot op vandaag zeer blij dat ik dat heb gedaan, het maakt het spelen gewoon nog leuker.

Metallica_freak
23 november 2011, 00:49
Bedankt voor alle reacties!. de versterker is voor het thuis oefenen. ik ben nog beginnend dus eerst maar eens leren spelen voordat ik aan bandjes ga denken;).

ik denk dat jullie me wel overtuigd hebben om de gitaar gewoon op te knappen. scheelt een boel centen en die kan ik dan mooi weer in een goede versterker stoppen. geeft me misschien ook wel meer tijd om het geluid te vinden wat beste bij mij past.

wat de hardware voor het opknappen betreft, waar zou ik die hebt beste kunnen kopen? ik weet zo snel alleen even thomann en The Music Store (beide in duitsland) waar ik ze online kan bestellen. Alleen in Nederland weet ik nog niet echt waar de betere winkels zitten (Feedback heeft niet veel hardware op site staan).

tidalwave_sideburns
23 november 2011, 07:06
Als je alleen voor thuis iets zoekt en je een beginner bent, doe iedereen en jezelf een plezier en koop iets waarmee je ook met een koptelefoon op kunt spelen. Ik kan nog altijd "virtuele" versterkers aanraden die je via je computer kunt draaien. Koop er een toneport oid bij, 2e hands kosten ze geen drol, download Amplitube 3, koop er wat modules bij die je interessant lijken en ga je gang.
Heb je ook geen extra tuner meer nodig, opnemen gaat makkelijk, klinkt bijzonder goed, veel beter dan (budget) kamer versterkertjes.
Met al die virtuele versterkers kun je je ook prima orienteren op welk geluid je aanspreekt om op basis daarvan je eerste buizenbak aan te schaffen.

Dus als ik jou was: Line 6 toneport GX,Amplitube 3 met een paar modules.
Repareer je gitaar tot-ie weer als nieuw is. Zet je centjes opzij tot je 5-600 euro hebt en ga dan kijken voor een Mesa buizencombootje oid.

Bijl
23 november 2011, 09:21
wat de hardware voor het opknappen betreft, waar zou ik die hebt beste kunnen kopen? ik weet zo snel alleen even thomann en The Music Store (beide in duitsland) waar ik ze online kan bestellen. Alleen in Nederland weet ik nog niet echt waar de betere winkels zitten (Feedback heeft niet veel hardware op site staan).

Een topkam kan je beter laten vervangen door een vakman. Stemmechanieken en andere hardware zijn makkelijk zelf te vervangen. Gotoh en Schaller maken goed spul en dat kan je gerust bij Thoman of TMS bestellen.

Metallica_freak
24 november 2011, 23:15
Ik zal eens goed kijken naar wat er allemaal te krijgen is. Heb er ook nog even met mijn gitaarleraar over gehad en die is het ook eens met het opknappen van de gitaar.

Wel nog 2 vraagjes, zijn de afmetingen van een TOM brug universeel of wisselt dat per model?

En waar zitten een paar leuke muziekwinkels in nederland. Ik woon in Tiel (gelderland) en hier is niet echt wat interesants in de buurt te vinden. Ik ken nu alleen maar feedback en rock palace in den haag?

Midwolda
25 november 2011, 06:07
... zijn de afmetingen van een TOM brug universeel of wisselt dat per model?

Helaas, was dàt maar waar...
Er zit een bus in het hout, die bus heeft een binnendraad en -diameter, dat moet overeenkomen met de onderkant van de stud, en de bovenkant van de stud heeft een bepaalde diameter die overeen moet komen met het gat in de brug. Dan heb je ook nog modellen met stelwieltjes of die waar je de hoogte-afstellig met een schroevendraaier doet. De spacing klopt negen van de tien keer wel, maar toch maar even checken.

Zomaar even een afbeelding van Internet geplukt, maar dan zie je wat ik bedoel:

http://www.mojotone.com/site/images/blog-bridge1.png