PDA

View Full Version : Bedrading humbucker uitzoeken



Ace 1.15.19
20 november 2011, 18:56
Ik heb hier nog een humbucker liggen waarvan ik de wiring code niet meer weet. Had het ergens op een briefje maar dat is blijkbaar foetsie. De kleuren zijn: rood, groen, wit, zwart en een mantel. Met de multimeter op 20k meet ik tussen rood en groen 7,8 weerstand en tussen wit en zwart 7,7.

De mantel is vanzelfsprekend de massa. Ik ga er stiekem een beetje van uit dat rood mijn hot is, groen en wit bij elkaar gebonden moet worden en zwart naar de massa gaat. Zou dit kunnen kloppen?

aaronstonebeat
20 november 2011, 20:11
Zonder de een of andere manier van meten, is het een gok; het zou kunnen dat je de spoelen uit fase zet.
Als je een opstelling improviseert zodat je het element boven de snaren van een gitaar kunt leggen en de zaak op een versterker aansluit, kun je het proberen; dat hoor je vanzelf.

Ik heb een metertje dat wisselspanningen meet (wat gevoeliger dan een standaard multimeter); en ik heb een gitaar met twee P90's die ik in en uit fase kan zetten. Als ik de gitaar in fase aansla, gaat de meter tot ongeveer 200 mV; uit fase maar tot ongeveer 100 mV.

piezo
20 november 2011, 22:26
Het kan gemakkelijker. Je kunt de fases van elementen/spoelen namelijk ook zònder snaren en solderen vergelijken.

Dat gaat als volgt:
- sluit de gitaar of het element, waar het onbekende element bij moet passen, aan op een multimeter in DC Volt stand, bereik max. 1 Volt, met "hot" op + en aarde op com
- leg een schroevendraaier o.i.d. op het "standaard"element en trek die vervolgens snel omhoog. Snaren kunnen eventueel gewoon op de gitaar blijven.
- kijk tijdens die beweging of de meter min of plus aangeeft
- doe hetzelfde met het onbekende element, c.q. 1 spoel ervan
- beweegt de meter dezelfde kant op als eerst, dan moet het draadje dat nu aan + van de meter zit ook de "hot" worden, beweegt de meter de andere kant op, dan natuurlijk het andere draadje

Ace 1.15.19
21 november 2011, 03:02
Ik denk dat ik dat morgen maar eens uit ga proberen, dan hoef ik hem niet te installeren in mijn eigen gitaar. Het element is namelijk verkocht maar was de wiring code kwijt. In principe moet ik zo dan kunnen ontdekken wat de plus en min van de bovenste en onderste spoel is.

Bedankt voor de tip! Ik ga morgen testen (zit nu in de nachtdienst).

Ace 1.15.19
22 november 2011, 01:20
Het is me gelukt en het klopte gelukkig wat ik zei. Thanks piezo!