PDA

View Full Version : Mixer aansluiten op mac



roy6644
20 november 2011, 13:39
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een mixer te kopen omdat ik het volgende wil bereiken:

- Gebruiken voor opnames met gitaar
- Aansluiten met monitors op mac zodat mijn itunes muziek over de monitors gaat.

Maar ik heb even een paar vragen.

Als ik de mixer gebruik voor opnames met mijn gitaar dan kan ik mijn gitaar ook in de mixer pluggen in plaats van mijn versterker. Is dit een goed idee of heb ik dan vertraging in het geluid? Zo niet kunnen mijn boss effecten er dan nog bij?
Want er zit wel een audio interface ingebouwd.

Nog een vraag wordt mijn computer volume dan geregeld met mijn mixer of met mijn imac toetsenbord? Anders heb ik dadelijk overal volume knoppen zitten.

Alvast bedankt.

roy6644
22 november 2011, 08:07
Kan iemand mij verder helpen?

guhlenn
22 november 2011, 09:21
Het si wel heel basic wat je vraagt :). JE hebt, kort gezegd, geen mixer nodig. Koop een tone port, POD, Boss GT of een van die varianten en sluit die aan op je line in. Geen line in? Dan heb je een firewire of USB audio kaart nodig.

Klaar :)

-Martijn-
22 november 2011, 09:48
Dat soort dingen moet je gewoon zelf zien uit te vogelen, anders begrijp je er nooit wat van. Een weekendje gaan zitten prutsen en aan de knopjes draaien lijkt mij een goed plan.

peter_heijnen
22 november 2011, 10:59
#Als ik de mixer gebruik voor opnames met mijn gitaar dan kan ik mijn gitaar ook in de mixer pluggen in plaats van mijn versterker.
-Ja uiteraard.

#Is dit een goed idee of heb ik dan vertraging in het geluid?
-Afluisteren zonder latency doe je met 'direct monitoring', maar daarmee luister je sec af wat je invoert. Als dat een direct ingeplugde droge gitaar is, raak je er natuurlijk niet erg geinspireerd van. Wil je je signaal in de mac laten processen, bijv in garageband, en dat geproceste signaal afluisteren, heb je per definitie altijd vertraging. Wel kun je die zo instellen dat die minimaal/werkbaar is. In dat geval niet vergeten 'direct monitor' uit te zetten. Bedenk ook dat je voor het direct inprikken of een DI of een hi-z input nodig hebt.

Vind je de minimaal instelbare latency alsnog te veel, dan kun je met de lineout van je amp of met een mic ervoor gaan werken en direct monitoren.

#Zo niet kunnen mijn boss effecten er dan nog bij?
-Kan altijd.

#Want er zit wel een audio interface ingebouwd.
-'De werking van een interface/de integratie ervan in een systeem' moet je nog maar een keer even bestuderen.

#Nog een vraag wordt mijn computer volume dan geregeld met mijn mixer of met mijn imac toetsenbord?
-Aan jou de keus.

#Anders heb ik dadelijk overal volume knoppen zitten.
-Dat je straks meer knoppen hebt is niet te voorkomen bij uitbreiding met een mixer. ;)

NB: Als je puur een interface koopt zit je doorgaans wel goed mbt digitale specs.
Koop je daarentegen een mixer met ingebouwde convertors, wil dat nog wel eens de vraag zijn. Maw de geluidskwaliteit van het 'naar digitaal en weer terug naar analoog' omgezette signaal kan dus minder zijn. Let bij mixers dus op de specs als je teleurstellingen wilt voorkomen.

The Bertman
22 november 2011, 11:44
Als je van plan bent om in je eentje spoor voor spoor muziek op te gaan nemen, zou ik niet voor een mixer kiezen. Een mixer is nuttig als je een heleboel instrumenten tegelijk opneemt, bijvoorbeeld een hele band in 1 keer.
Als je alleen bent heb je meer aan een interface. Lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122996-Topic-voor-mensen-die-een-interface-willen-kopen!)eens door, dan ben je meteen een stuk wijzer.