PDA

View Full Version : Ibanez A 300 E Versus LAG T 100



El_XX
19 november 2011, 23:16
Hallo allemaal!

Ik ben dus van plan om een akoestische gitaar aan te schaffen. Ik ben reeds naar de winkel geweest en daar is eigenlijk de keuze gevallen op 2 gitaren. Nu ben ik zelf niet zo'n kenner in het aankopen van gitaren en wilde ik hier eens horen wat de meningen zijn omtrent deze gitaren. (naar welke de voorkeur uitgaat, voor en nadelen etc...)

Hier zijn nog 2 links naar beide opties: een Ibanez A 300 en een LAG T 100

http://www.keymusic.com/product/Ibanez-A300E-Transparent-Black-Cherry-Sunburst

http://www.lagguitars.co.uk/productdetails.aspx?GUID=2dd884f1-01bd-411d-b98f-4245c99b2eb3

LaurentB
20 november 2011, 00:06
Hmm, met wat ik aan specificaties kan vinden, lijkt die Ibanez geen massief bovenblad te hebben (als er niet expliciet 'solid' bij staat, is-ie doorgaans gelamineerd), wat iha wat mindere kwaliteit geluid geeft (hoeft niet per se, maar gemiddeld gesproken).

Je moet het zelf testen, maar mijn indruk is dat de Ibanez (ook vanwege de materiaalkeuze van het bovenblad, maple (esdoorn); standaard is spruce(sparren) of ceder) meer een gitaar is bedoeld om er goed uit te zien en versterkt goed te kunnen gebruiken. De LAG heeft een massief ceder bovenblad, wat vaak een enigszins rond en warm geluid geeft.

Muzieknono
20 november 2011, 10:15
Het zijn daarbij twee verschillende gitaren, de Ibanez is een auditorium? en de Lag een dreadnaught, deze hebben toch wel een verschillende klankkleur en volume, ik zou ze dus eerst even gaan bespelen om te kijken wat het meest aanspreekt, kan me bij de Ibanez trouwens voor die prijs bijna niet voorstellen dat deze nog een gelamineerd bovenblad heeft, ik ga nog eens snuffelen en kom daar nog op terug.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
20 november 2011, 10:26
(...) kan me bij de Ibanez trouwens voor die prijs bijna niet voorstellen dat deze nog een gelamineerd bovenblad heeft, ik ga nog eens snuffelen en kom daar nog op terug.
Mvgr. Dirk Jan :B
Nou, dat vond ik idd ook wel vreemd, maar de regel is wel dat als er geen 'solid' staat, het heel vaak gelamineerd is. Verder kosten uiterlijke versieringen ook wel geld. Maar miscshien heb ik niet goed genoeg gezocht.

Muzieknono
20 november 2011, 11:14
Ik heb nog wat rondgezocht op het net, maar kan idd. niets vinden over solid top, dus ga er maar van uit dat het gelamineerd is, hoeft overigens geen probleem te zijn als de gitaar jouw feel en klank heeft, gewoon doen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Plant
20 november 2011, 13:21
Als je toch in de winkel bent, kun je dat gewoon zien. Kijk langs het klankgat en check of de houtnerven van het bovenblad in de rand doorlopen naar binnen. Ja=massief, nee=gelamineerd :ok:

Rizz
20 november 2011, 14:34
Voorzover ik wat gevonden heb, o.a. op buitenlandse fora, istie helemaal gelamineerd. Of iig de top!

BLUEWEY
20 november 2011, 16:02
Die Lag is om te zien de mooiste, vind ik ! Daar loopt het kwijl van in m'n mond.
Zwart nutje en beentje..., helemaal in mijn stijl, en de rest mag er ook zijn.
Zal hoogstw.lijk het beste kinken van die 2, althans akoestisch.
Het zou kunnen, dat de Ibanez beter versterkt klinkt.

Git Aar
20 november 2011, 17:56
Waarom ben je tot de keuze van deze 2 gitaren gekomen? (uiterlijk misschien?)

De tramontane's zien er gelikt uit. Ik heb echter de tramontane series geprobeerd, en dat viel me een beetje tegen. De 4 seizoenen series waren mi echt beter.
Vooral de T66 viel me nogal tegen.
Daarbij, de T100 is een gitaar met ceder bovenblad. Dat moet je echt willen. Een sparren bovenblad is gangbaarder.

De Ibanez ken ik niet. Het is een special, en heeft echt een eigen geluid.

Qua geluid zou ik ze allebei laten hangen en een normaal ganbare dreadnougt kopen met sparren bovenblad van een goed merk. Mocht je een zwarte mooi vinden, er zijn ook diverse zwarte gitaren met een sparren bovenblad.
Daarbij denk ik dat een goedgebouwde gitaar met gelamineerd bovenblad beter is dan een goedkope gitaar met massief bovenblad.