PDA

View Full Version : 5f1 leerproject --> troubleshooten



Gearjunkie
19 november 2011, 20:55
Zoals wellicht vele anderen heb ik een Champ 5f1 kitje gebouwd, om ervan te leren.
Leuk om te doen, beetje jammer van de krappe behuizing, maar bovenal erg interessant. Nu heb ik geluid, maar helemaal goed is het nog niet; twee problemen:

*ik hoor een hele hoge pieptoon
*de versterker lijkt enorm te clippen

Voltages op buispinnen zijn redelijk overeenkomstig met het origineel. Waar begin ik het best met de problemen op te sporen?

Alvast bedankt!!!

cluseau
19 november 2011, 22:59
Waar begin ik het best met de problemen op te sporen?

Met het plaatsen van het schema, makkelijk voor de communicatie ;)


Maar om alvast een tip te geven, je amp oscilleert. Dit zou kunnen gebeuren als je de secondaire wikkeling van de uitgangstrafo verkeerd hebt aangesloten. Draai de draden van de secondaire wikkeling maar eens om. Primair mag trouwens ook als dat makkelijker is.

Als dat niet helpt ff een foto van het interieur plaatsen.

Gearjunkie
20 november 2011, 09:11
Super, ik ga aan de slag!

Gearjunkie
20 november 2011, 09:41
Hij werkt perfect!!!

Cluseau --> PM voor adres... rood of wit??
Moderator --> Slotje?

bass blom
20 november 2011, 09:58
helemaal geen slotje.
foto's willen we zien.
en welk kitje heb je genomen?

cluseau
20 november 2011, 10:28
Hij werkt perfect!!!
Cluseau --> PM voor adres... rood of wit??


Allebei goed maarehhh ....is nie echt nodig hoor, doe het met veel plezier.

En....idd foto's willen we zien, dat is weer leerzaam voor anderen.

En over leerzaam gesproken, weet je nu wat er aan de hand was?

Gearjunkie
20 november 2011, 10:39
Meekoppeling ipv tegenkoppeling.. ik ga nog even verder lezen.

cluseau
20 november 2011, 10:46
Meekoppeling ipv tegenkoppeling.. ik ga nog even verder lezen.
Yep, maar misschien leuk om jouw informatie te delen met de andere lezertjes? Tenslotte leren jullie zo van elkaar en kun je elkaar ondersteunen. Immers de kracht van dit forum.

Midwolda
20 november 2011, 12:25
Jaaaaah... dit lezertje wil zich er misschien ook nog aan wagen en een 5f1 kit is dan mooi om mee te beginnen he...
trek me over de streep! :cheerup:

Gearjunkie
20 november 2011, 13:37
Ik zal later even wat foto's posten. Is echt heel leuk om te doen, mits je waar nodig goede tips krijgt om het werkend te maken.

Ik heb gekozen voor een kitje uit China van een van de bekende internetwinkels. Gewoon om eens te kijken of het wat voor me is. Wees wel doordrongen van de veiligheidsrisico's.

Voor mij smaakt het naar meer, wellicht een 5e3 als volgend project.... (weet nog niet hoe ik dat mijn ega verkoop...)
Nu weer even spelen en nadenken over een simpel cabinetje!

Wop6670
21 november 2011, 12:02
Meekoppeling ipv tegenkoppeling.. ik ga nog even verder lezen.

Hoi gearjunkie,

Ik heb net een princeton gebouwd en ga deze binnenkort in bedrijf stellen met hulp.
Ik begrijp niet goed wat hier wordt bedoeld?

En ja ik zou ook graag foto's zien van jou kitje gebouwd willen zien.
Tegen welke problemen ben jij aangelopen?

Of ben jij er zo doorheen gefietst?

Werk je met een scope of gewoon geluk van dikke marie?

Heb je nog dingen anders gedaan als op het schema?
Mijn standby switch item heeft mij het nodige geleerd!

En het belangrijkste, hoe klinkt hij! :???:
Is het mha, niet slecht, klinkt goed, of waanzinnig!
Hoe is de overdrive, distortion? Praat met me! Ik wil het weten! :crazyhappy:

Zie het graag.

Sorry ben een erg enthousiast geval!

Willem

Gearjunkie
21 november 2011, 20:33
Eerst wat pics van mijn b(r)ouwsel:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZHXZRDPL-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUFDSMAY-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJIRKYIX-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WONCXZGT-D.jpg

Gearjunkie
21 november 2011, 20:46
Voor wat betreft het project; ik wil graag het fenomeen buizenversterker leren kennen.
Ik heb de Champ gekozen omdat deze natuurlijk al erg veel gebouwd is, en dat er mede daardoor veel info over te vinden is. (zoals bijvoorbeeld de voor mij handige layouts).
Dat ik nu een leuke versterker voor in de huiskamer heb, is een beetje bijzaak.

Ik heb voor 200 euro een kit gekocht en voor nog eens 80 euro een Jensen speaker. Ik heb lang getwijfeld om niet gewoon een leuke kant en klare amp te kopen, maar ja, het leermoment zou dan ontbreken. Ik durfde de bouw aan omdat een goede vriend van me een elektrotechnische achtergrond heeft, de leverancier kundig en betrouwbaar is en tot slot er deskundigen, waaronder Cluseau op het forum zitten. Ik heb dikke marie niet nodig gehad. (hoe weet jij trouwens dat mijn vrouw zwanger is??)

Het voordeel van de kit is tegelijk het nadeel. Makkelijk te bouwen door een foto-handleiding. Je kopieert zonder te hoeven snappen. Ik werk redelijk zorgvuldig al zeg ik het zelf en ook solderen was niet nieuw voor me (effectpedaaltjes a la Newtone, meerdere gitaren). Ook was ik al doordrongen van het electrocutiegevaar.
Ter voorbereiding heb ik layouts van Fender, Weber en TAD naast elkaar gelegd om de parallellen te ontdekken. Controle (heb geen scope en zou er ook niet mee kunnen werken) heb ik gedaan door de spanningen te controleren aan de hand van de oude Fender layout.

De oscillatie ben ik nog niet helemaal uit, blijkbaar heeft het iets te maken met 'oneindige' versterking??
Ter voorbereiding heb ik trouwens het boek "The tube amp book" van Aspen Pitmann aangeschaft. Zijn er nog andere titels die het bestellen waard zijn?

cluseau
21 november 2011, 22:46
.......
De oscillatie ben ik nog niet helemaal uit, blijkbaar heeft het iets te maken met 'oneindige' versterking?? .......

Het is vrij eenvoudig en de versterking hoeft zeker niet oneindig te zijn.

Stel je hebt een versterker welke 2 maal versterkt. Niet bepaald oneindig toch? Als je het signaal van de uitgang zou terugvoeren naar de ingang wordt het weer 2 maal versterkt. De uiteindelijke versterking is nu al 4 maal en gaat alweer terug naar de ingang. Zo blijft het signaal groeien tot het plafond is bereikt en de trap oscilleerd dus. Voorwaarde om te kunnen oscilleren is dat het teruggevoerde signaal in fase is met het oorspronkelijke signaal en dat de versterking groter dan 1 is. Nu versterkt jouw versterkertrap misschien wel 100 maal dus aan de voorwaarde >1 wordt meer dan voldaan. Als het teruggevoerde signaal nu ook nog in fase is zal het ding niet meer stoppen en een toon gaan opwekken. Je snapt nu misschien waarom het omkeren van de fase van het uitgangsignaal er ineens voor zorgde dat je amp nu wel goed werkt. Het teruggevoerde signaal is nu wel in tegenfase met het oorspronkelijke signaal en zal het juist tegenwerken. Voila, zo willen we het hebben. :soinnocent:

Nog een tip aan alle bouwers: Houd bedrading zo kort mogelijk voor zover het de netheid niet in de weg staat. Het is de bedoeling dat je gespannen snaren alleen aantreft op je gitaar. In je amp is dat niet noodzakelijk maar maak het ook weer niet langer dan nodig is.

Wop6670
22 november 2011, 00:22
Ziet er goed uit gearjunkie,

Helemaal niet verkeerd. En ja ook ik ben gewoon aan het kopieren geweest.
Ik heb wel bepaalde dingen echt uitgezocht. Ik heb ook een scope gekocht. Hier ga ik me echt in verdiepen. Ben erg nieuwsgierig wat daar uit komt.
Ga het zeker op gitaarnet zetten. Zo leren we er allemaal wat van.
Wil ook wat gaan modificeren. En het vooral begrijpen!
Wat marie betreft, ik heb wel vaker paranormale momenten.

Deze bouwverslagjes zijn gewoon leuk.

Hoi cluseau,
Bedankt voor je toelichting. Ik denk dat ik het snap.
Moet het even laten bezinken.:sssh:

jacky
23 november 2011, 22:53
knoepers van trafos zeg

Gearjunkie
24 november 2011, 07:37
Aan de andere kant van de wereld kijken ze niet op een onsje meer inderdaad. Ik maak zelf een cabinetje, is dus iets om serieus rekening mee te houden dat de pt niet tegen de baffle gaat komen.

jacky
24 november 2011, 22:02
zou mij niet verbazen als je met een gz 34 en een 5881 een beetje harder kan met dit setje

Als je toch zelf een kastje maakt kan je gelijk een wat groter speakertje gebruiken want een 8 inch is altijd wel wat krap

Leuk projectje

Gearjunkie
24 november 2011, 23:07
Op welke manier zou een andere gelijkrichterbuis het volume beïnvloeden dan? Levert ie dan een consistentere hoeveelheid spanning aan de 6v6? Die 5881 klinkt interessant, kan ik ook een 6l6 erin stoppen of....???
Een 8" speaker heb ik al. Met de gedachte voor een versterker in de huiskamer hoef ik niet teveel decibellen. Cabje maken moet nog een keer, de tweed kant-en-klare cabjes zijn prachtig, maar dik boven de tweehonderd euro... hoop geld vind ik.

jacky
25 november 2011, 13:24
meer spanning inderdaad dan een 5Y3

5881 is een 6L6GB de moderne 6L6 is meestal een 6L6GC

Voor thuis is een wat groter speakertje ook leuker

Thunders1988
29 november 2011, 21:26
Ziet er inderdaad erg goed uit!
Handig om te weten dat dit draadje bestaat, kan ik waarschijnlijk ook nog wel gebruiken. Volgende week bestel ik hetzelfde kitje.

Heb trouwens nog een bouwplan voor een 5F1 cabinet op m'n PC staan. Voor de geïnteresseerden: PM effe.

Thunders1988
25 december 2011, 11:46
@Gearjunkie: Heb jij die diodes op de 5Y3-buisvoet gebruikt??? :???:

Gearjunkie
25 december 2011, 12:47
@Gearjunkie: Heb jij die diodes op de 5Y3-buisvoet gebruikt??? :???:

Ja, die heb ik gebruikt.
Ik zou je natuurlijk probleemloos even kunnen uitleggen waarom precies en zo.... maar uhhhmmm Cluseau is wellicht wat korter van stof.... ;)

Gearjunkie
6 januari 2012, 10:15
Nog een laatste ding in dit topic: Tot 2/3 van het volume klinkt het ampje fantastisch. Mooi stil, mooi geluid en dus prima geschikt voor in de woonkamer. Ga ik boven dit volume, dan krijg ik een feedback-achtige piep, ook als er niets aangesloten is. Tik ik op de versterker (gewoon zachtjes met de vinger/nagel) dan klinkt dit door uit de speaker. Is dit microfonie?

Nu is dit niet echt een probleem, omdat hij dan toch veel te hard gaat voor thuis, maar zou ik dit probleem kunnen zoeken in een buis, of het feit dat de buizen dicht bij de magneet van de speaker zitten?

bass blom
6 januari 2012, 10:31
dat kan een buis zijn, maar ook iets anders, constructie, bedrading.
met een potlood voorzichtig overal langsgaan, zachtjes tikken op draden, solderingen.. zoeken, succes, kloteklus.

cluseau
6 januari 2012, 13:16
...... maar zou ik dit probleem kunnen zoeken in een buis, of het feit dat de buizen dicht bij de magneet van de speaker zitten?

Een buis is heel goed mogelijk, misschien kun je even een buisje van positie wisselen. Maar wat Bass zegt is ook goed mogelijk, het kan zelfs zijn dat je een microfonische condensator hebt. Toch is dat niet zo moeilijk om te vinden. Gebruik het heft van een schroevedraaier om te tikken en een goed geisoleerd tooltje om tegen het verdachte component te houden. Het maakt niet uit of dat een cap of bedrading is zolang je maar voorkomt dat de trilling die jij met kloppen veroorzaakt wordt opgepikt. Door goed gedoseerd te tikken kun je aardig bepalen welk deel verantwoordelijk is voor de microfonie. Beetje met gevoel werken.

Potlood heb ik een beetje moeite mee want als je met de koolstof kern tegen de hoogspanning komt heb je alsnog een jetser te pakken

Gearjunkie
6 januari 2012, 15:06
Heren bedankt! Ik zal morgen eens gaan proberen, heb alleen nog geen ander 6v6 buisje, dus dat kan ik nu niet proberen.

cluseau
6 januari 2012, 15:14
......heb alleen nog geen ander 6v6 buisje, dus dat kan ik nu niet proberen.

De kans is ook niet groot dat het daar in zit.

Gearjunkie
10 januari 2012, 12:20
Nog geen diepgaand onderzoek verder, maar als ik de 6v6 vasthoud is het gepiep weg. Nu heb ik wel een glazige nagalm, vooral bij flageoletten e.d. Zo maar even een nieuw buisje op de kop tikken denk ik.

cluseau
10 januari 2012, 12:23
Nog geen diepgaand onderzoek verder, maar als ik de 6v6 vasthoud is het gepiep weg. Nu heb ik wel een glazige nagalm, vooral bij flageoletten e.d. Zo maar even een nieuw buisje op de kop tikken denk ik.

Zo te horen staat hij nog steeds te oscilleren. Heb je een weerstandje aan het rooster op de buisvoet gemonteerd?

edit
Je kan ook proberen de bedrading een te beetje verleggen met een sate stokje oid. Potlood is geleidend he!:blast:

/edit

Gearjunkie
10 januari 2012, 12:39
Cluseau, er zit geen enkele weerstand aan de buisvoet van de 6v6.

cluseau
10 januari 2012, 12:44
Cluseau, er zit geen enkele weerstand aan de buisvoet van de 6v6.

Ik heb nog nergens een schema gezien dus weet niet wat je gemaakt hebt maar het is redelijk eenvoudig. Maak de draad van pin 5 los en soldeer een weerstandje van 1k aan pin 5 van de 6V6 de losgehaalde draad soldeer je aan de andere zijde van het weerstandje.

Houd de draden zo kort mogelijk.

Gearjunkie
14 januari 2012, 20:55
Mijn laatste post in dit draadje! Zoals gezegd wat gespeeld met de bedrading, de draad naar het rooster van de 6v6 wat opgeschoven, probleem de helft kleiner. Verder bleek dat ik de 12ax7 al te vaak had gebruikt, dan wel te bruut behandeld. Een nieuwe JJ erin... fantastische amp, van stand 2 tot stand 12! Allen bedankt voor de goede adviezen maar weer.