PDA

View Full Version : toonladders



jerzey18
30 mei 2003, 23:30
I heb een vraagje over toonladder uit je hoofd leren, Als ik nou naar gitaar.net ga, en dan B.V de Dmin uit me hoofd leer, is dat goed ? Want ik heb ook weleens gehoord dat je een toonladder op verschillende posities kan spelen, Raden jullie nou gewoon naar gitaar.net gaan aan, of de toonladder op elke positie uit je hoofd leren ? En wat zou het voordeel van een toonladder op verschillende posites leren ?

snappen jullie het nog ? :???: zo niet dan probeer ik het nog een x duidelijker uit te leggen :-D

groeten jerz

pimmetje
31 mei 2003, 00:28
Ik ga ff uit dat je met posities de fret bedoelt, waar je de toonladder (bij oplopend spelen) op de lage E-snaar begint. Dus bijvoorbeeld E (mineur) pentatonisch kan je beginnen op E, G, A, B of D... dus op 0, 3, 5, 7, 10, 12, etc (waarbij 12 eigenlijk alweer 0 is).

Dus in dit geval 5 boxen om van E-snaar naar E-snaar te gaan oefenen met een metronoom tot je uit frustratie drie metronomen aan yoghurt hebt geschopt :D.

Het nut daarvan is dat je jezelf 'vertikaal' traint op meerdere plekken. Anders zit je al snel alleen op bijvoorbeeld de E-positie en de B-positie van boven naar beneden en terug door zo'n box te pielen.

Zodra je die posities allemaal een beetje beheerst, kan je ook proberen horizontaal wat te gaan oefenen. Dan loop je dus eigenlijk door verschillende boxen heen.... bijvoorbeeld licks op slechts 1 snaar. En je kan dus ook diagonaal wat licks verzinnen.

Op die manier kan je je tonale vocabulaire uitbreiden. Dan moet je dat natuurlijk nog wel leren ondersteunen met het gebruik van alle technieken als slides, hammers, pulls, bends...

dvmutzy
25 juni 2003, 22:53
sorry, wat is een metronoom?

Yep, Get in touch with your Gi-tare man!

pimmetje
26 juni 2003, 01:02
Nooit van een metronoom gehoord? Apart... bijna absurd... :D.

Een metronoom is een martelwerktuig waar je op den duur van gaat houden. Het is de duivel en god in een handig apparaatje.

Het ding geeft gewoon tikken op gelijke afstand van elkaar. Je kan de tijd tussen de tikken wel instellen. Hij kan dus snel en traag tikken. Als je dat als je basis-tempo ziet, kan je 'm aanzetten, meetellen en meespelen. Het onding wijst je dan genadeloos op je fouten.

Vooral jezelf opnemen als je met een metronoom speelt werkt prima. In mijn ervaring is juist die droge tik extra goed om mee te oefenen. Met een volledig drummetje eronder klinkt 't toch al sneller acceptabel. Je kan uiteraard ook je drum-computertje gewoon instellen op alleen een klap op iedere tel.

De eerste tijd vervloek je dat onding. Als je een beetje opvliegend bent, zal je 'm regelmatig uit verre hoeken van de kamer terug moeten zoeken terwijl je grote teen nog een beetje naklopt van die toch wel pijnlijke trap die je dat kreng hebt verkocht. Na enige tijd - als je van jezelf al wat strakker speelt dankzij de oefening met de vijand - wordt 't echter je vriend en ga je 'm gebruiken om een stukkie muziek ff echt strak te trekken of wat exacter achter het perfecte tempo van een bepaald nummer te komen... dat soort zooi.

dvmutzy
26 juni 2003, 01:11
haha, tsja wist wel dat het bestond, maar niet dat het zo heette
ik leer hier in ieder geval veel
en aangezien geen vraag een slechte vraag is zal ik in de toekomst blijmoedig doorgaan met het stellen van domme vragen

moretel
26 juni 2003, 10:00
En kmopen zo;n ding, anders wordt het nooit wat :-D