PDA

View Full Version : Twee kleine Pro Tools vraagjes.



Dribbel_
19 november 2011, 15:02
Sinds ik mijn Eleven Rack heb ben ik van Adobe Audition over gestapt naar Pro Tools. In grote lijnen werkt dit natuurlijk precies hetzelfde maar er zitten natuurlijk altijd wat kleine verschillen in.

punt 1:

Als ik bij Adobe Audition een waveform (van gitaar bijv.) op wil schonen dan kan ik in de edit view stukken selecten en deze muten waardoor ze uit de waveform verdwijnen.

In Pro Tools lukt dit nu alleen door een stuk uit de track te knippen zodat er een gat in komt. Of een Region te selecteren, die eruit te knippen en dan te muten. Is dit de enige optie of kan het ook zoals in Audition dat je 1 volledige track overhoudt ipv een gatenkaas?

punt 2:
Als ik in Audition een stuk gitaar in spoor 1 opneem en ik maak halverwege een foutje. Dan start ik net voordat ik die fout maak de opname opnieuw en neem een nieuwe track OVER de bestaande track heen. Deze twee tracks liggen dan op elkaar en dan kan je ze precies knippen en laten crossfaden waar je wilt. Maar zodra ik bij Pro Tools over elkaar op ga nemen. Dan verdwijnt de orginele track op dat punt. Is dit gewoon zo of is dit ook te gebruiken zoals ik in Audition deed.

Alvast bedankt :)

N.D.
19 november 2011, 15:07
1. Wat je in audition deed was de audiofile zelf aanpassen. Wat je in protools doet is dus de region aanpassen. Als je de region aanpast blijft de audiofile onaangetast en kan je altijd nog terug, als je in de audiofile zelf gaat knippen en plakken kan je later niet meer terug.

2. Dit probleem ben ik nog niet tegengekomen eigenlijk, misschien iets aan de instellingen? Of 't feit dat je bovenop een andere region begint met opnemen? Snelle oplossing is om gewoon even op een ander spoor op te nemen en daarna het weer op 1 spoor te gooien.

Welke versie heb je eigenlijk?

Dribbel_
19 november 2011, 15:09
Okee dat eerste hou ik dan zo dat is wel makkelijk inderdaad.

Ik gebruik LE 8.

Wat is dan het makkelijkst om dan een stuk opnieuw op te nemen. Selecteer je het gebied dan ook al waar je gaat opnemen zodat hij daar pas begint ?

Dribbel_
19 november 2011, 15:12
Hmm raar, nu doet hij het wel gewoon. Nouja nevermind dan dan weet ik genoeg :D Bedankt :)

N.D.
19 november 2011, 15:15
Hmm raar, nu doet hij het wel gewoon. Nouja nevermind dan dan weet ik genoeg :D Bedankt :)

Okee, mooi:D
Ik ken zelf LE niet, dus ik weet ook niet wat precies de beperkingen en verschillen zijn. Beetje lastig onthouden met al die verschillende versies.

Dribbel_
19 november 2011, 15:23
Ohja 1 ding nog wat ik wel heel irritant vind maar waar waarschijnlijk niks aan te doen is.

Als ik in Audition even snel een MP3 mix wil exporteren gaat dat heel snel. En Pro Tools moet steeds de hele mix afspelen voordat hij gebounced is.

Is dit sneller te doen?

N.D.
19 november 2011, 15:30
Nope, ProTools bounced niet "offline". Dat wil zeggen, hij maakt niet even snel een berekening van hoe 't klinkt.
Je zult dus altijd de hele mix moeten afspelen als je 'm wilt opslaan.

Er zijn een hoop discussies te vinden over of dit nu beter is of niet, het blijven natuurlijk nullen en enen. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Dribbel_
19 november 2011, 15:37
Ja wat ik dus hoorde waarom het kwam is als je fysieke effecten runt door Pro Tools, die moet je natuurlijk in Real Time meenemen in tegenstelling tot de digitale effecten.

Dus ik hoopte dat er een weg was dit te omzeilen, maar helaas :D

N.D.
19 november 2011, 15:39
Ja wat ik dus hoorde waarom het kwam is als je fysieke effecten runt door Pro Tools, die moet je natuurlijk in Real Time meenemen in tegenstelling tot de digitale effecten.

Dus ik hoopte dat er een weg was dit te omzeilen, maar helaas :D

Yup, dat is inderdaad de voornaamste reden. Er zijn ook mensen die beweren dat 't uitmaakt bij het bouncen van oa. reverbs.