PDA

View Full Version : Stratocaster met tune o matic brug mogelijk ?



Wombat
19 november 2011, 11:30
Hoi,

Ik heb het idee opgevat om mijn oude stratocaster aan te passen. Het idee is om er een HH strat van te maken. En het leek mij een erg mooi idee om ook de brug aan te passen naar een vaste brug en dan het liefst een tune o matic. Zijn er hier mensen die dit al eens gedaan hebben ?

Ik heb gelezen dat zoiets in principe niet meevalt omdat je voor zo'n brug de nek onder een hoek moet zetten of laten wegzinken in de body van de gitaar. Zijn er hier mensen die mij tips kunnen geven ?

G.G.
19 november 2011, 13:19
Tip: Kijk naast de halshoek of het verzinken van de brug ook even naar de stringspacing, want die zal in totaal zo'n 3 mm smaller zijn bij de brug. Mogelijk komen je snaren wat verder van de rand van de toets te lopen (1.5mm per kant, niet echt storend)

Verder zijn er geen bezwaren volgens mij, dus gewoon doen!

Vraag eens na bij Chris Winsemius, de heeft een Bigsby op een strat, met volgens mij ook een halshoek (als ik het goed gezien heb).

no 1 hops
19 november 2011, 15:05
als het op een tele kan?
volgens mij hebben de mannen van status quo ook zulke modificaties

Buzzel
19 november 2011, 16:48
http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/3/8/9/2/389206/pics/_c21598_image_0.jpg
http://www.doctorbass.net/imagftp/imagAux1_Squier-Tele-Neckthrough-th.jpg


dit gegoogled te hebben denk ik dat het wel kan. Is wel heel vet. Ik wil zelf ook altijd nog een gitaarbouwen/laten bouwen. Tele met humbuckers en een tom.

Haha deze zocht ik. jim adkins tele

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262350538

barno
19 november 2011, 17:18
idd brug verzinken (tailpiece ook) of pocket onder hoek frezen: ik schat dat je uitkomt als je een verloop van 2 mm in de pocket freest, maar dit kan je best eerst checken door de hele constructie op ware grootte uit te tekenen.

Wombat
19 november 2011, 21:25
idd brug verzinken (tailpiece ook) of pocket onder hoek frezen: ik schat dat je uitkomt als je een verloop van 2 mm in de pocket freest, maar dit kan je best eerst checken door de hele constructie op ware grootte uit te tekenen.

Bedankt voor de adviezen ik denk dat het dan inderdaad het invrezen en verlagen van de brug en tailpiece wordt dat lijkt me minder risicovol dan de nek onder een hoek zetten. Een andere vraag die ik heb over tune o matics deze staan altijd scheef op de body. Hoe bepaal je de de hoek en ook de afstand tussen de tailpiece en de brug zelf zijn daar vaste maten voor ?

aaronstonebeat
19 november 2011, 21:49
Je kunt toch een 'shim' gebruiken om de hals onder een hoek te zetten?

Lijkt me nogal wat minder werk dan in de body te gaan frezen.

pasqual
19 november 2011, 22:19
Je kunt toch een 'shim' gebruiken om de hals onder een hoek te zetten?

Lijkt me nogal wat minder werk dan in de body te gaan frezen.

Klopt, maar het probleem bij het vergroten van de halshoek is dat je de elementen - en dan vooral het brugelement - niet meer op de juiste hoogte kunt draaien. Dus het verzinken van de brug delen is hier waarschijnlijk wel de betere optie ( uitgaande van de traditionele stratelementen ).

aaronstonebeat
19 november 2011, 22:21
Hij wil er humbuckers inzetten. Volgens mij haal je die hoogte dan wel, zelfs als je ze zonder ring aan de slagplaat bevestigt.

pasqual
19 november 2011, 22:25
Potverdikkeme, overheen gelezen...:sssh: Daar gaat mijn theorie!

Wombat
19 november 2011, 22:36
Je kunt toch een 'shim' gebruiken om de hals onder een hoek te zetten?

Lijkt me nogal wat minder werk dan in de body te gaan frezen.

Als ik het goed begrijp bedoel je met shim een wig die je tussen de body en de nek plaatst ? Is er ook ergens iets te vinden hoe je de nek in de juiste hoek krijgt ?

aaronstonebeat
19 november 2011, 22:54
Kijk eens hoe hoog de brug nu is en hoe hoog je TOM-brug gaat worden. De actie zul je vast willen houden zoals die nu is. Een beetje experimenteren met rechte stukken hout of metalen hoekprofielen die lang genoeg zijn, kan je zo uitsluitsel geven.

Het is simpele hoekmeetkunde in de praktijk; met een beetje mazzel en een goed oog hoef je niet eens te rekenen.

stijnkenens
20 november 2011, 15:46
Ik denk ook dat gewoon de hals ophogen aan het uiteinde het gemakkelijkste gaat zijn. Uitfrezen van brug en tail is een pak moeilijker.
Die juiste hoek kan je ook bepalen door de gitaar reeds te voorzien van tail en brug, dan een lange rechte lat te nemen, en de hals op te hogen tot je denkt dat het goed is, trial and error is geen hogere wiskunde :)

Check de fretcalculator op stewmac voor het schuinzetten van de tune-o-matic.

En string spacing is geen probleem (koop wel een brug met zadeltjes die niet zijn gegroefd) Bij Valoosj z'n lespaul hebben we dat ook gedaan, want de specs van de hals zijn als de G&L die hij heeft.


s.

jan jansen
20 november 2011, 16:11
als het op een tele kan?
volgens mij hebben de mannen van status quo ook zulke modificaties

ja en nee....maar ik heb een rollerbridge op een tele gezet net als de originele telebrug...geen probleem. De ene brug is de andere niet dus moet je wel de hoogte van de brug in de gaten houden...

barno
20 november 2011, 16:13
theoretisch verlies je met zo'n shim een pak sustain: minder (strak) raakvlak hiel / body. in praktijk blijkt dat nogal mee te vallen is mijn ervaring. Dus mss is dat de beste manier voorlopig.

Als je het echt goed wil doen, lijkt het me wel beter om de hoek in de pocket te frezen. Ook dat is doenbaar: vooral een kwestie van desnoods twee uur prutsen aan een goede freesopstelling en dan enkele seconden frezen :)

HaroldA
20 november 2011, 16:46
theoretisch verlies je met zo'n shim een pak sustain: minder (strak) raakvlak hiel / body. in praktijk blijkt dat nogal mee te vallen is mijn ervaring. Dus mss is dat de beste manier voorlopig.

Ik heb een keer een shim gemaakt met alufolie trapsgewijs te vouwen. Over 24 uur de hals steeds steviger vastgedraaid en nu is het alufolie en keihard en perfect aansluitend geworden!

Buzzel
20 november 2011, 17:18
Mannn ik heb ook wel een plank op mijn voorhoofd zitten. Stratocaster niet telecaster :hide:

Wombat
20 november 2011, 20:51
Ik denk ook dat gewoon de hals ophogen aan het uiteinde het gemakkelijkste gaat zijn. Uitfrezen van brug en tail is een pak moeilijker.
Die juiste hoek kan je ook bepalen door de gitaar reeds te voorzien van tail en brug, dan een lange rechte lat te nemen, en de hals op te hogen tot je denkt dat het goed is, trial and error is geen hogere wiskunde :)

Check de fretcalculator op stewmac voor het schuinzetten van de tune-o-matic.

En string spacing is geen probleem (koop wel een brug met zadeltjes die niet zijn gegroefd) Bij Valoosj z'n lespaul hebben we dat ook gedaan, want de specs van de hals zijn als de G&L die hij heeft.


s.

Waarom moeten de zadels eigenlijk niet gegroefd zijn ? Trouwens kan iemand mij ook vertellen hoe je de schuinte bepaald van de brug op de body? is dat een vaste regel die je moet aanhouden zoals de positie van de brug of is dat gewoon een kwestie proberen ?

Wombat
26 november 2011, 21:30
Hoi ik ben bezig met de modificaties heb nu het gat van de tremelo opgevuld met hout ik zal binnenkort een aantal fotos plaatsen voor de liefhebbers. Maar nu loop ik tegen het volgende "probleem" aan heb een tom brug besteld met studs wanneer ik een gat van 10 mm boor dan past het niet boor ik op 12 mm dan is het te los. Lijkt er dus op dat ik een houtboor moet hebben van 11 mm. Maar heb nu een aantal bouwmarkten bezocht en het lijkt erop dat 11 mm geen bekende maat is. Weet iemand van jullie op welke manier zon brug geboort moet worden ?

aaronstonebeat
26 november 2011, 22:00
Ik zou eerst de studs eens meten met een schuifmaat; misschien is het wel een Engelse maat. 7/16 Inch is 11,1125 mm.

Boren van 11 mm weet ik zou gauw ook niet, ik heb er heel wat maar geen enkele van die diameter; misschien bij een ijzerwarenhandel?

Wombat
26 november 2011, 23:25
Ik zou eerst de studs eens meten met een schuifmaat; misschien is het wel een Engelse maat. 7/16 Inch is 11,1125 mm.

Boren van 11 mm weet ik zou gauw ook niet, ik heb er heel wat maar geen enkele van die diameter; misschien bij een ijzerwarenhandel?

Daar had ik dus niet aan gedacht bedankt

sebashoning
27 november 2011, 09:09
Wat ik vaak meemaak is dat de studs bij een gat van 10mm niet lijken te passen, maar dat ze na een hamer sessie muur vast zitten. Ze horen natuurlijk ook kei-strak te zitten.

barno
27 november 2011, 11:23
in goede speciaalzaak hebben ze gewoon houtboren van 11 hoor. Ik gebruik Gotoh hardware en voor die studs boor ik met 11 en moet ik de gaten dan nog iets ruimen met een dremel schuurrolletje, dus ik schat dat het die maat is die AaronSB opgeeft.

Wombat
1 december 2011, 20:57
Bij deze een aantal foto's van het project zoals het nu is

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFNVHTTJ.jpg

En met flosdraad even gekeken hoe het een en ander geplaatst moet worden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHEMQWQT.jpg

Rizz
1 december 2011, 21:00
En met flosdraad even gekeken hoe het een en ander geplaatst moet worden.

:seriousf: En weer een nieuwe toevoeging aan het custom tool topic..

(ik had het nog niet gezien, excuus als dit al eerder voorbij is gekomen)

Wombat
1 december 2011, 21:23
Ik had nog even een vraag over de electronica, ik heb 2 tesla humbuckers gekocht. En in het wiring diagram op de site staat dat er twee condensators gebruikt moet worden. Nu heb ik de oude slagplaat als referentie bewaard en daar wordt 1 condensator gebruikt voor beide tonepots. Zit er verschil in beide manieren ?

aaronstonebeat
1 december 2011, 22:43
Het maakt verschil op het moment dat beide elementen ingeschakeld zijn en je van beide de toonregeling gebruikt. Bij twee condensatoren van 47 nF heb je dan effectief de dubbele waarde en dat leidt tot een lagere resonantiefrequentie.
Het is heel gebruikelijk op gitaren met twee humbuckers cq. een Les Paul-achtige opzet.
Als het je niet bevalt, laat je één condensator weg en verbind je de beide middelste contacten van de potmeters van de toonregeling met elkaar; dan gebruiken ze beide dezelfde condensator.

Wombat
2 december 2011, 12:27
Ik wil morgen de brug en stop tail gaan plaatsen, nu werd de brug van de strat volgens mij geaard door een draad te solderen op de plaat waar de veren zaten.Nu is dat bij een TOM brug niet mogelijk en lijkt het niet heel mooi als er een draad boven de body uitsteekt. Wat is de beste manier om een tom brug te aarden ? een gat boren waar de stud zit bijvoorbeeld en daar aarde maken ?

pueblo
2 december 2011, 12:35
Ik wil morgen de brug en stop tail gaan plaatsen, nu werd de brug van de strat volgens mij geaard door een draad te solderen op de plaat waar de veren zaten.Nu is dat bij een TOM brug niet mogelijk en lijkt het niet heel mooi als er een draad boven de body uitsteekt. Wat is de beste manier om een tom brug te aarden ? een gat boren waar de stud zit bijvoorbeeld en daar aarde maken ?

inderdaad, gewoon een gaatje van je stud naar je cavity en dan draadje er door

Wombat
11 december 2011, 21:09
De gleuven voor de brug en tailpiece zijn gefreesd, was erg lastig ook omdat je het maar 1 keer goed kan doen. Maar voor een eerste keer niet verkeerd denk ik.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJODNIXT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8YNTD4XM.jpg

Nu de body in de lak gezet wordt wit hoogglans lak, en de elektronica gesoldeerd.

MyGreenLady
4 september 2012, 22:37
Mag ik vragen hoe diep je nou hebt gefreesd? Want dat vraag ik mij eventjes af. :P

Oeps, zie dat ik hier een wat oude koe uit de sloot vis...