PDA

View Full Version : radius LP Hals?



jan jansen
19 november 2011, 10:34
Ik ben een Lp hals aan het refretten en aan het opknappen(tig lagen verf eraf gehaald).
Het toetsenbord is zo goed als vlak.(ooit vervangen denk ik).
Weet iemand de standaard radius voor een LP hals?

jj

robostrat
19 november 2011, 10:36
Ik zou zeggen 12"

jan jansen
19 november 2011, 17:38
Ik zou zeggen 12"

oke...komt goed uit...vallen de rare putjes weg bij het schuren..

oigun
19 november 2011, 19:27
Ik ben een Lp hals aan het refretten en aan het opknappen(tig lagen verf eraf gehaald).
Het toetsenbord is zo goed als vlak.(ooit vervangen denk ik).
Weet iemand de standaard radius voor een LP hals?

jj

Zo oud kan hij dan toch niet zijn:seriousf:

Meet de radius van de brug eens op, en probeer dat aan te houden. Het is meestal wel prettig als dat matcht.

jan jansen
20 november 2011, 09:29
Zo oud kan hij dan toch niet zijn:seriousf:

Meet de radius van de brug eens op, en probeer dat aan te houden. Het is meestal wel prettig als dat matcht.

Fretboard is volgens mij vertaald in nl toetsenbord..?Trouwens goede opmerking om de radius gelijk te maken aan de brug.
Het is een zelfbouw (op de hals na dan) dus ik kan alle kanten op.
Trouwens hoeveel dikte aan hout heb ik nodig om een carved top te maken?
Ik heb nu zo`n 16 mm dik gemoesteerd esdoorn erop zitten. (fotos volgen)

JJ

oigun
20 november 2011, 10:45
Een fretboard is in goed nederlands een toets...

Je kan natuurlijk ook een radius maken die voor jou gewoon lekker speelt en daar de brugzadeltjes op aanpassen.
Ik vind 12" altijd wel een mooi gemiddelde niet te plat maar smoort de snaren ook niet als je opdrukt.

16mm is zat om een carved top te maken, Op een '59 LP is de top ongeveer 16 mm, maar het is geen probleem als hij een tikkeltje lager word door schuren etc. Er zijn ook zat LP's die een minder diepe carve hebben.

jan jansen
20 november 2011, 11:36
Een fretboard is in goed nederlands een toets...

Je kan natuurlijk ook een radius maken die voor jou gewoon lekker speelt en daar de brugzadeltjes op aanpassen.
Ik vind 12" altijd wel een mooi gemiddelde niet te plat maar smoort de snaren ook niet als je opdrukt.

16mm is zat om een carved top te maken, Op een '59 LP is de top ongeveer 16 mm, maar het is geen probleem als hij een tikkeltje lager word door schuren etc. Er zijn ook zat LP's die een minder diepe carve hebben.

oke.Nu eens goed door wat topics spitten wat de beste methode is om een carved top te maken.Dat esdoorn is kei en keihard...
Inmiddels verder met de body (mallen cnc gefreesd van een medeforumlid!!)en ben op de halsfrezing klaar met frezen.
Wat me tegenvalt is het gewicht....wat is dat mahonie zwaar in combinatie met hard esdoorn.

Inmiddels maar besloten om zelf een hals te maken. Ik heb een balk mahonie nog liggen en of snakewood of maple voor de TOETS of fretboard...;) en eens moet de eerste keer zijn om een complete hals te maken. De hals die ik al heb gaat op een telecaster body geplaats worden...