PDA

View Full Version : idioot idee of niet?



bass blom
19 november 2011, 09:57
na 43 jaar gitaarspelen..
bijna altijd alles zelf aan gitaren gedaan, behalve fretzaken..
ooit een basbody gebouwd, ziet er niet uit maar dreunt en gromt als een malle.
dan vorig jaar out of the blue een JTM45 gebouwd.
toen gister een aantal frets uit de hals van die oude bas getrokken..
kreeg ik het idee.. hoe stoer zou dat zijn?
om zelf, nadat de bas herfretten een succes is geworden ;)
zelf de frets van mijn les paul custom te gaan vervangen.
hoe stoer is dat?
hoe idioot is dat?
:seriousf:

grayfink
19 november 2011, 10:08
Om je oude LP te vernaggelen lijkt mij verre van stoer.
Doe het eerst eens met een stuk of wat goedkopere gitaren om ervaring op te doen.
Aan de andere kant moet je het ook allemaal lekker zelf weten. :ok:

bass blom
19 november 2011, 10:18
ja ik doe het eerst met een oude klira bashals.
pas als dat helemaal ok is komt de custom in beeld :D

aaronstonebeat
19 november 2011, 21:24
Heb je ook die typisch Gibson binding langs de toets?

http://www2.gibson.com/Images/Products/ElectricGuitars/Les-Paul/Custom/50th-Anniversary-1960-Les-Paul-Black-Beauty/Features-Images/Neck-Inlays-jpg.aspx?width=300&height=150

Dat lijkt me een heel gedoe.

bass blom
19 november 2011, 21:37
uiteraard.
ja, gedoe, die nibs gaan zeker sneuvelen. om die te laten bestaan is een helse klus.
maar wees niet bang, ik ga niet over 1 nacht ijs.
meer over drie of vier zelfs.
die bas hals heb ik dubbel, kan het daar dus twee keer mee doen.
dan heb ik nog een vaag tijgerstratje.
en een gitaar die ik nog net niet heb laten zien in mijn ruiltopic.
niet dat die nieuwe frets nodig heeft, maar die heeft een ebben toets.
en dat is weer andere koek geloof ik, dus het daar dan nog eerst een keer op proberen.
wordt een verhaal van maanden dus :D

barno
19 november 2011, 22:13
fretten/herfretten: eigenlijk tamelijk simpel. Hou er wel rekening mee dat je eerste/ tweede/ derde ... fretjob per definitie minder goed is als je 10de, 11de, 12de, zelfs als je the Book nauwgezet volgt. kwestie van feeling krijgen, en da's iets waar ervaring het altijd haalt op je stinkende best doen.

bass blom
19 november 2011, 22:19
ok, mijn 4e moet dus goed zijn :D
kreeg een tip om RVS te gaan doen maar dat schijnt vet moeilijker te zijn met vlakken crownen en polijsten.
dus dat misschien maar niet.
deze frets hebben het al bijna 36 jaar gedaan voor mij en dat haal ik niet nog een keer denk ik.

aaronstonebeat
19 november 2011, 22:27
Wat Barno zegt, klopt helemaal.
Maar als je het wil, moet je het gewoon gaan doen; de enige manier.

RVS frets heb ik nog nooit gebruik maar ik weet wel dat het verschrikkelijk hard spul is en dat je er waarschijnlijk speciaal gereedschap voor nodig hebt. Ik zou lekker met gewoon fretdraad beginnen.
Als je het per rol koopt, ben je voor een euro of vier, vijf per gitaar het mannetje; en het is al lekker gebogen voor een radius van 12''.

bass blom
19 november 2011, 22:41
ja weetje, ik ben zo vergroeid met die plank die ik al sinds mijn 19e heb.
alleen het idee al dat ik hem ergens ver weg heen moet brengen waar hij minstens een week zal zijn ofzo maakt me misselijk.
en dan nu, per ongeluk met die bas er aan beginnen, dan kijken hoe dat lukt.
dan uiteindelijk het zelf doen, lijkt me wel heel erg vet.

Rizz
20 november 2011, 10:46
ja weetje, ik ben zo vergroeid met die plank die ik al sinds mijn 19e heb.
alleen het idee al dat ik hem ergens ver weg heen moet brengen waar hij minstens een week zal zijn ofzo maakt me misselijk.
en dan nu, per ongeluk met die bas er aan beginnen, dan kijken hoe dat lukt.
dan uiteindelijk het zelf doen, lijkt me wel heel erg vet.

Hel moedig idee, maar als je het zelf doet en je verknalt 't, ben je 'm langer kwijt... Het is wel heul stoer als het wel lukt, maar wil je het risico nemen met je dierbare? Als je van het idee al misselijk wordt, lig je straks kotsend op de vloer als het mislukt... Met beleid en idd veel oefenen...

bass blom
20 november 2011, 10:49
juist ook daarom ben ik extra blij met de SG die ik gister via ruilen kreeg.
ebben toets, 1989..
frets zijn nog zat ok, maar voor mij aan de dunne kant.
dus na de bas en eventueel de tweede bas en de tijgerstrat komt die aan de beurt, voordat ik me aan de les paul waag.

oigun
20 november 2011, 10:56
Bass, ik wil wel als achtervang dienen voor je LP... Als je de frets er uit haalt maak ze dan eerst warm met een soldeerbout dat scheelt een hoop brokken.
Controleer of de toets vlak is voordat je gaat fretten. Mocht het vlakken en crownen uiteindelijk niet naar je zin zijn dan kom je maar langs, dan zorgen we samen dat het weer goedkomt.

bass blom
20 november 2011, 10:59
ok oi, thanx.
wat denk jij, werden frets al gelijmd in die tijd? 1975..
ik zal hem hoedanook flink in de olie doen, vaker dan normaal.
soms jaren niet gedaan :hide:

Rinze
20 november 2011, 11:27
Ik zou in ieder geval gewoon beginnen met wat oefenprojecten, dan merk je snel genoeg of het je ligt denk ik.

Herfretten is één van de klussen waar ik al jaren aan wil beginnen. Komt er steeds niet van, door drukte en ook omdat ik het wel een beetje eng vind. Maar ik ga ook zeker eerst oefenen op minder kostbare en belangrijke exemplaren.

bass blom
20 november 2011, 11:48
komt goed rinze, minimaal 3 keer oefenen ga ik en wellicht 4 keer :ok:

Pepe
20 november 2011, 11:53
Ik ben al vrij snel met zelf herfretten begonnen, als je jong bent zie je het probleem niet zo. Maar net zoals lakken, je wordt nooit zo goed als iemand die dit soort klusje dagelijks doet en bovendien is het mijn lol niet. Het enige wat ik nog zelf doe is vlakken.

Ik zou in ieder geval eerst je gereedschap bij elkaar sprokkelen en voorgebogen fretdraad gebruiken.

gengar
29 november 2011, 11:07
herfretten is niet moeilijk , maar het is nog gemakkelijker om het helemaal te verneuken.. Ik zou bij hem langsgaan (oigun geloof ik) en het samen doen. De volgende zaken heb je nodig voor een fatsoenlijke refret:
1) De JUISTE tang om ze er uit te halen
2) Soldeerbout
3) gereedschap om de toets te vlakken
4) fretdraad buiger, voorgebogen heeft zelden de juiste radius
5) kniptang
6) tang om de 'frettang' te knippen
7) bij voorkeur pers om ze te plaatsen
8) vijlen etc om af te werken (geen idee hoe die smiley er in komt..)
9) hierna komt het hele vlakproces, incl polijsten etc.

Een hele hoop spullen dus. Natuurlijk kan het met een zorgvuldige hand ook met minder gereedschap. Maar als iemand aanbiedt om te helpen en die heeft ook nog gereedschap dan zou ik daar graag gebruik van maken.

Om de typische binding te herstellen is natuurlijk nog een heel ander verhaal. Dat heb ik geloof ik nog niet gezien trouwens, dat iemand dat heeft gedaan.
Laat je trouwens niet ontmoedigen, als je denkt dat je het zelf kunt dan is dat meestal ook zo:)

Agent_Smith
29 november 2011, 18:40
ok oi, thanx.
wat denk jij, werden frets al gelijmd in die tijd? 1975..
ik zal hem hoedanook flink in de olie doen, vaker dan normaal.
soms jaren niet gedaan :hide:

Een jaar of vier geleden lag mijn '73 LP Deluxe al een aantal jaar onaangeroerd in haar koffertje omdat de frets zover heen waren dat er echt niet meer op te spelen was.
Om aan deze trieste situatie een eind te maken besloot ik op een dag om m zelf te gaan herfretten. Mijn eerst fretjob welteverstaan.
Ik heb me zeer goed voorbereid en zeer secuur gewerkt en het is gewoon erg goed gelukt. Ik gebruik de Deluxe nu weer heel erg vaak en zo hoort het.
Het is goed te doen, maar werk heel netjes en voorzichtig. Frets op een (oude) Gibson zitten niet gelijmd.

bass blom
29 november 2011, 18:41
:crazyhappy:

wow, dat is stoer :cheerup:

oigun
29 november 2011, 19:08
Of de fretjes wel of nier gelijmd zijn toch verwarmen. het scheelt meestal echt en de schade.

barno
29 november 2011, 19:13
Een jaar of vier geleden lag mijn '73 LP Deluxe al een aantal jaar onaangeroerd in haar koffertje omdat de frets zover heen waren dat er echt niet meer op te spelen was.
Om aan deze trieste situatie een eind te maken besloot ik op een dag om m zelf te gaan herfretten. Mijn eerst fretjob welteverstaan.
Ik heb me zeer goed voorbereid en zeer secuur gewerkt en het is gewoon erg goed gelukt. Ik gebruik de Deluxe nu weer heel erg vaak en zo hoort het.
Het is goed te doen, maar werk heel netjes en voorzichtig. Frets op een (oude) Gibson zitten niet gelijmd.

het kan zeker, maar keyword is hier idd: met heel veel beleid en voorbereiding werken. moet een beetje in je karakter zitten. bij mij zou het niet waar zijn, zo voor de eerste keer. dus: zelfkennis is essentieel in deze ... :)