PDA

View Full Version : Asymetrische clipping overdrive pedalen



Don Olivier
19 november 2011, 07:01
Ok,

ik vind asymetrische clipping voor een overdrive pedaal het mooist.
Nu is de Boss SD1 volgens mij het meest bekende pedaal dat die vorm van clipping gebruikt.
Maar welke pedalen maken nog meer gebruik van Asymetrische clipping?

the sure thing
19 november 2011, 07:53
Ok,

ik vind asymetrische clipping voor een overdrive pedaal het mooist.
Nu is de Boss SD1 volgens mij het meest bekende pedaal dat die vorm van clipping gebruikt.
Maar welke pedalen maken nog meer gebruik van Asymetrische clipping?

De Goudie FX overdrive pedaal heeft volgens mij een schakelaartje dat kan schakelen tussen asymmetrische en symmetrische clipping. Ik geloof niet dat iemand grote verschillen hoort. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen verschil horen.

(Mijn Hook R40 heeft een schakelaar tussen buizengelijkrichting en transistorgelijkrichting. Ik geloof niet dat ik een verschil hoor)

Met andere woorden: koop een pedaaltje wat goed klinkt en vraag je niet af wat voor techniek er in zit. Maar ja, dat is geen antwoord op je vraag natuurlijk...

Fuhgawz
19 november 2011, 11:17
Volgens mij de meeste, zo niet alle, Boss overdrive pedalen. Fulltone Fulldrive heeft asymmetrische clipping, net als de MI Audio Blues Pro. Zendrive volgens mij ook, net als sommige versies van de OCD, maar niet alle. Timmy kun je zelf instellen als (a)symmetrisch. Dat is wat me zo te binnen schiet. Ibanez/Maxon Tube Screamers, MXR D+, DOD overdrives en Klon iig niet.

Overigens wil ik wel even zeggen dat de aan- of afwezigheid van asymmetrische clipping bij lange na niet het enige in een circuit is wat invloed heeft op het geluid. Schrijf een pedaal dus aub niet bij voorbaat af enkel en alleen omdat het geen asymmetrische clipping heeft. Verder zijn er natuurlijke verschillende maten van asymmetrisch clippen en kun je overdrives met clipping diodes simpel zelf veranderen van symmetrisch naar asymmetrisch en terug.

In mijn (amateuristische) pedaalbouwavonturen en experimenten met verschillende clipping diodes in hetzelfde overdrivepedaal ben ik er overigens achter gekomen dat ik symmetrisch juist prettiger vind wanneer de overdrive gebruikt wordt als boost. Klinkt wat smoother/egaler en er lijkt een beter gedefinieerde lead tone over te blijven. Als standalone lijk ik de voorkeur te geven aan licht asymmetrisch, vaak 1N914 v 1N4001 oid.

Buzzel
19 november 2011, 16:22
Ok,

ik vind asymetrische clipping voor een overdrive pedaal het mooist.
Nu is de Boss SD1 volgens mij het meest bekende pedaal dat die vorm van clipping gebruikt.
Maar welke pedalen maken nog meer gebruik van Asymetrische clipping?

Ik heb zo'n tubescreamer bouwpakket van newtone, daar zit ook een asymetrische clipping stand op. Om eerlijk te zijn hoor ik het niet :hide:

En de OCD doet helemaal iets geks met zijn clipping gedoen, na wat lezen zie ik dat die een combinatie van mosfet en diodes gebruiken die nog weer op een andere locatie dan normaal zitten ook, dus denk niet dat dat echt een vergelijking.

the sure thing
19 november 2011, 16:43
Heerlijk deze reacties.

Terminus
19 november 2011, 22:28
Ik wissel bij distortion plugins wel eens tussen symmetrisch en asymmetrisch, ik hoor steeds geen verschil.

Don Olivier
20 november 2011, 01:12
Ben ik dan de enige die wel het verschil hoort?

:)

Wie weet of de Carl Martin Plexidrive gebruikt maakt van asymetrische clipping?

Midwolda
20 november 2011, 07:57
Ben ik dan de enige die wel het verschil hoort?

:)



En wat hoor jij dan? :chicken:

Dirk_Hendrik
20 november 2011, 08:20
Ben ik dan de enige die wel het verschil hoort?


Nee.
Maar de beste manier om het niet te horen is door je gain volledig open te jassen. Dit soort clippinggrappen komen het best tot hun recht op lage gainsettings.

onrust nv
20 november 2011, 09:46
Wie weet of de Carl Martin Plexidrive gebruikt maakt van asymetrische clipping?

Kan je dat niet horen dan??

Don Olivier
20 november 2011, 11:50
Kan je dat niet horen dan??


Ik heb dat pedaal niet, dus nee kan dat niet horen....

Don Olivier
20 november 2011, 11:51
Nee.
Maar de beste manier om het niet te horen is door je gain volledig open te jassen. Dit soort clippinggrappen komen het best tot hun recht op lage gainsettings.


Juist, u begrijpt :)

the sure thing
20 november 2011, 17:39
Nee.
Maar de beste manier om het niet te horen is door je gain volledig open te jassen. Dit soort clippinggrappen komen het best tot hun recht op lage gainsettings.

Maar in hoeverre bepaalt dit het totaalgeluid van een pedaaltje? Hoeveel invloed heeft dit?

HaroldA
20 november 2011, 17:45
Wat ik er nog aan toe wil voegen dat de gebruikte clipping diodes vaak veel meer invloed hebben dan een IC wissel.