PDA

View Full Version : Distortion/overdrive pedaal



SvennStar
18 november 2011, 20:22
Hallo,
Jullie kennen mij misschien al van de advies voor een buizenversterker topic.
De versterker word hoogst waarschijnlijk een Fender Blues Deluxe.
De distortion van deze versterker gaat mij niet ver genoeg daarom zoek ik er een distortion/overdrive pedaal bij. Ik hou van een strakke distortion voor riffs en een beetje fuzz-achtige voor solo's. Ik speel op een Fender Telecaster. Budget max 100 euro.

Groetjes

RobertoL
18 november 2011, 20:35
Misschien een Boss DS-1/DS-2?

ThomasGuitarfreak
18 november 2011, 21:38
De joyo Ultimate Drive Vind ik geweldig en dat voor maar rond de 37,50!
Joyo heeft een hele lijn met pedalen onder andere een high gain distortion, crunch distortion, chorus, termolo een delay en nog veel meer!!! echt alles!!!
Geweldige pedalen! Zo kun je voor 100,- ongeveer 3 pedalen kopen!

Swaag
18 november 2011, 22:14
Op mijn Fender BD gebruik ik een Proco Rat. Op het cleane kanaal geeft ie net dat beetje meer tov het drive kanaal, en gooi de Rat open op een al overstuurd drive kanaal dan gaat het los!

wireman
18 november 2011, 22:33
Barber direct drive, Fulltone OCD, Catalinbread DLS, RAT, Of... gezien het fuzz voorkeurtje.. probeer een oude IC BIG MUFF..

zoveel smaken, zoveel verschillen...

Robdop
18 november 2011, 23:18
ik gebruik op mijn telecaster een EHX bigmuff pi germanium 4.
kost je ongeveer €100 en dan heb je een overdrive en een distortion/muff/fuzz!

Geniaal pedaal, ook omdat er echt muzikale pots op zitten zoals de bias en de volts knoppen. Kan je echt heel veel sounds mee maken.

Dirk_Hendrik
19 november 2011, 00:00
RAT, BIG MUFF..

Grove edit, +1.

SvennStar
19 november 2011, 15:38
Op mijn Fender BD gebruik ik een Proco Rat. Op het cleane kanaal geeft ie net dat beetje meer tov het drive kanaal, en gooi de Rat open op een al overstuurd drive kanaal dan gaat het los!

ProCo rat lijkt me ook goed, maar is deze niet heel modderig in de riffs?

SvennStar
19 november 2011, 15:41
Barber direct drive, Fulltone OCD, Catalinbread DLS, RAT, Of... gezien het fuzz voorkeurtje.. probeer een oude IC BIG MUFF..

zoveel smaken, zoveel verschillen...

fulltone OCD lijkt me wel wat maar beetje duur, Proco rat daarentegen is niet zo duur maar ik heb er geen ervaringen mee, is hij in de riffs niet wat modderig? En heb je misschien ook ervaring met de MI audio crunchbox?

marter544
19 november 2011, 16:12
Danelectro coolcat drive, kost geen drol, is true-bypass en klinkt errug goed (schijnt een OCD clone te zijn, ik heb ze nog nooit 1 op 1 vergeleken dus ik weet het niet).

http://www.youtube.com/watch?v=uNvxq9FZANo

Robin...
19 november 2011, 16:32
Ik gebruik de jekyll & hyde nu een half jaar en ik ben er echt gek op. Je kan er ook heel veel geluiden uit krijgen vooral omdat je 2 pedalen in 1 hebt. Ik gebruik hem altijd op gigs ,omdat ik altijd met de fiets ga en niet me hele pedalendoos mee wil nemen.


http://www.youtube.com/watch?v=Xwl41IBgLrw

Je zal hem al rond de 150 euro kunnen kopen dus dat is ook niet echt duur voor zo'n pedaal.

Fiendish
19 november 2011, 16:34
Ik sluit me aan bij Robdop, Germanium 4 Big Muff Pi.
Baal verschrikkelijk nu de mijne naar z'n grootje is (bier en pedalen gaat altijd fout!), geweldig pedaal, en heel veelzijdig, van crunchy blues breakup tot fuzzy en distortion.

SvennStar
19 november 2011, 18:08
Ik gebruik de jekyll & hyde nu een half jaar en ik ben er echt gek op. Je kan er ook heel veel geluiden uit krijgen vooral omdat je 2 pedalen in 1 hebt. Ik gebruik hem altijd op gigs ,omdat ik altijd met de fiets ga en niet me hele pedalendoos mee wil nemen.


http://www.youtube.com/watch?v=Xwl41IBgLrw

Je zal hem al rond de 150 euro kunnen kopen dus dat is ook niet echt duur voor zo'n pedaal. Lijkt me goed, maar beetje te duur jammer genoeg

SvennStar
19 november 2011, 18:12
Ik sluit me aan bij Robdop, Germanium 4 Big Muff Pi.
Baal verschrikkelijk nu de mijne naar z'n grootje is (bier en pedalen gaat altijd fout!), geweldig pedaal, en heel veelzijdig, van crunchy blues breakup tot fuzzy en distortion. Ook weer een beetje modderig in de riffs volgens mij, ik hou van lekker strak!

tomdiedom
19 november 2011, 18:23
Lijkt me goed, maar beetje te duur jammer genoeg

2e hands is een prima optie om deze rond de 100 e te kunnen scoren.

Robin...
19 november 2011, 18:30
Lijkt me goed, maar beetje te duur jammer genoeg

Jammer dat die een beetje te duur is.

toddzilla
19 november 2011, 18:35
fulltone OCD lijkt me wel wat maar beetje duur, Proco rat daarentegen is niet zo duur maar ik heb er geen ervaringen mee, is hij in de riffs niet wat modderig? En heb je misschien ook ervaring met de MI audio crunchbox?

Een OCD is tweedehands met wat geluk prima te betalen. Ik heb de mijne voor 110 euro gekocht.

Wat betreft de MI-Audio Crunchbox, een oud-bandgenoot van me gebruikte dat pedaal en ik moet zeggen dat ik er best wel van onder de indruk was. Als je op zoek bent naar een wat strakkere sound dan kan het misschien wel wat voor je zijn. Hij heeft wel bakken met gain en gaat erg hard, maar vooral op een cleane versterker vond ik hem echt goed klinken.

Robin...
19 november 2011, 18:45
2e hands is een prima optie om deze rond de 100 e te kunnen scoren.

En je hoeft zeker niet bang te zijn om een kapotte te kopen als je hem 2de hands koopt.


http://www.youtube.com/watch?v=rMKdNZk3fYg

Fiendish
19 november 2011, 18:46
Ook weer een beetje modderig in de riffs volgens mij, ik hou van lekker strak!

Valt best mee, ik zou hem iig eens een keer gaan proberen als ik jou was.

SvennStar
19 november 2011, 19:00
Een OCD is tweedehands met wat geluk prima te betalen. Ik heb de mijne voor 110 euro gekocht.

Wat betreft de MI-Audio Crunchbox, een oud-bandgenoot van me gebruikte dat pedaal en ik moet zeggen dat ik er best wel van onder de indruk was. Als je op zoek bent naar een wat strakkere sound dan kan het misschien wel wat voor je zijn. Hij heeft wel bakken met gain en gaat erg hard, maar vooral op een cleane versterker vond ik hem echt goed klinken.
Ik ben ook aardig onder de indruk van die MI audio, heb hem een keer gehoord bij een jamsessie maar kan hij ook Led Zeppelin/Jimi hendrix achtig klinken?

wireman
19 november 2011, 22:01
Ik heb voor mijn OCD 100 euro betaald.. De beste 100 euro die ik dit jaar heb uitgegeven.. Een goeie drive/distortion is best wat om in te investeren.. Mijn ervaring is dat je inderdaad begint met een 'betaalbare' of 'goedkopere' drive.. Dan begin je je op enig moment aan je sound te storen en kom je erachter dat het 'net niet' is.. Dus ga je uiteindelijk voor de sound.. En er zijn ZOVEEL drives en er zijn ZOVEEL goeie.. maar ook veel troep..
De voorbeelden die ik gaf zijn ook totaal andere beestjes.. Het is meer een lijstje om eens te checken.. Het moet JOUW sound worden en het moet ook matchen met jouw setup.. Er zijn ook voorbeelden dat een Rat of een OCD totaal niet klinkt op een bepaalde setup..
Ga gewoon zo links en rechts eens wat drives proberen.. wat goedkopere, wat duurdere.. dan kom je er zelf ook achter wat je lekker vindt.

SvennStar
21 november 2011, 17:22
Ik heb voor mijn OCD 100 euro betaald.. De beste 100 euro die ik dit jaar heb uitgegeven.. Een goeie drive/distortion is best wat om in te investeren.. Mijn ervaring is dat je inderdaad begint met een 'betaalbare' of 'goedkopere' drive.. Dan begin je je op enig moment aan je sound te storen en kom je erachter dat het 'net niet' is.. Dus ga je uiteindelijk voor de sound.. En er zijn ZOVEEL drives en er zijn ZOVEEL goeie.. maar ook veel troep..
De voorbeelden die ik gaf zijn ook totaal andere beestjes.. Het is meer een lijstje om eens te checken.. Het moet JOUW sound worden en het moet ook matchen met jouw setup.. Er zijn ook voorbeelden dat een Rat of een OCD totaal niet klinkt op een bepaalde setup..
Ga gewoon zo links en rechts eens wat drives proberen.. wat goedkopere, wat duurdere.. dan kom je er zelf ook achter wat je lekker vindt. Ga ik doen maar ik vroeg gewoon een paar die ik zou kunnen gaan testen. Anders ga ik ook zo onvoorbereid naar de winkel ;)