PDA

View Full Version : Bouw van een Fender Princeton reverb



Wop6670
17 november 2011, 23:50
Hoi hier het bouwverslag van mijn Fender Princeton reverb projekt.

Tijdens de revisie van mijn Fender Bleus Deville ben ik bij Nico van Verelec terecht gekomen.
Zoals eerder beschreven, een autoriteit hier op gitaarnet en dat bleek ook al snel bij hem aan tafel.
Tevens vertelde hij mij al dat hij van plan was om te gaan stoppen.
Dat was even balen want nu had ik eindelijk een bedrijfje in de buurt zonder dat ik een visum moet aanvragen om bij een collega terecht te kunnen, stopt hij ermee. Begrijp het wel maar was wel teleurgesteld.
Wilde een buizenversterkertje gaan bouwen om het een beetje te leren.
Ben begonnen met een Princeton.

Nico heeft een top setje geleverd. Het chassis is in ieder geval een echte replica en niet zo´n in elkaar gevouwen bakkie. Precies zoals Fender ze bouwde in 64.
Ook het messing plaatje achter de potmeters zit erbij.

Na 14 dagen had Nico het binnen en ben met mijn pakketje en honderd tips naar huis gegaan.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/2011-10-23%2017.47.05.jpg


Thuis gekomen, eerst de set bekeken en alles een beetje gemeten en gekeken of we compleet waren. Natuurlijk helemaal goed!

Tussendoor nog een Scoopje gescoord op Ebay. Owon 25HZ digitale scoop.
Geen idee wat ik er mee kan maar ja, je leest nog wel eens wat op gitaarnet dus.
Had aan Nico gevraagd of het wat was. Hij had aangeboden als ik de kit in elkaar geknutseld heb om hem samen in bedrijf te stellen. Mag mijn scopie mee nemen.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/2011-10-24%2021.03.17.jpg


Was eerst begonnen met wat onderdelen op het chassis te monteren want ik was vergeten te vragen waar je nou begint. Mmm.

Bordje, eerst alle componentjes erop. Controleren. Schema extra uitgedraaid.
Wat ik had geplaatst gemerkt met een markeer stift.
Om maar niets te vergeten.
Draadje erbij en dan solderen. Mmm. Werkt niet, want aan de onderkant moeten er doorverbindingen.
Gelukkig zijn de gaten groot genoeg om de draadjes er later bij te prikken.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111030_142440.jpg

O ja, het solderen was ook erg leuk.Ringtje verwarmen en je component. Tin erop en in één keer een bult soldeer aan de onderkant. Sh.t. En ik maar denken dat ik kan solderen.
Bordje omgedraaid en even vanaf de bovenkant gevloeid. Perfect.
Het soldeert het lekkerste op 330 gr. met gewoon lood tin.
Het groene soldeer is ook erg goed maar een hel als je weer wil verwarmen om een draadje erbij te prikken. Het vloeit dan niet meer en moet je opnieuw tin toevoegen. Het ouderwetse loodtin kan je vaker opnieuw solderen zonder toe te voegen. Ik vertin dan bijna wel altijd mijn toe te voegen component.

Ben ondertussen bijna klaar moet alleen nog controleren. Voeg de rest van het verslag later deze week in gedeeltes toe.
Ben een Noob op het gebied van gitaar versterkers en ik lees best wel vaak dat mensen ook een gitaar versterker willen bouwen. Zo hebben ze een idee waar ze mee te maken krijgen.

Wordt vervolgd

Willem :strat:

bass blom
17 november 2011, 23:57
je eigen versterker bouwen is leuk!
zouden meer mensen moeten doen :D

NoGlory
18 november 2011, 07:15
Ik verheug me op een review (en misschien Nico's mening) van dat scoopje! Ik zoek ook nog iets goedkoop :p

Midwolda
18 november 2011, 08:03
Oei, mooi! Princeton, èèn van m'n favorieten... deze ga ik even in de gaten houden.
Zou ik ook best eens willen doen, zo'n projectje, maar geen skills en geen tijd.
Wie weet, ooit...

Little Jay
18 november 2011, 09:24
Oei, mooi! Princeton, èèn van m'n favorieten... deze ga ik even in de gaten houden.
Zou ik ook best eens willen doen, zo'n projectje, maar geen skills en geen tijd.
Wie weet, ooit...

haha, hier idem dito... maar ik ga deze wel volgen! Ik wil ook nog een Princeton Reverb......

Little Jay
18 november 2011, 09:27
Wat voor setje is je bouwpakket dan? Geen TAD begrijp ik?

bass blom
18 november 2011, 09:42
als het van nico komt zal het waarschijnlijk wel TAD zijn.
jammer dat het een bak geld kost, ik zou er ook wel een willen bouwen/hebben.

Wop6670
18 november 2011, 19:53
Ik verheug me op een review (en misschien Nico's mening) van dat scoopje! Ik zoek ook nog iets goedkoop :p

Hoi No Glory,

Euh het scoopje was niet goedkoop ik heb met verzendkosten ongeveer 245 eurie betaald op Ebay.
Wil al tijden zo'n ding en die oude bakkies zullen best goed zijn maar gemak dient de mens. Voltages kan je meteen zien en al je functies staan op je schermpje. Ik laat jullie weten wat Nico er van vindt.


als het van nico komt zal het waarschijnlijk wel TAD zijn.
jammer dat het een bak geld kost, ik zou er ook wel een willen bouwen/hebben.

Hoi Bass Blom,
Ik noem het maar een Nico Special. Het chassis is zeker geen TAD en ook het bordje zeker niet. Het chassis is een perfect nagemaakt van origineel, en ook de front en back plate zijn perfect. Alles past. Geen geneuzel dat je het moet bijwerken.
Hij heeft mij een zwaardere output transformator gegeven. Er zitten wat new old stock componenten in.
Twee gematchte 6V6 NOS buizen (die klonken het beste) een 12AX7 met gouden pennen een 5AR4 gelijkrichterbuis. Wat de andere buisjes betreft, ben ik vergeten.:???:
Natuurlijk zitten er ook TAD componenten in. Nico levert deze sets en hij heeft deze onderdelen in de verkoop. Bij Nico geen troep.
Ik heb wel wat spaarcenten aangesproken maar er zeker geen spijt van.

En Bass een buizen versterkertje hoeft niet duur te zijn als je hem in gedeeltes gaat bouwen. Dat was ik eerst van plan.
Ik had het idee om een chineesje te kopen. Kost ongeveer 300 eurie en deze gewoon bouwen. Opwaarderen kan daarna heel makkelijk. Trafo wisselen. Ik denk een uurtje werk.
De condensatortjes die je zou willen kosten ook de wereld niet. voor ongeveer 50 euro extra heb je alles wat je wilt.
Betere buizen hoeven niet meteen. Kan altijd later.
Een goede speaker kost ongeveer 100 to 125 euro. Zou ik wel knap kopen.
Voor 500 euro kan je volgens mij veel lol hebben.

Vooral van het bouwen heb ik veel plezier.
Ben een druk mannetje. :rockon: Dit is ontspanning!

Willem

Wop6670
18 november 2011, 21:06
Verder gaand waar ik gebleven ben, heb ik wel erg moeten zoeken naar een schema wat leesbaar was van Fender.
95% van de fender schema´s zijn zo vaak gekopieerd dat de waardes en voltages moeilijk te lezen zijn. Ik wilde specifiek een 64 bouwen en heb na veel zoeken een nieuw duidelijk schema gevonden.
Lang leve internet. Voor de liefhebbers.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/PRINCETON_REVERB_AA1164.pdf

Ik had ook het schema van TAD gedownload maar deze is toch anders. Deze heb ik gebruikt voor de componenten opbouw. Wel gecontroleerd met het oude schema dat het gelijk is.

Ik heb de gaten in het chassis getapt en er M3 schroeven ingedraaid.
Zo had ik een vast punt om de bedradingen te meten.
Verder de doorverbindingen onder de print gesoldeerd en sommige op maat naar boven doorgevoerd.

Toen alle chassis delen apart voorzien van weerstanden, doorverbindingen enz.
Vooral de jack chassis chassis delen moet je even goed uitmeten aan de hand van het schema. Het duurde even voor ik begreep wat nu de bedoeling was.
Wanneer er een jack in zit is hij met de massa verbonden. Dus geen Signaal mogelijk. Voor iedereen vanzelf sprekend maar het zal je verbazen als je drie soldeerpootjes hebt met een kortsluiting dat je even moet begrijpen waarom je dat doet.

Ik heb twee plankjes gezaagd van hechthout en deze op het chassis geschroefd.
Dit om het gewoon neer te kunnen zetten en de componenten te beschermen.
Later na het monteren van de back en front plates heb ik deze met schilders tape beplakt om ze te beschermen tegen beschadigen.

Er zit ook nog een 110Volt stopcontact in. Misschien leuk om er later nog een Vu meter op aan te kunnen sluiten. Ik dacht aan een magic eye. em85 of iets dergelijks. Hoe weet ik nog niet maar ja, lijkt me leuk.


Daarna alle bedrading gemeten en gesoldeerd. alle draadjes die ik had gedaan had ik een kleurtje gegeven. In de hoop niets te vergeten.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111110_130433.jpg





Ik heb niet zoals Fender alles niet gedefinieerde bedrading geel gemaakt.
Waarom niet? Het is een cloon. Iedereen die een princeton kent zal dit zien. Dus maakt het niet uit. Voor mij dan.
Nico had er wat afgeschermde bedrading bijgedaan. Ik had gevraagd waarvoor.

Het commentaar was duidelijk. Als je hem goed bouwt dan heb je dat niet nodig. Slik, dat voelt alsof ik straks voor de klas moet voor een cijfer. Het zweet staat nu al op mijn rug.





Toen deze klus klaar was ben ik gaan controleren. :dontgeti: Toch nog wat doorverbindingen vergeten en draden niet gesoldeerd. Mijn eerste gedachte was, prutser! wel blijven opletten. Een oude haagse groepchef van een technische dienst waar ik heb gewerkt had dit als uitspraak en dat galmt dan meteen door het brein. Volgens mij was `pruetseur`. Nou ja, op ze haags dan.


http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111110_130523.jpg



De trafo´s erin en de bedrading doorgevoerd.
Bij de power trafo zaten geen extra moeren. De kern van de trafo bestaat uit losse platen. Ik heb de trafo door het chassis heen nu vastgezet. Ik heb nog getracht om er wat extra moeren bij te zoeken. Volgens mij zijn deze niet metrisch. Dus ik moest wel. Hoor later wel of dit kwaad kan. Misschien weet iemand op het forum hoe of wat.

Verder heb ik een draad over die benoemd is met Shield. Deze wordt niet genoemd in welk schema dan ook. Ook is hij niet verbonden met het chassis van de trafo of de koperen plaat aan de zijkant. Weet nog niet wat ik daar mee moet.
De trafo is van TAD en de kleur oranje. Genoemd Shield
Euh Help!


Verder heb ik beker elco aan het chassis gesoldeerd.
Zit nu goed vast. Ik heb wel even moeten stoken. Het chassis een beetje ingekrast voor een betere hechting van het soldeer.

Ga nu een beetje op mijn gitaar rammen. Hij voelt zich verlaten. :seriousf:

Van de week volgt de rest

Willem

bass blom
18 november 2011, 21:18
ben ik met duur in de war met een deluxe reverb denk ik.

Wop6670
18 november 2011, 21:54
euh sorry Bass,

ik ben in de war met een tweed deluxe. Princeton is wat uitgebreider.
Ik wilde eerst een deluxe bouwen vandaar de verwarring.:sssh:

Moet wat beter opletten.

tommus42
18 november 2011, 22:58
......De kern van de trafo bestaat uit losse platen. Ik heb de trafo door het chassis heen nu vastgezet. Ik heb nog getracht om er wat extra moeren bij te zoeken. Volgens mij zijn deze niet metrisch. Dus ik moest wel. Hoor later wel of dit kwaad kan. Misschien weet iemand op het forum hoe of wat......

Heb je een andere moer erop gemoerd? Je kunt ze vervangen, bij de ijzerwinkel hebben ze mooie inbusboutjes.
Maar van de input naar de voorversterker zou ik afgeschermd snoer gebruiken, en misschien ook na de eerste trap.
Daar wordt volgens mij snel brom opgepikt, en versterkt.



verkeerd gelezen, kan geen kwaad, als het blikpakket maar goed vastgedrukt is.

Wop6670
18 november 2011, 23:04
Hoi Tommus,

Nee ik heb er geen tweede moer op gezet. Zou dat wel moeten?
Anders zal ik ze vervangen.

Wat betreft de input. Ga kijken wat er gebeurd. Hij zit nu in elkaar.
Als ik er problemen mee krijg dan weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken.

Bedankt voor de tip!

cluseau
18 november 2011, 23:06
Wanneer er een jack in zit is hij met de massa verbonden. Dus geen Signaal mogelijk.
Je bedoeld waarschijnlijk als er geen jack inzit is er geen signaal mogelijk ;)





Verder heb ik een draad over die benoemd is met Shield. Deze wordt niet genoemd in welk schema dan ook. Ook is hij niet verbonden met het chassis van de trafo of de koperen plaat aan de zijkant. Weet nog niet wat ik daar mee moet. De trafo is van TAD en de kleur oranje. Genoemd Shield
Euh Help!
Dit shield is een koperen scherm wat tussen de primaire en secondaire laag zit. Zou er sluiting tussen deze lagen ontstaan is het goed mogelijk dat de trafo gewoon doorwerkt en de storing onopgemerkt blijft. Het gevolg is dat je dan onder de volle netspanning kan komen te staan. Leg dit shield aan massa en je voldoet aan de veiligheids norm. Daarbij zorg je natuurlijk ook voor een deugdelijke randaarde. Soldeer een oog aan de randaarde aansluiting en monteer dat aan het chassis met boutje / moertje en veerringen. Lak het boutje ook af als extra borg. Het boutje moet kort na de net entree in het chassis worden geplaatst en mag geen andere functie hebben dan bevestiging van het oog.

Wop6670
18 november 2011, 23:16
Hoi Cluseau,

Inderdaad als er geen jack in zit. Heb het verdorie 5 keer nagelezen.
Maar goed dat ik geen schrijver ben.

Ben blij dat ik weet waar die oranje draad voor is.
Ik heb een soldeeroog onder de moer van de trafo zitten waar de 230V binnen komt.
Daar zal ik hem bij de randaarde solderen. Aflakken kan inderdaad geen kwaad.

Geweldig dit forum.
Bedankt

Willem

cluseau
18 november 2011, 23:28
Ik heb een soldeeroog onder de moer van de trafo zitten waar de 230V binnen komt.

Willem, jij en ik weten dat het op die manier goed funtioneerd maar het is niet volgens de regels. Het aardingsoog moet eigenlijk een "dedicated" boutje hebben. Maar ik vind het best hoor!

Het komt wel eens voor dat ik echt oude bakkies moet ombouwen en moet ik er 100% zeker van zijn dat ik volgens de regels werk. Ik zou niet willen dat iemand iets overkomt door mijn prutswerk.

edit
Stel je eens voor dat een collega muzikant even jouw gitaar met zelfgebouwde amp oppakt en toevallig wordt geelektrocuteerd. Ongeacht de gevolgen kun je een flinke douw krijgen als blijkt dat het ongeval te wijten is aan jouw ondeskundig bouwsel. Dan hebben we het nog niet over de emotionele schade.

kijk maar eens naar dit (http://www.amps-unlimited.nl/projects/geloso.html) verhaaltje.....

/edit

Wop6670
18 november 2011, 23:36
Helemaal duidelijk cluseau.

Wist niet dat het zo geregeld was.
Ik had hem net al gesoldeerd. Draadje is nu een beetje kort.

Voor een volgend project zal ik het zeker zo aansluiten.

tommus42
18 november 2011, 23:40
......Het komt wel eens voor dat ik echt oude bakkies moet ombouwen en moet ik er 100% zeker van zijn dat ik volgens de regels werk. Ik zou niet willen dat iemand iets overkomt door mijn prutswerk.

Nobel cluseau, nobel:D. Maar de aarde moet idd wel in orde zijn.

Bernardduur
18 november 2011, 23:42
Leuk!

Ik heb er net twee op deze manier gebouwd; een in een oude Princeton silverface, de andere in een oude Princeton Reverb II; beide keren een top amp van gemaakt en damn, die klonken LEKKER!

cluseau
18 november 2011, 23:44
Nobel cluseau, nobel:D. Maar de aarde moet idd wel in orde zijn.


Ik hou echt van gekheid maar hier ben ik bloedserieus over, echt niet onderschatten mensen.

Wop6670
18 november 2011, 23:57
Yep cluseau, helemaal mee eens.

Je wil niet gefrituurd worden door je speelgoed!

Je amp beveiligen door rand aarde is belangrijk.

Ik hoop dat mijn ampje ook een beetje behoorlijk gaat klinken.

Wop6670
19 november 2011, 23:42
Deel 3

Hier eerst nog even de foto met de trafo's.
In het oude schema zitten de twee weerstanden niet op de buisvoeten getekend van de 6V6. Deze moesten wel geplaatst. Nico heeft wel verteld waarom maar dat ben ik vergeten.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111113_221310.jpg

Ik heb de volgorde en de route van de bedrading afgekeken van een originele Princeton.
Voor je het weet heb je extra herrie op de lijn.

Ik heb de Standby switch onderbroken van pen 8 naar de middenaftakking van de output transformator. Dit is dus fout!:sssh:. In de 410 volt lijn.
Zie het eigenlijk pas nu ik het opschrijf.
Ik heb een item gelezen dat je dit moet doen na de eerste filter.
Als er iemand suggesties heeft dan graag.
Zelf denk ik dat het dan onderbroken moet worden na de ELCO van 20Uf waar B bij staat in het schema. Naar pen 4 toe van 6V6.
Hieronder het schema.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/PRINCETON_REVERB_AA1164.pdfhttp://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/PRINCETON_REVERB_AA1164.pdfhttp://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/PRINCETON_REVERB_AA1164.pdf

Hoop op een beetje Feedback mannen.

Verder heb ik het bordje erin gemonteerd en de bedrading aan de chassis componenten gesoldeerd.

Er zit ook nog een klein bordje in met 4 onderdeeltjes. Deze heb ik ook even gemaakt en geplaatst.

Wat ik nog niet eerder benoemd heb is de bedrading die over het bordje heen loopt over de componenten.
Hier heb ik in het schema even het een en ander uitgezocht omdat het niet helemaal duidelijk was op het eerste gezicht wat naar toe ging.
1 punt op de Elco had geen merkteken en dat heb ik toch even goed nagezocht.
Het was uiteindelijk erg makkelijk Alle gelijke letters met elkaar doorverbinden.

De bedrading van de filaments 6,3 volt was een lastig klusje.
Die bedrading is best stug en je moet goed vloeien anders gaat het niet werken.
De bedrading is gedraaid om het magnetisch veld wat je opwekt in één draad door de tegenpool draad op te heffen neem ik aan?!?! Toch, zodat je geen EMS hebt?
Anders zou ik het niet kunnen bedenken.

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111117_215422.jpg

Had nog een bekende Fender bedradings fout gemaakt. De bedrading zat gekruisd. Het draadje op een 12AX7 punt 9 zat op de volgende buisvoet op pen 4/5. Ik heb op het forum gelezen dat dit met originele fenders regelmatig voorkomt.

Verder, hebben jullie nog tips voor wat betreft speaker draad. Gewoon de gevlochten bedrading voor gebruiken of is er een betere manier?
Een speaker trilt en de massieve bedrading is misschien niet de beste optie.
In auto's en boten wordt om deze reden flexibel draad gebruikt. Ik heb werkelijk geen idee. Kan ook gewoon spoken zien.

Ga de afgeschermde bedrading gebruiken voor de RCA/ chinch pluggen naar de reverb unit.
Ik heb nog plastic gevlochten mantel liggen die kan ik dan mooi over de beide draden heen doen.

Dit is het punt waar ik op dit moment ben. Als die stand-by switch gedaan is en de kabeltjes dan wordt het even sappelen tot ik bij Nico ben geweest.
Heb volgende week late dienst dus het zal dan even stil worden.

Het zal mij benieuwen. :crazyhappy:

Willem

tommus42
20 november 2011, 09:04
Je zou de stand-by switch helemaal kunnen skippen, beter voor de gelijkrichtbuis. Wil je 'm toch, kun je hem ook de kathode van de eindbuizen laten schakelen, heb ik eens ergens gezien, weet ik niet zeker in deze versterker.

cluseau
20 november 2011, 09:20
Je zou de stand-by switch helemaal kunnen skippen, beter voor de gelijkrichtbuis. Wil je 'm toch, kun je hem ook de kathode van de eindbuizen laten schakelen, heb ik eens ergens gezien, weet ik niet zeker in deze versterker.


Ben weer eens te laat :mad: Is Nico weg ga jij een beetje beginnen met voorzeggen, maw ik zou het niet anders gezegt hebben. In de kathodelijn switchen gaat namelijk veel rustiger dan in de DC lijn. Je doet de buizen daar een plezier mee.

Er zijn al vele discussie's over dat standby gedoe geweest en heb eens wat metingen verricht. De piekstroom ging daarbij over de 25A. Dit is alleen mogelijk als de piek maar kort genoeg is. De effectieve vermogensontwikkeling is dan te klein om de zekering te doen sneuvelen. De gelijkrichter wordt er echter niet vrolijk van getuige de vele GZ34 buisjes die de pijp aan maarten hebben gegeven.

cluseau
20 november 2011, 09:40
In het oude schema zitten de twee weerstanden niet op de buisvoeten getekend van de 6V6. Deze moesten wel geplaatst. Nico heeft wel verteld waarom maar dat ben ik vergeten.

Verder, hebben jullie nog tips voor wat betreft speaker draad. Gewoon de gevlochten bedrading voor gebruiken of is er een betere manier?
Een speaker trilt en de massieve bedrading is misschien niet de beste optie.
In auto's en boten wordt om deze reden flexibel draad gebruikt. Ik heb werkelijk geen idee. Kan ook gewoon spoken zien.

Ga de afgeschermde bedrading gebruiken voor de RCA/ chinch pluggen naar de reverb unit.


Deze weerstanden begrenzen de G2 stroom die in bepaalde gevallen je buis kunnen nekken. Je hebt ze zeker nodig.


Speakerdraad? Soepel draad voor gebruiken, dat geldt hoop ik voor de hele amp. Massief draad zou streng verboden moeten worden wat mij betreft. Eens zal het afbreken, kwestie van tijd en beweging.

Afgeschermt draad voor de reverbunit is een strak plan. Regelmatig komen er reverbstoringen voor uit de bedrading van de reverb. Het bekende tik probleem.

bass blom
20 november 2011, 10:07
dus het vintage pushback wire zou verboden moeten? :chicken:

cluseau
20 november 2011, 10:37
dus het vintage pushback wire zou verboden moeten? :chicken:

Idd. Ik kom maar al te vaak storingen tegen welke te herleiden zijn naar massieve kern. De oude AC30 en AC50 is daar een mooi voorbeeld van. Zolang het maar niet beweegt en je niet in de amp hoeft te meten gaat het wel maar vooral lange stukken zijn voorbestemd te breken op de las. Tis een persoonlijke mening hoor, als jij massief wil gebruiken, tis een vrij land........zeggen ze :soinnocent:.

bass blom
20 november 2011, 10:45
zit wel wat in ja.
het meeste in mijn TAD JTM45 is massief en zal dus bij veel ermee slepen op den duur problemen kunnen gaan geven.

cluseau
20 november 2011, 10:52
zit wel wat in ja.
het meeste in mijn TAD JTM45 is massief en zal dus bij veel ermee slepen op den duur problemen kunnen gaan geven.
Die kans is iig groter dan bij gebruik van soepel draad.

Daarnaast kun je van soepel draad mooie draadboompjes knopen wat een plaag is met massief spul maar dat is een kwestie van smaak denk ik.

bass blom
20 november 2011, 11:01
het meest handige ervan vind ik dat, de naam zegt het al, pushback. dat is best ideaal.

Hendriks
20 november 2011, 11:34
het meest handige ervan vind ik dat, de naam zegt het al, pushback. dat is best ideaal.

Het is zeker handig om mee te werken , maar mijn ervaring is dat de las minder sterk is , mijn volgende project gaat weer met soepel draad.

bass blom
20 november 2011, 11:42
mwah, bij pots en buisvoeten waar je een mooie mechanische connectie kunt maken voor je gaat solderen is het echt mooi stevig.

Wop6670
20 november 2011, 13:55
Wel heren, bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat er voor en tegenstanders zijn van massief en flexibel.
Voor mijn speaker neem ik flex maar de rest massief.


Afgeschermt draad voor de reverbunit is een strak plan. Regelmatig komen er reverbstoringen voor uit de bedrading van de reverb. Het bekende tik probleem.

Zo'n idee had ik zelf ook. Wist niet dat het ook reden was voor problemen. Weer wat geleerd.



Er zijn al vele discussie's over dat standby gedoe geweest en heb eens wat metingen verricht. De piekstroom ging daarbij over de 25A. Dit is alleen mogelijk als de piek maar kort genoeg is. De effectieve vermogensontwikkeling is dan te klein om de zekering te doen sneuvelen. De gelijkrichter wordt er echter niet vrolijk van getuige de vele GZ34 buisjes die de pijp aan maarten hebben gegeven.

Is hetgeen je hier omschrijft met of zonder standby switch?
Ik skip de standby switch in ieder geval.

Ze gebruiken dus alleen standby switches bij versterkers met een groter vermogen?

cluseau
20 november 2011, 15:48
Is hetgeen je hier omschrijft met of zonder standby switch?
Ik skip de standby switch in ieder geval.
Ze gebruiken dus alleen standby switches bij versterkers met een groter vermogen?

:sssh::sssh::sssh::sssh: Het bezwaar dat ik altijd heb vermeld gaat over het in één klap onder spanning zetten van bedrijfsklare (warme) buizen. Je zet er dan in één klap 400V a 500V op. Dit veroorzaakt de hoge stroompiek door de gelijkrichtbuis welke het dan ook regelmatig laat afweten. Maar ook eindbuizen leggen het loodje. Veel specialisten zijn het hier echter niet mee eens wat er de oorzaak van kan zijn dat jouw topic volledig ontspoort. Wel maakt het verschil hoe de rest van de voeding is opgebouwd en waar in het circuit de standbyswitch en de elco's zijn gemonteerd.

Het gaat niet zo zeer om de grote vermogens, kleine ampjes met bv één el84 kost je een tientje om die te vervangen. Een grotere bak gaat al gauw 60 tot 90 euro buizen in dus daar ben je iets zuiniger op.

guitarnijboer
20 november 2011, 16:01
Een mooie manier om je versterker op 'stand by' te zetten is het schakelen van Ug2. Je eindbuizen staan dan ook uit. Gewoon een schakelaar tussen de output van de choke (en daaraan verbonden elko) en de rest van de voeding voor de preamp en schermroosters. Geen hoge inschakel stromen meer en geen klap meer op de eindbuizen.

Wop6670
20 november 2011, 17:13
:sssh::sssh::sssh::sssh: Het bezwaar dat ik altijd heb vermeld gaat over het in één klap onder spanning zetten van bedrijfsklare (warme) buizen. Je zet er dan in één klap 400V a 500V op. Dit veroorzaakt de hoge stroompiek door de gelijkrichtbuis welke het dan ook regelmatig laat afweten. Maar ook eindbuizen leggen het loodje. Veel specialisten zijn het hier echter niet mee eens wat er de oorzaak van kan zijn dat jouw topic volledig ontspoort. Wel maakt het verschil hoe de rest van de voeding is opgebouwd en waar in het circuit de standbyswitch en de elco's zijn gemonteerd.

Het gaat niet zo zeer om de grote vermogens, kleine ampjes met bv één el84 kost je een tientje om die te vervangen. Een grotere bak gaat al gauw 60 tot 90 euro buizen in dus daar ben je iets zuiniger op.

Helemaal duidelijk cluseau!
Geen standby Switch!


guitarnijboer
Een mooie manier om je versterker op 'stand by' te zetten is het schakelen van Ug2. Je eindbuizen staan dan ook uit. Gewoon een schakelaar tussen de output van de choke (en daaraan verbonden elko) en de rest van de voeding voor de preamp en schermroosters. Geen hoge inschakel stromen meer en geen klap meer op de eindbuizen.


Bedankt voor de tip Guitarnijboer.
Ik heb even gezocht wat nu Ug2 was maar ik heb hem gevonden.
Eigenlijk schakel je dan de hele Amp uit behalve de filaments.

Hoop niet dat ik nu het hele forum over me heen krijg cluseau.
Dit is echt een leer project en moet behoorlijk googelen om af en toe begrijpen wat er bedoeld wordt.
Ik kan redelijk tekening lezen en kom er dan wel uit.
Ben wel erg blij met de toffe feedback en info. :ok:

Is er eigenlijk lesmateriaal voor buizentechniek in het nederlands?
Heb het boek Designing Tube Preamps for guitar and bass al maar vindt het in het engels toch best lastig.

guitarnijboer
20 november 2011, 19:05
Bedankt voor de tip Guitarnijboer.
Ik heb even gezocht wat nu Ug2 was maar ik heb hem gevonden.
Eigenlijk schakel je dan de hele Amp uit behalve de filaments.



De hele amp uitzetten behalve de gloeispanning doe je eigenlijk met een normale stand-by switch.

Hier blijft er gewoon spanning op de gelijkrichter, 1e elco, smoorspoel, 2e elco en anodes van de eindbuizen staan. Je schakelt Ug2 (= schermroosterspanning) en de spanning naar de preamp uit. Zonder schermroosterspanning loopt er geen stroom meer door de eindbuizen, maar er blijft wel spanning op staan.

Je gelijkrichter blijft tijdens standby je elko's voor de eindtrap op spanning houden zodat je geen inschakel piekstroom en dip in je spanning krijgt bij het inschakelen. Je hebt dus geen last meer van gelijkrichters die kapot gaan en geen last meer van de klap die de eindbuizen krijgen bij het inschakelen.

De gelijkrichter hoeft nauwelijks stroom te leveren tijdens stand-by dus die is ook erg gelukkig

Wop6670
20 november 2011, 20:44
Wauw,

Volgens mij is dit een hele goede oplossing voor een standby switch.
Fijn dat je het nog even toegelicht hebt.

Aankomende vrijdag ga ik naar Nico.
Hieronder voorlopig het resultaat.
Reverb bedrading gemaakt en de speaker kabel.
Nu alleen nog in bedrijf

http://dl.dropbox.com/u/44671176/Princeton/20111120_192538.jpg

NoGlory
20 november 2011, 20:55
http://www.circuitsonline.net/nieuws/121/fundamentele-versterkertechniek-met-elektronenbuizen-van-elektor.html

Deze heb ik ook, zeer uitgebreid, doch eerder toegespitst op HIFI-versterkers.

Edit: Nico had deze in z'n webshop, maar nu niet meer blijkbaar. Je kan het hem even vragen als je daar bent :)

Wop6670
20 november 2011, 21:41
http://www.circuitsonline.net/nieuws/121/fundamentele-versterkertechniek-met-elektronenbuizen-van-elektor.html

Deze heb ik ook, zeer uitgebreid, doch eerder toegespitst op HIFI-versterkers.

Edit: Nico had deze in z'n webshop, maar nu niet meer blijkbaar. Je kan het hem even vragen als je daar bent :)

800 Pagina's, nou dan kan ik in ieder geval een paar jaar verder.
Zal Nico vragen, heb al gekeken maar hij heeft hem niet op zijn site staan.
Anders koop ik hem bij bol.

Bedankt voor de tip Noglory

bass blom
20 november 2011, 21:46
mooi hoor.
ja, wil ik echt ook een keer, een of andere lekkere fender bouwen voor mijn telecaster.

Wop6670
20 november 2011, 21:54
Dank je bass,

Ik moet zeggen het is erg leuk om te bouwen!

Ik heb vorige keer even je band geyoutubed maar dat klinkt erg goed.

Respect! :rockon:

bass blom
20 november 2011, 21:54
jeuhj :D

heb je het kastje ook zelf gemaakt?

Wop6670
20 november 2011, 22:10
Nee ik heb de set compleet met speaker gekocht.

Ik heb me wel verdiept in het zelf maken van een kast. Ik zie een beetje op tegen de verbindingen op de hoeken.
Het moet wel allemaal recht en ik heb een beetje een houtje touwtje zaagtafel.

Ook heb ik op youtube gezien hoe ze die tolex erop plakken.
Ik denk dat ik dat niet netjes voor elkaar zou krijgen.
Ik heb meer met draadjes. Ben electricien, maar geen elektronicus.
Hoewel ik nu wel er me steeds meer in wil verdiepen.
Vindt die buizentechniek toch wel erg leuk.

Of ik het ooit zal leren zal de tijd leren!

NoGlory
20 november 2011, 22:20
Tolexen is niet zo moeilijk hoor ;) Zolang je hoekjes gebruikt kan je weinig mis doen. Fenderstyle kan in dat opzicht wel iets moeilijker zijn dan moderne Marshall style maar waarschijnlijk nog wel te doen...

En dat hout moet je liggen uiteraard, misschien ism bevriende schrijnwerker/all round handige harry?

Wop6670
20 november 2011, 22:42
Waarom starten we niet een cursus. How to build an guitaramp.
Ik zou me meteen inschrijven.

Kastje bouwen, tolexen, versterker techniek, versterkertje bouwen, storing zoeken.
Als iemand het kan uitleggen. Ben ik de eerste die zich inschrijft. :crazyhappy:

Leukste lijkt me nog het testen. Alle gitaar waanzinigen bijelkaar. Biertje! :sneaky:

Goed idee, niet waar!

Ik denk dat het bouwen van een cabinet niet aan mij besteed is.
Verder in de kennisen kring geen timmer vrienden.

cluseau
20 november 2011, 23:09
Waarom starten we niet een cursus. How to build an guitaramp.
Ik zou me meteen inschrijven.

Verschillende problemen:

1 Lokatie is nooit goed, geinteresseerden wonen over enkele honderden km verspreid van Delfzijl tot Kortrijk ver in Belgie.

2 Organiseren, zie iedereen maar eens op één lijn te krijgen. De meeste van jullie doen dit als hobby naast een drukke baan en je zal altijd zien dat het heel moeilijk is meer dan de helft tegelijk bij elkaar te krijgen en dat dan een aantal lessen.

3 lesmateriaal, kosten kunnen behoorlijk uit de klauwen lopen. Jullie zien wat de kitjes kosten en dan hebben we het nog niet over huur van een lokatie en niet te vergeten het honorarium voor de professor.

Nee ik denk dat hier een aantal mensen de koppen bij elkaar moeten steken en gezamelijk een aantal kitjes moeten kopen van een bepaald type tegen een gereduceerd partij tarief. (mogelijk heeft Nico een leuke deal met het opruimen van de winkel) Via het forum kan dan begeleiding geregeld worden of als dat niet gewenst is (ff mod overleg plegen) via skype in een conference call. Mijn assistentie heb je alvast maar ik zou het niet alleen hoeven doen. Er zijn misschien meerdere mensen die hiertoe bereid zijn.

Op deze manier spaar je reiskosten, reistijd en zaalhuur uit.
De professor piest er gewoon naast deze keer :sneaky:.
Mocht je er zelfstandig echt niet uitkomen ben je altijd welkom voor individuele ondersteuning in mijn lab. Je zal er dan wel een ritje voor over moeten hebben.

Wop6670
21 november 2011, 00:43
Helaas heb je gelijk cluseau.

Je zit ook nog eens met gereedschap.

Wat betreft de kitjes. Ja ik doe dit al.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets persoonlijks.
Maar mijn zegen heb je.

Waar je tegen aan loopt als je gaat bouwen zijn vaak de meest praktische dingen.
Bijvoorbeeld:

Het bouwen van een cabinet. Gelukkig kan je deze meestal wel kopen.

Solderen. Ik heb het geluk gehad dat ik een jaar lang kabels heb gesoldeerd bij een audio verhuurbedrijf. Goed vloeien is erg belangrijk. Die gaten dicht solderen van je montagebord en je componenten is echt wel even oefenen.
Het gebruiken van het juiste soldeer. Lood of groen? Ik ben getuige geweest van een man die soldeerde met S39. Een agressief vloeimiddel om waterleidingen te vloeien.
Oxidatie gegarandeerd.

Meten en uitbellen. Hoe werkt een multimeter. Ik gebruik het ding al jaren maar ik weet echt niet alles wat je er mee kunt uitvoeren.

Storing zoeken met een osciloscoop. Het is geloof ik zeldzaam dat het meteen goed gaat.
Ik heb er net 1 gekocht en voor mij is het ding hokie pokie!

In bedrijf stellen van je kit. De trafo,s, buizen, componenten. Alles is duur of old stock.
Een audio cap in wat voor soort of merk dan ook, koop je alleen bij specialisten.
Als Nico mij niet aangeboden had om te helpen hiermee dan had ik een veel simpelere kit gekocht. Als je voedings trafo eruit fikt door een bedradingsfout loop je meteen 100 eurie achter de wagen.

Afstellen van een bias. Mijn kitje heeft hier geen last van maar je moet het wel allemaal begrijpen.
Ik ben zeker een maand bezig geweest met internet, youtube en iedereen die ooit een buis heeft aangeraakt te ondervragen als een rechercheur in een moordzaak, om er ook maar iets van te leren begrijpen.

Vakkennis. We praten over losse kern en vaste kern bedrading. Bij het strippen van bedrading kan je de kern beschadigen waardoor massieve kern weer makkelijker breekt, daarom is de pushback ook zo makkelijk. Als mensen vanwege kosten geen pushback gebruiken dan komen dit soort dingen om de hoek kijken.

Schema en symbolen lezen. Als je het kan is het makkelijk, maar als je het niet kan is het verdomd moeilijk.

Het kitje bouwen is niet zo moeilijk. Je volgt de onderdelen op je plaatje.
Je condensator capje heeft een nummer geen waarde. Ga maar uit zoeken
In het schema staat .22nf

De weerstanden hebben een kleurcode maar ze hebben 5 kleurringen en geen 4.

Een hele simpele diode heeft al menigeen gek gekregen omdat hij verkeerd om zat.

Juist om deze dingen is het juist leuk om iets te organiseren.

Het lijkt heel negatief maar je moet er wel rekening mee houden als je een kit gaat bouwen. Ik beheers best wel wat maar kom nou niet met een scoop aan!

Ik denk dat je dan eerst wat workshops op het forum zal moeten starten om geinteresseerden voor te bereiden op wat er op hun afkomt.
Je zal zien dat het voor een ervaren bouwer makkelijk is maar voor een beginner zeer complex.

Een wijs haags man zei eens 'handigheid is niet te koop, dat mot je leren'

Wat juist zo vervelend is, is dat het zo verslavend is.
Met een beetje hulp kom je een heel eind. Daarom is dit forum ook zo goed.
Ik heb op meerdere forums gezeten maar deze is top.
Mede hierom probeer ik het bouwverslag juist zo uitgebreid mogeljk te maken. Ik had werkelijk geen idee wat er allemaal op mijn pad terecht zou komen.

NoGlory
21 november 2011, 02:33
Niet om reclame te willen maken voor Freeqi hier op 't forum maar: http://www.freeqi.be/highschoolamps/index.html

En ofcourse, forum is een goed hulpmiddel maar de guru's het zien doen leer je misschien toch nog meer van :sssh:

Wop6670
21 november 2011, 09:19
Niet om reclame te willen maken voor Freeqi hier op 't forum maar: http://www.freeqi.be/highschoolamps/index.html

En ofcourse, forum is een goed hulpmiddel maar de guru's het zien doen leer je misschien toch nog meer van :sssh:

Bedankt no glory.
Ik ga deze optie serieus overwegen.
De mogenlijkheid om alleen de theorie te doen is ook mogenlijk.
Dat is waar ik naar zoek. :crazyhappy:

Love het forum
Die 500 kilometer neem ik dan wel op koop toe.:(

bass blom
21 november 2011, 09:20
er was op marktplaats ook iemand die cabjes maakte, kaal, zodat je zelf kan/mag tolexen.
zag hem niet meer ff in snelle zoekronde net.
niet duur volgens mij, vanaf 130 euro ofzo.

Freeqi
21 november 2011, 10:03
we zijn highschoolamps gestart een aantal jaar geleden omdat daar veel vraag naar was en (heel eerlijk) was zelf het 'clonen' van tweeds wat beu ;-)

Zoals Nico doet/deed kits verkopen gaat in 75% van de gevallen regelrecht fout (indien niet zo'n forum als hier, wat beetje de funktie heeft van Highschool eigenlijk) ... en dan krijg je ellenlange mails, telefoons ed. (Zie ceriatone verhaal ?)

meest voorkomend probleem bvb: 'mijn amp werkt wel maar 'kraakt' soms. In zga als ALLE kits met solid pushback haal je makkelijk 3-4 koude lassen/hoogohmige verbindingen eruit. Reden: ze gebruiken te lichte soldeerbout, solderen te koud, te snel en gebruiken te weinig soldeer en .... hebben nog wat schrik. Als eyelett dan niet goed warm is en je stopt solid wire erin kan je die na twee keer wrikken er zo los uittrekken en zie je bvb dat er een barstje zit rond de solid wire. Eyelett moet goed heet staan en soldeer moet goed vloeien, je ziet het bewegen en erin lopen en zakken als je goed doet.

Dit om maar één voorbeeld te geven naast, verkeerde waardes, gedraaide caps, foute massaverdeling, enz In de kits zit ook al eens een foute waarde bvb of mist iets.

Meestal heb je ook geen referentie en weet je eigenlijk niet of je deluxe of wat dan ook nou eigenlijk wel klinkt zoals het moet.

Hebben dat ook gedaan omdat je dan ineens in een goeie omgeving kan werken, groot labo, rookafzuiging, variacs, scoop, goeie soldeerbouten, enz + je bent verzekerd. Wat ook belangrijk is. En je neemt gegarandeerd een werkende, doorgemeten ampje mee naar huis, thuis kan je dan naar hartelust modden, speakers wisselen, enz.

Cursus zit al drie jaar op en rij op een paar maand vol (we gaan niet hoger dan 20 deelnemers per keer omdat we willen overzichtelijk houden)

Misschien toch iets om hier ook eens op poten te zetten ? Zitten genoeg 'gurus/buizenfreaks' op het forum dunkt me. De moeilijkheid zit 'm in de logistiek (één cursus is twee paletten materiaal - paar honderd kg) dat van US naar hier moet geraken en ook het lesgeven. Je vervalt snel in de verleiding om héél diep te gaan, waar een 'beginner' absoluut niks aan heeft. Vandaar dat we basic houden zie bvb: http://www.freeqi.be/highschoolamps/animatedelectronics/lampen.html Maar verder gaan heeft absoluut geen zin. Wat we wel doen is bvb een overmodded champ (alles op switches) naast een originele zetten ... altijd fun. Vallen plots vele verwachtingen van internetwijsheden beetje door de mand ?

Als er hier mensen zijn die willen doen, ik wil steeds wel wat helpen waar kan, we hebben ondertussen al veel geleerd in die drie jaar ;-)

Wop6670
21 november 2011, 11:18
er was op marktplaats ook iemand die cabjes maakte, kaal, zodat je zelf kan/mag tolexen.
zag hem niet meer ff in snelle zoekronde net.
niet duur volgens mij, vanaf 130 euro ofzo.

Hoi Bass,

Ja die heb ik ook gezien een tijdje geleden. Ik heb nog wat vragen gesteld over het tolexen aan Frank Ewoud. Die was een cabinetje aan het maken. Gezien wat je er allemaal voor moet doen ben ik er niet aan begonnen. Vooral het gebrek aan een fatsoenlijke werkplek ben ik er door gestopt.
Ik heb een werkbank voor elektra en dergelijke.

Hier in ieder geval de link: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148134-Nieuw-1x12-cabje-gemaakt.


we zijn highschoolamps gestart een aantal jaar geleden omdat daar veel vraag naar was en (heel eerlijk) was zelf het 'clonen' van tweeds wat beu ;-) Hoi freeqi,

Ja Freeqi, ook ik ben hier allemaal tegenaan gelopen wat je allemaal beschrijft.
En ja zo sta ik er ook een beetje in. Ik begrijp dat inregelen, locatie enz, best een heel geregel is.

Ik ga even een PM sturen naar de moderator of hetgeen ik wil gaan bespreken hier beschreven mag worden.
Ik overweg zeker het Belgische avontuur te gaan doen.

Bedankt voor je input Freeqi.:ok:

Wop6670
22 november 2011, 00:42
Nog even freeqi,

Ik nog wel even moet zeggen dat je bij Nico wel een eerste klas begeleiding krijgt hoor.
Hij is niet bepaald zuinig met informatie en tips.
Voor dat ik er aan wilde beginnen heb ik een zeer degelijk advies gekregen.

Hij bood ook meteen om me te helpen met in bedrijf stellen. Zelf een scopie gekocht en hij riep meteen, neem maar mee als je klaar bent.

Willem

Gearjunkie
22 november 2011, 07:31
Zo'n cursus is natuurlijk wel wat. Behalve de eerder genoemde praktische problemen zit je er ook mee hoeveel tijd het gaat kosten. Vanuit de cursist gedacht is één zaterdag leuk, vanuit een techneut gedacht lijkt me dat erg kort. Misschien werk je gevaarlijke situatie dan zelfs in de hand doordat mensen een schijnveiligheid ontwikkeld hebben.

cluseau
22 november 2011, 09:31
Vanuit de cursist gedacht is één zaterdag leuk, vanuit een techneut gedacht lijkt me dat erg kort.

Het ligt natuurlijk aan het instap niveau. Er zijn mensen die behoorlijk de weg weten maar een stukje theorie missen. Die mensen zijn redelijk snel bij te schaven. Maar er zullen er ook zijn die nog nooit van de wet van Ohm gehoort hebben en dan kom je er niet met een zaterdag. Dat is dan gelijk probleem nr 4....."het verschil in niveau". Freeqi heeft vast ervaring met dit verschijnsel. Als de kennis van de cursisten een beetje overeenkomt lijkt het me zeker een goed begin om je kennis te verrijken.

Electronica is echt een vak, dat leer je niet in een weekend. En als je na een aantal jaren de theorie een beetje beheerst wil dat nog niet zeggen dat je over voldoende inzicht beschikt om een probleem te tackelen. Dit soort dingen leer je door jarenlange ervaring op te doen, iets wat moet groeien. Ik wil altijd mijn best doen jullie te helpen om het probleem op te lossen maar vind het ook leuk om je grijze massa te prikkelen en in te laten zien waarom het niet werkte. Ik bedoel dit zeker niet kleinerend maar een kitje nabouwen is meer een soldeertraining dan het leren waarom iets werkt zoals het werkt. Het bewijs daarvan zijn de topics hier op het forum als men vast loopt. Wat dat betreft ben je in de klas bij Freeqi natuurlijk aan het juiste adres omdat ieder afzonderlijk probleem gezamelijk direct wordt toegelicht en je de noodzakelijke theorie krijgt. Je leert daarmee van elkaars fouten en er is goede controlle op de juiste oplossing.

Als je zelf wil leren hoe een buizenamp werkt zou ik beginnen met een enkele triode versterkertrap waar je dan eerst aan gaat meten met een scoop en toongenerator. Verschillende instellingen testen, bepalen van in en uitgangsimpedantie, onderzoeken van de gevolgen bij foutieve instelling zoals clippen door gebrek aan headroom, blocking distortion etc. Gaandeweg groeit je kennis en voor je het weet bouw je je eigen ontwerp, weet je waarom iets blikkerig klinkt, wat de effecten zijn van biasinstelling etc. Veel boeken lezen is hierbij zeker nodig ook al kun je veel info op internet vinden als je in staat bent de prietpraat te filteren.

Nog even terugkomend op het werken met een scoop, voor een paar tientjes heb je al een eenvoudig scoopje en leer daar dan eerst mee werken. Een scoop in de meest eenvoudige vorm is niet veel meer dan een grafische schrijver zoals de papierrol voor de aarbeving registratie. Hier komen drie linkjes naar eenvoudige boekjes in jip en janneke taal over het werken met een scoop. Als je die doorwerkt is de scoop geen geheim meer voor je

link 1 (http://www.amps-unlimited.nl/doc/praktisch_werken_met_de_scoop.pdf)
link 2 (http://www.amps-unlimited.nl/doc/oscilloscope_basics.pdf)
link 3 (http://www.amps-unlimited.nl/doc/101_proeven_met_de_scoop.pdf)


succes

Freeqi
22 november 2011, 09:48
klopt helemaal. We doen steeds 2u theorie (voormiddag, iedereen nog fris) en als het begint te duizelen laten we ze uurke of 3-4 solderen/bouwen. Champ is 4 zaterdagen, dus 8u les. Genoeg om wat basics bij te brengen, schema te leren lezen, doorgronden (min of meer, toch weten wat/waar/waarom enz) en dus een 15u bouwen, inclusief lakken met echte shellac, opstarten en analyse/doormeten en soaktesten. Sommige zijn sneller (handig zo staat niet iedereen tegelijk te wachten om op te starten), anderen wat trager die helpen we dan wat mee. grotere amps a la marshall, blackface etc helpen we wat meer en die doen er 5-6 zaterdagen over.

Zij die nog nooit een soldeerbout ter hand genomen hebben, zetten we eerste dag wat meer op weg, zij die al wat ervaring hebben zetten we bij elkaar en die kunnen meer zelfstandig werken en helpen elkaar dan. Werkt wel om zelfde amps bij elkaar te zetten en niveaus ook bij elkaar te zetten.

Het is eerder een geleide 'groepstherapie' dus ;-)

De helft van de eerste cursus heeft ook al terug meegedaan en maakt dan een uitgebreidere amp de tweede keer deluxe reverb of 5E8 of zo.

Het valt op dat de meeste vragen komen van 'gelezen op het internet dat ... component x of y de klank danig zou ...' soms vermoeiend die "halve internetwaarheden" ;-) Ze zien het niet altijd in de juiste context.

Maar uiteindelijk hebben ze wel veel waar voor hun $. Geen half werkende amp, juiste bias erop, eigen keuze buizen erin, eigen keuze speakers erin, plaatspanning en gloeispanningen correct, stiller dan origineel qua brom (we gebruiken niet altijd het 'oude' aardingsschema :-)) enz (heb genoeg stock van allerlei buizen a la TAD, Tung-Sol, JJ enz) Kies je uiteraard voor een oldschool alnico en NOS RCA bvb leg je beetje op. Doorgaans beter klinkende amps dan bvb custom shop fender tweeds of zeker de pcb reissues ...

Wop6670
22 november 2011, 10:12
Misschien werk je gevaarlijke situatie dan zelfs in de hand doordat mensen een schijnveiligheid ontwikkeld hebben.

Mmm. Ik werk elke dag met electriciteit en geef ook veiligheids instructies aan niet elektriciens. De ervaring leert dat op het moment dat mensen weten waar ze mee bezig en je de gevaren vizualiseert, dat er of angst of een gezond portie respect ontstaat voor electriciteit.
De meeste ongelukken gebeuren doordat mensen geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Wat vinden op internet, een handige buurman hebben en dat kopieren. Veel niet :elektriciens hebben al meer dan eens een schok gehad en doen daar erg luchtig over.
Als je ze verteld dat er maar een klein stroompje nodig is om je in je kist te krijgen dan heb ik menigeen al het wit om de neus gekregen. En daar ben ik niet trots op maar is echt een feit. Duidelijk onderricht voortkomt meer dan dat het veroorzaakt!
Ik noem alleen maar het voorbeeld van de aardlek. Veel mensen denken dat ze veilig zitten achter een aardlek. Niet dus! Het is zeker veiliger!
Zelf werk ik achter een veiligheids trafo. Is weer veiliger maar nogmaals er blijft gevaar!

Als je praat over gevaar dan is het forum met al onze goede bedoelingen ook een risico!
Ik zie dan liever een instructie 1 op 1. Leer mensen maar meten. Meten is weten!
Sorry voor de misschien overdreven reactie, het is alleen mijn ervaring!:hippie:

cluseau
22 november 2011, 10:26
Als je praat over gevaar dan is het forum met al onze goede bedoelingen ook een risico!
Met alle respect maar ik ben dat niet met je eens geloof ik. Als de meer technische mensen hier in de gaten krijgen dat iemand onverantwoord bezig is wordt hij wel degelijk gewezen op de gevaren. Gaat hij toch door dan springen er vanzelf mensen bij om hem toch maar te overtuigen. We willen een gezellig forum waar iedereen terecht kan met zijn problemen maar houden de veiligheid wel degelijk in de gaten. Een paar mooie voorbeelden staan ook op mijn site als waarschuwing en er volgen er meer.


Sorry voor de misschien overdreven reactie, het is alleen mijn ervaring!
Jouw reactie is zeker niet overdreven, en wat dan nog? Liever tien keer overdrijven dan een keer een slachtoffer.

cluseau
22 november 2011, 10:28
Owja, ik had mijn post 56 nog aangepast maar was daar een beetje lang mee bezig. Je treft daar een paar leuke pdf jes voor werken met de scoop

guitarnijboer
22 november 2011, 11:33
Tja, veiligheid boven alles... Maar ook ik heb ik de elekro techniek gewerkt (vakantiewerk) Het was dan heel gebruikelijk om bij bedrijven aan het elektra te werken terwijl de spanning er nog op stond. De productie moet door natuurlijk.

Extra stopcontact aan de bestaande bedrading lassen met de nog ouderwetse lasdoppen. Gelukkig zijn de kabelgoten zelf geaard... :soinnocent:

Natuurlijk moet je erg goed uitkijken wat je doet en zal ik dit niemand aanraden om te doen. Maar veruit het grootste gevaar schuilt naar mijn idee in routine: Het is meer dan eens voorgekomen dat ik het chassis van een versterker al uit de behuizing heb gehaald en dan pas zie dat de stekker nog in het stopcontact zit...

Wop6670
22 november 2011, 11:36
Owja, ik had mijn post 56 nog aangepast maar was daar een beetje lang mee bezig. Je treft daar een paar leuke pdf jes voor werken met de scoop

Wauw, :crazyhappy:

De printer gaat het druk krijgen cluseau.
Zeer content mee.:crazyhappy:
Kan ik een beetje oefenen.

Dank je! Tot wederdienst bereid!

Willem

Wop6670
22 november 2011, 14:12
Tja, veiligheid boven alles... Maar ook ik heb ik de elekro techniek gewerkt (vakantiewerk) Het was dan heel gebruikelijk om bij bedrijven aan het elektra te werken terwijl de spanning er nog op stond. De productie moet door natuurlijk.

Extra stopcontact aan de bestaande bedrading lassen met de nog ouderwetse lasdoppen. Gelukkig zijn de kabelgoten zelf geaard... :soinnocent:

Natuurlijk moet je erg goed uitkijken wat je doet en zal ik dit niemand aanraden om te doen. Maar veruit het grootste gevaar schuilt naar mijn idee in routine: Het is meer dan eens voorgekomen dat ik het chassis van een versterker al uit de behuizing heb gehaald en dan pas zie dat de stekker nog in het stopcontact zit...


Klopt als een zwerende vinger!
Wij zijn echt overgestapt naar spanningsloos componenten wisselen.
Wij werken ook bijna altijd met zijn tweeen.
Bij het testen van de installatie hoort natuurlijk het meten.
Tegenwoordig plaatsen we een krappe ruimtes zelfs iso matjes voor aanrakingsgevaar.
Niet overdreven maar als er ongelukken gebeuren komt de arbeids inspectie en worden er echt heftige maatregelen genomen tegen het bedrijf.
Dus de werknemers krijgen ook boetes in het geval van nalatigheid.

Wat veel mensen ook niet weten is dat je na een heftige elektrische schok je je even moet laten nazien. Dit moet altijd als je na een schok een echt tintelend gevoel houdt. Dus als het afzwakt daarna moet je je echt laten nakijken en dan ik meteen en niet door een psychiater, maar bij de eerste hulp. Snelheid is dan echt geboden.

Zucht zit weer op mijn praat stoel.

cluseau
22 november 2011, 15:24
Zucht.....waar is die goeie ouwe tijd gebleven, tegenwoordig is alles 5V= of nog minder. Yakkes :sneaky:

Wop6670
24 november 2011, 00:12
Hoi cluseau,
Heb ik geen last van, werk dagelijks met 1500 V dc.
Kleine stroompjes. Tot 900Ampere.

Dus als je het mist? We hebben vacatures!

Willem

cluseau
24 november 2011, 08:58
...1500 V dc. 900Ampere.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/yes.gif......dat spettert tenminste.
Gokje....Prorail?

Freeqi
24 november 2011, 09:08
1500V, 900A lijkt me wel wat voor een stevig bass ampje ?

Wop6670
24 november 2011, 09:10
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/yes.gif......dat spettert tenminste.
Gokje....Prorail?

Bijna goed! NedTrain revisie Haarlem.;)
Wij knappen die ouwe meuk op tot weer een fatsoenlijk treintje.
Zijn ons nu aan het verdiepen in toilletten
Schijnt gouwe handel te wezen! :seriousf:

Wop6670
24 november 2011, 09:16
1500V, 900A lijkt me wel wat voor een stevig bass ampje ?

Mja, het beukt aardig als het fout gaat.:rockon:

Freeqi
24 november 2011, 20:39
kan ik bij jou een zekering bestellen van 1kA ? Of steek ik gewoon een stukje volle koperstaaf van 1cm diameter ? :seriousf:

Wop6670
24 november 2011, 21:37
kan ik bij jou een zekering bestellen van 1kA ? Of steek ik gewoon een stukje volle koperstaaf van 1cm diameter ? :seriousf:

Nee, Helaas. We zekeren tot 200A en de rest gaat via snelschakelaars.
Die schakelen af bij 2600A
Kost een paar centen, maar dan hebbie wel wat!!!:soinnocent:

Ééntje doen?

cluseau
24 november 2011, 22:06
Die schakelen af bij 2600A

Dat zou ik wel eens willen zien, 1500V schakelen bij 2600A. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif


Daar is het vuurwerk op Scheveningen kinderspel bij.

bass blom
24 november 2011, 22:52
afschakelen of schakelen, zit daar verschil in kwa spektakel?

cluseau
24 november 2011, 23:07
afschakelen of schakelen, zit daar verschil in kwa spektakel?

Dat denk ik wel, de vlamboog zal bij verbreken veel langer blijven bestaan maar
Willem is de expert dus aan hem het woord :ok:

Wop6670
25 november 2011, 00:47
Dat zou ik wel eens willen zien, 1500V schakelen bij 2600A. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif


Daar is het vuurwerk op Scheveningen kinderspel bij.

Haha leuke smiley.
Eigenlijk is het 1800 volt. Een trein rijdt weg met ongeveer 4 tot 600A.
Hij gebruikt bij 140 km/u ongeveer 1200A. Dat is bij versnellen.
Als hij eenmaal rolt dan schakel je de traktie af en gebruikt hij alleen compressor en de omzetters voor de onboard gebruikers. Dat is niet zo veel.
Als er nu een kortsluiting zou ontstaan dan loopt de stroom enorm snel op. Meestal ontstaat er een isolatie sluiting. Wij noemen dat maximalen. Hier merken de reizigers niets van omdat de hele trein aarde is. De stroom neemt de weg van de minste weerstand. Wij noemen dit retourstroom.

De snelschakelaar schakeld dan af. De schakelaar onderbreekt natuurlijk 1 draad.
Onder het wolfram contact zit een spoel die in serie zit met het contact.
Hierdoor wordt onder het contact een magnetisch veld gecreeerd.
Als er 2600A wordt afgeschakeld dan ontstaat er natuurlijk een vlamboog.
De vlamboog is geioniseerd, dus magnetisch. Naar de kant waar de vlamboog naar toe gedrukt wordt zit een vonkenkap met metalen geisoleerde platen. Het gebit.
De platen onderbreken op ongeveer 20 cm vanaf het contact de vlamboog.
En hier is de vlamboog afgeschakeld.

Tijdens de revisie wordt er pietlutterig gecontroleerd op deze aansluitingen. Je kan je voorstellen dat bij deze stromen alles wat niet vastzit zo snel heet wordt dat alles in de directe omgeving meteen verbrand.

In de onderhouds werkplaatsen kan de bovenleiding afgeschakeld worden aan aarde.
Er is in mijn geval een trein naar binnen gereden.
Dus! Een trein met 1800v via het sleepstuk op het dak verbinding maakt met aarde die naar binnen rijdt.
Ik lieg niet. Ik heb nog nooit naast een tank gestaan die een granaat afvuurd.
Maar op dat moment stond ik er ongeveer 30 meter vandaan.
Van schrik heb ik me plat op de grond laten vallen en heb de rest van de avond een fluittoon gehoord.

Tevens heeft een onderhouds medewerker van een extern bedrijf een hoogspannings storing proberen op te lossen in een hoogspanningskast. Zijn busje stond ongeveer 5meter van de kast gedaan. Hij bediende de installatie per ongeluk en schakelde de hoogspanning tegen aarde. Gelukkig gingen de gesmolten contakten langs de geexplodeerde vonkenkap langs zijn gezicht die in het voorbij gaan zijn gezicht heeft geschroeid tot 1ste graads verbranding. Nogmaals in het voorbijgaan.

Delen van het contact zaten vast in het voorruit gesmolten. Na een ziekenhuis bezoek is er een gehoorbeschadiging geconstateerd. 1ste graads verbranding in het gezicht en fragmeten op diverse plaatsen uit zijn lichaam gehaald.

Ik heb de man 1ste hulp gegeven nadat ik weer met mijn voeten op de grond stond.
Het is allemaal met een sisser af gelopen.

Wij zijn zeer uitgebreid opgeleid en werken alleen onder bepaalde condities aan zo'n trein. Het gevaar is dan ook enorm als je niet weet waar je mee bezig bent.

Er werd tijdens een eerdere post gesproken over routine. Wij werken altijd met hoogspanning met zijn tweeen. Beide monteurs zijn hoogspannings bevoegd opgeleid en moeten hetzelfde kunnen als we de werkplek beveiligen.
We testen ons meetgereedschap, meten de installatie van de trein, testen weer de meter en plaatsen dan een aardingsmes. Deze legt de trein hoogspannings installatie tegen aarde.

Ik praat hier over enorme stromen. Je kan bij een stroompje van 30mA al dood zijn volgens de boeken.

Dus ja, meten is weten en buizen versterkers zijn veel leuker. Maar mijn amp is geaard!

Moet zeggen klinkt allemaal erg serieus. Maar we hebben een leuke ploeg en erg veel lol.

Willem verteld uit eigen werk.
Willie nog meer weten?

Ik hoor het wel!

Wop6670
25 november 2011, 01:16
afschakelen of schakelen, zit daar verschil in kwa spektakel?

Hoi Bass,

Schakelen is in en uit. Afschakelen zijn kortsluit stromen. Vergeten erbij te zetten.
Het spektakel is nul. Als er enige vorm van effect is dan beukt het erg.
Zelden tot nooit zie je spectakel. Alles is beveiligd, tot aan de rangeerterreinen en de hoofdbaan aan toe. De hoofdbaan schakeld geloof ik nog drie keer terug maar dat weet ik niet zeker en wil dan zeker niet in de buurt zijn als die gaan schakelen. Dan is het meestal vette sh.t. :stop:

cluseau
25 november 2011, 08:34
Als er 2600A wordt afgeschakeld dan ontstaat er natuurlijk een vlamboog.
Een soort standby modus eigenlijk :soinnocent:



Het is allemaal met een sisser af gelopen.
Ah kijk, de spreekwoordelijke sisser. dat kwam natuurlijk door de 1e graads verbranding. :hide:

Maar zonder gekheid, ik weet wel dat de impact enorm kan zijn als je zoiets ziet gebeuren. Ik had een aantal jongere collega's die wel eens wat mee wilden maken omdat alles altijd zo vlekkeloos saai verliep. (ik werkte toen op schiphol) Die jongens weten niet wat ze zeggen, als je iemand zwaar letsel op ziet lopen kun je daar de rest van je leven last van hebben en het slachtoffer helemaal natuurlijk. Ik heb eens meegemaakt dat iemand geplet werd tussen het schaarmechaniek van een bevoorradingswagen, heb daar nog regelmatig last van. Ook is het voorgekomen dat een tech met zijn kop in een draaiende propellor liep. Dat wil je niet zien gebeuren, geloof me maar.

Wel een heel interessant verhaal, tnx.

bass blom
25 november 2011, 09:14
spannende materie..

ik vroeg het me af, in/uit schakelen.
nou is een stekker ergens in/uit natuurlijk iets anders.
mijn macbookje, als ik de voeding in een stopcontact doe hoor ik het knallen en bijna altijd ook zie ik een lekkere blauwe vonk.
die knal en vonk zijn er niet als ik de stekker er uit trek.

cluseau
25 november 2011, 09:27
spannende materie..

ik vroeg het me af, in/uit schakelen.
nou is een stekker ergens in/uit natuurlijk iets anders.
mijn macbookje, als ik de voeding in een stopcontact doe hoor ik het knallen en bijna altijd ook zie ik een lekkere blauwe vonk.
die knal en vonk zijn er niet als ik de stekker er uit trek.

Dat is normaal Bass. De schakelende voeding heeft flinke caps die geladen moeten worden. Dat is de inschakelvonk wat je hoort/ziet. Maar dat is iets anders dan het verschijnsel wat je waarneemt bij het openen van een verbinding zoals Willem beschrijft. Eigenlijk komt deze vlamboog altijd voor maar deze is groter naarmate de spanning hoger is.

bass blom
25 november 2011, 09:33
ja duidelijk.
de eerste vlamboog die ik trok was uit een ouwe zwartwit tv waar van die buizen met zo'n hoedje in zaten, met een schroevendraaier er vlakbij komen..
trok zo'n mooie blauwe vonk met ozon geur :p
tot ik het een keer deed met een schroevendraaier met een barst in het handvat :seriousf:

Wop6670
25 november 2011, 12:18
Bepakt en bezakt,

Ga naar Nico.
Het zal mij benieuwen!
Scope mee, amp mee, footswitch,tekeningen de hele rataplan.
Ik hoop vanavond de rest van het bouwverslag te maken.
We zijn hier behoorlijk offtopic.

Doet ie het doet ie het niet.
That is the question!

Los Ballos:rockon:

NoGlory
25 november 2011, 13:32
Whoohoo! Can't wait! :cheerup:

Wop6670
25 november 2011, 17:49
Ben net terug van Nico.

We zijn begonnen met koffie en de scope. Uitgezocht hoe hij werk en een toon generator erop gezet. Het was even zoeken maar ik kan hem nu gebruiken.
Allereerst hebben we de probes gekalibreerd en het juiste kanaal geselecteerd en ingesteld. Channel 1 Piek naar piek, rms en ferquentie. Channel 2 op piek piek.

Amp op tafel!

Even wat dingen gevraagd. De trafo was een euro trafo waarvan er twee wikkelingen doorverbonden moesten worden. Ik had deze op een loze pen van de gelijkrichter buis gesoldeert. Ook de 230 tab op een loze pen gezet.
Dat was niet goed. Deze heeft Nico losgesoldeerd en afgeisoleerd en terug gebonden aan de andere trafo draden.
Als je een meetfout zou maken door twee pennen te vebinden dan stuur je meteen een hoge spanning je amp in. Dat willen we niet.

Spanning erop en de kale gloeispanningen gemeten. Was allemaal prima in orde.
Gelijkrichter buis erin en de spanning gemeten. Onbelast allemaal in orde.

Versterker buizen erin 6v6 en de bias gemeten iets verschil in. 1 rond de 32 en de ander rond de 30ma. Mmm ook goed. Geen rook en geknetter.

Even roken en koffie.
Effe de spanning opbouwen roept Nivo.
Wacht al de hele week die vijf minuten kunnen ook nog wel.

Dummy load op de speakerouput, scope erop.
Prachtig schoon geen narigheid op de scope.
Opmerking Nico, ziet er goed uit, jammer. Hou wel van een beetje rook!
Nerveus lachje van mij!
De rest van de buizen erin.
Nico even snel de spanningen gemeten op het bordje! Allemaal goed.
Had trouwens geen idee wat hij aan het meten was want toen ik het eerste meetpunt op tekening had gevonden, had hij de rest al gemeten.:soinnocent:

Amp opgepakt op het cabinetje gezet, speaker erin. Reverb aangesloten power erop!
Bijna helemaal stil zonder aarde. Ik heb niets gezegd maar was aangenaam verrast.
jack ingeplugd, gitaar erop.

Yes, wat een geluid, perfecte attack hoorbaar. Scherp en vol! Alleen deed de reverb niets.
Input en output omgedraaid. Ook goed. Reverb en vibrato switch erop! Werkt!:crazyhappy:
Heerlijke reverb. Blues melodietje. Beetje rock, yes! Even het volume opschroeven.
:rockon: Hij blijft bescheiden maar speelt een leuk partijtje gitaar.
Even vol van het moment zitten genieten.

We hebben zijn speaker van zijn cabinetje erop gezet. Ik moet zeggen de speaker klonk iets warmer maar ik mis wat in mijn eigen gehoor. Gelukkig stond het hard genoeg! :seriousf:
De speaker in het setje is perfect. Hij wordt dus alleen nog maar warmer. Top.

Nico even een minuut of tien op zitten spelen. Mijn spel is nog steeds in het oefen stadium en ik trek er geen volle zalen mee.

Amp terug op tafel en hebben we een uurtje met de scope zitten spelen.
Op een gegeven moment hadden we geen vibrato meer maar de buis zat los. Die hadden we er niet ver genoeg ingedrukt.

Er zit een vervuiling op van 16 microwatt. 10mV. Geen idee hoe hij dit heeft berekend. Pi x mijn grootmoeder in het kwadraad. Dat ging me iets te snel was nog een beetje opgelaten van mijn versterkertje.
We hebben de spanningen gecontroleerd met de spanning die in het schema stonden.
Ongelovelijk er was er 1tje die van de 400V, 15 Volt afweek. De rest viel allemaal zeer dicht bij het origineel.

Knoppen erop gezet, logo erop! Amp in de behuizing geschroefd.

Al met al, goed gebouwd dus!
Geen microfonie, geen rook, geen ontplofte componenten.
Een tegek geluid. De juiste buizen en componenten op de juiste plek.
Geen standaard bouwpakketje.

Als toetje de laatste test. Nico zegt 'garantie tot de deur willem. Even kijken of hij het nog doet!' :seriousf:
De ramen nog even laten trillen. Wauw :crazyhappy:
Jammer roept Nico, gaat mijn gemiddelde weer omhoog! Weer een goede amp!

Nico bedankt!

Geniet van de whisky en misschien kom je ons hier op het forum nog eens plagen met je humor en tips!


Ga mijn gitaar leraar vragen of we stukkie muziek op kunnen nemen. Kunnen jullie ook de Nico Special even horen! Beloof niks, maar anders komt het op de youptupe.
Ben de rest van weekend niet bereikbaar. Ga even de buren pesten. :strat:

Willem

bass blom
25 november 2011, 17:53
hahaa, goed man, kicken is dat, je eerste versterker :cheerup:

NoGlory
25 november 2011, 18:16
Proficiat man! :D

Thiez
25 november 2011, 18:47
Gefeliciteerd met je ampje!
Toch lijkt me dat ook nog welleens leuk, om een paar uurtjes een versterker onder de loep te nemen met een wat deskundiger persoon.
Ik ben al wel een tijdje bezig mezelf er wat in te verdiepen maar er is in zo een korte tijd toch altijd veel meer te leren als het je verteld wordt en je iets in praktijk ziet. Sneller dan wanneer je het zelf uit boeken moet halen vind ik.

Hendriks
25 november 2011, 19:01
Goed verhaal , het is inderdaad kicken als je de stroom erop zet en het werkt.

Midwolda
25 november 2011, 19:54
I love it when a plan comes together. ;)
Leuk om te lezen, mooi werk, Wop en Nico!

Wop6670
25 november 2011, 20:53
Auw auw auw, me toppen staan in de fik!

Moet even koelen. :( vreemd dat dat alleen maar kan met een biertje!

Heren dank voor jullie meedenken en enthousiasme!
Hij klinkt echt goed. Ik begrijp nu waarom deze versterkers zo populair zijn.
Het lijkt zelfs ergens op als ik iets probeer te spelen. Hij reverbt een hoop ellende weg. Top ding!

En ja het is echt kicken. Zeker als je het zelf gebouwd heb Bass!

Ja Thiez ik heb vandaag een hoop opgestoken, maar ook een hoop van het forum opgepikt.
Ga van het weekend een enquette starten.
Wil kijken of ik wat mensen bij elkaar kan krijgen. Het liefst om wat samen te bouwen en van elkaar te leren. Heb al een ingang moet alleen nog wat liefhebbers vinden.
Om een versterker onder de loep te nemen en er wat van uitleggen? Hmm :sssh: nog niet aan gedacht. Lijkt me ook leuk!

Dus hebbie intresse laat je horen!

Willem

Gearjunkie
25 november 2011, 22:15
Geweldig verhaal. Veel plezier met je versterker!

cluseau
26 november 2011, 09:27
Mooi Willem, netjes hoor eerste keer werken. Je kan dan toch zien dat je gewent ben om volgens richtlijnen te werken en dat moet ook wel in jouw werk. Gefeliciteerd.

Thiez
26 november 2011, 10:53
Ja Thiez ik heb vandaag een hoop opgestoken, maar ook een hoop van het forum opgepikt.
Ga van het weekend een enquette starten.
Wil kijken of ik wat mensen bij elkaar kan krijgen. Het liefst om wat samen te bouwen en van elkaar te leren. Heb al een ingang moet alleen nog wat liefhebbers vinden.
Om een versterker onder de loep te nemen en er wat van uitleggen? Hmm :sssh: nog niet aan gedacht. Lijkt me ook leuk!

Dus hebbie intresse laat je horen!

Willem

Noteer mij alvast maar! ben zeker van de partij.

Vind alleen de zin 'heb al een ingang moet alleen nog wat liefhebbers vinden' een beetje apart ;)

Wop6670
26 november 2011, 13:21
Noteer mij alvast maar! ben zeker van de partij.

Vind alleen de zin 'heb al een ingang moet alleen nog wat liefhebbers vinden' een beetje apart ;)

Mag geen reclame maken. Moet iedereen de kans geven om iets te kunnen laten organiseren. Organiseer normaal gesproken de hele dag maar dit forum is een non commercieel iets. Dus moet me aan de regels. Vandaar.
De mogelijkheid hebben we alleen moeten er genoeg mensen willen!

Nogmaals ga een enquette starten. Moet alleen nog even uitvinden hoe dat werkt!

Willem!:ok: