PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Koch Classic SE12.



Midwolda
17 november 2011, 20:03
Al een weekje hier in huis, maar ja er moet toch eerst een beetje op gespeeld worden voordat er echt wat over gemeld kan worden, of niet dan? Foto's heb ik nog niet omdat het tegenwoordig alleen licht is als ik op het werk ben, de pic's zijn dus van Internet, maar ik zal dit weekend even m'n best doen voor de details.

Tijdens het struinen op het Internet zag ik dat de lokale gitaarboer een Koch Classic SE12 (model augustus 2011) te koop had staan. Nooit van gehoord, ziet er goed uit, even verder zoeken: 4/12 Watt Class A single-ended, 12" speaker, volume-tone-master en nog wat klein grut, that's all folks.
Precies hoe ik het graag zie, ik hou van simpel.

Leuke twist was dat de Koch verschillende eindbuizen kan hebben: hij wordt geleverd met een EL34 gemonteerd en een extra 5881 er los bij. Soundfiles: lekkerrrr...
Er stond hier nog een Rivera Clubster stof te happen, dus die heb ik maar eens ingeladen om te kijken of het nog wat op zou brengen als inruiler. Na wat onderhandelen werden we het eens (bedankt Mark!), en de Koch ging mee terug. Gloedjenieuw, maar geen doos, geen handleiding, geen registratieformulier, niks... best wel kaal eigenlijk. Nah ja.

http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/CLASSICSE.jpg

Het is een grote, stevige en mooi gebouwde kast, 18mm multiplex met een 15mm baffle, b54 x h49 x d25 cm, gewicht ca. 17 kilo, strak in de donkerrode tolex met zilveren biezen en een zwart/zilveren speakerdoek, en op alle hoeken een stuk ijzer. Het geeft ontegenzeglijk een vintage uitstraling, erg fraai. Het speakerdoek vind ik qua uiterlijk iets over de top, maar dat is smaak, en te veranderen.
De grote kast geeft veel ruimte achterin wat het erg verleidelijk maakt om er maar vanalles in te gooien. Dat maakt de frontloaded Koch VG12-60 Special Design speaker wel kwetsbaar... niet doen dus. De eindbuis is beschermd met een soort kooitje, de pre-amp buis is niet beschermd.

Aanzetten, opwarmen, en m'n ouwe trouwe zelfbouwer ingeprikt want die ken ik het beste qua geluid. Volume en Tone op 12 uur en jawel... blues met een randje, precies wat ik altijd zoek. De drive stel je vantevoren in met de Volume-knop, de hoeveelheid lawaai regel je met de Master, op de gitaar draai je terug naar clean, en you're good to go.
Even de drie mini-schakelaars uitproberen, die doen exact wat ze beloven: Gain-boost, Shift-mid en Bass-cut. Deze knoppen zijn ideaal om je amp snel om te schakelen als je wisselt van single-coil naar humbucker gitaar. Maar ook als je staat te spelen, even de Gain-boost er bij en het huilt nog lekkurdurdur. Jammer dat het niet footswitchable is... maar ja, dan wil je ook een extra drive-pot op de amp natuurlijk. Keep it simple, stupid!

http://www1.gitarrebass.de/magazine/2010/06/bilder/1006142/Koch_Classic-SE6_Classic-SE12_Roehren-Amps_01_thumb.jpg
(foto van het vorige model, in het echt iets anders: chickenheads bijvoorbeeld)

Nou ben ik met twee vintage Champ's en een 5e3 clone natuurlijk een erg grote 6V6/6L6 liefhebber, maar de EL34 viel me helemaaaal niet tegen. Mooi romig, lekker in de mid's, iets meer rock dan blues misschien... dat klinkt toch wel erg goed allemaal. Toch even wisselen: de TAD EL34B-STR er uit dus, dat beschermkooitje is wat onhandig om aan te schroeven, dat kan beter, maar toen de Sovtek 5881WXT er in zat en de boel weer dicht ging was het toch wel weer stevig. Er past alleen geen coke-bottle in... oeps, jammer.

De 5881 klinkt wat korreliger, droger, wat minder gainy dan de EL34. Beter met humbuckers en slag. Weet niet wat ik mooier vind, maar ik heb hier nog buizen genoeg liggen om te proberen want volgens een emailtje van Koch kan er EL34-6V6-6L6-6550-5881-KT77-KT88 in... mooi toch?

Experimenteren met het pre-amp buisje loont ook, want na het vervangen van de merkloze 12AX7 door een Philips NOS 12AT7 kwam er een werkelijk kippenveltrekkend mooi clean uit de Koch-speaker. En nog steeds drive genoeg... gewoon Volume iets omhoog en Master iets omlaag, eventueel Gain-boost er bij.

http://www1.gitarrebass.de/magazine/2010/06/bilder/1006142/Koch_Classic-SE6_Classic-SE12_Roehren-Amps_04.jpg
(foto van het vorige model)

De External Preamp In is voor bijvoorbeeld een Koch Pedaltone (ja, ik houd Marktplaats al in de gaten...). De Recording/PA Out met speaker emulatie zal nog wel eens van pas komen, en als die in gebruik is kun je ook nog een schakelaartje overhalen wat de speaker uit- en een dummy-load inschakelt. Handig!
Er zitten trouwens 3 speaker-uitgangen op, voor 4, 8 of 16 Ohm.
Vanaf de Standby-knop kan geschakeld worden naar 4Watt of naar 12Watt.
Op lagere volumes merk je dat verschil niet zo natuurlijk, maar het is wel degelijk bruikbaar voor minder/meer headroom op hogere volumes. Voor thuis is 4Watt ruim voldoende... echt.

Deze amp is echt een aanwinst voor mij, ik werk graag met een goed basisgeluid en daar zet ik dan soms wat pedaaltjes voor. M'n favoriete pedaal is een Ibanez GE-300 Power-EQ, en die duwt de Koch erg mooi over het randje van cleane slag naar crunchy powerchords, of nog verder, afhankelijk van de volume-pot op de gitaar. Helaas reageert de Ibanez CPL compressor nogal mid-heavy over deze amp, vreemd, maar daar vind ik nog wel wat op. Voor een drive-pedaal is het altijd zoeken naar de goede combinatie: de Nobels ODR-S is veelzijdig genoeg om voorlopig op het bord te laten staan.

Blues and bluesrock, very good and very simple...
No frills but all Tone, and Made in Holland...
Koch loves me.
;)

jutter
17 november 2011, 20:14
Oei, mooie bak! Heeft hij genoeg clean om in een rockband mee te spelen?
I.i.g. gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Midwolda
17 november 2011, 20:22
Dankjewel Jutter, ik ben er ook zeer mee in mijn nopjens. ;)

En clean... zoals gezegd, met de NOS 12AT7 weet je niet wat je hoort, zo mooi.
We hebben het altijd wel over buizen-oversturing, maar buizen-clean is ook een vak apart hoor.
En of het in een band meekan, geen idee, ik speel alleen thuis.
Maar 12Watt buizen door een 12" speaker... dat moet een eind meekunnen lijkt me.

jutter
17 november 2011, 20:27
Dankjewel Jutter, ik ben er ook zeer mee in mijn nopjens. ;)

En clean... zoals gezegd, met de NOS 12AT7 weet je niet wat je hoort, zo mooi.
We hebben het altijd wel over buizen-oversturing, maar buizen-clean is ook een vak apart hoor.
En of het in een band meekan, geen idee, ik speel alleen thuis.
Maar 12Watt buizen door een 12" speaker... dat moet een eind meekunnen lijkt me.

Ik heb zelf de Koch Twintone die clean helemaal te gek is. Speel er al jaren met veel plezier op. Maar een één kanaals versterker lijkt me ook heerlijk. Hier zou ook mooi een 2x12 cab onder kunnen dan heb je wat meer bas respons en spreiding. En ik weet dat Koch lekkere versterkers maakt dus vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Midwolda
17 november 2011, 20:47
Heb hier nog een mooie 1x12 kast staan, dat zou dan met een Y-kabel ook goed kunnen werken.
Helaas heeft die 1x12 de verkeerde kleur... :seriousf: who cares?

jutter
17 november 2011, 20:51
Heb hier nog een mooie 1x12 kast staan, dat zou dan met een Y-kabel ook goed kunnen werken.
Helaas heeft die 1x12 de verkeerde kleur... :seriousf: who cares?

Verkeerde kleur? Da's hip tegenwoordig! :D

Rinze
17 november 2011, 21:54
Mooi ding! Hoewel die Rivera me ook niet verkeerd leek..

Midwolda
17 november 2011, 21:59
Mooi ding! Hoewel die Rivera me ook niet verkeerd leek..

Dat was (is) ook een goede amp... maar deze past me echt veel beter.

kunk
17 november 2011, 22:37
Niet te geloven, bij de lokale gitaarboer van Midwolda??? :chicken:

Mooie versterker hoor maar mag ik vragen bij welke winkel je deze versterker gekocht heb want zoveel lokale gitaarboeren ken ik hier eigenlijk niet.:ok:

En staat daar meer van dit soort leuke spul.

Trouwens mooie review van je aanwinst.

Midwolda
17 november 2011, 22:47
Nah, hou het maar op de lokale gitaarboer van Stad. Die grote.

Toch maar eens op de koffie bij elkaar, Kunk?
Dacht dat ik de enige dradenplukker hierzoot was... :seriousf:

kunk
17 november 2011, 23:15
Nah, hou het maar op de lokale gitaarboer van Stad. Die grote.

Toch maar eens op de koffie bij elkaar, Kunk?
Dacht dat ik de enige dradenplukker hierzoot was... :seriousf:

Kwam mij ook al raar voor dat er in Midwolda een gitaarwinkel is. Weet wel dat er in Scheemda een klein winkeltje is maar daar kom je volgens mij ook geen Koch tegen.

Je zal er trouwens verbaast over zijn hoeveel snarenplukkers er nog in zo'n klein dorpje wonen.
Heb trouwens volgens mij al eens een gitaarkoffer voor mijn strat van jou gekocht dus helemaal vreemden zijn we ook weer niet:chicken:

Hendriks
18 november 2011, 08:46
Mooi ding , Ton , ben er wel nieuwsgierig naar , mijn 50 watt is een beetje overkill nu en dit zou ook wel wat voor mij kunnen zijn.

peter_heijnen
18 november 2011, 10:15
Mooie amp midwolda! Je hebt het over de 'external preamp in', ik neem aan dat dat de line in is naast de instrument in op de foto? Als je hierbij idd nog een pedaltone scoort, heb je een klein assortiment aan topsounds binnen voetbereik, voorwaar niet te versmaden!

jutter
18 november 2011, 10:39
Mis je de reverb ook?

Midwolda
18 november 2011, 11:08
Mis je de reverb ook?

Nope, zit ook niet op de Champ's, ben gewend zonder reverb te spelen.
Mocht dat toch nodig zijn dan gebruik ik daar een delay-pedaal voor.

Mitch
18 november 2011, 20:25
Leuke bak! De enige Koch waar ik wel benieuwd naar ben, lijkt me een leuke aanvulling op hun lijn tot nu toe.

rpl
18 november 2011, 22:40
Gave amp, ik ben zelf nog zoekende voor een ampie naast mijn 5E3. iig gflctrd :)