PDA

View Full Version : Rmc 3 switch afgebroken.. Wat nu?



wireman
17 november 2011, 13:57
Vanmiddag tijdens het repeteren kreeg ik mn RMC 3 wah niet meer uit.. Ik voelen.. Is de switch 'lam' Komt niet meer omhoog en schakelt ook niet meer.

Okee.. Wah van het board.. Onderkant open en daar zag ik dat de behuizing van het metalen gedeelte was afgebroken. Binnenin de behuizing van de wah trof ik een soort 'o' ringetje, een veertje en een pennetje.. De schakelaar die boven de behuizing uitkomt en kontakt maakt met het 'pedaal' (metalen switch) is van het klemsysteem (daadwerkelijke schakelaar onder IN de behuizing afgebroken.. shit! Ding is net twee jaar oud..

Kortom.. Ik ben bang dat er een nieuwe switch in moet. Zeker ook omdat RMC met allerlei gepaste stekkertjes werkt en eigenlijk maar weinig met solderen. Omdat het een top-range wah is wil ik ook gewoon een topcomponent ter vervanging.
Hoe regel ik dit?.. Gewoon Teese een mail sturen en een switch laten verzenden of heeft iemand er misschien nog een liggen? Misschien een goed alternatief?

Ik wil wel snel handelen want ik gebruik mn Wah bij elke repetitie en bij elk optreden.. het is een van mijn veelgebruikte effecten..

Nielsje
17 november 2011, 14:05
Je beschrijving van het defecte onderdeel is ietwat belabberd, maar ik vermoed dat je footswitch uit elkaar is gesprongen. Maak je geen zorgen, het is een mechanisch onderdeel, en die dingen gaan gewoon eens een keer kapot. Je kan Teese mailen, maar wellicht duurt het lang voordat je het hebt. Wellicht vervangt 'ie het voor nop, misschien voor wat centen. Je kan ook gewoon zelf een goede 3PDT switch solderen, en als je dat niet aandurft, even D_H mailen.

In beide gevallen moet je er wel even rekening mee moet houden dat je een weekje zonder wah-en zit.

wireman
17 november 2011, 14:17
Ik vond de beschrijving juist wel meevallen... De footswitch is inderdaad het onderdeel waar het om gaat. In mickey mouse taal: Zilver en rond is van zwart/zilver en vierkant afgebroken.. Misschien werpt dat een ander licht op het verhaal.. Betreft idd een mechanisch onderdeel.

Ik mail teese wel even.. en anders zal ie inderdaad naar D_H moeten. Ik ga er iig niet zelf aan lopen klooien.

Ik zit (gelukkig?..)niet helemaal zonder.. Ik had nog een oude dunlop liggen... net ffies aangesloten.. het werkt.. maar daar is ook alles mee gezegd... man o man.. wat een kutding!

wireman
17 november 2011, 14:28
Net via de RMC site gelezen dat HAAR guitars importeur is van RMC.. Hierop Erik maar even een mail gestuurd...

ff afwachten dus..

zoon van Piet
17 november 2011, 15:05
Footswitches zijn een pain in the ass, zeker met wahwah. Want een gitarist (althans ikke) trapt daar gewoon veel te hard op. En ze kunnen lullen over topklasse componenten wat ze willen, ze maken ze niet meer zoals ze deden..
De switch in mijn nr 1 wah (Jen) ging elke anderhalf à twee jaar kapot. vanalles geprobeerd, dure carlingswitches en die blauwe dingen.. Tot ik een schakelaar kreeg uit 1967, die doet het al heel wat jaren...

wireman
17 november 2011, 15:07
Meteen maar twee bestellen dus?... Altijd nog een op voorraad..

Nielsje
17 november 2011, 15:12
Hmm, kan, maar ik denk eerder dat het een kwestie is van fatsoenlijk afstellen.
Gewoon niet 'te hoog' afstellen, zodat 'ie wel schakelt, maar als je doortrapt de rubbers van het bovendeel het chassis raken. Krijg je geen mechanische overbelasting op je schakelaar.

tommus42
17 november 2011, 15:26
Hier hebben ze die switch bij het onderdelenhuis. Idd goed afstellen.

the sure thing
17 november 2011, 16:44
Ik denk idd dat de afstelling voor de levensduur van de switch zorgt. Mijn wah heb ik 5 jaar en de switch is echt nooit stuk gegaan bij wekelijks (soms dagelijks) gebruik. Terwijl t n normale switch is...

Nielsje
17 november 2011, 16:46
Je móet dan wel een schakelaar hebben van vóór 1970! :crazyhappy:

wireman
17 november 2011, 16:49
Helder.. Ik denk inderdaad dat ik de switch teveel belast heb door een slechte afstelling (ik heb er zelf aan lopen kloten). Ik kreeg vandaag al een mail terug van Erik vd Haar en hij heeft de switch op voorraad. Ik heb hem zojuist mijn serienummer doorgemaild en hij gaat dan hopelijk zorgen dat er een switch mijn kant op komt.. En dan inderdaad GOED inbouwen en afstellen..
Omdat ik nogal veel problemen had met mn switch (dan wel, dan niet schakelen) heb ik m een maand of twee geleden wat hoger gezet om op 'safe' te gaan tijdens de laatste gig. Blijkbaar komt me dat nu duur te staan en heb ik m zelf kapot getrapt..