PDA

View Full Version : Waarde van Gibson Les Paul Deluxe met p90s maar....



Jay75
17 november 2011, 13:23
Jaren 70 model echter wel met een ( netjes ) gerepareerde headstock.
Paar butsjes krasjes, wat is zoiets waard.

bass blom
17 november 2011, 13:25
moeilijk verhaal.
ik zou hem alleen willen hebben als ik hem voor 500 zou kunnen krijgen.

Jay75
17 november 2011, 13:34
Een echte jaren 70 dus geen nieuwe.
Sunburst.
500 is niet reeel. Ik denk zelf 1300 ongeveer door de headcrack, speelt klinkt verder prima.

bass blom
17 november 2011, 13:38
500 zeg ik ook omdat ik er nu geen geld voor heb :D
tja, wat zou de waarde zijn zonder die crack?

Nielsje
17 november 2011, 13:45
Nutteloze discussie zonder verdere informatie. Foto's zouden een hoop doen.

"Ik heb hier een Opel kadet uit 2000, rood, met een klein deukje in de achterklep, wat is 'ie waard?"

HaroldA
17 november 2011, 13:48
Ik heb er laatst een met een ebben toets in m'n handen gehad die voor €1300,- van eigenaar moest wisselen. Hij stond al wel maanden te koop voor dat bedrag. Die had alleen geen headcrack en zag er nog erg goed uit, incl de fretten.

Ach, je hebt maar 1 koper nodig die er genoeg voor neerlegt.

bass blom
17 november 2011, 14:26
en het maakt nogal wat uit of je hem kopen wilt of verkopen :D

HaroldA
17 november 2011, 14:31
en het maakt nogal wat uit of je hem kopen wilt of verkopen :D

Ook, maar nu valt me ineens op dat er helemaal geen vraag in de openingspost staat!

Er staat alleen maar dat hij "wat" waard is. Geen vraagteken te vinden. :soinnocent:

bass blom
17 november 2011, 14:33
Ook, maar nu valt me ineens op dat er helemaal geen vraag in de openingspost staat!

Er staat alleen maar dat hij "wat" waard is. Geen vraagteken te vinden. :soinnocent:

nee hij vraagt, zonder vraagteken wat die butsjes en krasjes waard zijn?

HaroldA
17 november 2011, 14:35
nee hij vraagt, zonder vraagteken wat die butsjes en krasjes waard zijn?

Nee, hij meldt dat "paar butsjes krasjes" gelijke waarde aan "wat" heeft.

Mooi! Weten we dat ook weer. ;)

HaroldA
17 november 2011, 14:40
@Jay, zonder foto's, type, kleur, advertentie of andere context kunnen we je niet helpen, maar dat had je vast al wel door ;)

geert1976
17 november 2011, 14:49
Ik heb er laatst een met een ebben toets in m'n handen gehad die voor €1300,- van eigenaar moest wisselen. Hij stond al wel maanden te koop voor dat bedrag. Die had alleen geen headcrack en zag er nog erg goed uit, incl de fretten.

Ach, je hebt maar 1 koper nodig die er genoeg voor neerlegt.

E 1300,00 a E 1500,00 is een marktconforme prijs voor dit model.

Met gerepareerde neckcrack en verder normale gebruikssporen moet je denken aan E 900,00 inclusief de originele koffer en zonder koffer E 750,00

HaroldA
17 november 2011, 14:51
E 1300,00 a E 1500,00 is een marktconforme prijs voor dit model.

Ligt volgens mij ook aan de kleur (goldtop/ebony/sunburst/?) en de uitvoering (pro/p90/minihums).

Naast de algehele staat natuurlijk...

zoon van Piet
17 november 2011, 14:57
Tja, wat zijn butsjes en krasjes waard?
heb er een heleboel - op mn gitaren en op mn lijf en mn ziel..
( en zeur ff niet om plaatjes aub ;) )

Maar 70's LP deluxes met ebben toets? Die bestaan niet, net zomin als opel kadetts uit 2000, trouwens..( de mijne heet Astra) En nu we toch in fantasieland zijn: er zijn ook geen deluxes die standaard met P90's waren uitgerust. Er was in de late 70's wel een Pro Deluxe, met P90's en ebben toets.. is een compleet andere gitaar, dus..maar die had weer geen sunburst..

HaroldA
17 november 2011, 15:01
Er was in de late 70's wel een Pro Deluxe, met P90's en ebben toets.. is een compleet andere gitaar, dus..maar die had weer geen sunburst..

http://www.gosbellguitars.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/GibsonLesPaul-1979-ProDeluxe.JPG

Voila: Pro Deluxe sunburst met P90's en ebben toets.

zoon van Piet
17 november 2011, 15:09
Okee! Hij bestond dus wel! :)
Raar dat Gibson dat zelf niet wist in haar catalogus... :)

Maar het blijft een Pro en dus een ander model dan de Deluxe waar Jay naar vraagt...

HaroldA
17 november 2011, 15:13
Maar het blijft een Pro en dus een ander model dan de Deluxe waar Jay naar vraagt...

Jay vermeld zo weinig dat het zo maar zou kunnen zijn dat hij 'pro' ook vergeten te melden is.

Oranjeaap
17 november 2011, 15:20
Het is overigens een 'Deluxe Pro'

Een Pro is dus altijd een Deluxe. :seriousf:

En inderdaad, dit topic is waardeloos zonder foto's

"Jaren 70 model"
Ja leuk, een Deluxe uit 1970 is wel 3x meer waar dan een Deluxe uit 79 ;)

zoon van Piet
17 november 2011, 15:21
Jay vermeld zo weinig dat het zo maar zou kunnen zijn dat hij 'pro' ook vergeten te melden is.

Dat denk ik ook...
er is nog een verdachte: de LP standard van 68 tot pakweg 71 - de allereerste 'reissue LP'-.. die had P 90's. en sunburst.

Jay75
17 november 2011, 15:32
Staat is gewoon vintage netjes, gebruikt, cool ding. Speelt en klinkt prima.
Jammer van die headcrack maar maakt mij verder niks uit, hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang maar wil ook niet teveel betalen en de "waarde" is nou eenmaal gezakt door de toch zeer netjes gerepareerde breuk. Ik heb toevallig mijn tele verkocht tijdje geleden dus er is een licht budget :)

Lexvandoef
17 november 2011, 15:34
Tsja, dan heb jij er meer voor over, maar die headcrack die vermindert de waarde heel erg, ook al issie netjes gerepareerd...

zoon van Piet
17 november 2011, 15:37
Serienr 11269

ehh.... da's niet 70's.. is bijna hetzelfde serienr als mijn 1961 Gibson.
en check wel of de P90's van fatsoenlijke komaf zijn, ze zijn in geen geval origineel.

bass blom
17 november 2011, 15:59
de serienummers van 1970 tot en met 1975 zijn een dikke bende.
de luxe's hadden minihumbuckers en velen daarvan zijn omdat dat vrij simpel kan naar P90 verbouwd.

Jay75
17 november 2011, 16:10
Volgens de eerste eigenaar is de gitaar toch echt origineel.
Plaatje bij de halspen daar staat deluxe op.
Helaas kan ik even geen foto's maken.
Nouja ik wacht wel af wat hij ervoor wil hebben
Bedankt voor jullie reacties.

Jeroen

zoon van Piet
17 november 2011, 16:18
Volgens de eerste eigenaar is de gitaar toch echt origineel.

Jeroen

Dan lult ie uit zijn nek...

Hotpepper01
17 november 2011, 16:56
de serienummers van 1970 tot en met 1975 zijn een dikke bende.
de luxe's hadden minihumbuckers en velen daarvan zijn omdat dat vrij simpel kan naar P90 verbouwd.

Mijn gevoel zegt dat ook: waarschijnlijk niet geheel origineel. Ik denk dat er eerder mini humbuckers in hebben gezeten. Serienummer is ook wat vreemd...voor een 70-er. De crack doet de waarde verminderen. Mijn gevoel zegt 1100 - 1200 euro als waarde. Ik zie ook deluxes voor 4000 dollar gaan, maar ook voor nog geen 2000 dollar.

Deze oogt in mijn ogen niet echt (meer) als een typische 70s deluxe... En ik hou van P90s. Maar, ik kan er best naast zitten, ben zeker geen expert.

zoon van Piet
17 november 2011, 17:01
Laten we effe niet gaan twijfelen: ALLE LP Deluxes hadden mini humbuckers.
en je ziet ze regelmatig met P90's ( die passen precies), maar dat is NOOIT origineel.

Oranjeaap
17 november 2011, 17:18
Is de achterkant en de hals ook sunburst? Of egale kleur?

pietvanbuiten
17 november 2011, 17:19
ehh.... da's niet 70's.. is bijna hetzelfde serienr als mijn 1961 Gibson.
en check wel of de P90's van fatsoenlijke komaf zijn, ze zijn in geen geval origineel.


Laten we effe niet gaan twijfelen: ALLE LP Deluxes hadden mini humbuckers.
en je ziet ze regelmatig met P90's ( die passen precies), maar dat is NOOIT origineel.

Mijn maat heeft ereen, die nu helemaal gerestaureerd is, dat mocht ook wel, want het zag er niet uit.
Bindingen was aan gerommeld, elementen discutabel enz.
Nu istie weer in ere hersteld, er kwam bij het schuren van de hals echter nog wel een headcrack aan het licht, maar verder is het weer een mooi instrument, heel wat anders dan mijn eigen custom, die naast deze wat lomp aandoet....

Groet, Piet
U

Agent_Smith
17 november 2011, 17:52
Ah, mijn favo onderwerp: 70's LP's en dan nog wel Deluxes :)

Deluxes met ebben toets bestaan idd niet. Vanaf late jaren 70 bestaan er idd Pro Deluxes (in die volgorde en niet andersom), maar dat heeft hier idd even niks mee te maken. Is een andere gitaar.

Er zijn wel (Goldtop) Deluxes verkocht met P90, maar die zijn zover ik weet altijd van vóór 1970 ('68 / '69 dus, want daarvoor werden er even geen LPs in deze vorm gemaakt). Als de verkoper zegt dat het origineel is kunnen het natuurlijk wel originele (Gibson) P90s zijn (waar ik niet altijd heel blij van word), maar da's wat anders als dat de gitaar origineel is. Vele Deluxes (waaronder ook één van mij) zijn helaas idd in de jaren '70 en '80 verbouwd met P90's, maar vooral gerouted voor HB's.

Qua prijs: een originele (dus ongeroute) early 70s (want 70 - 75 is een ander verhaal dan daarna) Deluxes (mits de rest natuurlijk netjes is) gaat tegenwoordig zeker voor 3 - 3.5k euro. Met gerepareerde crack zakt het meestal naar zo'n 1300 - 1600 euro. Mini's vervangen door P90's is niet origineel, maar ook niet onomkeerbaar en zal dus zeker niet zo'n prijsimpact hebben als wanneer de frees erin is gezet.
In mijn ogen is 1300 euro een hele mooie prijs. Rond de 1000 ben je gewoon spekkoper. Alle biedingen daaronder vind ik duiden op een vervelende, nederlandse, voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rand-willen-zitten mentaliteit (nee, ik heb niets met de gitaar in kwestie te maken).

Kortom: het is dat ik er al een paar heb, anders zou ik voor dat geld (1300) zeker zeer serieuze interesse hebben. Wat mij betreft de fijnste LPs ooit gemaakt, maar ieder zijn meug natuurlijk :)

guitarkid
17 november 2011, 19:15
Agent Smith: goed verhaal, ik zou ook de kriebels krijgen als ik die gitaar voor tussen de 1000 en 1300 euro zou kunnen kopen, gesteld dat de headcrack profi hersteld is! LP met P90's, mjammie! :crazyhappy: