PDA

View Full Version : Danish Oil



Sonny
17 november 2011, 09:00
Hey Guyz,

Ik heb gisteren mijn mapleneck licht opgeschuurd, zodat er wat slijtplekken zijn ontstaan. Hoe kan ik het beste de Danish oil toepassen op de hals?

En wie van jullie kan mij vertellen waar je Danish oil kan kopen of bestellen... Praxis, Gamma of karwei misschien?

Sonny

Sanderltd
17 november 2011, 13:02
Geef eerst eens wat meer info over de hals. Wat was de oorspronkelijke finish? Olie? 2k-lak? Nitrolak? Mat? Glanzend?

Aangezien je het zelf hebt over "slijtplekken", vermoed ik dat het om lak gaat. En dan vraag ik me af waarom je dan met Danish oil aan de slag wilt gaan? :)

Sonny
17 november 2011, 13:27
Geef eerst eens wat meer info over de hals. Wat was de oorspronkelijke finish? Olie? 2k-lak? Nitrolak? Mat? Glanzend?

Aangezien je het zelf hebt over "slijtplekken", vermoed ik dat het om lak gaat. En dan vraag ik me af waarom je dan met Danish oil aan de slag wilt gaan? :)

Het gaat om een Fender '57 American vintage reissue stratocaster, Nitrolak dus. Ik heb in eerste instantie de glanslaag fijn weggeschuurd. Maar omdat er op 1 plekje een lelijke beschadiging zat, heb ik deze weg proberen te schuren waardoor vervolgens de hals op die plek heel licht werd. Bijna wit als het ware. Nu dacht ik dat met deense olie, deze witte plek wel wat meer bespeeld zou kunnen lijken. Of zijn er misschien andere producten, die hier beter geschikt voor zijn?

barno
17 november 2011, 14:10
Het gaat om een Fender '57 American vintage reissue stratocaster, Nitrolak dus. Ik heb in eerste instantie de glanslaag fijn weggeschuurd. Maar omdat er op 1 plekje een lelijke beschadiging zat, heb ik deze weg proberen te schuren waardoor vervolgens de hals op die plek heel licht werd. Bijna wit als het ware. Nu dacht ik dat met deense olie, deze witte plek wel wat meer bespeeld zou kunnen lijken. Of zijn er misschien andere producten, die hier beter geschikt voor zijn?

je hebt door daar de (getinte) lak weggeschuurd en zit nu op blank hout. met enkel danish oil ga je niet veel kleurverschil zien. je kan de plek met oker ecoline bijkleuren en ev sealen met danish oil of beter nog nitrolak

no 1 hops
17 november 2011, 18:30
je kan iedergeval het hout op de beschadiging beschermen met danish oil.
er zijn kleurmiddelen te koop die samenwerken met deze olie.
guitarsupplies
http://www.guitarsupplies.nl/
en
memenco leveren danish
http://www.memenco-europe.com/index.html
de kleurstof (wood dye) levert alleen memenco

maar misschien is een passende kleur nitro bij guitarsupplies ook een mogelijkheid

Sanderltd
17 november 2011, 23:18
Als je de plek, zoals je zelf zegt, er meer "gebruikt" uit wilt laten zien, zou ik gewoon helemaal niks doen. Maple / esdoorn heeft de (vervelende) eigenschap dat het onbeschermd heel snel vuil wordt.
Dus als je de hals een tijdje bespeelt, zal de plek vanzelf donkerder worden.

Een andere optie is dat je de lak herstelt. Nitrolak kan makkelijk hersteld worden met nagellak. De oude laklaag versmelt dan als het ware naadloos met de nieuwe laag. Je zult wellicht wel het plekje na het opdrogen van de nagellak even opnieuw moeten schuren en polijsten.
De beste optie zou zijn om een spuitbus nitrolak te kopen en de hals (plaatselijk) bij te lakken. Ook dan smelten de laklagen perfect in elkaar over en heb je wellicht minder tot geen schuurwerk nadien.

FreeGee
19 november 2011, 22:34
Danish oil en aanverwante spullen ook te krijgen bij Baptist.nl