PDA

View Full Version : Van F naar Bb en andersom



iesiediesie74
16 november 2011, 21:29
Als ik van de F (barre) naar de Bb wil (x13331), kan ik mijn wijsvinger niet in de barre laten liggen.
Ik moet dus eerst de middelvinger, ringvinger en pink in de 3e fret zetten en dan kan ik pas de barre maken.
Dit vertraagd het spel.
Is er een manier om dit op te lossen of doet iedereen het zo?

Ernest01
16 november 2011, 21:46
Lijkt mij iets wat je veel moet oefenen.
De F pak je wel in 1 keer ?
En is het alleen met deze twee akkoorden, of heb je op b.v. de derde, of vijfde fret hetzelfde ?

iesiediesie74
16 november 2011, 21:55
De F gaat wel in een keer. Het is eigenlijk met het B akkoord op alle posities.
Ik heb ook wel geprobeerd om met de ringvinger plat de snaren te pakken en dat gaat wel, maar ik wil het graag goed aanleren.

Ernest01
16 november 2011, 21:56
Wat zou kunnen helpen is de wijsvinger niet plat over de snaren te leggen, maar een beetje gekanteld. Dus dat je met de zijkant ervan op de snaren ligt.
(de zijkant die aan de 'duim-kant' zit)
Hierdoor kantelt de hand een beetje, waardoor er meer 'ruimte' is om de vingers te positioneren terwijl de wijsvinger blijft liggen. Ook hoef je dan minder druk uit te oefenen op de wijsvinger, wat ook weer helpt.

bass blom
16 november 2011, 21:58
ik pak die 333 met mijn pink

Pirate
16 november 2011, 22:46
je pink!? wow dat lukt me echt niet hehe, ik gebruik me ringvinger altijd.

pimmetje
17 november 2011, 08:18
Ik pak ook altijd plat met pink of ringvinger.
Heb het voordeel van met 3 vingers pakken nog niet gezien.

bass blom
17 november 2011, 08:26
maar nog snap ik niet waarom het niet zou kunnen zonder de wijsvinger de barré te laten vasthouden :chicken:

pimmetje
17 november 2011, 08:29
Ik denk dat Ernest01 daar al aardig in de richting zal zitten: meer zijkant wijsvinger gebruiken ipv "plat" op de snaren.

Robin...
17 november 2011, 08:58
pak het altijd met mijn ringvinger gewoon. Maar de drie vingers houd ik ook altijd bij voor akkoorden zoals een a6.

iesiediesie74
17 november 2011, 20:05
Ernest01


Wat zou kunnen helpen is de wijsvinger niet plat over de snaren te leggen, maar een beetje gekanteld. Dus dat je met de zijkant ervan op de snaren ligt.
(de zijkant die aan de 'duim-kant' zit)
Hierdoor kantelt de hand een beetje, waardoor er meer 'ruimte' is om de vingers te positioneren terwijl de wijsvinger blijft liggen. Ook hoef je dan minder druk uit te oefenen op de wijsvinger, wat ook weer helpt.

Ik heb het net een aantal keer geprobeerd en heb het idee dat het wel scheelt, ik ga er eens aan werken.
Het moet redelijk vlug op een gegeven moment het is voor Ride On van ac/dc.

Dippides
17 november 2011, 21:01
Ik pak ook altijd plat met pink of ringvinger.
Heb het voordeel van met 3 vingers pakken nog niet gezien. Je pinkje kunnen oplichten voor aan Bsus2? Of je pinkje naar rechts (mits je niet linkshandig bent ;)) verschuiven voor een Bsus4?

Verder ligt het denk ik heel erg de bouw van je handen. Ik kan zo'n dubbele barré namelijk absoluut niet. Je ziet dan namelijkvaak zijn doorgebogen vingergewrichtje. Dat kan bij mij gewoon niet.

Wijsvinger kantelen doe ik ook. Ik vind dat ik dan minder hard hoef te knijpen (akoestisch) en dus ook de snaren beter aangedrukt worden.

Ernest01
17 november 2011, 21:24
Ik heb het net een aantal keer geprobeerd en heb het idee dat het wel scheelt, ik ga er eens aan werken.
Het moet redelijk vlug op een gegeven moment het is voor Ride On van ac/dc.

Rustig aan beginnen en de snelheid opvoeren als het op lage snelheid lukt. Dan moet je het redden. (het nummer is niet super snel, gelukkig)
Succes,

Liquid_Metal
17 november 2011, 22:27
Ik pak ook altijd plat met pink of ringvinger.
Heb het voordeel van met 3 vingers pakken nog niet gezien.

Dan kun je de hoge e-snaar beter als eerste vakje laten klinken. Als ik het akkoord met ringvinger speel demp ik de eerste snaar altijd.

aaronstonebeat
17 november 2011, 22:42
Als je Bb met de grondtoon op de A-snaar speelt (x-1-3-3-3-1), hoeft de wijsvinger alleen maar de A- en de dunne E-snaar in te drukken; als je de '333' met de pink of de ringvinger speelt (x-1-3-3-3-x), hoeft de wijsvinger alleen maar de A-snaar in de drukken; dat is dus geen dubbele barré.

Sowieso hoeft de wijsvinger niet vol op de D-, G- en B-snaar te drukken; hij zal er wel tegenaan liggen maar je verspilt naar mijn idee energie als je snaren op twee plaatsen tegelijk fret. Dat hoeft alleen als je in die greep een sus2 of en 9 wil doen (x-1-3-3-4-(1) of x-1-3-1-1-1).