PDA

View Full Version : Waarom is een telecaster geschikt voor slaggitaar?



stratestic
16 november 2011, 19:57
Waarom is een telecaster volgens velen eigenlijk zo geschikt voor slaggitaar?
Speel zelf op een stratocaster en vind een telecaster eigenlijk juist niet zo klinken. Worden telecasters daarom juist vaak gebruikt als contract met een humbucker gitaar in een band

Mr.Fingers
16 november 2011, 20:01
Een telecaster is geschikt voor alles, van slaggitaar tot slaggitaar (om de drummer K.O. te slaan). Tele is geschikt voor akkoordenwerk, omdat ze van nature vrij open klinkt, en akkoorden (meerdere noten op elkaar) niet vermodderen in een dikke brij zoals bij een Les Paul wel eens kan voorkomen.

bass blom
16 november 2011, 20:04
een tele haalt het slagbeest in mij naar boven.
helemaal juist met single coils :p
heerlijke hard rammen plankjes zijn het.

barno
16 november 2011, 20:14
idd geliefd als slaggitaar wegens de open, heldere klank. Tele is de meest no nonsense klinkende gitaar die der is.

jutter
16 november 2011, 20:41
Is niet alleen als slaggitaar erg geschikt maar ook als sologitaar! Daar gebruik ik hem het meeste voor.

guitarkid
16 november 2011, 20:41
Al vier reacties en ik ben het met alle vier van harte eens!!! Tele's rule!!!!
Universeel en no nonsense tot in het oneindige!!! :blast:

jutter
16 november 2011, 20:46
Een telecaster is geschikt voor alles, van slaggitaar tot slaggitaar (om de drummer K.O. te slaan). Tele is geschikt voor akkoordenwerk, omdat ze van nature vrij open klinkt, en akkoorden (meerdere noten op elkaar) niet vermodderen in een dikke brij zoals bij een Les Paul wel eens kan voorkomen.

Kleine toevoeging: er wordt wel gezegd dat een goede Les Paul als een Tele moet klinken!

Midwolda
16 november 2011, 20:46
Waarom een Tele een goede slaggitaar is? Keith laat het even zien:


http://www.youtube.com/watch?v=KyK0y02HvVc

... en gewoon doorspelen he.

bat
16 november 2011, 20:48
Tsjongejonge, ze leren die jeugd van tegenwoordig ook helemaal niks meer, hè. Een tele is voor country.

En voor Status Quo.

En voor de solo in Stairway to Heaven.

En voor Radiohead.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een tele is redleijk multidisciplinair, je gebruikt 'm waarje hem goed vind klinken.

Eko
16 november 2011, 21:25
Geen andere gitaar heeft dezelfde klank. Luister maar naar Rick Parfit ( Status Quo) en probeer dezelfde klank eens uit een strat te halen. Op een of andere manier gaat dat niet.
Van bijtend , door de mix snijdend helder tot warm wollig zoet als ondersteuning bij zang.
Bruce Springsteen zei het al ; I first saw a tele and never looked any further.
Op een of andere manier daagt dit instrument uit van alles en nog wat met dat ding uit te proberen. Ik heb een kamer vol instrumenten maar de tele gaat altijd mee naar optredens.

barno
16 november 2011, 21:33
en waarom sommigen pas na een hele poos bij tele's uitkomen: het voordeel van de tele (helderheid, strakheid etc...) heeft ook als gevolg dat het is de minst vergevingsgezinde gitaar is... straight line between input and output .. :)

bass blom
16 november 2011, 21:54
http://www.youtube.com/watch?v=tJtGY8uRNIw

bass blom
16 november 2011, 21:57
en waarom sommigen pas na een hele poos bij tele's uitkomen: het voordeel van de tele (helderheid, strakheid etc...) heeft ook als gevolg dat het is de minst vergevingsgezinde gitaar is... straight line between input and output .. :)

inderdaad, ik speel nu 40 jaar en heb net een tele :D
heb er ooit pak m beet 37 jaar geleden eens een maand of wat een gehad..

Mr. Dynamite
16 november 2011, 22:49
Gewoon lekker no nonsense en basic, een karakter die je nergens terug vind.

Heb een hele poos een Squier tele gehad, die greep ik toch wel vaak uit het rek. Er komt dan ook zeker nog eens een tele hier:ok:

wireman
16 november 2011, 22:50
Donders Bas.... Ik heb zware gas op jouw sig...

bass blom
16 november 2011, 22:52
Donders Bas.... Ik heb zware gas op jouw sig...

nou kom ff buurten :strat:
jtm45 212 greenbacks
bassman 50 top & 2x15 cab
fender mustang III
bij de hand :D

Meneer I.
16 november 2011, 23:37
Heeft de tele niet de 'reputatie' als slaggitaar vanuit het 7.25" radius tijdperk? Op zo'n hals is het lastiger benden nl. ???
Verder klinken de noten erg gedefinieerd, ofwel je hoort direct de speelstijl van de speler...elk foutje hoor je en kun je minder verdoezelen.

Ik speel op zowel tele's als strat's slag en solo, maar dan wel met 9,5"-12" radius fretboards. De strat klinkt wat ronder en braver dan een tele.

bass blom
16 november 2011, 23:53
kuch


http://www.youtube.com/watch?v=1uS3DIkW9g0

http://www.youtube.com/watch?v=1uS3DIkW9g0

showband
17 november 2011, 10:18
en waarom sommigen pas na een hele poos bij tele's uitkomen: het voordeel van de tele (helderheid, strakheid etc...) heeft ook als gevolg dat het is de minst vergevingsgezinde gitaar is... straight line between input and output .. :)

+1

de gitaar voor duidelijke noten
Als je te zacht aanslaat klinkt het voor geen meter.
Als je 'em niet stevig vastpakt dan is ie zo iel als maar kan.

Maar als je er dik op gaat spelen ligt ie enorm goed in de mix. En werkt ie heerlijk samen met een goede versterker. Geen gerommel in het laag, geen pijn in de oren op het hoog, maar een duidelijke toon die bij oversturing in allerlei kleuren schoonheid toont.

helaas.... notenpoepende malmsteen en vai imitators vallen door de mand als ze de noten aan het faken zijn.
Dan hoor je in het front van de mix het gebrek aan controle, pussyfootin' bijgeluiden enz enz. En nog zonder toon ook.

Kingfisher
17 november 2011, 10:36
Yup, teles zijn enkel geschikt als slaggitaar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ifp_SVrlurY#t=218s

vanaf 3:33. Hohner Tele, Prince.

'nuff said.

Rutger
17 november 2011, 10:46
Dat ligt toch aan de reputatie van de Tele. Op een of andere manier is dat voor het volk de slaggitaar voor country muziek. Echt geen idee waarom, maar zo dacht ik er ook over voordat ik er eentje te leen kreeg. Toen was ik ook gauw om.

Maar ja, ergens blijf ik ze toch wel lelijk vinden, sorry :makeup:

Kim Wilson
17 november 2011, 10:56
Daarbij is een Tele ook nog eens erg stevig gebouwd en zal deze nooit een neck-crack oplopen, wat hem ook weer meer geschikt maakt als slaggitaar.

wireman
17 november 2011, 12:06
hehe... Met de feestdagen voor de deur en een vrouw op de bank met een ´wishlist?'.. Gaat m niet worden..
Thanks for the invite though!!
Ik ben zowieso een sucker voor Candy Apple... Maar ja.. ik ben dan ook een mega Gilmour fan en vind die CAR van hem zoooo mooi!
net als die van jou.. idd.. die gouden lak die eronder vandaan komt.. erg gaaf!
Deze ga je vast kwijt raken!!
vwb tele's.. Ik vind het stoere gitaartjes.. ALS er ooit een komt.. Dan zo'n donkerblonde 'keith richards' kleur... (is dat butterscotch?)..


nou kom ff buurten :strat:
jtm45 212 greenbacks
bassman 50 top & 2x15 cab
fender mustang III
bij de hand :D

jannest
17 november 2011, 12:15
Daarbij is een Tele ook nog eens erg stevig gebouwd en zal deze nooit een neck-crack oplopen, wat hem ook weer meer geschikt maakt als slaggitaar.


kan het mis hebben maar volgens mij is dit
lol

Misery Signals
17 november 2011, 12:18
Een Tele kan ook vet rocken :)

http://www.youtube.com/watch?v=OfMU5Knw9FM&feature=related

MS

rijsberman
17 november 2011, 13:54
Bruce Springsteen zei het al ; I first saw a tele and never looked any further.

Dat spreekt niet voor de zorgvuldigheid van zijn afweging.

Misery Signals
17 november 2011, 13:58
Ik voel medelijden met hem... Al die vette LP's heeft ie nou gemist :)

MS

Basvarken
17 november 2011, 15:09
Heer Kotzen (wat een naam) haalt wel een heel behoorlijk sologeluid uit zijn Tele...
Viel me bij dit concert op dat hij heel veel met zijn volume knop werkt. Van clean naar lekker overdriven vet.


http://www.youtube.com/watch?v=rIRGyVQ74bA

telecastermaster
17 november 2011, 15:32
Yup, teles zijn enkel geschikt als slaggitaar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ifp_SVrlurY#t=218s

vanaf 3:33. Hohner Tele, Prince.

'nuff said.

Bedankt voor posten. Toffe video. Zegt genoeg idd. :)

Fenderfan
17 november 2011, 18:03
Een tele is van vroeger uit bekend als ideale slaggitaar omdat de volume en tone knop niet in de weg zitten. Bij een strat "sla" je letterlijk het volume nog wel eens dicht als slaggitarist. Bij een tele gebeurt dat normaal gesproken niet.
Solisten vinden het dichtbij hebben van de volume knop een must.