PDA

View Full Version : Nieuw setje elementen voor Squier Classic Vibe '50 (Butterscotch Blonde)



Gerth
16 november 2011, 12:15
Nu Squier eindelijk de oer-electrische gitaar ook in lefty-versie uitgebracht heeft moest ik er ééntje hebben (wil deze al meer dan 20 jaar maar heb nooit het budget uitgetrokken voor de Fender-versie, die toch rond de 1.800 euro bengelt... ).

De alnico V-elementjes klinken meer dan behoorlijk maar omdat een PU-wissel deze gitaar naar mijn mening naar een quasi pro-niveau zou verheffen vind ik dit zowat de ultieme en bijna onvermijdelijke upgrade.

Nu is er nog één punt waar ik nog niet uit ben: zo vintage mogelijk blijven (evt. zelfs handgewonden Steffsen-PU's) of iets "moderner" gaan, bv. noise-free SD met Little 59 of Hot Lead bij de brug, of een Dimarzio Choppertje met een Area Neck, of gewoon een Kinman Broadcaster-setje (zoals Prince)...

Moeilijke keuze, iets in mij wil de gitaar zoveel mogelijk doen klinken zoals ze eruit ziet, en een ander deel wil een HB-sound bij de brug en een lekker stil "subtiel" halselementje...

Alvast bedankt voor de hulp :ok:

jules
16 november 2011, 13:57
jta ik zou voor een setje gaan met een hotter brug elementje, op die manier houd je de telecaster sound, en heb je toch een lekkere gain, hoeveel wil je uitgeven?? Want dat is natuurlijk ook wel belangrijk niet?

Gerth
16 november 2011, 14:16
Ja, zo'n beetje de gulden middenweg, een "fat" tele als het ware, had ik ook al aan gedacht.

Ik dacht aan zo'n 150-160 voor Dimarzio/SD. Voor 180 heb ik handgewikkelde "custom-vintage" bij Steffsen, en deze kan de brugpup ook wat "pimpen", net zoals hij dat doet met zijn zelf ontworpen brug-element voor een strat, maar da's dan geen noise-free... wat misschien net goed is?... 240 en meer voor Kinmans is beetje veel voor vintage... dan ga ik liever voor de Steffsens.

Gerth
16 november 2011, 15:18
Als ik dan toch niet voor ruisvrije pups zou gaan krijg ik sterk de neiging om de SD Quarter Pound-set te overwegen; veel power zonder het single-coil-aspect te verliezen en dus (hopelijk) clean ook nog doenbaar.

Fiendish
16 november 2011, 15:21
Ik zeg, kijken bij Bareknuckle pickups : http://www.bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=teles

jules
16 november 2011, 15:28
plus one voor de bare knuckeles check bijvoorbeeld de brow sugar eens

Gerth
16 november 2011, 16:12
Bedankt voor de tip! Op het eerste zicht lijkt het Piledriver-setje wel iets... Volgens hen ook meer geschikt voor een maple-fretbord, zoals het mijne.

Fiendish
17 november 2011, 01:39
Mocht je twijfelen over wat je nodig hebt, dan kun je lid worden van het Bareknuckle forum en daar vragen, ÓF direct een PM/Mailtje sturen naar Tim Mills, hij is het brein achter BKP pickups, als hij je geen advies weet te geven, dan heb je of een héle bizarre tone in gedachten, of het einde van de wereld is in aantocht :seriousf:

Gerth
17 november 2011, 08:50
Was het einde van de wereld niet in aantocht?... :seriousf:

Nogmaals bedankt voor de goeie tips, maar het wordt uiteindelijk toch een setje handgewonden vintage-pups van Steffsen (Stef Peire) in Antwerpen.

Heb daar in mijn basperiode al goeie ervaringen gehad en de pups zijn echt op custom-niveau voor een zeer aanvaardbare prijs. Het eventueel aanpassen/upgraden van de pots en dergelijke zijn dan ook ok gedaan, net zoals bij de (nog steeds onderschatte) gitaren die hij al jaren zélf bouwt.

Ik ga hem vragen om algemeen iets meer output en vooral een "dikkere" sound voor het brugelement.

jules
18 november 2011, 10:58
ben zelf ook erg tevreden over mijn eergisteren binnen gekregen kent armstrong element

Midwolda
18 november 2011, 11:15
ben zelf ook erg tevreden over mijn eergisteren binnen gekregen kent armstrong element

+1. Heb onlangs een Squier geassembleerd, setje Kent Armstrong's er in, dat klinkt echt vreselijk goed.
Lekker vol, mooie quack, dynamisch, zuiver.
Maar goed, TS heeft al Steffsen's besteld... ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar!

Gerth
18 november 2011, 12:38
+1. Heb onlangs een Squier geassembleerd, setje Kent Armstrong's er in, dat klinkt echt vreselijk goed.
Lekker vol, mooie quack, dynamisch, zuiver.
Maar goed, TS heeft al Steffsen's besteld... ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar!

Toch goed om weten; de Steffsens zijn trouwens nog niet "besteld", ik ga hem in principe wel eerstdaags eens bellen om een afspraak te maken.