PDA

View Full Version : Kleine versterker akoestische gitaar (voor moeders)



Xerxes75
16 november 2011, 08:04
Allereerst moet ik toegeven dat ik zelf helaas! Geen gitaar speel..... Maar tijdens mijn eindeloze proberen... Te spelen heb ik mijn moeder totaal aangestoken. En die heeft naar 40+ jaren de gitaar weer opgepakt!

Ik heb haar een prachtige elektrisch akoestische gitaar gegeven en daar speelt ze nu al heel wat jaren met veel plezier op.

Nu wil ik heel graag een kleine versterker voor haar bouwen. Ik heb inmiddels honderden Amps voorbij zien komen..... Maar of die ook geschikt zijn voor akoestisch...? Dat staat er dan weer niet bij.

Ik ben aardig thuis in de audio en ben druk bezig met een paar zelfbouw speakers en buizenversterker. Maar ik heb totaal geen verstand van gitaar versterkers dus het zoeken is ook wat lastig.

Waar ik naar gekeken heb zijn veel zelfbouwsels, little gem, ruby, noise cricket, cigar box, stompbox en aanverwanten....

Wat ik zoek is een portable, chip amp, 9 volt. Graag hoor ik ook wat ervaringen. Daarnaast wil ik een kleine speakerbehuizing bouwen, maar ook hier lees ik veel verschillende zaken.. Dichte behuizing, open baffle etc., breedbandspeaker, midtone speaker...

Behuizing bouwen, solderen dat soort zaken zijn geen probleem en als mijn audio buizenversterker af is wil ik een dikke buizenversterker voor haar bouwen. Een portable buizend lijkt me gezien de kwestbaarheid niet zo handig..

Ik hoor het heel graag van jullie!

bass blom
16 november 2011, 08:21
er is hier ergens een topic over een versterker in een bierkratje.
naar moeders vertaald moet dat dan een hoedendoos worden?
een buizenversterker voor elec/akoest lijkt me wat overdone :D

Xerxes75
16 november 2011, 14:16
Ah nou die ga ik zeker opzoeken! En ach een buizenversterker voor de akoestische gitaar is wellicht overdone..... Maar wel leuk om te maken, te zien en hopelijk ook te horen.......

The Bertman
16 november 2011, 14:34
Buizenversterkers zijn bij gitaristen zo geliefd omdat ze zo lekker oversturen. Sterker nog, daar worden ze speciaal op ontworpen. Maar voor akoestisch gitaar is vervorming geen item, daar wil je een clean geluid. Ik denk dat je met een bestaand hifi-ontwerp een heel eind komt, zij het dat de ingang natuurlijk op een gitaar aangepast moet zijn, en dat mono wel voldoende is.

Plant
16 november 2011, 17:10
Geen elektrische gitaarspeaker gebruiken, maar idd meer een breedbander . Groter frequentebereik en niet de typische mid-kleuring.

Xerxes75
14 december 2011, 17:06
Inmiddels veel sites verder uitgekomen bij een kleine versterker. Ik denk dat het idee goed is. En het bouwen van een behuizing ook niet, sterker nog ben ernstig tevreden over het resultaat.

Maar het elektrische gedeelte...argh argh. Ben meerdere malen opnieuw begonnen en het lijkt op zich te werken totdat.....de trompet begint te spelen.

Enfin zodra ik het volume open dan krijg ik een soort trompet geluid! Nu moet ik zeggen dat een schema er bij moeilijk ingaat maar volgens mij moet het goed zijn en zit het ergens anders in.

Wat hebben we gebouwd:

Noisy cricket ( toepasselijk)
De extra's zijn:
Schakeling tussen 9volt /uit / 12volt
Schakeling tussen interne speaker en externe speaker
Steraarde (ik kom uit de hifi dus vandaar de keuze)

Foto volgt...

Mijn vraag natuurlijk wat kan dit zijn? Aarde? Chip? .....solderen? Enfin nieuw gebied voor me. Vintage reparatie is easy onderdeel eruit nieuwe erin. From scratch is blijkbaar anders.

Xerxes75
14 december 2011, 17:15
bij deze een link naar de foto's

https://picasaweb.google.com/Xerxes75/NoisyCricketAmp

bass blom
14 december 2011, 17:29
een trompet spelende krekel das wel uniek :D

oscilleren heb je denk ik.
kan aarde probleem zijn.
alles driedubbel checken met je schema.
ziet er wel cute uit dat dinkie :D

Psychomantis
14 december 2011, 17:37
Een halve watt :) Grappig ding. Ik hoop dat ie in orde raakt.

cluseau
14 december 2011, 19:14
Veeeeeeeel te lange bedrading, kan gewoon niet goed gaan.