PDA

View Full Version : verschil distortion <-> overdrive



Pee
30 mei 2003, 19:30
wat is distortion en overdrive?

overdrive is als de buizen oversturen, maar distortion?


liefst geen antwoorden van luister eens naar dit, dit is overdrive.

Negative K3 fan
30 mei 2003, 20:04
distortion is extremer dan overdrive... eigelijk komt het allebei op het zelfde neer.

beeld je een sinus golf in, bij een shceur geluid wordt die bovenaan afgekapt, bij een overdrive ziet dat er wat ronder uit dan bij een distortion. De scheidingslijn tussen distortion en overdrive kun je niet trekken. Neem een distortion pedaal en zet de gain laag dan heb je overdrive, neem een overdrive met een harde humbucker met gain op tien kom je al aardig richting de distortion.

strattie
30 mei 2003, 22:09
Is dit niet al beetje vaak behandeld?

Negative K3 fan
30 mei 2003, 23:24
Is dit niet al beetje vaak behandeld?

veel te vaak, nog iets voor in de faq.

sleep_to_saturate
4 juni 2003, 13:13
distortion = :-?
overdrive = :)

ReinoutV
4 juni 2003, 13:34
De manier waarop je van een 'normaal' clean gitaarsignaal een overdrive of distortion geluid maakt is wel degelijk verschillend. Hoe het precies werkt weet ik niet, al weet ik wel dat alle geluid die je uit een volledig buizen versterker haalt overdrive geluiden zijn. Ookal draai je de gain nog zo ver open. Distortion wordt op een andere manier tot stand gebracht. Zoals de naam al zegt: overdrive zorgt gewoon voor te veel aan signaal, waardoor de versterker opbreekt en alles. Distortion gooit gewoon een vervorming over je geluid.

jpb
4 juni 2003, 16:09
De manier waarop je van een 'normaal' clean gitaarsignaal een overdrive of distortion geluid maakt is wel degelijk verschillend. Hoe het precies werkt weet ik niet, al weet ik wel dat alle geluid die je uit een volledig buizen versterker haalt overdrive geluiden zijn. Ookal draai je de gain nog zo ver open. Distortion wordt op een andere manier tot stand gebracht. Zoals de naam al zegt: overdrive zorgt gewoon voor te veel aan signaal, waardoor de versterker opbreekt en alles. Distortion gooit gewoon een vervorming over je geluid.

Het is niet zo dat alle geluid uit een buizen versterker overdive geluiden zijn, maar mischien bedoel je dat ook niet?. Dat gebeurt alleen als hij op z'n donder krijgt en dat verschilt per versterker. Overdrive en distortion komen ook gewoon bij transitoren voor, alleen klinkt het anders (minder warm/mooi maar voor sommige muziek is dat weer juist de bedoeling)

De grens tussen overdrive en dist. is niet duidelijk. Het signaal wordt geleidelijk meer afgetopt, het wordt dus niet op een andere manier tot stand gebracht: Clean gaat over in overdrive en dat gaat weer over in distortion, naarmate je het signaal verder opschroeft.

Ook bij een buizen-versterker kan gemakkelijk distortion optreden. Neem maar eens een tweed deluxe en draai hem op 10. Meer distortion dan overdrive dacht ik. Leo Fender adverteerde met zijn blackfaces als "distortion-free". Hij wist nog niet dat we dat nu juist zo mooi vinden :P