PDA

View Full Version : Hiërarchie in Martin series



Captain Planet
15 november 2011, 20:40
Ik ben wat aan het rondzoeken in het assortiment van Martin, maar ik kan er niet echt goed aan uit.

Zit er een soort hiërarchie in van waar de beste materialen gebruikt in worden en waar je de beste kwaliteit van afwerking krijgt of dergelijke?

Ik ben ook op zoek naar de serie waar de OM-15 tot behoorde.. Dit ziet er me echt een droom van een gitaar uit, alleen jammer dat hij niet meer gemaakt wordt..

Ik hoop op antwoord.

Mr.Fingers
15 november 2011, 20:56
Cru gesteld kun je zeggen: "hoe hoger de nummer, hoe appetijtelijker de gitaar" (qua afwerking (binding, pearloid inlays,..)). Een D45 verschilt van bouw amper van een D28, maar is gewoon veel uitgebreider uitgewerkt qua inlays.

Onderaan heb je de X-series, met gelamineerde halzen, en gelamineerde kasten, dan de 15 en 16 reeks (satijngelakt), dan Standard reeksen (hoogglans gelakt), dan de Herringbone (Prewar) en Authentic-reeksen, en dan artist en custom-shop

De OM15 is een gitaar met de bouw van de standard-reeks, dus massieve houtsoorten, degelijke materialen & afwerking, maar dan met een satijnfinish en volledige mahonie constructie (de standard-reeks heeft door de band genomen een sparren top op een mahonie of palisander kast), en er zit wat meer handwerk in.

De OM15 is dus een van de goedkopere reeksen, maar wel met massieve houtsoorten, maar gewoon satijnglans gelakt.


Een andere mahonie OM bestaat er niet bij martin, omdat de OM eigenlijk een gitaar was met een spruce top, en palisander zij & achterkanten.

Captain Planet
15 november 2011, 21:05
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Zou ik de OM-15 kunnen vergelijken met dit?

http://www.keymusic.com/product/Martin-00015M

Zoniet, wat zijn dan de fundamentele verschillen? Ik heb hem nog niet vastgehad dus van het spelen weet ik niet, maar de beschrijving lijkt me gelijkend.

Mr.Fingers
15 november 2011, 21:17
De gitaar is van dezelfde reeks, dus dezelfde feel, bouwwijze, hals,... maar de OOO is net een ander formaat dan de OM. Verschilt echt maar een paar mm, maar toch: een ander model


http://www.gitaarvergelijk.nl/images/product/5549_Martin_OM-28V-1.jpghttp://www.goodwinsmusic.ie/image/cache/martin_00015M-500x500.jpg
OM versus 000


(en als je toch een steengoede gitaar zoekt, mahonie, dat formaat, en het hoeft geen Martin te zijn, check m'n onderschrift eens, en vergeet de "te ruil" ;))

Captain Planet
15 november 2011, 21:25
Bedankt voor het antwoord en het aanbod.

Helaas ben ik niet echt een 'volbloeds'-gitarist en ken ik niet genoeg van gitaren om er eentje tweedehands te kopen. Dan heb ik ook nog het probleem om in Kalmthout te geraken..

Dus sorry, maar ik moet je aanbod afwijzen :)

Rizz
15 november 2011, 21:33
Moet het persé een Martin zijn? Kijk 's naar de Eastman E10 OM (http://www.dijkmanmuziek.nl/gitaren/akoestisch-staalsnarig/akoestisch/e10om-eastman) Of iets hoger de Eastman E20 OM (http://westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20110927162130&prodID=000000000012502)

Ik ben persoonlijk erg gek van de E10, speelt erg lekker en is heel veel gitaar voor z'n geld!

Captain Planet
15 november 2011, 21:43
Het moet uiteraard geen Martin zijn en ik zal ook meerdere merken testen, door de OM-15 werd ik enkel wat meer naar de richting van Martin geduwd. Maar ik ga sowieso ook wat Eastmans, Taylors, Larrivées en anderen testen :).

Mr.Fingers
15 november 2011, 21:50
Ik weet niet van waar je bent, maar in Gent heb je de winkel "The Roadhouse (geen aandelen daar mods), en die hebben een erg uitgebreid akoestisch gamma, en testen staat daar altijd vrij! Er hangen daar van die Eastmans, en er hangt ook een Martin 000-15M (de "vintage" versie, met de oude versie van stemsleutels, en diamond-inlays). Die wou ik eerst kopen, maar toen kwam die gibson op m'n pad, en alles was om zeep :)

Captain Planet
15 november 2011, 21:54
Ik was van plan in Mechelen/Sint-Niklaas bij Keymusic langs te gaan. Ik vermoed dat ze daar ook wel een best groot assortiment hebben, maar bedankt voor de tip!

Mr.Fingers
15 november 2011, 21:58
The Roadhouse is een 100% akoestische winkel (en een groter aanbod dan keymusic St.niklaas, laat staan mechelen)

chris c
16 november 2011, 10:01
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Zou ik de OM-15 kunnen vergelijken met dit?

http://www.keymusic.com/product/Martin-00015M

Zoniet, wat zijn dan de fundamentele verschillen? Ik heb hem nog niet vastgehad dus van het spelen weet ik niet, maar de beschrijving lijkt me gelijkend.

Een OM en een 000 14-fret hebben precies dezelfde afmetingen, alleen is de hals van de 000 iets smaller.
Het verschil tussen de vroegere 15-series en de huidige 15M is louter cosmetisch.
Goed om te weten is dat de 15-series, ondanks het massieve hout, nog niet behoort tot de standard series (vanaf 18 ). Een standard series heeft een andere, meer traditionele bebalking en de hals is aan de body verbonden met een traditionele zwaluwstaartverbinding.

Kingfisher
16 november 2011, 10:25
De nummers naar Martin verwijzen naar een bepaalde maat, en hebben niets te maken met de kwaliteit/prijs. Ik heb een 000-16 custom twv +2.500€: snowflake inlays, mother of pearl,...

Mijn handen zijn te klein, mijn armen te kort en mijn buik te dik voor een D28.

Bij acoustische gitaren, nog meer dan bij electrische, is élke gitaar anders. Ik heb gedurende een jaar élke gitaarwinkel afgedweild tot ik die 000-16 vond. Ze was wel véél duurder dan oorspronkelijk voorzien had, maar de klank én het feit dat ze me paste als een handschoen, heeft me over de brug gehaald.

Uitproberen, uitproberen en nog eens uitproberen.

Armlengte, handgrootte, speelstijl (tokkelen of strumming), voicing,.... Als je op het niveau zit dat je een Martin (of gelijkwaardig) ambieert, dan ga je een tijd mogen zoeken.

Flipkoos
16 november 2011, 11:06
Tenzij je persé een mahoniegitaar wilt:
Kijk zéker eens naar de Larrivée OM3R. Heb er ook één en die bevalt zeer prima! En iets goedkoperder dan Martin...
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6640.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6647.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6641.jpg

dadgad
16 november 2011, 15:45
Hallo,

En als je toch een volledig mahonie (en volledig massieve) gitaar wilt:
Guild M-120 (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Andere-vormen/Guild-M-120-NAT-Natural/art-GIT0022187-000)

Ik heb zelf de oudere M-20 (wordt niet meer gemaakt), en die heeft een
echt ouderwets blues geluid - ook zeer geschikt om slide te spelen, en
zelfs, ondanks de kleine kast, voor open stemmingen.

Greetz,

Han.

jplm
16 november 2011, 20:35
Een OM en een 000 14-fret hebben precies dezelfde afmetingen, alleen is de hals van de 000 iets smaller.

Hallo.

Zoals Chris C hierboven al aangaf; het verschil/voordeel tussen een triple O en een OM is voornamelijk de halsbeedte, en dat "ietsje" is 43 mm versus 45 mm, en dat is qua spelen een veel groter verschil dan je zou zeggen als je het zo leest. Verder, om de zaak nog wat ingewikkelder te maken: er zijn diverse merken die een gitaar met OM-aanduiding in het programma hebben, maar dan tóch een 43 mm topkam hebben, omdat dat nu eenmaal de meer algemene gangbare maat is (denk maar aan de Strats en bijna alle andere electrische gitaren), dus daar moet je wel even op letten (tenminste, als je die bredere topkam als voordeel ervaart en er zodoende speciaal naar zoekt).

Groet, Jan.

northernlake
16 november 2011, 21:38
De nummers naar Martin verwijzen naar een bepaalde maat, en hebben niets te maken met de kwaliteit/prijs. Ik heb een 000-16 custom twv +2.500€: snowflake inlays, mother of pearl,...

Met maat hebben de nummers in de type aanduidingen van Martin niets van doen. Kwaliteit ook niet per se, maar wel met een aantal zaken die al genoemd zijn, o.a. door Chris C.

In het kort: er zijn series (verzamelingen van gitaren met een aantal gezamenlijke specs), en er zijn styles. Styles geven over het algemeen aan wat de mate van versiering of de gebruikte houtsoort is. Wat vooral belangrijk is dat onderstaande lijst slechts een indicator is. Voor ieder voorbeeld is een uitzondering.

Tenslotte: de body modellen zijn in het kort 0, 00, 000, OM, D, J, GJ, M en de 12-fretters met een S áchter de type aanduiding (staat voor Standard, tot 1930 wás er geen 14 frets gitaar).

Overzicht uit het hoofd en dus niet sluitend:

X-series: laminaat (HPL) zij- achterkanten, al dan niet met solid spruce top
1-series: volledig massieve kast, laminaat 'stratabond' necks
15-series: volledig mahonie, inc. mahonie top. Niet langer per se Honduras mahonie, maar vaker Sapele. Satin finish
16-series: sinds eind jaren '90: mortise/tenon halsverbinding, iets afwijkende bracing patronen. De 16-series is ook vaak de proeftuin waarin nieuwe dingen worden geprobeerd met nieuwe materialen, inleg, etc. Zeker interessante moddelen in te vinden. Let op: de óude 16-series is nog interessanter. Tussen eind 80 (meen ik) en midden jaren 90 hadden deze zwaluwstaart verbindingen en mooie specs die later alleen in duurdere series terug kwamen.
17-series: oorspronkelijk vergelijkbaar met 15-series: volledig mahonie gitaren maar met gloss finish
18-series: begin van de 'standard series'. Style-18 heeft spruce tops met mahonie zij-en achterkanten. Alles vanaf style-18 heeft een zwaluwstaart halsverbinding en een vorm van hun standaard x-bracing
19-series: vziw alleen een d-19 gemaakt tussen eind '70 en eind '80. Precies een D-18 maar met een donkere finish.
21-series: rosewood zoals style-28 (zie hierna) maar minder versiering. Kruising tussen style-18 en style-28
28-series: d-28 is de moeder alle dreadaughts. Rosewood/sides, spruce tops, herringbone purfling (tot 1946 daarna b-w-b), ivoroid (plastic/celluloid) binding. Nu wit plastic binding en black-white-clack purfling. HD-28 wel voornoemd herringbone en ivoroid.
35-series: rosewood, spruce tops. Opvallende 3-delige achterkanten, vaak met contrasterende middenwig. Iets lichtere braces dan de 28 series (1/4" vs 5/16").
Hierna alles richting de 40-series (40, 41, 42, 45) min of meer gelijk aan style 28, maar sjieker hout (tops met zeer fijne nerf, zij-achterkanten met moooiere tekening, etc).

Verder nog van belang:

Vintage series: serie met knipoog naar jaren '30 modellen maar geen exacte kopiieen. Hierbinnen weer een giga aantal modellen binnen bovengenoemde 'styles'. Mijn D-18V is bijv een 'soort van' D-18 met retro specs zoals schilpad binding, vooruitgeschoven scalloped braces, etc.

Hierna komen nog series met aanduidingen als Marquis, Authentic, Golden Era (GE), etc.

Je kunt dus van dezelfde basis gitaar meedere uitvoeringen hebben: een D-18, een D-18V, een D-18VS (12 frets slothead), D-18GE, D-18Marquis

Verder zijn er nog zaken als de H voor Herringbone, dus een HD-28 is een D-28 maar met 'ouderwetsere' bracing en een herringbone sierstrip (purfling) langs de top. etc. etc. etc.

Oh, tenslotte: CUSTOM bij Martin werkt wat anders dan bij anderen. Je kunt een gitaar laten bouwen naar je eigen specs. Maar je moet een bestaand model gebruiken als vertrekpunt. Iedere aanpassing die je doet tov het origineel wordt 'geteld'. Als je meer dan twee wijzigingen maakt komt er CUSTOM op het neck block te staan. Je kunt dus een CUSTOM laten bouwen voor $1000. CUSTOMS liepen tot vooorkort mee in de 'normale' bouwlijn, niet in een aparte custom shop. Sinds kort is daar voor de $$$$$$ modellen en customs wel iet svoor gekomen meen ik. Dus, een D-28 met een 45mm nut (in plaats van standaard 42mm) is geen CUSTOM maar een D-28. Een D-28 met een 45mm nut, maple binding en een sunburst is wel een CUSTOM. Hij wordt wel door dezelfde mensen op dezelfde wijze gebouwd.

En over OM vs 000: hier lees je *alles*: http://www.acousticguitarforum.com/forums/archive/index.php/t-61970.html

Don't get me started ;)
YMMV

synapse
17 november 2011, 16:36
Northernlake,
Kennelijk weet jij erg veel van Martin gitaren.
Ik heb midden jaren 70 een D18 gekocht.
Toen ik veel later eens wilde uitzoeken wat de productie gegevens waren kon ik mijn gitaar niet terugvinden op de site van Martin.
Het gaat kennelijk om een LD18. Op grond van wat ik kon vinden concludeerde ik dat het om een gitaar gaat die in de Zweedse Levin fabrieken gemaakt zou kunnen zijn. Deze fabriek was door Martin overgenomen, maar schijnt door mismanagement niet gerendeerd te hebben waardoor hij na een aantal jaren gesloten is. Levin schijnt een behoorlijk gerenommeerd merk geweest te zijn.
Ik heb destijds mijn vragen (niet over mismanagement maar over de herkomst van de gitaar) meermalen per e-mail aan Martin gestuurd, maar nooit een reactie gehad.
Kun jij mij verder helpen?

BLUEWEY
17 november 2011, 19:10
northernlake.., hierbij ff mijn complimenten voor je uitgebreide verhaal. :)
Heeft je wel 'n avondje gekost, volgens mij.

Hoe is't overigens met jouw zelfbouw ??

iig suc6 ermee.

Captain Planet
17 november 2011, 21:45
Bedankt voor de aanvullende info!

Ik was in de Keymusic en heb allerhande merken en modellen uitgeprobeert (Taylor, Larrivee, Martin), maar uiteindelijk zei de gitaarman van de winkel:

als ik luister naar alles wat je wil, wil je dit:

http://www.keymusic.com/product/Martin-DC15ME

was alleen nog niet leverbaar en vind ook geen YouTubes, maar ze hebben Martin gemaild dus het is wachten op antwoord.. Heeft iemand van de kenners een mening op het eerste zicht? :-)

Ernest01
17 november 2011, 22:04
Vind het heel bijzonder dat de man van de winkel al weet wat je zoekt.... En het instrument niet in de winkel heeft om het te testen.
Waar gaat je eigen voorkeur naar uit ? En wat is het budget ?
Voor mij zou dat bepalend zijn en niet wat iemand in de winkel zegt.
Het moet wel goed aanvoelen zo'n nieuwe gitaar en de enige die dat kan bepalen ben jezelf. Maar wellicht ben je zo uitgebreid geweest met je eisen, dat het niet anders dan deze kan worden.....

Rizz
17 november 2011, 22:05
De volgende vraag is dan: Wat wil je ermee? Strumming, fingerstyle?

Dit is een dreadnought, over het algemeen genomen beter geschikt voor strumming en minder voor fingerstyle.. Meer volume en krachtig..

Door het ontwerp is bij een OM of een 000 de scheiding tussen de afzonderlijke noten beter en zijn ze dus meer geschikt voor fingerstyle..

Het 1 sluit het ander niet uit, er zijn artiesten die allebei op allebei kunnen, dus...

Captain Planet
17 november 2011, 22:13
Ik ga uiteraard wachten tot ik hem kan testen. Ik ben nog steeds niet verplicht hem te kopen als hij in de winkel zou komen. :)

Ik wil graag van beide wat hebben (strum & fingerpick). Maar ik ga gewoon wachten tot ik hem in m'n handen kan hebben zodat ik het met eigen oren horen kan. Ziet er op papier best goed uit vind ik, maar ik blijf kritisch hoor.

northernlake
17 november 2011, 23:17
Het geluid van een volledig mahonie gitaar is echt best anders dan een gitaar met een sparren bovenblad. Ik zou maar eens goed luisteren of dat eerste inderdaad is wat je zoekt. Iemand hier noemde al de Eastmans E-10 en E-20. Is verkrijgbaar in OM en D modellen. Ik vind dat buitensporig goede gitaren voor het geld. (ruim < 1000)

Een all-mahonie gitaar zou ik zelf eerder in een kleine maat kopen (bijv 000-15S) maar misschien vooral omdat het traditioneler is. Nogmaals: luister met je oren, en niet met de $$$ in de ogen van de verkoper ;)