PDA

View Full Version : probleem met geluid van/naar pc om te beluisteren/op te nemen



torgal
15 november 2011, 15:56
Hoi,

Ik weet niet juist waar ik deze vraag moet stellen maar ik zit met een probleem, waar ik wel al een gedeeltelijke oplossing voor heb, maar ik heb toch even jullie bijkomende raad nodig.

Het zit zo:

Tot voor een jaar of twee had ik geen probleem omdat ik op windows Xp draaide. Ik ben daarna overgegaan op Windows 7 en toen zijn de problemen begonnen: Mijn geluid werd niet meer volledig naar mijn 5.1 geluidsinstallatie overgebracht.
Ik heb een moederbord met een 5.1 aansluiting die werkte op XP, maar op Win7 werkt dit niet meer.
wanneer je het geluid configureert, wordt het geluid succesvol over alle luidsprekers getest, maar eens toegepast en je speelt een mp3-tje, hoor ik enkel geluid uit de woofer en de 2 voorste luidsprekers. De center- en achtergrondluidsprekers geven geen geluid weer. Ga je terug in de configuratie van je geluidskaart, kan je weer alle luidsprekers testen, met succes. Enkel nadien werkt het niet meer.

Ik heb toen mijn 5.1 apparte geluidskaart geïnstalleerd, maar dit is hetzelfde resultaat. Onder Windows 7 werken de drivers van WinXP niet en Win7 drivers zijn er niet voor. Met de drivers voor Windows Vista werkt het gedeeltelijk (voorste en woofer, geen center en achtergrond)

Daardoor ga ik waarschijnlijk eens een ander moederbord moeten aanschaffen en eventueel een extra geluidskaart.

Voorlopig ga ik van de hoofdtelefoon-uitgang van de computer naar een hifi-installatie.
Het probleem hiermee is dat het resultaat enkel mono is. Ik denk dat de oorzaak de kabel is, want wanneer ik daar een koptelefoon op aansluit, hoor ik geen probleem.

Nu zou ik willen weten hoe jullie dit zouden aanpakken: volwaardig pc-geluid hebben, de mogelijkheid om dit alles ook naar een externe bron te sturen samen met de gitaar erbij waarbij je het volume van de gitaar en de pc afzonderlijk kan regelen, en/of dit alles terug inputten om op te nemen op pc?

bass blom
15 november 2011, 16:31
wat je zou kunnen proberen is de spdif uitgang, als die op de kaart zit gebruiken.
er vanuitgaande dat je 5.1 set een spdif ingang heeft (tulpje)

torgal
15 november 2011, 21:42
Ik heb wel een spdif uitgang op m'n moederbord, maar nergens anders een spdif ingang.

Ik had gedacht aan ten eerste al mijn moederbord vervangen door een recenter model, maar de vraag blijft dan nog: neem ik er een met 5.1 uitgang of een apparte geluidskaart.
Is het vestandig een mengpaneeltje te nemen (niet te groot en niet te duur) om daarop mijn gitaar en audiotoestellen (hifi, computer) aan te sluiten om dan mijn geluid te kunnen sturen naar ofwel de hifi, ofwel de computer (luidsprekers), ofwel de computer om op te nemen.

Ik heb dus echt jullie hulp en ideeën nodig.

torgal
22 november 2011, 16:52
Hé hallo jongens...
Heeft er niemand zin om te vertellen hoe jullie geluid opnemen, met welke geluidskaart of op een andere manier, in windows 7 en hoe je meerdere geluidsbronnen kan combineren?

bass blom
22 november 2011, 16:54
ik doe het met twee van dezen :D

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html