PDA

View Full Version : Snaren wisselen



WouterD
14 november 2011, 19:49
Hallo allemaal!

Ik heb vrolijk gespeeld de laatste paar maanden op mijn Maton EBG808TE
Alleen nu wil ik graag mijn snaren vervangen, ik heb al Elixr .11 snaren gekocht, maar ik weet niet zeker of er standaard .12 op zit, ik kan het niet zo zien, dus misschien weet iemand van jullie welke er standaard op zit? of verschilt dit per dealer?
Ook, áls er .12 snaren op zitten, is het dan heel erg om er voor een maandje of 2 , 3 ( zo lang doe ik er ongeveer mee) .11's op te zetten?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Wouter

-Martijn-
14 november 2011, 19:54
Ik weet niet welke snaren er standaard op zitten, misschien dat het op de Maton site staat? Het is geen probleem om er .11 op te zetten. Als je een schuifmaat hebt kan je ook proberen te meten wat er nu voor dikte op zit.

WouterD
14 november 2011, 20:02
Ik heb helaas op het moment geen schuifmaat tot mijn beschikking en op de site staat het ook niet :(
Nouja, ik zoek even wat voor snaren er op m'n yamaha'tje zitten, misschien word ik daar wat wijzer uit.
bedankt voor je reactie! :D

Rizz
14 november 2011, 20:07
Ik zie net met googelen dat Harald van dit forum er ook 1 heeft, misschien dat hij je wat meer kan vertellen.. Stuur 'm anders ff een PM..

Harald
14 november 2011, 20:10
Op zich kun je best van .012 naar .011 overstappen of omgedraaid. Arnaldo Lopez heeft zelfs een hele tijd met .013 gespeeld op zijn Maton. Kan hooguit zijn dat je de truss rod moet bij stellen. Maar als je je actie al vrij laag hebt is dat ook bij temperatuurs of luchtvochtigheidswisselingen wel eens nodig.

Ik dacht dat er standaard .012 op ligt. Maar als je er dan .011 op legt, kan het hooguit zijn dat de hals iets naar achteren trekt. Dat kun je gewoon bijstellen als er dan fretbuzz optreedt. Volume zou ook wat minder kunnen worden onversterkt.

WouterD
14 november 2011, 20:16
ahhh oke, das jammer, 32,50 voor snaren die ik eigenlijk niet wil, MAAR ik oordeel niet, ik zet ze er gewoon op, zie wel wat er gebeurd, en als ik fretbuzz ofzo heb, moet ik weer terug veranderen xD! want zoveel verstand heb ik er eigenlijk niet van, met verstellen dan ;)

EDIT: ik gebruik veel komma's

Rizz
14 november 2011, 20:19
32,50??? Beter bestel je ze via internet, dat scheelt wel een paar knaken... Goed zoeken en het scheelt je een tientje per set..

WouterD
14 november 2011, 20:22
oepssss 23,50 bedoelde ik natuurlijk, sorry! xD
(al die drank doet me niet goed! hahah!)

Rizz
14 november 2011, 20:23
:D Als dat je maar niet in de kroeg gebeurd! Worden het dure avondjes..:seriousf:

Harald
14 november 2011, 20:24
ahhh oke, das jammer, 32,50 voor snaren die ik eigenlijk niet wil,

:o Weet je zeker dat je niet een set voor 12 string hebt? Die zijn 28,50 bij Lots... (maar weer geen .o11) Een setje voor 6 snarig is 17, 50 of 18,50... In de muziekwinkel is het meestal wat meer, maar bij 25 euro moet ik al erg omhoog zitten. 32,50 is diefstal op klaarlichte dag!

Edit
Grumpff, dyslect met cijfers zeker... Maar ook op 23,50 valt nog aardig te bezuinigen. Heb zelfs ooit een partij setjes voor rond de 9 euro per set gekocht. Zaten wel in drie setjes per doos voordeelverpakking. Maar dat scheelt dan gelijk wel echt.

WouterD
14 november 2011, 20:25
haha, maar even on topic, ik ga ze nu maar vervangen dan, als er problemen zijn meld ik het vandaag of morgen hier even :D
Groetjes!

WouterD
14 november 2011, 20:39
I changed my mind, ik stond op het punt die dingen eraf te halen toen mn vader zei dat het geen goed idee was. DUS nu ga ik ze morgen gewoon ruilen voor .12's, ik heb ze tenslotte vandaag nog gekocht en dus het bonnetje nog! Hopen dat ze nog mag ruilen, denk het wel toch? Nouja, ik maak ook maar beslissingen voor 5 minuten dus misschien horen jullie morgen wel iets totaal anders! Fijne avond nog mensen!
Groetjes!

vederlicht
14 november 2011, 22:20
Op de Maton zit standaard .012. Elixir snaren zijn in het buitenland nog veel goedkoper te krijgen, ook als je maar èèn setje bestelt. Je moet allen iets langer wachten op je bestelling.
Mocht je meer willen weten over die snaren dan een P.M
Vederlicht

Fingerpick
14 november 2011, 23:39
:o Maar ook op 23,50 valt nog aardig te bezuinigen. Heb zelfs ooit een partij setjes voor rond de 9 euro per set gekocht. Zaten wel in drie setjes per doos voordeelverpakking. Maar dat scheelt dan gelijk wel echt.

Zoals hier : http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html

-Martijn-
15 november 2011, 00:11
I changed my mind, ik stond op het punt die dingen eraf te halen toen mn vader zei dat het geen goed idee was. DUS nu ga ik ze morgen gewoon ruilen voor .12's, ik heb ze tenslotte vandaag nog gekocht en dus het bonnetje nog! Hopen dat ze nog mag ruilen, denk het wel toch? Nouja, ik maak ook maar beslissingen voor 5 minuten dus misschien horen jullie morgen wel iets totaal anders! Fijne avond nog mensen!
Groetjes!

Maar wat is nou eigenlijk de reden dat je geen .11 wilt? Af en toe eens een ander setje snaren proberen geeft je heel wat inzicht op dat gebied.

WouterD
15 november 2011, 13:15
ik ben bang voor verandering :D