PDA

View Full Version : Marshall Class 5 stuk?



jim__
14 november 2011, 19:11
Beste gitaarnetters,

Ik heb een probleem. Bij mijn laatste optreden hield halverwege de avond m'n versterker (een Marshall Class 5 uit de eerste serie) ermee op. Geen rook, geen stank, geen plof, geen vonken maar ook ineens totaal geen geluid (ook geen ruis). Het geluid werd ook niet scheller of minder voor de uitval, het was van het ene op het andere moment. Gelukkig kon ik door met een backup, maar dat terzijde.

Eerst dacht ik aan een kapotte eind- of voorversterkerbuis. Aangezien de originele er nog in zaten en nieuwe sowieso voor een geluidsverbetering zouden moeten zorgen heb ik deze dan ook alle drie vervangen. De oude buizen gloeiden echter nog wel, evenals de nieuwe. De oude houd ik dus als backup. Maar helaas nog geen geluid. Ook voor de zekerheid m'n speaker getest met een 9 volt-blok, maar de speaker is prima. Toen naar de zekeringen gekeken. Op het oog waren deze nog goed, en ook de multimeter geeft dit aan.

Pilot light brandt ook gewoon voor wat het waard is, en de buizen dus ook. Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Zo op het oog zie ik ook geen slechte solderingen. Veel meer dan ik nu heb bekeken kan ik zelf niet, en anders moet ik dan ook naar een ampdokter. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Alvast bedankt voor jullie hulp!

cluseau
15 november 2011, 09:30
Zet je amp in een donkere omgeving en kijk of je bij inschakelen een blauwe waas in de eindbuis (EL84) ziet. Je hebt dan iig hoogspanning. Heb je wel de juiste zekering gechecked? Voor de hoogspanning moet je FS1 hebben, FS2 is voor de gloeidraadwikkeling. Het zou ook nog kunnen dat de diodebrug zijn petje heeft gelicht maar daar kom je alleen achter door te meten. Met de buizen en de zekering heb je alles dus wel zo'n beetje gehad en blijft het maar raden natuurlijk. Hij zal dan toch echt ff aan de monitor moeten maar is dat zo'n probleem?

Frans.

big dooley
15 november 2011, 12:08
ik gok ook op de HT zekering, maar die zit volgens mij op de PCB en is niet net als de mains fuse van buitenaf te verwisselen... ff chassis uit het cabinet halen dus...
bij een kapotte HT zekering is de oude EL84 waarschijnlijk wel overleden... die dingen blazen niet voor niks op

jim__
15 november 2011, 12:47
Heb net even gekeken, en ik zie helaas geen blauwe waas bij de eindbuis. Alleen oranje, maar niet overdreven veel. Ik heb gister beide zekeringen met een multimeter gemeten, bij één van beide zat een hoge spanning op ten opzichte van het chassis. Dit was bij de 125ma zekering, m'n multimeter gaf 276 volt aan voordat hij een overloadmelding gaf. Hiervoor ben ik al gewaarschuwd, dat er een hoge restspanning achterblijft ook na de uitschakeling van de versterker. Vandaar dat ik wel huiverig ben om aan het ding te knutselen.

Ik zal beide zekeringen vandaag nogmaals checken en desnoods vervangen, toen ik zocht op 'fuses' bij diverse fora over de Class 5 blijkt inderdaad dat dit vaker voor kan komen met hetzelfde probleem als gevolg. En anders gaat de versterker gewoon naar een ampdokter om hem door te meten, begon het beestje net steeds meer te waarderen om z'n geluid en karakter en hij moet dan ook gewoon weer gefixt worden.

In ieder geval erg bedankt voor jullie hulp!

Update: nogmaals gekeken en gemeten, zekeringen zijn beide goed. Er is (helaas) dus iets anders aan de hand, vandaar dat ik hem laat nakijken.

cluseau
15 november 2011, 22:48
Update: nogmaals gekeken en gemeten, zekeringen zijn beide goed.

Dit geeft me toch een onrustig gevoel en wil zo de nacht niet in :chicken:. Je hebt het over beide zekeringen maar je hebt er drie. De eerste zit in het netchassisdeel in het rechthoekige vakje onder de netstekker positie. De andere twee zijn FS1 en FS2 en zitten dacht ik op de print. Zorg dat je alle zekeringen gechecked hebt voor je hem wegbrengt. Is dat idd gebeurt dan zit er niets anders op.

succes.

jim__
16 november 2011, 08:29
Dit geeft me toch een onrustig gevoel en wil zo de nacht niet in :chicken:. Je hebt het over beide zekeringen maar je hebt er drie. De eerste zit in het netchassisdeel in het rechthoekige vakje onder de netstekker positie. De andere twee zijn FS1 en FS2 en zitten dacht ik op de print. Zorg dat je alle zekeringen gechecked hebt voor je hem wegbrengt. Is dat idd gebeurt dan zit er niets anders op.

succes.
Hoop dat je er geen minuut minder om geslapen hebt ;).

Moet eerlijk toegeven dat ik die in het netchassisdeel niet eens bekeken heb, aangezien er toch al stoom op stond. Was hem straal vergeten. Maar deze is ook gewoon correct, de heren van Marshall hebben er zelfs een reserve bij gedaan. FS1 en FS2 op de print heb ik inderdaad doorgemeten, beide zijn gewoon goed.

Het wordt dus een trip naar een ampdokter, ik weet er een in de buurt van Alkmaar. Zodra ik meer weet laat ik het wel weten. Nogmaals bedankt voor de hulp! PS onderstaand de juiste zekeringetjes, voor de gemoedsrust ;)
https://lh4.googleusercontent.com/-9mdfzokGFsM/TsNm983dnOI/AAAAAAAAAsY/ofKZ8_l8hus/s512/DSC00459.jpg

cluseau
16 november 2011, 09:28
Hoop dat je er geen minuut minder om geslapen hebt ;).

Is gelukkig wel meegevallen. Tis nu in ieder geval wel zeker dat je er alles aan gedaan hebt. We horen de uitslag wel.

jim__
21 november 2011, 19:35
Inmiddels is m'n versterker weer gefixt! Uiteindelijk viel alles mee, en de nieuwe buizen klinken zoals ik hoopte een stuk beter.

Allereerst de reden waarom ie het niet deed. De eerste eigenaar had in de versterker naar eigen zeggen professioneel een master volume laten zetten. Zelf gebruikte ik die niet, aangezien ik vond dat ie het geluid teveel aantast. Wel zat het ding er netjes in dacht ik. Daar dacht de amp-dokter dus anders over, een van de solderingen zal los en dat was dan ook meteen de reden dat ie niets meer deed. Op het oog had ik niet gezien, maar ik heb de printplaat dan ook niet uit het chassis gehad. Hij heeft de master volume er compleet opnieuw ingezet, aangezien de bedrading hiervan ook niet juist was qua afscherming. Dit had op den duur problemen kunnen geven. Ook zaten er meerdere fabriekssolderingen niet helemaal lekker, welke nu ook zijn verholpen. Het hele ding is opnieuw doorgemeten, en draait weer als een zonnetje.

Al met al prima verholpen, en de kosten vielen me mee. Wat dat betreft kan ik dan ook iedereen met twijfels aanraden niet teveel zelf te lopen rommelen (vaak worden dingen alleen maar erger), maar gewoon langsgaan bij een goede ampdokter. Kan je ook een paar goede schokken van tegen de 300 volt besparen.

Verder de nieuwe buizen. Ik heb op basis van wat ik op diverse fora heb gelezen gekozen voor 2 standaard Tung Sol 12AX7 preampbuizen, en een JJ EL84 eindbuis. Het geeft het geheel een stuk opener en relaxter geluid, minder 'harsh' zeg maar op z'n Engels. Wellicht ga ik ooit nog variëren met andere buizen, maar dit is in ieder geval al een grote sprong voorwaarts en ik ben dik tevreden.

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Gr. Jim

cluseau
21 november 2011, 20:21
Mooi Jim, gefeliciteerd en bedankt voor je verslag