PDA

View Full Version : Ik heb een dip samen met mijn bassiste hoe kom je er vanaf



Robin...
14 november 2011, 17:12
Ik zit in een dip wat vorige week al zo was. Mijn bassiste heeft er ook last van. Wat ik hiermee bedoel is dat bends, vibrato's en rytms het niet echt lekker gaat. Heeft iemand dit vaker gehad? en hoe kom je er zo snel mogelijk weer vanaf. Ik heb deze zaterdag nog een gig en dat moet gewoon knallen. Ook heb ik vorige week super veel gespeeld het klinkt allemaal wel lekker maar, ik heb niet echt het gevoel erbij wat ik eerst had.

Ik heb dit ook wel eerder gehad alleen na een bluesje spelen was het vaak alweer voorbij maar nu timing faalt volledig en de opbouw gaat ook al fout.

Dus iemand help :???:
Alvast bedankt voor het antwoord.

aaronstonebeat
14 november 2011, 17:15
Speel eens één, twee of drie dagen helemaal niet, even helemaal 'eruit'; dan komt de zin vanzelf weer.

Triggy
14 november 2011, 17:17
Wellicht veel hetzelfde gespeeld, dus bijna op de automatische pilot?
Dan is het spannende er wel af.
Met elkaar gewoon iets geks doen of kijk hoe je aan de bestaande nummers een spannende dimensie kan toevoegen.

Robin...
14 november 2011, 17:20
Speel eens één, twee of drie dagen helemaal niet, even helemaal 'eruit'; dan komt de zin vanzelf weer.

Deze week is repateren 2 jamsessie's en zaterdag die gig dus vrijwel ongmogelijk. Misschien volgende week maar ff niks spelen dan maar

Robin...
14 november 2011, 17:21
Wellicht veel hetzelfde gespeeld, dus bijna op de automatische pilot?
Dan is het spannende er wel af.
Met elkaar gewoon iets geks doen of kijk hoe je aan de bestaande nummers een spannende dimensie kan toevoegen.

Nee totaal geen automatische piloot. Het gaat om de techniek van het spelen dus, de bends en de timing daar ga ik de fout in.

Triggy
14 november 2011, 17:23
Nee totaal geen automatische piloot. Het gaat om de techniek van het spelen dus, de bends en de timing daar ga ik de fout in.


Heb je er an sich nog wel zin in?
Kan ook zijn dat je er (wellicht onbewust) geen " reet" meer aan vindt...

Robin...
14 november 2011, 17:34
Heb je er an sich nog wel zin in?
Kan ook zijn dat je er (wellicht onbewust) geen " reet" meer aan vindt...

Of ik er zin heb daarom erger ik juist dat het spelen niet gaat. Ik heb net bedacht dat misschien een nummer uitzoeken helpt dus, ik ga beginnen aan try van john mayer kijken of dat helpt. lekker een avondje groove.

Comfortably Daniel
14 november 2011, 23:56
Ik ken dit fenomeen ook wel inderdaad. 't is zeker zeer irritant als je aan het spelen bent en eigenlijk zoiets hebt als; "Geez...what the f*ck, dit lijkt nergens op!".
Ik heb dan altijd even, zoals eerder vermeld, een paar dagen gewoon niet gespeeld...of totaal andere muziek spelen.

Wat je nu ook zegt, repeteren, 2 jams, een gig. Best druk. Ik heb dit zelf ook jaren lang gedaan. Jams, oefenen, optredens en dan ook nog thuis elke dag uren spelen.

Het helpt mij in ieder geval om er gewoon even "uit" te zijn. Heb zelfs al eens iets van twee weken niet gespeeld.

aaronstonebeat
15 november 2011, 00:14
Jawel!
Luister hier eens naar wat ome Ted heeft te zeggen. Vol van geweldige metaforen. Misschien is het inderdaad wel zijn vrouw (2:00) maar (2:17):

"You've got to be in charge of your life, your life must be in your hands. Hands help if you want to play guitar but mostly your life should be in your hands. Remember, your life is like an arrow: you can either put it in the bull's eye or shoot yourself in the foot."

Naar eigen zeggen (2:49) had hij voorafgaand aan deze opname meer dan een maand in de wildernis gezeten:


http://www.youtube.com/watch?v=PxKjcIU6fo0

terrasbeest
15 november 2011, 00:20
Een maand in de wildernis ? Waarom blijft hij daar dan gewoon niet? Geen eten meer ?

aaronstonebeat
15 november 2011, 00:26
Een maand in de wildernis ? Waarom blijft hij daar dan gewoon niet? Geen eten meer ?

Even eruit, denk ik; ik ben het met hem eens dat zulks soms inspirerend kan werken. Teds wegen lijken ondoorgrondelijk maar ik denk dat hij redelijk met beide voeten op de grond staat ;)

Robin...
15 november 2011, 00:54
Ik ben eigenlijk nooit gestopt met gitaar spelen. Ik speel elke dag zeker meer dan een uur gitaar. Dan denk je dat ik in de vakantie stop. nee nee nee ik ga gewoon verder met me slide om het kampvuur spelen. (vooral feeling bad blues van ry cooder is zo mooi nummer om daar te spelen) Ziek? ik speel dan voel ik me weer beter. Ook als ik op school heb ik altijd ideeën in m'n kop over muziek. Ik kan wel zeggen dat ik zwaar verslaafd ben aan gitaar.

Maar ik heb een goeie mededeling. Na vanavond misschien 1 uurtje gespeeld te hebben gaat het toch wel wat beter. Ik zette de backing track van Jimi Hendrix Red House aan en hij ging een stuk beter. Ik zat ook niet te focussen wat ik verkeerd deed. En dat is waar ik de fout waarschijnlijk in ben gegaan. Je gaat dan letten op alle dingen en dan denk je teveel na in plaats van op gevoel te spelen wat ik daarvoor deed.

Ik ben nu weer blij, kan ik deze week gewoon weer oud vertrouwd blazen! En nu weet ik ook de oorzaak ervan.

aaronstonebeat
15 november 2011, 01:11
Positief :ok:

'Ik ben eigenlijk nooit gestopt met gitaar spelen'
'Me' is 'mijn' of eventueel 'm'n'.
'Verslaaft' moet 'verslaafd' zijn.
'Ook als ik op school heb ik altijd ideeën in me kop over muziek' = 'Ook als ik op school ben, heb ik altijd ideeën in me (m'n) kop over muziek'
Het is wel zo beleefd om namen met hoofdletters te schrijven: 'Jimi Hendrix'.
Desnoods 'focussen'.

Qua muziek prima, lijkt me; qua spelling en grammatica moet je nog wat werk doen :grouphug:

Robin...
15 november 2011, 01:44
Positief :ok:

'Ik ben eigenlijk nooit gestopt met gitaar spelen'
'Me' is 'mijn' of eventueel 'm'n'.
'Verslaaft' moet 'verslaafd' zijn.
'Ook als ik op school heb ik altijd ideeën in me kop over muziek' = 'Ook als ik op school ben, heb ik altijd ideeën in me (m'n) kop over muziek'
Het is wel zo beleefd om namen met hoofdletters te schrijven: 'Jimi Hendrix'.
Desnoods 'focussen'.

Qua muziek prima, lijkt me; qua spelling en grammatica moet je nog wat werk doen :grouphug:

Alsjeblieft dan kan jij weer lekker slapen :-P

aaronstonebeat
15 november 2011, 01:48
Alsjeblieft dan kan jij weer lekker slapen :-P

Maar jij ook?