PDA

View Full Version : Vergelijking Ibanez Tubescreamer combo/head tov "gewoon" buizenbakje?



Gerth
14 november 2011, 15:52
Ben van plan buizencombo tussen de 5 en 15 watt aan te schaffen, liefst met 12-inch speaker, ergens tussen de 250 en de 400 euro.

Nu spreekt het idee van die Ibanez TSA-combo mij héél er gaan, ook al omdat je met de bijpassende voetschakelaar de TS én een boost van 6db kan bedienen; zéér handig, zo heb je eigenlijk 3 kanalen. Maar het blijft natuurlijk een transistor "voortrap" (niet écht, want het is toch wel een volledig buizencombo) waar je moet op vertrouwen om de "scheur" uit te halen, waar je met een "gewone" buizencombo (bv. een Blackheart) enkel de buizen gebruikt wat dus in theorie "beter" zou moeten zijn.

Iemand (nuttige) bedenkingen en/of ervaringen?

Greetz!

Midwolda
14 november 2011, 17:02
Je wilt ze de kost niet geven die een TS-pedaal voor hun dure buizenbak hangen... doe ik ook.

Jasper.
14 november 2011, 17:03
Hier nog één. En dat terwijl de amp van zichzelf al een hele bak scheur heeft.

Kingfisher
14 november 2011, 17:25
Die Ibanez Tubescreamer is gewoon een heel lekkere amp. Niet twijfelen.

stikel
14 november 2011, 17:27
Ibanez. Nee niet van mij (http://link.marktplaats.nl/499530726)

Gerth
14 november 2011, 19:57
Bedankt voor de tip, maar ik zou dan wel de combo nemen.

Dat de TS goed werkt voor een buizenbak daar twijfel ik niet aan; dat is zowat één van de meest bekende combis. Ik vind trouwens ook vooral die boost van 6db interessant, bovenop de TS... lijkt mij héél praktisch.

Dan vraag ik mij vooral nog af hoe die combo klinkt zonder inschakelen van de TS; heel simpel principe, toonregeling en volume. Als je daar wat crunch wil zullen je buren het al op de 5 watt-instelling het geweten hebben... :rockon:

Je zou je dan ook kunnen afvragen waarom er onder de 400 nog ander buizencombo's gekocht worden dan die Ibanez :???:.

Misery Signals
14 november 2011, 21:48
Een tubescreamer kan meer gain geven bij cleane heads als Fender, meer gainverzadiging bij clean distorted heads als Soldano, kan clean boosten voor een solo boost maar vooral neemt het bas weg, waardoor lompe buizenbakken als Bogner Ubers en Mesa Rectos strakker klinken. Voor al die doeleinden heb ik mijn Maxon OD808 aangeschaft.

Die Ibanez TS amp heb ik nog niet gehoord, maar ik hoop dat je de naam TS even wegdenkt en puur op je gehoor afgaat, want het kan even goed een marketingtruukje zijn om op de kap van die merknaam wat extra poen te pakken.

MS

crapton
15 november 2011, 07:11
Lijkt me een leuk ding en zou m eens beluisteren. Kanttekeningen: ik zie dat ie geen reverb heeft en toneregeling is erg beperkt. Is dat ding bedoeld om ook clean mee te spelen, zie ik ook niet zo duidelijk of is dat boost on-off? Geen effects loop?

Verder zit je bij een combo in eerste instantie vast aan de standaard speaker, het is maar hopen of dat wat is. Een head en dan zelf een kastje bouwen met een goede speaker heeft meerwaarde, of de head electronica overzetten in een zelfgemaakte combo kast (staan voorbeelden op dit forum).

Overigens kost een TS9 (kloon) geen drol, ik heb m van Tehringer en die is nog steeds heel en klinkt prima. Ik vind het inbouwen ervan in een head/combo toch meer een marketing gimmick dan wat anders omdat je toch reverb en vaak delay, chorus moet toevoegen dus toch een pedalboardje moet maken, dan kan die TS9 er ook wel bij zou ik zeggen.

Gerth
15 november 2011, 07:57
Allemaal interessante bedenkingen waarvoor dank... de Blackstar HT-5 R blijft een serieuze mededinger...

Mijn Bad Monkey is trouwens ook een TS-kloon die zelfs over een monitor/P.A. zijn mannetje blijft staan als (transparante) buizen-overdrive-imitatie.

Kingfisher
15 november 2011, 10:15
Trust me, onder de 400€ ga je geen betere amp vinden. En ik heb er al een paar getest.

De Blackstar is wel de juiste keuze voor de metalheads.

stikel
15 november 2011, 10:53
Bedankt voor de tip, maar ik zou dan wel de combo nemen.





Zijn die er ook als combo ??? Das nieuw voor mij.


http://www.youtube.com/watch?v=nGKDsHM6PMU

Rick trodat
16 november 2011, 10:11
Hij is er ook als combo idd. Wil je er een gig mee doen, dan zou ik toch voor de head gaan. Op een goede 2x12 of een 4x12 komt er een enorm geluid uit. Ik snap niet dat ik dit ding nog niet gekocht heb.

stikel
16 november 2011, 12:06
Ken de set wel als combo aanbieding. Dus head, bijpassende cab (1x12) en schakelaar voor aanbiedingsprijzen vanaf 399. (misschien bedoel je die)

Kijk maar (http://www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1704)

Niet als combo zoals jij bedoeld. Linkje ?

Rick trodat
16 november 2011, 12:11
http://www.keymusic.com/product/Ibanez-TSA15-Tube-Screamer-Combo

Bij key music

stikel
16 november 2011, 15:09
Je hebt gelijk. Thnx, zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren. Voor het verschil kocht ik echter losse delen. Kun je bijv. gemakkelijker je eigen cab kiezen. Weet niet of het waar is maar heb wel eens gehoord dat de buizen in een losse head door minder trillingen van de speaker, welke in een combo in hetzelfde kastje zitten, minder kwetsbaar zijn. (er zitten immers pootjes tussen)

Kim Wilson
16 november 2011, 15:13
Je zou je dan ook kunnen afvragen waarom er onder de 400 nog ander buizencombo's gekocht worden dan die Ibanez :???:.
Omdat niet iedereen standaard een Tubescreamer gebruikt. Ik heb andere overdrives en een GE-7 voor de boost, ik hoef al die shit niet vast in mijn amp.

stikel
16 november 2011, 15:21
Omdat niet iedereen standaard een Tubescreamer gebruikt. Ik heb andere overdrives en een GE-7 voor de boost, ik hoef al die shit niet vast in mijn amp.

Hans, die kun je natuurlijk altijd nog gebruiken. Ik persoonlijk houd wel van de klank van dit kastje met ik meen zijn 6V6 geluid. Ook de 5 watt optie voor thuisgebruik spreekt mij wel aan. (ja ik heb de set in de winkel gehoord. Wij hebben helaas niet allen z'on mooi amp als jij ;))

Rick trodat
16 november 2011, 15:34
Omdat niet iedereen standaard een Tubescreamer gebruikt. Ik heb andere overdrives en een GE-7 voor de boost, ik hoef al die shit niet vast in mijn amp.

Is natuurlijk een poepreden van de bovenste plank

Het is met deze amp mogelijk om zonder pedalen naar een gig te gaan. Van veel amps kan je dat niet zeggen. Men neme:

- een tsa15
- een 2x12 of een 4x12 met hoog rendement speakers
- een footswitch ( 6db boost en een tubescreamer )

Die ''shit'' is niks anders dan binnenin een pedaal, sterker nog binnenin het originele ts pedaaltje is zit de voeding vast aan de printplaat. Binnenin de amp heb je daar geen last van.

Het is dan wel geen ptp handwired, maar ziet er best netjes en degelijk uit:

http://www1.gitarrebass.de/magazine/2010/12/bilder/1012140/Ibanez-TSA15H_04.jpg

buizen niet op de print

Gerth
16 november 2011, 16:03
Ik betwijfel niet dat het werkt (teveel grote voorbeelden in wiens schaduw ik nog niet zou mogen staan), maar bij gebrek aan ervaring met buizenamps vraag ik me nog steeds af waarom er een transistor-(in het beste geval, als het niet digitaal is)-overdrive voor een buizenbak geplaatst wordt, en niet simpelweg enkel een (cleane) booster.

De TS-familie en klonen zijn namelijk geen pure boosters maar wel oorspronkelijk gemaakt om met één bakje een buizenamp na te bootsen, wat in mijn geval met de Bad Monkey (aangesloten op transistor-spullen) héél goed werkt (zeker voor de luttele 48 euro dat ie kost).

Puur technisch gezien zou de overdrive van de pedaal dus altijd minder "mooi" moeten zijn dan een pure buizenamp, daarom dat ik een booster logischer zou vinden om de preamp-stage extra te oversturen (waar je bij een TS eigenlijk een tweede overdrive/distortion "toevoegt", wat in principe minder strak zou moeten zijn en geen toegevoegde waarde voor de buizenoversturing).

Don't kill me, ik wou hiermee geen heiligschennis plegen maar eigenlijk is dit een relatief logische theorie die blijkbaar niet (altijd) overeenkomt met de praktijk.

Kim Wilson
16 november 2011, 16:15
Is natuurlijk een poepreden van de bovenste plank

Is geen poepreden. Ik ben geen fan van de tubescreamer, ik hoef hem niet. Dan heb ik liever een andere amp die goedkoper is omdat daar geen effecten ingebouwd zitten.

Kingfisher
16 november 2011, 17:22
Is geen poepreden. Ik ben geen fan van de tubescreamer, ik hoef hem niet. Dan heb ik liever een andere amp die goedkoper is omdat daar geen effecten ingebouwd zitten.

Maar daar gaat het nou net om. Dit is gewoon een fijne versterker op zichzelf. Je krijgt er het TS circuit gratis bij! Zelfs al haat je het TS geluid uit de grond van je hart, dan is dit nog een fijn koopje.

Kim Wilson
16 november 2011, 17:39
Nou, de tijd dat je iets gratis kreeg, ligt al lang achter ons. Die amp had 5 tientjes goedkoper gekund zonder die effecten.

peter_heijnen
17 november 2011, 09:29
Ik betwijfel niet dat het werkt (teveel grote voorbeelden in wiens schaduw ik nog niet zou mogen staan), maar bij gebrek aan ervaring met buizenamps vraag ik me nog steeds af waarom er een transistor-(in het beste geval, als het niet digitaal is)-overdrive voor een buizenbak geplaatst wordt, en niet simpelweg enkel een (cleane) booster.

De TS-familie en klonen zijn namelijk geen pure boosters maar wel oorspronkelijk gemaakt om met één bakje een buizenamp na te bootsen, wat in mijn geval met de Bad Monkey (aangesloten op transistor-spullen) héél goed werkt (zeker voor de luttele 48 euro dat ie kost).

Puur technisch gezien zou de overdrive van de pedaal dus altijd minder "mooi" moeten zijn dan een pure buizenamp, daarom dat ik een booster logischer zou vinden om de preamp-stage extra te oversturen (waar je bij een TS eigenlijk een tweede overdrive/distortion "toevoegt", wat in principe minder strak zou moeten zijn en geen toegevoegde waarde voor de buizenoversturing).

Don't kill me, ik wou hiermee geen heiligschennis plegen maar eigenlijk is dit een relatief logische theorie die blijkbaar niet (altijd) overeenkomt met de praktijk.
Die MF! :)

Ik heb ook best een hele tijd 'geloofd' dat het geluid van mijn mijn groove tubes trio preamp niet ontheiligd mocht worden door torren overdrive in het voortraject, maar hij ging er na mijn bekering toch echt goddelijker van zingen.

Het is natuurlijk ook strategie en marketing. Ik heb nog een werkeloos oud 1x12 jcm900 dual reverb combootje staan en in diens preamp zitten ook torren. Die 900's zijn hier ruim voor verketterd maar nog steeds vind ik het ampje helemaal niet slecht klinken ook al is het dan niet de amp om john mayer mee naar de kroon te steken. Ibanez doet met deze amp iets vergelijkbaars, maar kan slim gebruik maken van het icoon ts.

Realiseer je bij die ibanez ook, dat wanneer je met bijv delay aan de gang wilt, dit via de fx-loop zal 'mogen'. Met een aparte ts (of andere od) zet je de delay wel zo makkelijk na de ts.

Gerth
17 november 2011, 10:10
Alvast bedankt voor deze (totnogtoe) enige reactie op een post die ik eerst niet "durfde" posten uit vrees een overvloed aan onbegrip en/of negatieve reacties...

Ik geloof best dat die torren voor de buizen goed kunnen klinken maar stel mij nog steeds de vraag of het niet "beter" is om indien nodig enkel CLEAN te boosten kwestie van de buizen-voortrap lekker "pijn" te doen en het eventueel gebrek aan goeie buizen-voortrap niet te "compenseren" door er een "tor-overdrive/disto" voor te plaatsen.

peter_heijnen
17 november 2011, 10:20
maar stel mij nog steeds de vraag of het niet "beter" is om indien nodig enkel CLEAN te boosten kwestie van de buizen-voortrap lekker "pijn" te doen en het eventueel gebrek aan goeie buizen-voortrap niet te "compenseren" door er een "tor-overdrive/disto" voor te plaatsen.
Er is er maar een die je vraag kan beantwoorden en dat ben je zelf. Anderen kunnen jou echt niet vertellen wat jij beter vind klinken. Wat beter 'is', is nvt.

Hup, los laten die theorieen en uitproberen! ;)

Gerth
17 november 2011, 10:31
Volledig akkoord dat "beter" een zeer relatief en subjectief begrip is.

Maar over het algemeen worden torren door de meeste toonpuristen de grond ingeboord en buizen de hemel in geprezen. Waarom zou een combinatie van beiden plots zaligmakend zijn als het in theorie ook enkel met de buizen kan?

Praktisch voorbeeld: als ik een meer heavy distortion wil koop ik geen Vox AC4TV met daarvoor een TS maar liever onmiddellijk enkel een Blackheart HT-5... (omdat daar alle nodige gain en sound onmiddellijk en enkel uit de buizen-voortrap gehaald kan worden).

Nogmaals: ik betwist niet dat buizenbakken met een TS ervoor niet goed zouden klinken (waar zou ik het lef halen!!!), ik vraag me enkel héél hypothetisch af waar de "logica" ligt bij het vergelijken van torren(disto) en buizen(disto)...

Niet simpel allemaal... er is zelfs reeds jarenlang "discussie" of het nu de buizen in de voor- of in de eindtrap zijn die verantwoordelijk zijn voor de mooiste overdrive/distortion, zie verschil tss bv. een Vox modellingbak of Vox AC15VR (buis in eindtrap) tov. een Valvestate (buis in voortrap)...

Ik ga het "simpel" houden, iets met allemaal buizen met zoveel mogelijk de gain en sound die ik wil, en daarvoor een plank met goeie pups :blast:.

peter_heijnen
17 november 2011, 10:48
ik vraag me enkel héél hypothetisch af waar de "logica" ligt bij het vergelijken van torren(disto) en buizen(disto)...
Ik kan je hypothetisch geen antwoord geven, niemand kan dat.

En om niet in herhaling te vervallen: er is maar van een enkel iemand 'bekend' dat hij proefopstellingen in zijn hoofd kon laten draaien, dat was nicola tesla. Iedere andere sterveling zal een echte opstelling moeten maken.

Verder worden torren nooit door toonpuristen de grond ingeboord, maar altijd door buizenpuristen. Da's net een iets ander geloof.

Gerth
17 november 2011, 11:08
[QUOTE=Verder worden torren nooit door toonpuristen de grond ingeboord, maar altijd door buizenpuristen. Da's net een iets ander geloof.[/QUOTE]

Da's ook waar... en toch is er de algemeen erkende stelling dat "buizen door de manier waarop ze werken altijd een warmere en vooral meer organische en dynamische vervorming opwekken tov torren", om dan nog te zwijgen over modeling.

Misschien gaat het meer om het gevoel van spelen dan om het eindresultaat zélf, want het is toch ook redelijk algemeen aanvaard dat het "in de mix" dikwijls allemaal veel minder uitmaakt.

peter_heijnen
17 november 2011, 11:27
Ik wens je dan veel succes met het zoeken naar de voor jou perfecte algemene versterker.

Maar mss is het ook beter als je er geen koopt om er over na te kunnen blijven denken.

Gerth
17 november 2011, 11:40
Ik wens je dan veel succes met het zoeken naar de voor jou perfecte algemene versterker.

Maar mss is het ook beter als je er geen koopt om er over na te kunnen blijven denken.

Dit noemen ze bij ons "slaan en zalven"... beetje slecht smakende afsluiting omdat ik mij veroorloof bepaalde onlogische tegenstellingen in de groep te gooien omdat ik ze gewoon beter zou willen begrijpen, en dit zonder te oordelen... mijn keuze was al gemaakt, zoals ik al zei, maar misschien moet er ook net iets meer nagedacht worden over wat er in een post allemaal geschreven staat. Denk daar maar eens over na...

peter_heijnen
17 november 2011, 11:45
Maar je oordeelt dus net zo goed over mij als je bovenstaand even goed bekijkt. ;)

Maar je gebt ook gelijk, ik kan niets met een discussie over buizen op basis van hypothesen. Ik sloot dat wat kortaangebonden af en zal verder niet meer reageren.

jim__
17 november 2011, 11:53
Dit noemen ze bij ons "slaan en zalven"... beetje slecht smakende afsluiting omdat ik mij veroorloof bepaalde onlogische tegenstellingen in de groep te gooien omdat ik ze gewoon beter zou willen begrijpen, en dit zonder te oordelen... mijn keuze was al gemaakt, zoals ik al zei, maar misschien moet er ook net iets meer nagedacht worden over wat er in een post allemaal geschreven staat. Denk daar maar eens over na...
Tering, wat maak je er een ingewikkeld hypothetisch verhaal van gedurende dit topic.

De stelregel is wat mij betreft voor alle gitaristen die op dit forum naar een versterker zoeken simpel: test, luister en oordeel zelf. Wat de een lekker vindt klinken, vindt de ander niet. Daar kunnen we hele discussies met psychologische en technische theorieën tegenaan gooien zoals je misschien verwacht, maar uiteindelijk draait alles om smaak.

Daar moet je vooral niet teveel over nadenken, je kan je tijd beter steken in gitaarspelen en genieten van de amp die bij jou past. Uiteindelijk moet namelijk alles uit jouw vingers komen.

Buzzel
17 november 2011, 11:57
Maar klinkt dat ding nou ook nog een beetje of niet? Kunnen we wel gaan kletsen over de constructie en weet ik wat, maar klinkt ie ook? Kan iemand een goeie mening/review geven?

Gerth
17 november 2011, 12:19
Naar het schijnt klinkt ie héél goed... en iets klinkt inderdaad goed als het goed klinkt en de rest is blijkbaar bijzaak waarover niet heen- en weer gepraat dient te worden.

Dan kunnen we de helft van het forum hier wel schrappen... :roll:

Buzzel
17 november 2011, 12:29
Naar het schijnt klinkt ie héél goed...

Kijk, gaat ie weer. Ik wil gewoon weten van iemand die hem heeft kunnen testen (op 1 iemand in dit topic na). Tuurlijk is de rest ook wel belangrijk, maar klank gaat mij voor en niet hoe hun marketing truc in elkaar zit.

Gerth
17 november 2011, 12:32
En het spijt me voor het "doorbomen", maar dit moet mij nog van het hart:

Het is nu eenmaal een feit dat in de wereld van de versterking van de electrische gitaar het buizengeluid (clean of vervormd) steeds de norm is en geweest is.

De geluidskwaliteit van een transistoramp/combo wordt steeds bepaald door de vergelijking met een buizenamp, want bij de beteren zijn quotes als "hier hebben ze het geluid van een buizenbak heel goed nagebootst" alomtegenwoordig. Deze vergelijking wordt trouwens ook bij pedaaltjes veel gemaakt. Topklasse cleane (studio-)voorversterkers (voor eender welk instrument) hebben ook wel een buisje zitten en de Korg SV1 vintage-stage-piano heeft er zelfs ééntje...

Is het dan zo vreemd om zich eens luidop af te vragen hoe het komt dat de combinatie transistors/buizen dan toch zo succesvol is (en dit zonder te oordelen!)? Het gaat hier natuurlijk vooral over vervorming, want een cleane booster zoals ik die reeds heb vermeld is natuurlijk ook een "torrenbak"...

Voilà, ik heb gezegd, het is eraf, wat mij betreft is deze discussie gesloten en zal ik er mij mee tevreden stellen dat sommige dingen gewoon niet in vraag gesteld mogen worden omdat ze nu éénmaal al lang meegaan. Gelukkig is niet iedereen zo rigide, anders liepen we nog steeds in dierenhuiden.

Buzzel
17 november 2011, 12:38
Je maakt hier ook de vergelijking tussen pedalen en een buizen amp en je hebt wel ergens een punt. Ik speel zelf over een cleane buizen amp met een hele berg distortion pedalen (6 of zo). Maar de drive is toch net niet zo goed als de real deal. Het mist wat interactie met de speler of zoiets, daarom spaar ik ook voor een 2de versteker (jcm 800 of zo). Of dat net niet nu komt door het ontbreken van buisjes in mijn pedalen of iets anders weet ik niet.

Dus misschien is het zelfde wel aan de hand in die tubescreamer head. Hetzelfde wat ik mis in mijn huidige setup, maar ik kan er geen vinger op leggen wat.

Gerth
17 november 2011, 12:49
Je maakt hier ook de vergelijking tussen pedalen en een buizen amp en je hebt wel ergens een punt. Ik speel zelf over een cleane buizen amp met een hele berg distortion pedalen (6 of zo). Maar de drive is toch net niet zo goed als de real deal. Het mist wat interactie met de speler of zoiets, daarom spaar ik ook voor een 2de versteker (jcm 800 of zo). Of dat net niet nu komt door het ontbreken van buisjes in mijn pedalen of iets anders weet ik niet.

Dus misschien is het zelfde wel aan de hand in die tubescreamer head. Hetzelfde wat ik mis in mijn huidige setup, maar ik kan er geen vinger op leggen wat.

Da's inderdaad waar het hier over gaat. Bijna elk soort setup kan op een bepaalde manier goed klinken en blinde tests hebben al dikwijls uitgewezen dat het oor graag bedrogen wordt (hey, Vai gebruikt ook pedaaltjes...), maar wetende dat een ketting in principe maar zo sterk is als haar zwakste schakel is de "meest zekere" nog steeds om er, zeker wat vervorming betreft, gewoon geen digitale toestanden of transistors aan te pas te laten komen.

Maar omdat de meesten onder ons een "hybride" setup zullen hebben is zelfs het enkel overwegen van deze stelling reeds confronterend omdat een eventuele bevestiging ervan grote gevolgen kan hebben.

Gerth
17 november 2011, 13:04
Hier een tip om een buizen-voortrap te boosten zonder daarvoor een extra (transistor) vervorming te hoeven gebruiken (zoals de TS):

BLACKSTAR HT BOOST PURE VALVE PEDAL

peter_heijnen
17 november 2011, 13:15
Gerth, ondanks dat ik me niet meer wil mengen in je discussie, permiteer ik mij wel nog me af te vragen of je die blackstar zelf al eens hebt gehoord. Zo ja, wat vind je er dan van, vergeleken met non-buis overdrive/distortions.

Rick trodat
17 november 2011, 13:18
Kijk, gaat ie weer. Ik wil gewoon weten van iemand die hem heeft kunnen testen (op 1 iemand in dit topic na). Tuurlijk is de rest ook wel belangrijk, maar klank gaat mij voor en niet hoe hun marketing truc in elkaar zit.

Ik heb em getest in het topic: ''Drie versterkers tot €600,- getest''.

Dit schreef ik erover:

Dan de Ibanez TSA15h

Concept

Een 15 watt full tube versterker voor de preamp een tubescreamer ingebouwd. 1 kanaal 2x 6v6 en twee keer 12ax7.

Geluid

Ik had van deze versterker het minst verwacht, maar dat veel 100% mee.
De verstereker is heel erg vergelijkbaar met de superchamp, misschien iets minder bright en iets meer mid, maar verder bijna identiek. De versterker is absoluut fender gevoiced, met iets meer de nadruk op het middengebied.

De boost geeft nog een aardige volumeklap en is gelukkig niet te bright, erg leuk voor blues met een randje. Met de tubescreamer aan komt dit ding echt tot leven ( net zoals zoveel amps) Het blijft één van mijn favoriete effecten en niet voor niks. Ik ben voor deze prijs zwaar onder de indruk van deze versterker en klinkt gewoon zeer zeer goed. Het is absoluut een one trick pony, maar what the heck wat een geluid. Ook de basresponse is vol, dik en warm.

Opmerkelijk is de vergelijking tussen de superchamp. Het is alsof je met de SC van speaker wisselt, maar clean klinkt ie precies hetzelfde. Nadeel van de TSA15 is wel dat op het moment dat je de tubescreamer flinkt heb knallen en een pedaaltje ervoor alleen maar meer overdrive geeft en nauwelijks volume. Dit is natuurlijk wel logisch, maar minder bruikbaar.

Conclusie

Waarschijnlijk de beste versterker voor dit geld. Absoluut een 6v6 fender voicing, vergelijkbaar met de superchamp, maar met iets meer mid en bas. Nadeel is de beperkte veelzijdigheid. Hij kent absoluut maar één trucje, maar doet dit wel heel goed.

Buzzel
17 november 2011, 13:25
Dankjewel :)

Gerth
17 november 2011, 13:31
Gerth, ondanks dat ik me niet meer wil mengen in je discussie, permiteer ik mij wel nog me af te vragen of je die blackstar zelf al eens hebt gehoord. Zo ja, wat vind je er dan van, vergeleken met non-buis overdrive/distortions.

Dat is het 'em juist, ik beweer (voor de zoveelste keer) NIET dat het éne zoveel beter is dan het andere...

Laat ik het eens anders formuleren: de vervorming van een buis is nu blijkbaar de gangbare norm wat amps en combo's betreft en transistoramps of combo's zijn in de meeste gevallen maar "imitaties" van "the real thing".

Maar als het om pedaaltjes (en rack-effecten) gaat moet die buis er plots niet meer inzitten en wordt analoog plots de norm (met die "verguisde" transistors!) en maakt het in vele gevallen zelfs niet meer uit of het pedaaltje analoog of digitaal is (daar waar de modeling-amps dan weer dikwijls genadeloos de grond in geboord worden...).

Om tot deze vaststelling te komen heb ik niet zo hard moeten nadenken, en als dit ter sprake brengen helemaal nutteloos zou zijn kunnen we, zoals ik reeds zei, zowat de helft van dit forum deleten...

Buzzel
17 november 2011, 13:44
Dat is het 'em juist, ik beweer (voor de zoveelste keer) NIET dat het éne zoveel beter is dan het andere...

Laat ik het eens anders formuleren: de vervorming van een buis is nu blijkbaar de gangbare norm wat amps en combo's betreft en transistoramps of combo's zijn in de meeste gevallen maar "imitaties" van "the real thing".

Maar als het om pedaaltjes (en rack-effecten) gaat moet die buis er plots niet meer inzitten en wordt analoog plots de norm (met die "verguisde" transistors!) en maakt het in vele gevallen zelfs niet meer uit of het pedaaltje analoog of digitaal is (daar waar de modeling-amps dan weer dikwijls genadeloos de grond in geboord worden...).

Om tot deze vaststelling te komen heb ik niet zo hard moeten nadenken, en als dit ter sprake brengen helemaal nutteloos zou zijn kunnen we, zoals ik reeds zei, zowat de helft van dit forum deleten...

Buizen zijn ook anoloog he ;).

Gerth
17 november 2011, 13:46
Buizen zijn ook anoloog he ;).

Ja natuurlijk, waar zat ik met mijn gedachten... zullen de emoties zijn :seriousf:.

Wat die pedaaltjes betreft gaat het dan inderdaad om "transistor" en niet om analoog...

Met dank!!

Kim Wilson
17 november 2011, 13:52
Ik heb diverse drivepedalen, en mijn OCD (transistor) klinkt beter over mijn ouwe Fender buizenamp dan mijn Blackstar ht-drive (tube-overdrive).

Gerth
17 november 2011, 14:24
Ik heb diverse drivepedalen, en mijn OCD (transistor) klinkt beter over mijn ouwe Fender buizenamp dan mijn Blackstar ht-drive (tube-overdrive).

Wat mij niet verbaast. Misschien probeer ik het allemaal teveel te beredeneren en er een zeker logica in te vinden, wat onbegonnen werk is, maar dat houdt ook in dat aan alle cliché-stellingen (zoals ik die zelf in de vorige posts al opgenoemd heb) niet veel waarde meer gehecht moet worden, gezien dat alles toch te relativeren valt met de stelling dat "alleen de klank telt".