PDA

View Full Version : highway to hell solo, welke toonladders ?



Koni05
14 november 2011, 13:04
Hallo allemaal.

Met mijn bandje ben ik bezig met het nummer Highway to hell van ACDC en ik speel de solo uit het nummer. Het tempo en technieken zijn niet echt een probleem, maar om de solo wat uit te breiden zou ik graag uit de a pentatonische toonladder kruipen, maar... ik ben nog niet zo'n ster in het opschuiven van toonladders.

klopt het dat ik voor deze solo de volgende toonladders kan gebruiken ?

A pentatonisch.
f# pentatonisch.
e pentatonisch.


met andere toonladders ben ik wel bezig, maar de pentatonische beheers ik tot nu toe het best .

kloppen de toonladders die ik heb geopperd? als ik het speel over mijn looper klinkt het wel redelijk in toon.. Mocht het niet kloppen zou ik het graag horen wat dan wel goed is !

Alvast bedankt.

Hielke

aaronstonebeat
14 november 2011, 13:10
Met A dorisch kom je er bijna helemaal.
a-b-c-d-e-fis-g

Koni05
14 november 2011, 16:41
Dankje! E en f# passen dus ook?

aaronstonebeat
14 november 2011, 16:48
Em zou kunnen, aeolisch; maar ja, dat zijn dezelfde tonen als A dorisch. E majeur zou ik niet doen, dan mis je dat blues rockgevoel.

Fism pentatonisch kan ook, want dat is hetzelfde als A majeur pentatonisch; en een enkele keer speelt Angus wel eens een toon (cis) die naar A majeur verwijst.

Koni05
14 november 2011, 17:15
oke bedankt ! Zal mn gitaarleraar eens vragen om hier eens flink op in te gaan. Is erg interessant, maar op het eerste zicht ook vrij lastig.

aaronstonebeat
14 november 2011, 23:04
Alleen op het eerste gezicht; als je het eenmaal door hebt, zul je inzien dat het eigenlijk helemaal nergens over gaat. A dorisch is gewoon do-re-mi in G, alleen kies je een ander 'centrum'; net als E aeolisch (of B phrygisch, C lydisch, D mixolydisch en Fis lokrisch).

Fism en Am pentatonisch (eigenlijk moet ik 'blues' zeggen) combineren prima in zoiets als 'Highway to hell'; de 'blue note' in Fism is de kleine terts in Am en de 'vijf' in Fism is de grote terst in A. De 'blue note' in Am is de grote sext in Fism.

Als je op die manier mineur en majeur combineert, krijg je in A de volgende toonladder:
a-b-c-cis-d-dis-e-fis-g
Chuck Berry ten voeten uit.

Daarbij nog: mineur pentatonisch is een deelverzameling van onder andere dorisch.

Koni05
18 november 2011, 19:10
voor ik het vergeet, bedankt Aron ! dankzij je toonladder ben ik weer een stukje verder !