PDA

View Full Version : electrisch circuit naar z'n moer



TCDH
14 november 2011, 10:42
dag mede-gitaristen,
ik dacht m'n vraag reeds vorige week vrijdag geplaatst te hebben maar om mysterieuze redenen is deze niet geplaatst, dus bij deze opnieuw geprobeerd:

probleem 1) Ik heb een switch in m'n strat-circuit die de volume-pot omzeild zodra ingeschakeld, nu heb ik wel geluid met de bypass aan, maar zeer gebrekkig tot geen geluid als deze is uitgeschakeld. alle solderingen kloppen, kan op het eerste gezicht niks zien wat kapot is oid. hoe kom ik erachter waar het euvel zit zonder m'n hele circuit uit elkaar te halen?

Probleem 2) Nu is probleem een groot woord want van het volgende heb ik (in ieder geval op gehoor) geen last van; 't was me niet eens opgevallen had ik geen multimeter. Maar die heb ik dus wel en ik was toevallig m'n elementen aan 't meten op de ohm-stand. ik heb een setje Tonerider vintage elementen erin zitten en nu gaven m'n hals en midden pu's de helft van de waarde aan die ze zouden moeten hebben. m'n brugelement was ook niet dat wat 't moest zijn maar zat nog enigzins in de buurt. :???:
zoals eerder gezegd was mij tijdens het spelen niks opgevallen zoals output verlies of een dun geluid ofzo dus ik heb er geen last van maar ben wel nieuwschierig hoe dit kan en waar dat aan ligt?

Ik zie uit naar jullie reacties en alvast bij voorbaat dank voor elke behulpzame comment.

ErikM
14 november 2011, 13:39
Over probleem 2: Heb je m niet toevallig gemeten met de schakelaar in de tussen stand hals-midden?
Dit zou de helft (is twee weerstanden parallel) kunnen verklaren

Of met de toonregelaar(s) bijna dicht?

Probleem 1: heb je toevallig een schemaatje hiervan?

josan
14 november 2011, 13:41
[QUOTE=TCDH;2739710]
probleem 1) ..... hoe kom ik erachter waar het euvel zit zonder m'n hele circuit uit elkaar te halen?
QUOTE]

Omdat het passieve electronica is, dus geen spanningen en stromen, kun je alleen weerstandsmetingen doen. Alles waar een verbinding moet zijn moet 0 Ohm meten en daar waar geen verbinding moet zijn moet een oneindige weerstand (∞ Ohm) laten zien.


Probleem 2. Die kun je alleen meten als je pickups niet al ingesoldeerd zijn. Maar ik zou me hier niet druk om maken.

TCDH
16 november 2011, 15:39
ErikM en Josan, bedankt voor de info! dan ga ik aan de slag met de weerstandsmeter.

ErikM
16 november 2011, 16:07
probleem 1) Ik heb een switch in m'n strat-circuit die de volume-pot omzeild zodra ingeschakeld, nu heb ik wel geluid met de bypass aan, maar zeer gebrekkig tot geen geluid als deze is uitgeschakeld. alle solderingen kloppen, kan op het eerste gezicht niks zien wat kapot is oid. hoe kom ik erachter waar het euvel zit zonder m'n hele circuit uit elkaar te halen?


Dan help je nog een beetje verder: begin met meten over de schakelaar die je ingebouwd hebt, je zal niet de eerste zelfs ervaren soldeerman zijn die een schakelaar doodbakt. Is mij twee weken nog overkomen...

TCDH
16 november 2011, 19:47
Dan help je nog een beetje verder: begin met meten over de schakelaar die je ingebouwd hebt, je zal niet de eerste zelfs ervaren soldeerman zijn die een schakelaar doodbakt. Is mij twee weken nog overkomen...

haha, ok, ik heb ook een beetje het vermoeden dat 't 'm in de schakelaar zit. ik denk dat ik in m'n enthousiasme iets te ruw met de schakelaar ben geweest, want hij heeft 't een tijdje goed gedaan...
ik zal er vannacht 's mee aan de slag gaan. thanx voor de tip!