PDA

View Full Version : 1 electrische snaar op akoestische gitaar



hessepes
14 november 2011, 09:30
Gisteren knapte bij het stemmen de hoge E snaar op een akoestiche gitaar. De andere 5 snaren zijn nog allemaal goed en hoeven niet te worden vervangen.

Mijn vraag: nu heb ik nog een setje snaren voor electrische gitaar liggen die ik niet gebruik (want te dun, het zijn 09's): kan ik hier een snaar van pakken (vgl met dikte hoge E akoestisch) en die op mijn akoestische zetten?
Of is dit niet slim/goed?

-Martijn-
14 november 2011, 09:39
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140318-quot-electrische-quot-snaren-op-akoestische-gitaar


Maar te dun voor een elektrische gitaar en ze dan wel op een akoestische zetten?

ErikM
14 november 2011, 09:40
Als het een akoestische gitaar met metalen snaren is dan kan dat best.
Het zal niet de fraaiste klank opleveren, maar anders is het ook zo stil.

Inderdaad wel even de dikte checken. Je hebt natuurlijk wel het pakje van beide setjes bewaard zodat je kunt lezen welke snaar welke dikte heeft :)

Doe ik wel, heb een geheugen als een... drummer.

Woml
14 november 2011, 09:42
Als je de b-snaar neemt (die zal iets van .011 zijn?) zie ik geen probleem.
Als je de elektrische en de akoestische setjes van d'Addario bekijkt, zie je dat ze voor de onomwonden snaren gewoon dezelfde gebruiken.

bass blom
14 november 2011, 09:49
gaat hij die B dan niet veel te veel spanning geven?
en hoedanook, als een E knapt bij stemmen kun je je afvragen of er niet een ander probleem speelt..

beruk
14 november 2011, 09:54
Ik heb altijd genoeg op voorraad, veel handiger. ;)

Woml
14 november 2011, 10:41
gaat hij die B dan niet veel te veel spanning geven?
en hoedanook, als een E knapt bij stemmen kun je je afvragen of er niet een ander probleem speelt..

Op een akoestische gitaar zit (om in d'Addario-termen te blijven) een PL011 als hoge e. Of zelfs een PL012. En in een setje voor elektrische gitaar zit diezelfde PL011 als b. De spanning is dus geen probleem; een elektrische gitaar met een setje .009's speelt veel lichter, maar .011's of .012's op een akoestische is niet vreemd.
Maar verder heb je wel gelijk: het zou goed kunnen dat er ergens een braampje zit waardoor die hoge e is geknapt.

hessepes
14 november 2011, 14:26
gaat hij die B dan niet veel te veel spanning geven?
en hoedanook, als een E knapt bij stemmen kun je je afvragen of er niet een ander probleem speelt..

nou, het knappen van die hoge E snaar kwam wel totaal out of the blue, gewoon bij het op stemming brengen op voorzichtijge wijze. Opeens knaldie de pin bij de brug eruit.

Ik had gezien dat een snaar uit die set voor electrische gitaren qua dikte dicht bij 011 zat. Het zijn trouwens elixer snaren.

Ik denk dat het ik maar gewoon 's proberen.

In ieder geval bedankt voor de reacties/hulp!

aaronstonebeat
14 november 2011, 14:50
Is die snaar dan gebroken of schoot alleen de pin eruit?

Als het bolletje van de snaar achter het uiteinde van de pin haakt, klemt de zaak niet goed vast; het bolletje moet tussen de pin en het hout zitten. Dat is wel iets om op te letten bij het vervangen van snaren op een akoestische gitaar.