PDA

View Full Version : Welk duo gaat mij gelukkig maken?



Rooker
13 november 2011, 23:46
Ik heb al wat ge pm'd met Orpheo ( waarvoor dank!). En hij heeft me uiteindelijk geadviseert om mijn Gibson les paul Custom te voorzien van een SD Pearly Gates in de brugpositie en een SD '59 (bridge) in de neckpositie van mijn gitaar te zetten.
Ik ben al bezig met onderhandelen maar ik dacht "het kan vast geen kwaad om er nog even een topicje aan te wagen om meerdere meningen te hooren. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen hier wel wat aan. IIG een stuk of 30:seriousf:.

De muziekstijl die ik er mee maak is : Ballad, Rock, Blues. Denk aan: Foo Fighters, Muse, SRV, Clapton. Kortom Veelzijdig.

Sound/eigenschappen: Bijde mooi clean, helder van klank, pittige attac (niet overdreven), hals warm bluesy, brug wat feller.

Distorted: Neck á la Sweet child o mine, Pittige blues,niet "te" wollig, geschikt voor mooie blues lead. Bridge: mooi strak, defenitie per snaar bij rock nummers, ook bij hele akkoorden. Niet metal!! kwa output wel hetzelfde als de neck.

Het is mijn enige gitaar dus hij moet wel redelijk veelzijdig blijven.

Nou bedankt voor de inbreng alvast:seriousf::seriousf:

Rooker
13 november 2011, 23:48
ohhjaaa, mijn amp is een Peavey vk 100 + bandmaster 2x12 vm. Maar hier hoeft niet alles vanaf te hangen hoor. Amp is vergankelijk en gitaar blijft ;)

thomas_lc
14 november 2011, 00:47
strat kopen ?

Rooker
14 november 2011, 07:33
strat kopen ?

HAHA, daar ben ik net vanaf. Maar bedankt voor je bijdrage...

BobvanKempen
14 november 2011, 07:36
Gewoon in zowel de brug als de neck een Pearly Gates doen, vond ik altijd super en als het goed genoeg is voor Billy Gibbons ........

FrankC
14 november 2011, 07:51
Ik heb een setje Pearly Gates in mijn les Paul standard zitten. Ik heb er al een tijdje een haat/liefde verhouding mee. Naar mijn smaak klinken ze niet fel genoeg. Ik mis "bite". Maar het zijn zeker veelzijdige elementen waarmee je de door jou genoemde muziekstijlen goed kan weergeven. Wat heb je er nu in liggen? Ik heb op een aantal verschillende versterkers ingeplugd en het geluid bleef altijd overeind. buizen marshall/mesa/soldano. transistor:marshall/peavy.

Rooker
14 november 2011, 08:11
Nu liggen gewoon de standeaart elementen er in. Ik meen de 490R - 498T. Weet het niet zeker want hij was niet nieuw. Bass wist het ook niet zeker maar hij dacht gewoon de orginele. De brugpup vind ik nog wel behoorlijk hoor, alleen microfonisch als de pest. De hals klinkt niet. Veel "te" donker en wollig. Je hoort helemaal geen sprankel/twinkel als je een snaar aanraakt. Volgens mij is die gewoon op..

bass blom
14 november 2011, 08:45
tja, je noemt wel veel strat muziek inderdaad :D
SD prails? met van die switch rings.. hoef je nergens te boren ofzo.

Rooker
14 november 2011, 08:57
Nee Nee,
Dat gaat de verkeerde kant op:stop:
Ik noem een voorbeeld van veelzijdigheid. Ik wil juist wel een echt Les Paul geluid. Denk aan slash, uh de solo van I want you to want me;).

Bedoel alleen te duiden dat het mijn enige gitaar is en niet alleen 1 ding moet kunnen....

FrankC
14 november 2011, 08:57
Nu liggen gewoon de standeaart elementen er in. Ik meen de 490R - 498T. Weet het niet zeker want hij was niet nieuw. Bass wist het ook niet zeker maar hij dacht gewoon de orginele. De brugpup vind ik nog wel behoorlijk hoor, alleen microfonisch als de pest. De hals klinkt niet. Veel "te" donker en wollig. Je hoort helemaal geen sprankel/twinkel als je een snaar aanraakt. Volgens mij is die gewoon op..

Hopelijk vind ik dit jaar dit in mijn schoen ter vervanging voor de PGs:

http://www.youtube.com/watch?v=FK2kuGO5wd0

Check het maar even. Ik vind het erg goed klinken. Vet en ook goed clean.

bass blom
14 november 2011, 09:06
Hopelijk vind ik dit jaar dit in mijn schoen ter vervanging voor de PGs:

http://www.youtube.com/watch?v=FK2kuGO5wd0

Check het maar even. Ik vind het erg goed klinken. Vet en ook goed clean.

jammer dat hij het zo beroerd opgenomen heeft.

beter, dirty:
http://www.youtube.com/watch?v=VMxd0VGXfjQ

clean:
http://www.youtube.com/watch?v=Xpu2omE3qd4

FrankC
14 november 2011, 09:09
jammer dat hij het zo beroerd opgenomen heeft.

beter, dirty:
http://www.youtube.com/watch?v=VMxd0VGXfjQ

clean:
http://www.youtube.com/watch?v=Xpu2omE3qd4

Idd dit is betere kwaliteit. Die andere video was dan wel weer een custom.
Succes met je zoektocht.

bass blom
14 november 2011, 09:23
damm dat klinkt wel erg lekker.
maar is dat niet ook een best dure amp?

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=ALnvv9s0TN8

Rooker
14 november 2011, 09:25
Nou die eerste video is wel een beetje wat ik bedoel hoor. Alleen de Suhr's en de Bare Knuckles zijn wat buiten mijn prijs berijk. Ik zoek gewoon een mooie upgrade voor de standaard pickups die er in zitten.
Orpheo adviseerde mij dus de Pearly Gates met de '59b. Ook zij hij dat de dimarzio Air Norton als set heel behorlijk was, maar door de agressieve attac vaak wat minder geliefd. Het is meer zeg maar dat ik in richting van deze merken zit te denken. Zo'n 70euro 2e hands per element vind ik wel mooi.

Maar zo als ik een beetje lees spelen er in dit topic al een paar met Pearly gates. Dus jullie zijn er best tevreden over?? Ook nog iemand ervaring met een
SD '59 brugelement in de hals geplaatst?

bass blom
14 november 2011, 09:29
200 voor een setje goeie pups is dacht ik vrij gewoon vandaag de dag :dontgeti:

en inderdaad, een dure amp :D

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=150401

josan
14 november 2011, 09:43
Ik heb al wat ge pm'd met Orpheo ( waarvoor dank!). En hij heeft me uiteindelijk geadviseert om mijn Gibson les paul Custom te voorzien van een SD Pearly Gates in de brugpositie en een SD '59 (bridge) in de neckpositie van mijn gitaar te zetten.
Ik ben al bezig met onderhandelen maar ik dacht "het kan vast geen kwaad om er nog even een topicje aan te wagen om meerdere meningen te hooren. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen hier wel wat aan. IIG een stuk of 30:seriousf:.

De muziekstijl die ik er mee maak is : Ballad, Rock, Blues. Denk aan: Foo Fighters, Muse, SRV, Clapton. Kortom Veelzijdig.

Sound/eigenschappen: Bijde mooi clean, helder van klank, pittige attac (niet overdreven), hals warm bluesy, brug wat feller.

Distorted: Neck á la Sweet child o mine, Pittige blues,niet "te" wollig, geschikt voor mooie blues lead. Bridge: mooi strak, defenitie per snaar bij rock nummers, ook bij hele akkoorden. Niet metal!! kwa output wel hetzelfde als de neck.

Het is mijn enige gitaar dus hij moet wel redelijk veelzijdig blijven.

Nou bedankt voor de inbreng alvast:seriousf::seriousf:

Dat setje zit ook in mijn Fender Telecaster HH FMT (http://dl.dropbox.com/u/17078867/TeleFMT_body.jpg). IK ben erg tevreden over deze pickups. Ze zijn krachtig, maar nog wel transparant/helder in de humbuckerstand en gesplit geven ze een mooi enkelspoel geluid.

Rooker
14 november 2011, 10:50
Wow,, vette Tele:rockon:

Heb je precies dezelfde? Dus ook sd 59 b in de neck en een Pearly gates in de brug? Dat is dus een gebruikelijke combi..

tidalwave_sideburns
14 november 2011, 11:03
Als ik dit zo lees " Sound/eigenschappen: Bijde mooi clean, helder van klank, pittige attac (niet overdreven), hals warm bluesy, brug wat feller. " denk ik aan filtertrons. Die moet je met de juiste mounts (tvjones.com) wel op standaard humbuckerrouting zien te krijgen. Zijn ook aestetisch de mooiste pickups vind ik. Wat minder hot dan normale humbuckers, maar veel definitie, bite, zowel clean als overstuurd. Mijn favoriete pickups.

josan
14 november 2011, 13:21
Wow,, vette Tele:rockon:

Heb je precies dezelfde? Dus ook sd 59 b in de neck en een Pearly gates in de brug? Dat is dus een gebruikelijke combi..

Ja, zelfde combi. De Tele heeft verder een mahonie kast met een gelijmde mahonie hals. Zie specs (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000520).

Pepe
14 november 2011, 14:47
Je kan van alles roepen maar ik kan me wel vinden in Orpheo's advies. Je zou misschien alleen je af kunnen vragen of die '59 misschien net wat teveel mids heeft voor een heldere klank in de neck, zeker als je gitaar van zich zelf al wollig klinkt.

bass blom
14 november 2011, 14:52
wollig is de gitaar zeker niet, toen ik na een jaar er op spelen met P94's die weer in mijn oude custom deed was ik verbaasd hoeveel donkerbruiner die klinkt.

Rooker
14 november 2011, 15:01
Ja, zelfde combi. De Tele heeft verder een mahonie kast met een gelijmde mahonie hals. Zie specs (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000520).

Heel mooi ding!!! Fender zal die combi niet voor niets gebruiken.

Wel had Orpheo het volgens mij nadrukkelijk over, om de brug pichup versie van de 59 in de neckpositie te stoppen.
Kan iemand daar nog iets over zeggen?

Rooker
14 november 2011, 19:37
Ik heb na wat wikken wegen en natuurlijk veel hulp van jullie inmiddels de brugpickup besteld. Dat is geworden de pearly gates:cheerup:.

Nu de neck nog.... Wat zal ik daar voor bestellen?

Pearly Gates neck/ SD '59 neck/ SD '59Bridge of iets anders:dontgeti:

josan
14 november 2011, 20:11
Ik heb na wat wikken wegen en natuurlijk veel hulp van jullie inmiddels de brugpickup besteld. Dat is geworden de pearly gates:cheerup:.

Nu de neck nog.... Wat zal ik daar voor bestellen?

Pearly Gates neck/ SD '59 neck/ SD '59Bridge of iets anders:dontgeti:

Ik stem op SD59 neck. Meteen bestelling aanpassen. Je krijgt hier toch geen definitief antwoord op je vraag. Het zal een kwestie zijn van proberen.

FrankC
14 november 2011, 21:07
Ik heb na wat wikken wegen en natuurlijk veel hulp van jullie inmiddels de brugpickup besteld. Dat is geworden de pearly gates:cheerup:.

Nu de neck nog.... Wat zal ik daar voor bestellen?

Pearly Gates neck/ SD '59 neck/ SD '59Bridge of iets anders:dontgeti:

Als de `59 iets voller klinkt dan de PG dan zou dat mijn keuze zijn.

Orpheo
14 november 2011, 21:49
De pg neck. Smooth, zingt, beetje honky en hol. Dipje in mid.
59brug. Meer mids maar niet modderig. Iets helderder minder Smooth dan pg neck wat resulteert in n wat vloeiender lead, iets meer ballen. Tone iets dicht en je krijgt je vloeiende tone van de pg neck.

De 59 neck is softer, slapper dan de brug versie. Wat meer honky, boxy. Niet zo vloeiend. Softer hoog losser laag. Minder precies, minder gearticuleerd.

De 59b kan echt alles aan. Daarom mijn advies

De pearly heeft zoveel bite. Hij is alleen enorm gevoelig! Slechte gitaar, ook al ervaar jij dat niet zo, en hij wordt vlak en nuffig.

Dit is mijn argumentatie. Wel zo eerlijk om dat aan iedereen te vertellen ;)

Orpheo
14 november 2011, 21:56
Even in t algemeen. Staar je niet blind op sets of matching pickups. Dikke kans dat juist een set je niet blij maakt maar het samenstellen van een set het wel doet. Pak je noden, en paar daar een pickup (of magnetswap!) aan.

Rooker
15 november 2011, 18:29
He Orph jij ook bedankt voor je bijdrage..

Je bedoeld dus weldegelijk dat ik de 59 bridge bij mij juist in neckpositie moet plaatsen. Dat was me uit je eerdere reactie niet helemaal duidelijk.

De pearly gates voor de brug hoop ik morgen binnen te hebben. Dit moest toch wel gewoon de brug versie zijn he:chicken:. Anders heb ik de verkeerde haha.

Dat je met het hals element wat moet stoeien met de toneknop om een warme bluesy sound te krijgen vind ik alleen maar fijn. Ik heb liever de neck sound strak en suiver en dat ik hem dan wat wolliger/bassiger bluesiër kan draaien, dan dat dat het begin is en ik de tonepot alleen nog naar modder standje kan draaien.

Orpheo
15 november 2011, 19:36
Ja de 59brug in de hals doet wat jij wilt. De pearly neck is wat sOft. Te soft voor de pearly brug. De 59b is wat beter. Die heeft n alnico5 magneet dus wat meer helderheid dan de A2 van de pearly.

Rooker
15 november 2011, 19:48
Ok,,, Nou ik heb nog wat dingetjes te koop staan. En als het verkocht is ga ik de '59 bestellen. Ik zal dan ook even mijn bevindingen posten van dit setje.
Ik las op de site ook dat de '59 al van fabriek gewaxepod is. Geld dit ook voor de Pearly gates?

Rooker
16 november 2011, 23:15
Nu heb ik als amateur besloten om zelf te gaan proberen om de Perly Gate in de brug te gaan solderen. Ik kreeg hem vandaag binnen en kon natuurlijk niet wachten!!!! DOM DOM.....
Haal ik vanavond me hele gitaar uit elkaar en wil ik de soldeerbout aanzetten.
Doet dat k#t k#t ding het niet. Dat verwacht je natuurlijk niet:mad:.
Nu morgen middag een nieuwe bout halen en als een malle solderen anders heb ik morgenavond geen gitaar ""huil emoticon"".

Nu had ik dan toch nog een vraag:
Als ik toch bezig ben is het dan misschien niet beter om het huidige brug element in de hals te zetten (tot ik de sd '59 brugbukker binnen heb)????
Of gaat dat nergens naar klinken??

Wat me op viel: De Custom ziet er van binnen erg mooi uit. Zelfs de moeilijke hoekjes zijn mooi glad en zitten keurig in de lak.. Eenmaal de brugbukker eruit zit daar een duidelijke stempel met de preziese bouwdatum erop. Dit viel mij alles mee. Hij is geboren op 08-08-1990, wat helemaal klopt met de gibson dater site..

bass blom
16 november 2011, 23:46
als je toch bezig bent, gewoon proberen.

Rooker
16 november 2011, 23:55
He bass,

Wanneer ik die Sd er in ga solderen. Moet ik dan die groene en kale draad dan gewoon ergens op doe pod solderen (op de zelfde plek)? Op de schematische tekening lijkt namelijk van wel. Daar maak ik uit op dat je alleen de zwarte ergens anders soldeert.

Weet jij wat ik een beetje kan verwachten als ik de pickups wissel. Wordt het dan gewoon het bruggeluid maar dan in de hals, of wordt het toch iets donkerder omdat de pickup nu meer naar de neck zit?? Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan...:chicken:

bass blom
17 november 2011, 00:07
ja het donkere van de neck komt door de plek en niet door de pup.
het wordt iets harder? omdat brug meer output heeft.
dat solderen heb ik ff geen parate kennis van.
zit wel iets bij toch?
of anders op de SD site, staat zat.
hee en je classic is vanmiddag met een mooie ouwe rocker meegegaan :D

Rooker
17 november 2011, 00:16
He verek ik zie het in je sig! Hij heeft dus een mooi thuis:seriousf:.
Maar bedankt, ik had idd al info van de site gehaald. Ik zal de brugpup in de neck dan een stukje lager zetten.

bass blom
17 november 2011, 08:31
ja volgens mijn een herintreder :D
heeft jaren alleen maar spaanse en akoestische gespeeld als ik het goed gevolgd heb.
want het was snel klaar, paar minuten tokkelen, doekoe lappen en gaan :D

Rooker
17 november 2011, 15:34
Haha en dan neemt hij niet eens die prachtige strat!!

Ohhh de elementen wissel truc was een HEL!! Ik blijk Á technisch. Ik kreeg de covers nog nieteens los gesoldeert......

Wat blijkt nu. De seymour duncan past niet in de gouden cover waar de gibson pickup in zat. Nu heb ik dus de ander ook moeten verwijderen en heb ik twee zwarte lijsten met twee zwarte humbuckers. Dit ziet er niet uit.... Hij doet het wel iig.
Ik moet nog even wennen aan de nieuwe sound. Minder output en wat meer hoog.
Maar het microfonische is geloof ik vooralsnog helemaal weg.
Weet iemand hoe je de sweet spot kunt hooren van je pickups????
Ik heb geen gereedschap wat in halve milimeters werkt dus het moet even op het gehoor...

Voor de volgende beginner die over deze klus denkt.... Berijd u goed voor... Doe dit op een vrije dag als je alleen thuis bent.:seriousf: Ik ga nu roken en koffie drinken want ik zit na dit gepriegel tegen een zenuwinzinking aan, het gaat tenslotte wel om het leven van je gitaar he.....

bass blom
17 november 2011, 16:11
lijkt me sterk als iemand komt voor een lp dat hij met een strat weggaat :D

die sweet spot, poeh, daar is zo veel over te vinden.
sweet voor jou kan wel heel anders zijn dan voor mij.
op het les paul forum staat daar erg veel over.

Rooker
17 november 2011, 16:41
Ahh zal ik daar ook is kijken. Ik heb nu kwa volume iig alletwee gelijk en dan de compromis gezocht tussen helder en sustain. Mn lokale dealer moet het dan maar weer is goed afstellen en mooi oppoetsen:mmmm:
En natuurlijk de gouden kapjes er weer op zetten.

Ik weet niet of ik dat solderen nog is zelf zou doen. Het is goed gegaan maar ik kreeg dat tin bijna niet opgelost was net of de bout niet heet genoeg werdt:???:. Ik had hem net nieuw gekocht (voor 11euro).

De intonatie en de wieltjes om de brug mee te verstellen waaren perfect blijven sitten. Daar had ik mazzel mee want daar ben ik ook niet zo'n held in.

Misschien als je de strat lang genoeg hebt staan wordt je zelf wel een strat man:seriousf:. Je lust nu toch ook al een tele.

bass blom
17 november 2011, 16:43
hoeveel watt is die bout van 11 euro?

nee, ik en een strat dat werkdt ;) niet.
ik en een tele werkt wel, en hoe :cheerup:

Orpheo
17 november 2011, 16:45
Haha en dan neemt hij niet eens die prachtige strat!!

Ohhh de elementen wissel truc was een HEL!! Ik blijk Á technisch. Ik kreeg de covers nog nieteens los gesoldeert......

Wat blijkt nu. De seymour duncan past niet in de gouden cover waar de gibson pickup in zat. Nu heb ik dus de ander ook moeten verwijderen en heb ik twee zwarte lijsten met twee zwarte humbuckers. Dit ziet er niet uit.... Hij doet het wel iig.
Ik moet nog even wennen aan de nieuwe sound. Minder output en wat meer hoog.
Maar het microfonische is geloof ik vooralsnog helemaal weg.
Weet iemand hoe je de sweet spot kunt hooren van je pickups????
Ik heb geen gereedschap wat in halve milimeters werkt dus het moet even op het gehoor...

Voor de volgende beginner die over deze klus denkt.... Berijd u goed voor... Doe dit op een vrije dag als je alleen thuis bent.:seriousf: Ik ga nu roken en koffie drinken want ik zit na dit gepriegel tegen een zenuwinzinking aan, het gaat tenslotte wel om het leven van je gitaar he.....

de sweet spot? dat HOOR je. ieder element heeft bij iedereen een andere sweetspot...

over dat kapje: dat had ik al gezegd...

kapjes wisselen, pickups wisselen... tis niet zo lastig! half uurtje werk, maximaal. Vraag maar aan jan buurman hoe lang ik bezig was met het verwijderen van het kapje; 10 minuten max...het solderen van het element mag toch dan niet meer dan 30 minuten kosten?

als het gaat om de 'sweet spot': probeer de pickup zo hoog als ie gaat, zonder dat de snaren er tegenaan ratelen als je op de 22e fret je snaren indrukt. en dan naar beneden naar smaak (en polepieces omhoog naar smaak).

Rooker
18 november 2011, 14:24
hoeveel watt is die bout van 11 euro?

nee, ik en een strat dat werkdt ;) niet.
ik en een tele werkt wel, en hoe :cheerup:

Hmm daar heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken.
Hoeveel wat moet het minimaal zijn dan?:chicken:

bass blom
18 november 2011, 14:29
geen idee wat moet maar met mijn 25 watt gaat aan een pot achterkant probleemloos.

Rooker
18 november 2011, 14:33
de sweet spot? dat HOOR je. ieder element heeft bij iedereen een andere sweetspot...

over dat kapje: dat had ik al gezegd...

kapjes wisselen, pickups wisselen... tis niet zo lastig! half uurtje werk, maximaal. Vraag maar aan jan buurman hoe lang ik bezig was met het verwijderen van het kapje; 10 minuten max...het solderen van het element mag toch dan niet meer dan 30 minuten kosten?

als het gaat om de 'sweet spot': probeer de pickup zo hoog als ie gaat, zonder dat de snaren er tegenaan ratelen als je op de 22e fret je snaren indrukt. en dan naar beneden naar smaak (en polepieces omhoog naar smaak).

Ohh, daar had ik dan overheen gelezen. Maar ik ga gewoon van die kapjes bestellen. Want het is wel een kale kip zonder al dat goud.:seriousf:

Bedankt voor de tip met afstellen. Ik heb ze nu denk ik wat te hoog staan.
Zou je mij kunnen vertellen wat ik moet verwachten wanneer ik ze omlaag draai??? Dan weet ik waar ik op moet letten.

Bovenop het element staat niet met witte letters seymour duncan (is dat verdacht?) Op de achterkand staat wel alles hoor.

Het solderen duurde zo lang omdat de bout niet heet genoeg werdt. Toen ik de kover los wilde solderen. Was voordat ik de andere kand opgelost had de ander al weer spijker hard. Dit was dus een gekloot. Moet gewoon een professionele bout hebben.

Wat verder nog opvald. Thuis heb ik veel sustaain maar in de band gaat de gitaar nogsteeds fluiten?? Bijde elementen zijn gewaxpot...... Ik snap daar niets van. De les paul van mede bandlit begint pas veel later te fluiten..... How is that posssible??

bass blom
18 november 2011, 14:42
vaag dat fluiten heb ik nooit last van gehad die 2 a 3 maanden dat ik er met de originele elementen op heb gespeeld.
speel je met zo'n enorme bak gain? valveking was het?

Orpheo
18 november 2011, 16:40
Geen logo kan best.sommige pafachtigen hebben niet altijd een logo

Over t toneverschil als je de pick-up naar beneden schroeft: je hoort vanzelf wel of t klinkt of niet.

Over het fluiten. Dat hoort niet. Als het niet aan het element ligt, kan het aan je amp liggen, maar ook aan de bedrading, microfonische buisjes, of een slecht gepot element

bass blom
18 november 2011, 18:49
De les paul van mede bandlit begint pas veel later te fluiten..... How is that posssible??

op jouw versterker met jouw instellingen?

Fireburst
18 november 2011, 19:01
Ohh, daar had ik dan overheen gelezen. Maar ik ga gewoon van die kapjes bestellen. Want het is wel een kale kip zonder al dat goud.

Bedankt voor de tip met afstellen. Ik heb ze nu denk ik wat te hoog staan.
Zou je mij kunnen vertellen wat ik moet verwachten wanneer ik ze omlaag draai??? Dan weet ik waar ik op moet letten.

Bovenop het element staat niet met witte letters seymour duncan (is dat verdacht?) Op de achterkand staat wel alles hoor.

Het solderen duurde zo lang omdat de bout niet heet genoeg werdt. Toen ik de kover los wilde solderen. Was voordat ik de andere kand opgelost had de ander al weer spijker hard. Dit was dus een gekloot. Moet gewoon een professionele bout hebben.

Wat verder nog opvald. Thuis heb ik veel sustaain maar in de band gaat de gitaar nogsteeds fluiten?? Bijde elementen zijn gewaxpot...... Ik snap daar niets van. De les paul van mede bandlit begint pas veel later te fluiten..... How is that posssible??

Als je jouw logica doortrekt, moet het dan niet gout, verdachd, geklood zijn ? :soinnocent:


Dan weet ik waar ik op moet letten.
:sssh:

Rooker
18 november 2011, 19:27
vaag dat fluiten heb ik nooit last van gehad die 2 a 3 maanden dat ik er met de originele elementen op heb gespeeld.
speel je met zo'n enorme bak gain? valveking was het?

Het is inderdaat in de hogere gain standen. Maar niet alleen op mijn vk, daar is het juist minder. Het was vooral op de peavey bandit in het oeffenlokaal. Gekke is alleen dat de andere gitarist over mijn gear hier geen last van had, iig veel minder.

bass blom
18 november 2011, 19:30
Het is inderdaat in de hogere gain standen. Maar niet alleen op mijn vk, daar is het juist minder. Het was vooral op de peavey bandit in het oeffenlokaal. Gekke is alleen dat de andere gitarist over mijn gear hier geen last van had, iig veel minder.

ja dat is best raar

Rooker
18 november 2011, 19:37
Geen logo kan best.sommige pafachtigen hebben niet altijd een logo

Over t toneverschil als je de pick-up naar beneden schroeft: je hoort vanzelf wel of t klinkt of niet.

Over het fluiten. Dat hoort niet. Als het niet aan het element ligt, kan het aan je amp liggen, maar ook aan de bedrading, microfonische buisjes, of een slecht gepot element

Ahh ok, nou dat zal wel goed zitten. Wat me wel opviel is dat de sd veel dunnere draadjes heeft als de Gibson bucker.

Als ik het element hoog draai wordt het gillen erger heb ik het idee. Hij klinkt tegen het schelle aan. Ik heb hem nu een heel stuk naar beneden en dan mis ik veel sustain hoor.... Als ik jou eerdere post over lp's lees zeg jij dat een lp +/-18sec sustain moet hebben, nou dat red ik niet.. Ik heb ook het idee dat de gitaar wel verder wil. Beneden op mijn 15watt transistor met hoge gain kan ik naar de toilet en eenmaal terug klinkt de noot nog. Ik snap dat niet.
Hoe kun je zien of een element goed gepot is? En dit element is geen jaar oud, dat zou toch nog helemaal niet moeten hoeven??

Rooker
18 november 2011, 19:39
Als je jouw logica doortrekt, moet het dan niet gout, verdachd, geklood zijn ? :soinnocent:


:sssh:

Als jij mij mijn logika uit kunt leggen ben ik genezen:cheerup:

Fireburst
18 november 2011, 19:46
Gewoon : d wordt t en vice versa !

Het was maar een geintje, en ik ben blij dat je er mee kan lachen en niet gelijk WOIII wil starten... Er zijn er met langere tenen, zal ik maar zeggen. :crazyhappy:

Back on topic : fluiten of niet heeft dikwijls met positie te maken. Thuis zit je misschien wat naast van of haaks op de versterker, op repetitie er pal voor ?

Orpheo
18 november 2011, 19:51
Je ziet t als je de spoelen loshaalt. Ga maar uit dat t gewoon gewaxpot is.

De pearly hoort fel te zijn. Feedback hoort erbij. Techniek is niet alleen snel of strak spelen, maar ook feedback kunnen beheersen.

Rooker
18 november 2011, 20:01
Je ziet t als je de spoelen loshaalt. Ga maar uit dat t gewoon gewaxpot is.

De pearly hoort fel te zijn. Feedback hoort erbij. Techniek is niet alleen snel of strak spelen, maar ook feedback kunnen beheersen.

Ohh, maar ik ben erg tevreden verder over de sound hoor. Ik vind het wel fijn want ik draai af en toe gewoon de tonepot wat toe. Maar ik ga hem denk ik toch weer iets dichter tegen de snaren zetten.

HAHA ja ik snap dat van de techniek. Maar ik zij het net ook al. En daar wil ik dan aan toevoegen. Ik heb het met zijn gitaar over mijn spul niet. Maar met mijne wel.
Het geluid is ook niet feedbacken. Dat doe ik vaak juist express...:rockon:. Neee het is heel hoog gefluit wat je trommelvliezen uit je hoofd doet springen.

bass blom
18 november 2011, 20:04
maar als een element fluit omdat je denkt dat hij microfonisch is dan maakt de hoogte t.o.v. de snaren toch niet uit?
dan gaat het fluiten als je de versterker harder / met meer gain zet / er dichterbij gaat staan. :chicken:

Rooker
18 november 2011, 20:20
maar als een element fluit omdat je denkt dat hij microfonisch is dan maakt de hoogte t.o.v. de snaren toch niet uit?
dan gaat het fluiten als je de versterker harder / met meer gain zet / er dichterbij gaat staan. :chicken:

Ja, daar heb je gelijk in. Dus ik zet de elementen nu zo dat ik ze het lekkerst vind klinken want het maakt toch niet uit. Misschien heeft het toch te maken met mijn pedaal... Ik gebruik een ratt II met een ts 9 ervoor. Gebruik ik ze los van elkaar geen gil. Zet ik ze samen aan begint het gedonder:mad:.

Maar ik blijf het raar vinden dat die andere gitaar hier (veel) minder last van heeft.

Orpheo
18 november 2011, 20:35
Wat is die andere gitaar?

Rooker
18 november 2011, 20:45
Wat is die andere gitaar?

Een Gibson les paul classic 60 (all) gold top. De gitaar is wel ooit eens bij een customise shop geweesd in hilversum. Waar ze onder andere busjes in de body hebben gezet waar dan weer de brug in is gezet. Volgens mij gewoon standaart pickups. Verder weet ik niets bijzonders aan dat ding. Ik ga nog wel even een middagje puzzelen.

Orpheo
18 november 2011, 21:08
Ja Jezus je vergelijkt een PAF met de 500T?!?! Dat ding is hothothot als de ziekte en met een vacuumapparaat gewaxpot. Dat ding squeekt voor geen meter. En dan nog eens drie dikke ceramische magneten...

Rooker
18 november 2011, 21:19
Ja Jezus je vergelijkt een PAF met de 500T?!?! Dat ding is hothothot als de ziekte en met een vacuumapparaat gewaxpot. Dat ding squeekt voor geen meter. En dan nog eens drie dikke ceramische magneten...

Zijn dat dan goeie elementen of juist niet????? Zou je deze post voor de leek uit kunnen leggen? Want jij denkt dat dat de elementen zijn die in die gitaar zitten? Is dat dan een heel bijzondere fitaar??
En nee ik neem je niet in de zeik ik heb daar echt geen kaas van gegeten.

Orpheo
19 november 2011, 10:26
Zijn dat dan goeie elementen of juist niet????? Zou je deze post voor de leek uit kunnen leggen? Want jij denkt dat dat de elementen zijn die in die gitaar zitten? Is dat dan een heel bijzondere fitaar??
En nee ik neem je niet in de zeik ik heb daar echt geen kaas van gegeten.

De lp classic had standaard de 500t/496r set van gibson.niet perse bijzonder maar wel heel hot. De wax wordt met het waxpotten in het element gepompt onder druk (het vacuumapparaat).

ik vind het prutelementen. Weinig mojo,karakter,tone.maar ze zijn wel stil,met massa'à output.

De all gold classic is redelijk uniek maar niet superspeciaal.

Rooker
19 november 2011, 10:43
De lp classic had standaard de 500t/496r set van gibson.niet perse bijzonder maar wel heel hot. De wax wordt met het waxpotten in het element gepompt onder druk (het vacuumapparaat).

ik vind het prutelementen. Weinig mojo,karakter,tone.maar ze zijn wel stil,met massa'à output.

De all gold classic is redelijk uniek maar niet superspeciaal.

Ahh, dat verklaard dan een hoop.

Wij spelen natuurlijk veel rock en dan komt dat element vind ik best tot zijn recht. Hij klinkt idd clean wel wat donker. Echt meer geschikt voor zwaardere rock...

Ik had zo'n all gold idd nog nooid gezien. De nieuwe traditionals hebben ook allemaal een houtkleur achterkand. Dus misschien wordt dat ding van hem nog een hoop geld waard.

Maar dan is dus waarschijnlijk gewoon het probleem dat ik met te veel gain speel. Heb je nog tips voor me hoe en waar ik op moet letten bij het afstemmen van de gain op mijn pedalen enzo. Ik ga natuurlijk zelf ook veel tweeken, maar misschien is daar eoakunstje voor ofzo, dan hoor ik die graag.
Thanx in iedergeval voor je uitgebrijde uitleg!!!:ok:

bass blom
19 november 2011, 10:51
je speelt met 2 overdrives..
en heb je dan ook nog gain in de amp gedraaid?

Orpheo
19 november 2011, 12:09
Rock, en dan twee overdrives nodig? En dan verbaas jij je over feedback.voor rock is zoveel gain toch niet nodig?

Ik gebruik geen pedalen. Kan je er dus niet bij helpen.

Zou je overigens niet te rijk rekenen met die all gold lp. Speciaal zijn ze niet.ze ! In ieder geval niet populair.

Rooker
19 november 2011, 16:52
Rock, en dan twee overdrives nodig? En dan verbaas jij je over feedback.voor rock is zoveel gain toch niet nodig?

Ik gebruik geen pedalen. Kan je er dus niet bij helpen.

Zou je overigens niet te rijk rekenen met die all gold lp. Speciaal zijn ze niet.ze ! In ieder geval niet populair.

Nou ik zie dat wel vaker hoor... Het drive kanaal van de peavey gebruik ik niet.
We spelen vooral Foo Fighters en dan gebruik ik de Tubescreamer voor clean met een rand, de Ratt voor de distoreted slag stukken, en gecombineert voor als het echt even hard moet.
Je hebt gelijk als je zegt dat men snel veel te veel drive gebruikt. Vandaar zijn advies en tips welkom.
Deze combi van pedalen heb ik trouwens niet zelf bedacht die zijn me geadviseert in de effecten afdeling hier.
Mijn gedachte is alleen dat hoe meer gain ik gebruik des te meer sustain ik heb..
Wij hadden alleen allebij de all gold les paul nog nooit gezien. Hij heeft geen intenties hem te verkopen want het ding klinkt als een klok!

Rooker
9 januari 2012, 20:43
Nou,
Vandaag mijn gitaar weer opgehaald. Heb weer een nieuwe humbucker moeten bestellen omdat die van Music Store stuk was en door de belabberde after sales 98euro weggegooid.
Nu 215 euro verder vandaag dus mijn gitaar weer opgehaald. Ik heb het element door de winkel laten plaatsen omdat ik dan tenminste garantie heb enzo...

Maar...
Wat een teleurstelling. Wat een slecht doffe bassige klank zonder dynamiek komt er uit het element. Ik heb toch het idee dat je een brug element niet in de halspositie moet doen, en zeker deze niet.

Orpheo
9 januari 2012, 22:14
Kolder, je stelling is kolder.denk je dat er 60 jaar geleden een verschil was? Welnee! Daarnaast, de DiMarzio air norton en de Fred waren ook voor de.brug,en worden grif in halsposities gebruikt. Het element is juist níet dof en dynamiekloos.het is juist warm emmen transparant. Het geef de tone van je gitaar keurig weer. Hoe hoog staat t element en de polepieces?

Nazlive
9 januari 2012, 22:22
Peavey valveking? vind je dat ding niet super schel? Ik kan 't er echt niet op.

marter544
9 januari 2012, 22:35
Ben ik nu heel lomp wanneer ik zeg, ga toch spelen man? Hier, een gitaar van 150 euro uit China (http://dl.dropbox.com/u/13617738/strat.mp3), en hij klinkt prima?

Sanderltd
9 januari 2012, 22:38
Geen slecht woord over de Valveking eigenlijk (vind ik persoonlijk). Wordt vaak zwaar onderschat, misschien omdat hij een pak goedkoper is. Maar de klank van het ding heb ik altijd wel heel erg goed gevonden. Zéker niet schel.

Rooker
9 januari 2012, 22:50
Ben ik nu heel lomp wanneer ik zeg, ga toch spelen man? Hier, een gitaar van 150 euro uit China (http://dl.dropbox.com/u/13617738/strat.mp3), en hij klinkt prima?

Dan moet je het hele topic lezen... Dan had je geweten dat ik in eerste instantie het brugelement alleen wilde wisselen omdat deze door ouderdom wat microfonisch was geworden.

Rooker
9 januari 2012, 22:53
Peavey valveking? vind je dat ding niet super schel? Ik kan 't er echt niet op.

Hoe kom je daar nu bij. Heb je er wel eens over gespeeld of heb je dit een keer in een topic gelezen.

Rooker
9 januari 2012, 22:59
Kolder, je stelling is kolder.denk je dat er 60 jaar geleden een verschil was? Welnee! Daarnaast, de DiMarzio air norton en de Fred waren ook voor de.brug,en worden grif in halsposities gebruikt. Het element is juist níet dof en dynamiekloos.het is juist warm emmen transparant. Het geef de tone van je gitaar keurig weer. Hoe hoog staat t element en de polepieces?

Nou, hoe helder het brugelement klinkt, zo dof klinkt dit ding. Het klinkt alsof ik met de tonepot dicht speel. Het element wat er standaart in zat klonk zelfs veel helderder. Het is hetzelfde geluid als de Humbucker die stuk was alleen nu op normaal volume, maar ik vind het niets. Het is alleen bruikbaar voor wat cleane blues dingetjes maar verder voor niets.

Orpheo
9 januari 2012, 23:14
Heb je die pot nu al vervangen? Er is niks mis met de 59. Volgens mij vindt men dat Robben Ford een superfijne heeft, en zelfs door die dumble en een lp met 59's klinkt hij niet modderig. Echt, het element is ok. Ik ken ze daar te goed voor.

Rooker
9 januari 2012, 23:30
Heb je die pot nu al vervangen? Er is niks mis met de 59. Volgens mij vindt men dat Robben Ford een superfijne heeft, en zelfs door die dumble en een lp met 59's klinkt hij niet modderig. Echt, het element is ok. Ik ken ze daar te goed voor.

Dus. Pots vervangen??

bass blom
9 januari 2012, 23:32
die pots heb ik geen probleem mee gehad in 3 maanden humbuckers en een dik jaar P94's.
en de laatste 3 maanden de hums weer, niks aan de hand.

macwilliams
9 januari 2012, 23:49
die pots heb ik geen probleem mee gehad in 3 maanden humbuckers en een dik jaar P94's.
en de laatste 3 maanden de hums weer, niks aan de hand.

Maar hij heeft er eerst zelf aan gesoldeerd en kreeg de tin niet vloeibaar. Daardoor kan de pot gefrituurd zijn.

Orpheo
10 januari 2012, 00:32
Ik zeg vervangen. Eigenlijk moet je eerst de 59 in de brug steken en dat testen. Of bypass de pot en zet m direct op de output. Een verkeerd gesoldeerde condensator kan ook dit probleem opleveren. Dan sluit ie ergens raar,en is de boel dof. De 59 heeft een torenhoge resonantie frequentie.

Rooker
10 januari 2012, 14:19
He Bass:

Toen ik de gitaar van jou over nam, klonk hij ook goed. Alleen het brugelement vond ik erg microfonisch!
Toen kon ik die laten waxpotten (opnieuw), maar omdat ik toch graag wat meer attac in het element wilde hebben koos ik voor een nieuwe. Wel te verstaan de pearly gate. Heel content mee.

Eenmaal toch bezig besloot ik het neck element ook te doen. Een wat helderder element met een strakkere scheur mached beter bij de pearly en is bovendien voor mijn stijl bruikbaarder.

Nu ben ik zelf aan het solderen gegaan en heb ik hoe ongelooflijk 2x pech. het element wat ik nieuw besteld had bij Music store is stuk.
Door het (te) lage wattage van mijn soldeerbout kreeg ik de tin haast niet opgelost en zo heb ik een pot gefrituurd of een verkeerde verbinding gemaakt.

Rooker
10 januari 2012, 14:24
Ik zeg vervangen. Eigenlijk moet je eerst de 59 in de brug steken en dat testen. Of bypass de pot en zet m direct op de output. Een verkeerd gesoldeerde condensator kan ook dit probleem opleveren. Dan sluit ie ergens raar,en is de boel dof. De 59 heeft een torenhoge resonantie frequentie.

Ik denk idd dat ik de hele ingewanden maar laat vervangen. Weet ik zeker dat alles gaat werken. Hier word ik langzamerhand gek van. Ik ga eerst nog vragen of hij die testjes nog wil doen maar wordt dat te duur mag de hele boel nieuw.

Heeft dit nog ernstig nadelige gevolgen voor de waarde van de gitaar? Of moet ik gewoon niet zijken en vervangen die zooi. Geloof dat die man het voor 60 euro wil doen. Zet hij er ook gelijk 500k pots in.

macwilliams
10 januari 2012, 14:43
Is er bij jou in de buurt niemand die je kan helpen met het solderen?
€60 voor het solderen van vier potmeters vind ik wat duur.

bass blom
10 januari 2012, 14:49
balen man :grouphug:

groovieguitarguus
10 januari 2012, 15:02
Is er bij jou in de buurt niemand die je kan helpen met het solderen?
€60 voor het solderen van vier potmeters vind ik wat duur.

Volgens mij incl. Pots... dan valt het toch mee? Afhankelijk kwaliteit Pots.

Rooker
10 januari 2012, 15:15
Volgens mij incl. Pots... dan valt het toch mee? Afhankelijk kwaliteit Pots.

Ja, alles is dan nieuw! Pots, wat bedrading en de weerstandjes dacht ik. Heb tegen die man gezegd dat ik dan al het orginele spul terug wil.

Rooker
10 januari 2012, 15:26
He jongens bedankt voor de hulp nogmaals he:ok:

Nu ga ik zo weer naar de winkel en heb ik nog een vraag....

Is het nu niet zo dat een brug element gewoon veel donkerder gevoiced is omdat hij aan de schelle kant vd gitaar zit. En dat dit dan de rede is dat hij extreem donker klinkt in de nek positie van de gitaar???? Of maakt dat niet uit.

bass blom
10 januari 2012, 15:26
de snaar klinkt daar donkerder.
je aanslag ook, hoe meer je daarnaartoe aanslaat.
ehm, voor de neck is dat :D
voor brug andersom dus.

Rooker
10 januari 2012, 15:38
de snaar klinkt daar donkerder.
je aanslag ook, hoe meer je daarnaartoe aanslaat.
ehm, voor de neck is dat :D
voor brug andersom dus.

Ja dat begrijp ik haha:chicken:

Maar het gaat me nu over de voicing van het element. Ik heb nu een brug element in de nek. Kan dat niet het eufel zijn dat het extreem zwaar/ dof klinkt.

Of zou het gewoon normaal (bluesier) maar toch nog wel helder moeten klinken.

macwilliams
10 januari 2012, 15:46
Een pearly gate is nou niet echt dof te noemen.

Rooker
10 januari 2012, 15:51
Een pearly gate is nou niet echt dof te noemen.

Nee ,,,,, Maar in de nek zit een sd '59 bridge humbucker.

bass blom
10 januari 2012, 15:59
als je een neck element in de brug zet zou dacht ik het enige verschil moeten zijn de output.
minder, omdat er op de neck positie meer energie van de snaar komt.

Rooker
10 januari 2012, 16:06
als je een neck element in de brug zet zou dacht ik het enige verschil moeten zijn de output.
minder, omdat er op de neck positie meer energie van de snaar komt.

Aha, en ik heb het omgekeerde gedaan dus zou eigenlijk het neckelement extra moeten knallen.
Dit zou er dus weer op kunnen duiden dat de volume pot stuk is. Vreemd vind ik alleen dat zowel volume als tone nog wel werken???? Maarja misschien dan niet naar behoren. Het lijkt mij dan de volume pot want de tone heb ik zelf nooit aangezeten..

macwilliams
10 januari 2012, 16:21
Nee ,,,,, Maar in de nek zit een sd '59 bridge humbucker.

Dus je zou je onderschrift nog moeten aanpassen. En heb je de pearly gate al wel dan?

Rooker
10 januari 2012, 17:12
Dus je zou je onderschrift nog moeten aanpassen. En heb je de pearly gate al wel dan?

Ja die heb ik al in brug positie. Ik zal mijn sig even aanpassen.

Maar als je 3 posts terug leest leg ik net het hele verhaal aan bass uit:soinnocent:

Orpheo
10 januari 2012, 18:27
Ik zal t dan nog een keer uitleggen. Brugpickups worden onafhankelijk van halspickups gemaakt. Tenzij het een set is, dan moet het halselement minder output hebben maar qua tone passen bij de brug. Of andersom.

Duncan doet aan sets, dimarzio niet. Er is bijvoorbeeld geen Halspup versie van de superdistortion. De facto is dat de super 2 maar ok. Niet 'officieel' dus.

De 59 is een kopie van een paf. Van dat element had je geen hals of brugmodel. Het was een pickup met diverse weerstanden, die afhingen van degene die de spoelen vol draaide. Er waren nog geen tellers of zoiets. Het was oog en handwerk.

De 59 is heel helder en open in tone in de brugpositie. In de hals is dat niet anders, omdat hij gewoon technisch hetzelfde doet. De locatie geeft alleen een boost aan het mid en lagere mid. En omdat ie zo helder is, geeft ie dat puik weer zonder modderig te worden. Kijk maar naar mijn voorbeeld van de air Norton, de Fred, maar ook de superdistortion, de jazzB, de stagmag, de bluesbucker, etc etc. Ontworpen voor de brug maar doen het uitstekend in de hals!

Kortom: nee!!!!!! Het maakt niet uit omdat het een brugelement is, je hebt t juiste element gekozen,je moet kijken naar de tone die t oplevert in de bewuste plek.

Jou analogie zou aangeven dat de jazzN soft,slap en trebly en kil zou klinken in de brug,en dat doet ie nou net niet. Hij ronkt,buldert en schreeuwt als n kleine pitbull.

Rooker
23 januari 2012, 12:08
Nou jongens de gitaar weer terug. Een pot was toch beschadigd, deze is vervangen voor een nieuwe 500k pot. Het element werkt nu dus als bedoeld.

Jammer alleen dat ik eigenlijk echt niet tev reden ben. Wanneer ik de '59B op normale hoogte afstel valt het hoog bijna weg en klinkt het laag als een basgitaar. Nu staat hij zo afgesteld dat het element dicht onder de hoge E zit en diep onder de lage E. De schroefjes van G&B heb ik uitgedraaid tot vlak onder de snaar.
Op deze manier is het geluid nog acceptabel al klinkt de bas niet meer gedefinieerd.
Dit brug element in de hals monteren is in mijn geval (en denk veel gevallen) dus helemaal geen succes.
Waarschijnlijk zit er toch extra laag in omdat hij normaal in de brugpositie zit en klinkt hij alles behalve helder wanneer in de hals.
Ik ga nog eens geld uitgeven om een degelijk nekelement te kopen, denk een Pearly gates. Maar voorlopeg zit ik dus met dit shit ding (wat echt slechter klinkt als de orginele van Gibson).

bass blom
23 januari 2012, 12:38
dan de originele er weer in zetten? :D

Henri H
23 januari 2012, 12:42
Balen man!
Ik ken dat gevoel dat je iets hebt gekocht, vervolgens veel tijd, geld en energie erin gestoken, en het wil maar niet vlotten.... :(

Ik heb bij macwilliams zijn BBQ Deluxe Les Paul de (neck?) Pearly Gates wel 's gehoord/bespeeld, en dat was een prima soundje in die gitaar, wellicht een goede keus dus.

macwilliams
23 januari 2012, 14:44
Balen man!
Ik ken dat gevoel dat je iets hebt gekocht, vervolgens veel tijd, geld en energie erin gestoken, en het wil maar niet vlotten.... :(

Ik heb bij macwilliams zijn BBQ Deluxe Les Paul de (neck?) Pearly Gates wel 's gehoord/bespeeld, en dat was een prima soundje in die gitaar, wellicht een goede keus dus.

Ik had hem toen alleen in de nek positie maar dat beviel zo goed dat ik later ook een in de brug heb gezet. Dat zijn dus die zwarte elementen die er nu inzitten.

JaimeB
27 januari 2012, 23:08
Ik vond de 490 in mijn gibson lp studio ook te wollig en ongedefinieerd en vond de overstap van humbuckers naar p90's een flinke verbetering. Weliswaar in een telecaster, dus dat zal ook wel groot verschil maken. Ben erg tevreden over extra transparantie, dynamiek en nog steeds ballen. phat cats (p90)voor in je gibbie misschien? Alhoewel ik deze zelf nog nooit getest heb. Wel positieve dingen over gehoord, ben wat dat betreft een leek op pickup gebied. Weet alleen dat jouw zoektocht erg overeenkwam met die van mij en deze switch naar p90's voor mij werkt! Succes ermee

Orpheo
28 januari 2012, 00:11
het element aan de treble kant hoger dan aan de baskant zal je niet helpen... waar dat beeld vandaan komt, geen idee. maar het werkt en klopt niet. gooi je polepieces hoger!

Rooker
28 januari 2012, 00:18
het element aan de treble kant hoger dan aan de baskant zal je niet helpen... waar dat beeld vandaan komt, geen idee. maar het werkt en klopt niet. gooi je polepieces hoger!

Ohhh, dat vroeg ik me dus net al af. Ik zal weer even wat compenseren, element wat om laag en polepieces omhoog.

Maar wat is dan wel de reden om je element in geheel omhoog te draaien?????

Trouwens inmiddels met een andere les paul vergeleken en dan klinkt hij wel redelijk normaal hoor, het zat deels tussen mijn ooren. Nogsteeds iets veel laag naar mijn smaak. Zeker tegen over de pearly die veel treble heeft maar ik kan er mee leven. Orph je had trouwens gelijk dat er geen verschil is tussen neck en bridge. Tenminste, ik kan het niet op het doosje terug vinden, maar blijft gek dat ze ze wel zo verkopen....

Orpheo
28 januari 2012, 01:25
het element hoger of lager geeft een verschil in output bij grote afstandsverschillen, en bij kleine afstandsveschillen kan je de tone van het element er grofweg mee af stellen. Hoog afstellen (op ongeveer 2mm van de snaren) en de polepieces zo hoog als gaat is eigenlijk de basis, en vanuit daar moet je verder werken.

Het idee van baskant lager om 'bass' te verminderen snap ik ergens wel, maar als je er twee keer over nadenkt is dat natuurlijk kolder. De baskant van het element 'leest' vooral de lage snaren. Je wilt ook minder laag in de hoge snaren, om modderigheid weg te krijgen. Welk effect kan het hebben als je je pickup schuin hebt? alleen dat sommige snaren juist harder of zachter worden, maar niet dat je een deel van het EQ eruit filtert.

de '59 word beschouwd als bijzonder helder, ook in de hals. de 59 werd door dimebag gebruikt in de hals, om even er eentje te noemen, en ik ken nog wel wat meer gitaristen die 'm in de hals gebruiken.

polepieces, begin daar eerst mee.

Orpheo
28 januari 2012, 01:30
de '59B heeft plusminus 8.15k, de 59N heeft 7.4k, met natuurlijk een marge van 10%. Je kan dus een B hebben die maar 7.35 is en een N die over de 8 zit. dat zegt eigenlijk allemaal niks, overigens. de resonance peak is veel crucialer: 6k hz versus 6.8k hz voor de hals. dat wil zeggen dat ze enorm dicht bij elkaar liggen qua specs en draad en tone. hoe verder uit elkaar, hoe verschillender ze zijn (kijk voor de gein naar de seth lover set of naar de fullshred set).

wat je kan proberen om het 'modderige' weg te halen is de polepieces helemaal vervangen door hex polepieces. Geef me anders even via PM je adres, dan doe ik een setje van 6 voor je op de bus. Dat is een klassieke truc om een element meer treble te geven. Ze zijn welliswaar van roestvrij staal, maar het proberen kan nooit kwaad ;)

DemolitionColorScheme
28 januari 2012, 10:43
Het idee van baskant lager om 'bass' te verminderen snap ik ergens wel, maar als je er twee keer over nadenkt is dat natuurlijk kolder. De baskant van het element 'leest' vooral de lage snaren. Je wilt ook minder laag in de hoge snaren, om modderigheid weg te krijgen.
Ik spreek de almachtige Orpheo tegen, maar 'kolder' is het niet. Er zit geen laag in de hoge snaren net zoals er geen laag in een snare zit of een hi-hat. In alles zit er wel laag (proximity effect), maar niet zoveel laag als de laagste snaar.

Orpheo
28 januari 2012, 12:09
Natuurlijk zit er een mate van laag, warmte, in hoge tonen. Rol je tonepots terug: de toonhoogte blijft hetzelfde, je verliest alleen heldrrheid, dus een warmer geluid.


QED.

DemolitionColorScheme
28 januari 2012, 12:22
Natuurlijk zit er een mate van laag, warmte, in hoge tonen. Rol je tonepots terug: de toonhoogte blijft hetzelfde, je verliest alleen heldrrheid, dus een warmer geluid.


QED.
Een tone knop is toch niet meer dan een filter, bij wijze van spreken? Ik denk alleen niet echt dat je geheel kan spreken van 'modderigheid' als je het over de hoge snaren hebt. Warmte? Ja. Echt laag? ... neuh. De toneknob terugdraaien levert overigens meer mid op dan echt laag. Maar goed, mid kan net zo goed modderig zijn. Je kunt alles modderig maken met een filter ...

Rooker
28 januari 2012, 13:26
Bedankt allen weer! Ik ga dan nog even verder proberen af te stellen. Element omlaag en polepieces wat omhoog. Als ik nu goed hard ram blijft mijn E snaar achter de humbucker haken:seriousf:.

Orph: erg bedankt voor je aanbod. Ik neem dat graag aan om uit te proberen, als het waar is wordt het denk ik meer mijn smaak.

Een vraag alleen: Het element is nu compressed waxpotted, blijft dit zo wanneer je de polepieces verwisseld. Aangezien je veel wax mee naar buiten draaid???

Ben nu namelijk van dat rondzingen af en dat wil ik zo houden:soinnocent:

PM is onderweg.....

Rooker
28 januari 2012, 13:29
He Orph, je box is vol;)

Orpheo
28 januari 2012, 20:43
Een tone knop is toch niet meer dan een filter, bij wijze van spreken? Ik denk alleen niet echt dat je geheel kan spreken van 'modderigheid' als je het over de hoge snaren hebt. Warmte? Ja. Echt laag? ... neuh. De toneknob terugdraaien levert overigens meer mid op dan echt laag. Maar goed, mid kan net zo goed modderig zijn. Je kunt alles modderig maken met een filter ...

ja duh dat is juist mijn punt :seriousf: als het laag, de warmte, er helemaal niet was, kon je geen hoog wegfilteren om dat over te houden! :seriousf:

@rooker: inbox is nu weer leeg.

oigun
28 januari 2012, 23:37
http://www.journal.lv/media/girls_twins7.jpg
Dit duo misschien?

Orpheo
29 januari 2012, 07:32
http://www.journal.lv/media/girls_twins7.jpg
Dit duo misschien?

:lovelove:

DemolitionColorScheme
29 januari 2012, 12:42
ja duh dat is juist mijn punt :seriousf: als het laag, de warmte, er helemaal niet was, kon je geen hoog wegfilteren om dat over te houden! :seriousf:
Ik denk dat jij een andere visie van laag hebt dan ik. ;)
Maar goed, geen probleem!

Orpheo
29 januari 2012, 14:30
Je hebt de lagere boven en ondertonen, waar ik op doel, en jij doelt op lagere grondtonen.