PDA

View Full Version : Aarde Les Paul 1975 lukt niet



Venlonaer
13 november 2011, 15:37
Ik heb vandaag van alles geprobeerd om mijn Les Paul goed te aarde, maar het lukt maar niet. Het grote verschil met mijn andere Les Paul is, dat de andere een metalen plaatje heeft om alles te aarden (volgens mij noemen ze het een bridge aarding?). Echter heeft mijn 75'er niet zo'n plaatje. Dus heeft iemand een schema'tje van hoe ik het toch goed krijg?

Er loopt trouwens ook geen draadje van de brug naar de potmeterpocket....(ook geen gat voor gefreesd)

EDIT: Hij is dus zo gesoldeerd, maar ik heb dus geen bridge ground (zie bovenin het plaatje)

http://img210.imageshack.us/img210/4506/lespaulfig.gif (http://imageshack.us/photo/my-images/210/lespaulfig.gif/)

geert1976
13 november 2011, 15:43
Heb je wel een aarde draad van de standenschakelaar naar de potmeter gemaakt?

Venlonaer
13 november 2011, 15:51
De mantel van de draden die van de siwtch naar de potmeters gaan zijn ge-aard op de potmeters. Zie de donker en lichtblauwe uiteinden in het plaatje hierboven (hier zijn ook de mantels geaard). Dus ik neem aan dat je dit bedoeld?

Orpheo
13 november 2011, 17:27
Er moet n draad lopen van de brug naar de cavitatie. Zo niet is het stil krijgen een hels karwei.

Midwolda
13 november 2011, 17:45
De mantel van de draden die van de siwtch naar de potmeters gaan zijn ge-aard op de potmeters. Zie de donker en lichtblauwe uiteinden in het plaatje hierboven (hier zijn ook de mantels geaard). Dus ik neem aan dat je dit bedoeld?

In de tekening staan helemaal bovenaan en helemaal onderaan ook kale ijzerdraadjes van de volume- naar de toon-pots. Die moet je er ook op solderen, plus de mantels van de rode draden.

En wat Orpheo zegt, natuurlijk.

Agent_Smith
13 november 2011, 18:15
Er moet n draad lopen van de brug naar de cavitatie. Zo niet is het stil krijgen een hels karwei.

Hier gaat het idd om. En dun, blank draadje moet je op de potmeters aarden. Komt uit een klein gaatje richting de brug.

Venlonaer
13 november 2011, 18:22
Heren bedankt voor het meedenken. Er zit idd nog een piepkleingaatje in de cavity. Hier steekt nog net ong 1mm draad uit. Voor vanavond is het even genoeg, ik kijk morgen wel verder. Wat is nu het slimste, de stud eruit halen en een nieuwe draad eraan solderen?

bass blom
13 november 2011, 18:24
ik zou een poging wagen het aan die ene mm te solderen, de boel zit toch vrij onbeweeglijk daar binnen als het eenmaal zit.

Agent_Smith
13 november 2011, 18:30
Ja, precies. Daar kun je nog wel een stukje draad aan solderen.

bass blom
13 november 2011, 18:31
ja als je je nieuwe draad er flink insteekt lekt het soldeer lekker er langs het gat in en zit het wel goed.

G.G.
13 november 2011, 20:03
ja als je je nieuwe draad er flink insteekt lekt het soldeer lekker er langs het gat in en zit het wel goed.

precies. Lekker lang stuk, eerst vertinnen, erlangs proppen en beide delen aan elkaar bakken. kan je rustig lekker lomp doen.

Venlonaer
13 november 2011, 22:00
Nou net geprobeerd...blijft zoemen....ik ben even ten einde raad. Morgen maar de gehele electronica opnieuw solderen.....:(

Orpheo
13 november 2011, 22:22
Neem eerst de multimeter ter hand. Meet of de aardedraad van brug naar cavity goed zit. Dan of de aarde van de pots switch en Jack met elkaar verbonden zijn. Desnoods soldeer je de pickups lOs van de pots en test je weer.

Klakkeloos lostrekken en doormodderen helpt niet.

macwilliams
13 november 2011, 22:22
heb je al geprobeerd zonder het kapje erop alle componenten een voor een aan te raken?

Venlonaer
13 november 2011, 23:16
@Orpheo: Dat is wel een goed idee ja. Morgen dus eerst maar eens een multimeter regelen (wordt ook tijd met al dat gesoldeer van me). Wellicht een domme vraag, maar wat zijn de waardes die ik moet meten zo ongeveer? En dan vooral tussen de brug en dat ene draadje (ik krijg namelijk de indruk dat hij los zit van de stud....) Hij zat verder wel muurvast in de cavity, dus het kan ook goed van niet.

@Willem:
Die zijn er al af, dwz er zaten geen kapjes op. Ik heb er de rebel yells ingezet. Het brom geluid is in alle 3 de standen trouwens precies het zelfde. Dus zowel in de brug, neck als beide ingeschakeld. Vandaar dat ik ook sterk het vermoeden heb dat het een aardigsprobleem is.

Afijn, laat zat. Morge weer vroeg school en in de avond gaan we weer verder solderen. Iig dank voor de input!

Orpheo
13 november 2011, 23:26
Je wilt geen waardes weten. Zet m op de piepstand en zie hoe de stroompjes lopen. Idealiter geeft ie 0 aan.

Venlonaer
15 november 2011, 19:53
Nou de draad van de stud naar de capaciti zit er (gelukkig!). Het lijkt eigenlijk wel of de input jack niet geaard is?:dontgeti: Maar ik zie ook geen aarding in het wiringdiagram. Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

bass blom
15 november 2011, 19:56
een jack heeft geen aparte aarde

Venlonaer
15 november 2011, 20:19
Even editten:

Als ik mijn gitaar ingeplugd heb; als ik mijn vinger dan op een van de metaalcomponenten neerleg (rand van de humbuckerkapje, brug, stoptail of trebleswitch) dan is de ruis nagenoeg weg!:dontgeti: Help:makeup:

bass blom
15 november 2011, 20:29
Even editten:

Als ik mijn gitaar ingeplugd heb; als ik mijn vinger dan op een van de metaalcomponenten neerleg (rand van de humbuckerkapje, brug, stoptail of trebleswitch) dan is de ruis nagenoeg weg!:dontgeti: Help:makeup:

dat is vrij normaal met elektrische gitaren.
vaag dat het dus ook op je brug/stoptail zo is want daar meende je een losse aarde verbinding te hebben.