PDA

View Full Version : Furch D62



Hubbe
13 november 2011, 15:20
Ik heb een tweedehands akoestische gitaar gevonden die mij interesseert. Het gaat om een Furch D62, volledig massief, uit midden jaren '80. De eigenaar vraagt rond de €800. Ik heb al heel goede kritieken gehoord over Furch maar geldt dat ook voor de oudere modellen? Kan iemand mij hierop enige zinvolle raad verschaffen? Alvast heel erg bedankt.

-Martijn-
13 november 2011, 15:48
Veel oude Furchs hadden een te dun bovenblad waardoor ze bol gingen staan. Maar als dat na 20 jaar nog niet het geval is dan hoef je daar niet meer bang voor te zijn lijkt mij. Bij mijn Furch (SJV63) loopt er een steunbalk vanaf de brug naar de zijkant om dit te voorkomen, dat is later ingebouwd.
Ik weet niet in wat voor staat de gitaar is, maar 800 euro is waarschijnlijk meer dan dat ie nieuw gekost heeft. Toch zou ik hem zeker gaan uitproberen, ik denk dat je voor dat geld maar weinig gitaren tegen komt die beter klinken.

Hubbe
13 november 2011, 16:05
Martijn,
Bedankt voor je reactie. Met bol komen te staan, heb je het dan over de hals? Het gaat om een gitaar met bearclaw spruce top en rosewood zij-en achterkant. Waren die gitaren dan zo goedkoop in de jaren '80? Nu betaal je toch al snel €1300 voor een gitaar met zo'n afwerking?

-Martijn-
13 november 2011, 16:23
Met het bol komen te staan bedoelde ik het bovenblad.
In de jaren 80 waren gitaren sowieso goedkoper, en Furchs waren weer wat goedkoper dan gitaren die vergelijkbaar klonken. Ik weet niet wat voor afwerking de gitaar heeft; er zijn verschillende uitvoeringen. Luxere versies hebben 'lux' achter het typenummer staan, bij mijn gitaar houdt dat in dat de binding wat mooier is en er zitten gouden stemknoppen op.
Aan de andere kant, als ie goed klinkt maakt het niet zo veel uit wat de nieuwprijs was.

LaurentB
13 november 2011, 18:21
Martijn,
Bedankt voor je reactie. Met bol komen te staan, heb je het dan over de hals? Het gaat om een gitaar met bearclaw spruce top en rosewood zij-en achterkant. Waren die gitaren dan zo goedkoop in de jaren '80? Nu betaal je toch al snel €1300 voor een gitaar met zo'n afwerking?

Kijk goed naar het gebied rond de brug op het bovenblad. De spanning van de snaren trekt de brug na verloop van jaren voorover, en als het bovenblad te dun is gebeurt dat in sterkere mate. Voor de brug zie je dan een deuk, en erachter een opbolling.

Hubbe
13 november 2011, 20:36
Ok, bedankt voor de tips. Zijn er nog zaken waarop ik moet letten? Ik weet dat het belangrijk is om goed te kijken of de hals niet is krom getrokken, hoewel ik moet toegeven dat ik het niet makkelijk vind om dat goed te zien. Kunnen jullie me misschien nog tips geven om dat goed te controleren.

Fingerpick
13 november 2011, 21:01
Kunnen jullie me misschien nog tips geven om dat goed te controleren.

Indien je een capodaster in 1ste positie klemt en dan zegge in positie 14 de dikke E snaar indrukt, heb je een perfecte rechte (de snaar). De gitaararm zal als hij echt recht is, overal dezelfde afstand tot die snaar hebben. Een lichte holling rond de 7de fret is evenwel normaal. Dit kan indien nodig via de truss rod bijgeregeld worden.
Om te weten of de arm getordeerd is : vanuit de kop langs de arm kijkend moeten alle frets mooi evenwijdig aan mekaar zijn.
kijk ook eens naar http://www.youtube.com/watch?v=6GD7zXzkrdM