PDA

View Full Version : aarde telecaster help



jules
12 november 2011, 20:05
nou vandaag voor weinig centjes een telecastertje gekocht, tis een fender body, met een alparts maple neck (met zon ouderwets fender decalletje nep want er staat allparts op de onderkant van de neck) en gfs elementen, nou merk ik dat het brug element bij veeeeeeeeeel gain erg microfonisch is, zelf als ik over de nek glij hoor je dat, ook ieder tikje tegen de body hoor je.

Dus ik de boel uit elkaar halen, en de ground plate van het neckelement is mooi helemaal gewaxt dus daar ligt het niet aan. Wat mij wel opvalt is dat de gitaar als het ware dubbel geaard is, dus het element heeft in de shielded kabel ook een aansluiting van de groundplate naar de volume pot lopen ( bovennop de volumepot gesoldeerd), die groundplate maakt contact met de schroeven waarmee het element aan de brugplate is geschroefd, en dat is dus de aarde. Verder loopt er ook nog een kabeltje ook van bovenop de volume potmeter gesoldeerd en dat kabeltje ligt gewoon geklemd tussen de brugplate en het hout (zoals ze normaal geaard zijn toch?)

Bestaat er iets als te veel aarde? of is dit een telecaster dingetjes en feedbacken die nou eenmaal sneller als een strat ? wel best een groot verschil, maar het zou natuurlijk kunnen met zon ijzeren brugplate dacht ik vandaar mijn vraag? Wat to do de aarde die in de brugplate afschermen met tape en vastplakken op de body of is dit onzin wat ik zeg??

G.G.
12 november 2011, 20:42
Teveel aarde kan, in de vorm van aardlussen. Microphonische elementen zijn ye behelpen met waxpotten.

piezo
12 november 2011, 21:15
Teveel aarde kan, in de vorm van aardlussen.Helaas, Gigi, dit is onzin, in de gitaar kun je geen aardlussen hebben, zolang er maar 1 verbinding aan aarde is, via de gitaarkabel.

@Jules.
1) Telecasters kunnen extra aardedraden hebben om het mogelijk te maken de elementen uit fase te kunnen zetten. Meestal heeft dan overigens het kapje van het halselement zijn eigen gescheiden aardedraad.

2) Ja, telecasters zijn gevoeliger voor die ongewenste feedback dan andere gitaren. Maar heel vaak is niet gebrek aan waxpotting de oorzaak van het gillende brugelement, maar de brugplaat. Als die niet vlak genoeg is wordt hij onvoldoende tegen de body aangedrukt en kan dan vrij trillen. Dat geldt vrijwel alleen voor de asbakbruggen van dun staal, temeer daar die aan de voorkant niet op de body geschroefd zijn, zoals de modernere en dikkere brugplaten.

Mogelijke oplossingen (en/of):
- brugplaat vlak maken (niet gemakkelijk, maar te doen)
- voorkant brugplaat ook vastschroeven (vermindert de twang van een tele een klein beetje)
- dun zacht materiaal onder de brugplaat, bijvoorbeeld warme bijenwas en dan de brugplaat er (ook warm) opschroeven. Vermindert de twang ook.
- rubberslangvering om de elementschroeven i.p.v. metalen veertjes

Zoek op internet naar meer alternatieven.

G.G.
12 november 2011, 21:17
Helaas, Gigi, dit is onzin, in de gitaar kun je geen aardlussen hebben, zolang er maar 1 verbinding aan aarde is, via de gitaarkabel.


Huh...? Hoe noem je dan bijvoorbeeld de draadverbindingen tussen de behuizingen van potmeters, terwijl ze ook nog eens onderling verbonden zijn door de plaat waar ze op gemonteerd zijn?

piezo
12 november 2011, 21:20
Nogmaals, hoeveel feitelijke verbindingen met DE aarde zijn er, Gigi?

G.G.
12 november 2011, 21:22
Nogmaals, hoeveel feitelijke verbindingen met DE aarde zijn er, Gigi?

ja, 1 natuurlijk, je gitaarkabel. Maar wat zijn aardlussen dan wel zoals ze genoemd worden? Wat is dat het verschil tussen die lussen in een gitaar en een vorm van steraarde of alles in 1 lijn zoals ik in versterkers probeer te doen?

piezo
12 november 2011, 21:31
Ik ben ook geen electronicus, dus ik hoop dat ik het goed zeg. Aardlussen kunnen ontstaan als 2 circuits met ieder hun eigen lichtnetvoeding ook aparte aardeaansluitingen (meestal ook via de voedingskabel) hebben.

jules
12 november 2011, 21:47
pfff laat maar zitten, heb het element terug gezet, gigaaantishe brom ook met de aarde onder de brugplaat, beetje aan het element geklooid met kaarsen vet plof hele ding valt uit elkaar potverdorie, ik moet er ook weer met mijn klauwen aanzitten zucht, de groundplate was dus gewaxt, ik heb het verklooid nu, ik had er gewoon met mijn poten af moeten blijven, hij klonk harstikke goed niks geen brom. Tja wat nu, ik ga maar eens zoeken naar een nieuw brugelement, dat ik opnieuw soldeer aan de pot meters, het aarde kabeltje daar ga ik een dikker exemplaar voor solderen, als ik nu de brug er terug opzet moet het goed zijn, want ander draai ik dadelijk de brug schroeven dol. bah bah niet leuk, maar eigen schuld dikke bult :(

heinz3110
13 november 2011, 14:53
Bij aardlussen heb je vaak te maken met potentiaalverschil. De gitaar staat aan het begin van de keten en heeft geen potentiaalverschil. (tenzij je met een adapter je actieve electronica zal voeden, dan zal de kans daarop wel toenemen) Dus al doe je 1000 aardeverbindingen ertussen in je gitaar, het maakt geen bal uit voor aardlussen.

Brugplaat: niet alleen de stijfheid hiervan en de vlakheid hebben invloed op de feedback, maaar ook het gebruikte materiaal. Ferro-materiaal zoals staal en dergelijke gedraagt zich meer als een groot magnetisch oppervlak wat mee kan trillen en dus bij kan dragen aan feedback dan een nonferro brugplaat zoals messing, aluminium en dergelijke.

Ik heb heel veel gekl%%t gehad met mijn mex tele hierover. Element is goed genoeg gewaxt en maakt los ook geen gegil en gehuil als ik volume en gain flink opendraaide, maar zelfs als ik maar de brugplaat erover heen legde ZONDER dat ik deze vastschroefde aan het element, had ik zomaar een gillend speenvarken in huis. Het bewijs dat een ferro-brugplaat het feedbackgedrag zal versterken alleen maar door zijn "magnetische aanwezigheid".

Ik had later de brugplaat ook helemaal vlak geschuurd, en deze nog later zelfs vastgekit zodat er niks meer kon trillen. Nog een paar extra schroeven erbij maar helaas- laat staan dat ik blij werd van al dat gekit op mijn gitaar. Uiteindelijk voor de makkelijkheid het element in het hout geschroefd en de brugplaat ingekort en toen was het over. Beetje drastisch misschien, maar goed, het werkte voor mij.

Een messing brugplaat zal natuurlijk anders klinken dan een stalen, en natuurlijk mijn (voor mij dan) oplossing klinkt ook weer anders.

Maar met aarde heeft dit alles niks te maken he. @Jules, rustig aan en succes, wellicht valt er nog wat van te redden.

geert1976
13 november 2011, 15:47
pfff laat maar zitten, heb het element terug gezet, gigaaantishe brom ook met de aarde onder de brugplaat, beetje aan het element geklooid met kaarsen vet plof hele ding valt uit elkaar potverdorie, ik moet er ook weer met mijn klauwen aanzitten zucht, de groundplate was dus gewaxt, ik heb het verklooid nu, ik had er gewoon met mijn poten af moeten blijven, hij klonk harstikke goed niks geen brom. Tja wat nu, ik ga maar eens zoeken naar een nieuw brugelement, dat ik opnieuw soldeer aan de pot meters, het aarde kabeltje daar ga ik een dikker exemplaar voor solderen, als ik nu de brug er terug opzet moet het goed zijn, want ander draai ik dadelijk de brug schroeven dol. bah bah niet leuk, maar eigen schuld dikke bult :(

Heeft de brug een messing onderzijde?, zoja, verbind de aardedraad, middels een soldeerverbinding aan deze messing onderzijde, zodat de brug en element beide geaard zijn.

snaarplukker
14 november 2011, 13:41
Tja, duurkoop kan slechtkoop zijn. Ik heb een J&D telecastermodel aan een Behringer transistor- of Bugera buizen versterker hangen en heb totaal geen last van ongewenste bijgeluiden. Is je versterker aangesloten op een geaard stopkontakt?;)