PDA

View Full Version : Beginnen met produceren en recorden



blackie91
12 november 2011, 17:46
Hallo allemaal,

Ik speel nu lang genoeg gitaar en wil zelf wat dingen gaan produceren en recorden.
Maar ik heb er een paar vraagjes over en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Om te voorkomen dat ik of onnodig teveel geld uitgeef of het verkeerde koop.

Wat ik wil hebben is dat ik wat ik met mijn gitaar speel kan opnemen.
Ik ben dus op zoek naar software en controller of mengpaneel.
Met wat kabeltjes erbij ik denk dat ik dan al een eindje ben.


Ik heb al wat rond gekeken en toen viel mijn oog op deze 3 dingen:

http://www.feedback.nl/shop/product/pianos-en-keyboards/steinberg-cc-121/100005975/111783

http://www.feedback.nl/shop/product/computer-en-recording/boss-br-800/100006278/113024

En Steinberg Cubase 6.

Wat is jullie mening over deze software en controller? En hebben jullie nog tips of dingen die ik nog nodig heb?

Alle reacties zijn welkom!

vincedepooh
12 november 2011, 19:45
Hoi, ik heb de Boss br-600 de voorganger van de 800. Heel veel plezier mee. Ik wilde geen software maar hardware en knoppen om aan te draaien. Je kan er leuke demootjes mee opnemen en je kan hem ook eens naar de repetietie ruimte meenemen. Inmiddels beperkt het apparaat mij omdat ik een stapje verder wil met editen en kwaliteit. Je kan zoveel meer met software.
Ik weet dat de br-800 nu ook in combinatie is met software. Maar ik zou dus voor cubase en de controller gaan. Dat is eigenlijk wat ik ook ga doen, dit wordt mijn setup: Laptop>USB interface (Fast Track Pro)-dit is een externe geluidskaart die nodig is om je anologe geluid zoals gitaar,zang,keyboard om te zetten in een digitaal signaal voor je computer.>een setje nearfield monitoren(krk rokit5) >Software Cubase en Pro Tools. De controller laat ik dan nog even achterwege die is pas handig als je echt veel aan het editen bent en gek wordt van je muis.

Groetjes,

Vincent

blackie91
12 november 2011, 20:04
Hoi, ik heb de Boss br-600 de voorganger van de 800. Heel veel plezier mee. Ik wilde geen software maar hardware en knoppen om aan te draaien. Je kan er leuke demootjes mee opnemen en je kan hem ook eens naar de repetietie ruimte meenemen. Inmiddels beperkt het apparaat mij omdat ik een stapje verder wil met editen en kwaliteit. Je kan zoveel meer met software.
Ik weet dat de br-800 nu ook in combinatie is met software. Maar ik zou dus voor cubase en de controller gaan. Dat is eigenlijk wat ik ook ga doen, dit wordt mijn setup: Laptop>USB interface (Fast Track Pro)-dit is een externe geluidskaart die nodig is om je anologe geluid zoals gitaar,zang,keyboard om te zetten in een digitaal signaal voor je computer.>een setje nearfield monitoren(krk rokit5) >Software Cubase en Pro Tools. De controller laat ik dan nog even achterwege die is pas handig als je echt veel aan het editen bent en gek wordt van je muis.

Groetjes,

Vincent

Heey bedankt voor je uitgebreide uitleg. Welke versie van cubase kies je?

ruudjes
13 november 2011, 05:58
Heey bedankt voor je uitgebreide uitleg. Welke versie van cubase kies je?

Ik zou gaan voor cubase 6, een interface[usb of firewire],monitors[keuze genoeg,krk, m audio,genelec,tannoy, e.a.],een goede koptelefoon[beier dynamic dt 770 pro] en een paar deftige microfoons[dynamische voor je versterker en condensator voor akoestiche]. Een controller zou ik nog even vergeten[of je moet geld over hebben na aanschaf van een goede basis setup]. Ook een mengpaneel heb je niet direct nodig als je niet een hele band op wilt nemen.Kies ook een interface met zoveel ingangen als je nodig denkt te hebben[minimaal 2 microfoon/instrument ingangen]. Zo een boss apparaat zou ik zeker niet kopen.;)

blackie91
13 november 2011, 17:08
Als ik wil opnemen met de computer kan ik dan ook mijn boss pedalen daarbij gebruiken? Dus dat ik bijvoorbeeld dit doe:

Guitar-----boss effecten-----audio interface----computer

Kan dit? Of moet ik mijn amp aansluiten aan de computer met mijn usb kabel?

-Martijn-
13 november 2011, 17:10
Ik weet niet wat je precies met de opnames gaat doen, maar je hoeft echt niet ruim 800 euro uit te geven om een aardig klinkend stukje gitaar op te nemen...
Ik heb ooit een Yamaha mengpaneeltje gekocht, die was rond de 250 euro en daar zat ook een versie van Cubase bij. In plaats van monitors zou ik een koptelefoon gebruiken. Daarnaast nog een microfoon, een standaard en een kabel en je bent klaar. Controller lijkt mij niet nodig. Een aparte interface is wel een goed idee, hoewel ik het prima vind klinken met enkel mijn mengpaneel.

bass blom
13 november 2011, 17:45
voordeel van een interface is dat je met usb de pc in gaat.
die 3,5 mm jack ingangen zijn echt de zwakste schakel.

blackie91
13 november 2011, 18:12
Als ik een mengpaneel op mijn pc aansluit kan ik mijn computervolume dan ook met het mengpaneel regelen?

Bijvoorbeeld ik speel muziek af via itunes op mijn pc en ik kan het volume aanpassen via het mengpaneel.

bass blom
13 november 2011, 18:20
Als ik een mengpaneel op mijn pc aansluit kan ik mijn computervolume dan ook met het mengpaneel regelen?

Bijvoorbeeld ik speel muziek af via itunes op mijn pc en ik kan het volume aanpassen via het mengpaneel.

in principe kan dat ja.
waar je gaat opnemen en je dus iets wilt inspelen naast iets wat al is opgenomen vraagt dat dan wel om een aparte bus op het mengpaneel.
en bij de gewone pc geluidskaart krijg je dan vrij vaak te maken met latency (vertraging) problematiek.

-Martijn-
13 november 2011, 18:52
Als ik een mengpaneel op mijn pc aansluit kan ik mijn computervolume dan ook met het mengpaneel regelen?

Bijvoorbeeld ik speel muziek af via itunes op mijn pc en ik kan het volume aanpassen via het mengpaneel.

Speel je je muziek af over computerluidsprekers? Die kan je namelijk niet zomaar op je mengpaneel aansluiten dus dat is lastig. Maar ik vraag me eigenlijk ook af wat het voordeel ervan is om je computervolume via een mengpaneel te regelen.

N.D.
13 november 2011, 19:05
Speel je je muziek af over computerluidsprekers? Die kan je namelijk niet zomaar op je mengpaneel aansluiten dus dat is lastig. Maar ik vraag me eigenlijk ook af wat het voordeel ervan is om je computervolume via een mengpaneel te regelen.

Tuurlijk wel, alleen even de goede uitgang en evt. verloopjes gebruiken.

Topicstarter is volgens mij het beste af met een simpele USB-Interface en microfoon. Gelukkig is er over beginnen met opnames maken binnen het forum al héél veel geschreven.

blackie91
13 november 2011, 19:33
Oke ik ben echt niet bekend met merken van interfaces.

Als ik dus software, microfoon en een audio interface heb dan is dit voldoende?

Wat is nog meer goede software voor op de mac? Ik heb cubase proefversie gedownload. Maar makkelijk is dat niet die software.

Steven Otto
13 november 2011, 19:39
Reaper vind ik een goed alternatief voor Cubase. Je kan het een maand proberen en daarna kost het 40 euro. Erg goedkoop dus.

Daarnaast kan ik je een setje degelijke monitoren aanraden. Die zullen je enorm helpen met mixen.

-Martijn-
13 november 2011, 19:41
Als je Cubase te onoverzichtelijk vindt kan je misschien beter eens naar Audacity kijken.

N.D.
13 november 2011, 20:02
Oke ik ben echt niet bekend met merken van interfaces.

Als ik dus software, microfoon en een audio interface heb dan is dit voldoende?

Wat is nog meer goede software voor op de mac? Ik heb cubase proefversie gedownload. Maar makkelijk is dat niet die software.

Als je een Mac hebt zou ik eerst beginnen met Garageband (zit er gewoon op als 't goed is). Gewoon voor je eerste stapjes. Daarna is de overstap naar een "volwassener" programma makkelijk.

bass blom
13 november 2011, 20:53
bij veel interfaces krijg je een LE versie van cubase, gratis.
is zelfs eventueel bruikbaar voor een upgrade later.

roger
13 november 2011, 23:13
Ik heb een legale cubase le op mp gekocht voor 30 euro, een tweedehands m-audio fasttrack USB interface erbij en een setje Samson- monitors. Verder kun je erg veel gratis en toch goede VST plugins vinden, dus instrumenten, effecten maar ook gitaarversterkers! Maw het hoeft niet meteen duur te zijn!

jannest
14 november 2011, 12:53
Als je een Mac hebt zou ik eerst beginnen met Garageband (zit er gewoon op als 't goed is). Gewoon voor je eerste stapjes. Daarna is de overstap naar een "volwassener" programma makkelijk.
+1
en (maar dit heb ik van horen zeggen )als je een vrij nieuwe mac heb, kun je ook eerst zonder interface aan de slag omdat de ingebouwde geluidskaarten vrij goed zijn
een goedkoop mixertje is voldoende

correct me if i'm wrong

Baker
14 november 2011, 20:02
Reaper vind ik een goed alternatief voor Cubase. Je kan het een maand proberen en daarna kost het 40 euro. Erg goedkoop dus.

Daarnaast kan ik je een setje degelijke monitoren aanraden. Die zullen je enorm helpen met mixen.


Reaper moet je officieel na 40 dagen betalen, maar het leuke is dat het programma je geen enkele restructie oplegt als je het blijft evalueren!

Ik zeg ook, zoals als velen:

-Interface
-Mic
-Reaper
-De wereld aan gratis plugins

En gaan!

blackie91
15 november 2011, 09:01
Oke het wordt me allemaal steeds duidelijker.
Maar nog even dit. Ik kan misschien een goedkoop mengpaneeltje aankomen. Maar als ik mijn gitaar aan een mengpaneel aansluit dan valt mijn versterker er toch tussen uit? Wat moet er gebeuren met mijn versterker?

bass blom
15 november 2011, 09:05
je gitaar rechtstreeks in een mengtafel klinkt voor geen meter.
normaal zou je een microfoon voor je versterker zetten en die in het mengpaneel doen.
andere mogelijkheid is dat je versterker een line out heeft.

blackie91
15 november 2011, 09:09
je gitaar rechtstreeks in een mengtafel klinkt voor geen meter.
normaal zou je een microfoon voor je versterker zetten en die in het mengpaneel doen.
andere mogelijkheid is dat je versterker een line out heeft.

De enigste uitgang die ik hem op mijn versterker is een hoofdtelefoon aansluiting. En een AUX ingang, maar dat is voor je mp3 speler.

bass blom
15 november 2011, 09:21
hoofdtelefoon aansluiting is niet ideaal om in je mengtafel te doen.
kan wel, maar het signaal is te hoog.
en je hoort zeer waarschijnlijk je versterker ook niet.
en dus heb je monitors nodig.
ja joh, je kunt het echt niet voor twee dubbeltjes beginnen :D

Baker
16 november 2011, 11:07
Oke het wordt me allemaal steeds duidelijker.
Maar nog even dit. Ik kan misschien een goedkoop mengpaneeltje aankomen. Maar als ik mijn gitaar aan een mengpaneel aansluit dan valt mijn versterker er toch tussen uit? Wat moet er gebeuren met mijn versterker?

Vergeet dat mengpaneel. Dat heb je gewoon niet nodig.

Je versterker kan je niet aansluiten op je PC, omdat deze geen uitgang met speakersimulator heeft. Sommige amps hebben dat wel, maar die van jou niet.

Is niet zo erg, als je gewoon een tweedehands Shure Sm58 ervoor zet moet je aardige resultaten kunnen boeken.

Wat je ook kan doen is een POD 2.0 (http://muziek.marktplaats.nl/effecten/493113511-line-6-pod-2-0.html?return=eJwtissKwjAQRf%2Bl0C7zqm4SilTc6y%2BE NpKQtBkyKYrivztFd%2Bece62W%2Bh20MKjlQeoGnS2TN75W0J zHDG5liy2xQrK2IlsT%2F10YeDg90yC7GYea236UbX9OleAVgB DvM%2F4r7FUQLDSM67a4EibS%2BCC9XS%2BtOiqh2P7IGKipDm AbRGM%2BX0CaMW4%3D&df=1&fta=eNo1z81uwyAMB%2FB3QVqPEx8JEKPcdt72BpWDaRctaVFJ 22hV330m2m4%2F2zL4j%2BDgUcCDuF6m%2FQ2nIkIB60CsU692 VPrlDCpMC%2FyMOZQDFa7yAjLMGU7XOV3GGL7v8Pnx9qKlfpXh XEbQu5yvvaxPNSAyHpMIIy8WMCBG2v5QrQZhBiTrKa4brDP%2F 0IyOHOm0dQav21VR10RjEyPGRIOuUN7pgTE0UVuqUCpSw0AvY0 KGHw5Idctjd1C1Y5tWomO03hEqhjE8iwwtW1R%2BO5BvXc4Zqe yndDouXzWD5UEHYsZ1X2NxEtpycRa8i%2FD%2Bx5sICBIez%2B cvvHls7w%3D%3D&fta_ind=14&fs=1) aanschaffen. Deze heeft wel speakersim, en je hebt dan ook nog allerlei effecten en amps etc.


Ik zeg nog steeds:

-Interface
-Mic
-Reaper
-De wereld aan gratis plugins
-evtueel een POD 2.0 of de guitarig plugin

En gaan!


En zoals bass blom al zegt: helemaal gratis gaat het niet lukken. Je zult wat moeten investeren in je carriere als producer ;)

Maar wat is je budget eigenlijk?

jannest
16 november 2011, 17:49
je gitaar rechtstreeks in een mengtafel klinkt voor geen meter.
normaal zou je een microfoon voor je versterker zetten en die in het mengpaneel doen.
andere mogelijkheid is dat je versterker een line out heeft.

dat is in principe waar, maar volgens mij zitten er redelijke gitaar sims in garageband

http://www.youtube.com/watch?v=Fxb8Es-ZVrc

dus voor weinagh poen ff het opname gebeuren ruiken is best mogelijk imo

bass blom
16 november 2011, 18:07
hmm, ja en dat zit extragratis in een macje toch?
cool, gaan :D

N.D.
16 november 2011, 18:52
Maar dat kan dus alsnog beter via een interface (tenzij je een mengpaneel hebt met instr. ingang of D.I. Maar dan alsnog heb je kans op latency).

jannest
17 november 2011, 00:47
nog ff dan
volgens apple heb je geen eens een een mixertje nodig


Play guitar like a legend.

You don’t need a studio full of big, expensive amps to play like your heroes. Just plug an electric guitar into your Mac and play through amps modeled after the most revered in the world. Add virtual stompbox effects that reproduce classic foot pedals. Then get a 3D view of your rig — complete with amp, speaker cabinet, and stompboxes.

http://www.apple.com/ilife/garageband/what-is.html

resultaten zullen niet geweldig klinken

maar ut geeft je de tijd om te leren om met opname software om te gaan en je in te lezen over eventuele aan te schaffen hardware


maar wil je echt iets met een beetje zware leer curve, koop dan ableton


btw
ik draai op windows ;)

N.D.
17 november 2011, 08:44
Zoals al eerder gezegd, ga je de gewone in- en outputs van je computer gebruiken, dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van latency.

Dus vandaar dat je beter een interfacje kan kopen. Daar zit meestal een "Instrument" ingang in, en kan je dus zonder latency (vertraging) gitaarspelen/opnemen via je computer.

Nogmaals, een mixer is nergens voor nodig.

En Ableton is ook niet echt aan te raden voor de topicstarter, tenzij hij electronische dingen wilt gaan doen. Dus lekker beginnen met Garageband en een interface, en daarna misschien een leuk microfoontje en andere software.

peter_heijnen
17 november 2011, 09:37
Let er bij het kopen van de interface ook op dat deze een hi-z input voor je gitaar heeft.

Jeroen Verhoeven
27 november 2011, 21:01
Wellicht een retorische vraag: heeft de gitaar veel te maken met de kwaliteit van de opnames ? Ik neem nu riffs op met de POD ux2 en Ableton Lite 7. Maar de opnames zij niet van geweldige kwaliteit.

Baker
27 november 2011, 23:34
ux2 => de interface
Ableton Lite 7 => DAW

Wat gebruik je als gitaar amp(sim)?
Gebruik je een amp met een mic? Of modelling (software)?

Wat voor gitaar heb je? Hoe ga je te werk?

harrie-beton
28 november 2011, 12:18
Even mijn bescheiden bijdrage.

HARDWARE

Beginners die eigen opnames willen hebben maar zeer weinig spullen nodig. De beste home recorder die er is heet "een computer".

De standaard geluidskaarten in een computer zijn zeer matig van kwaliteit en hebben allerlei vertragingsproblemen als je meerdere sporen gaat gebruiken.
De microfoon pre amp van een standaard computer is belabberd. Niet gebruiken voor muziek.

Als je echt low budget wilt is een mini mengtafel genoeg, deze hebben redelijke pre amps. De line out van de tafel gaat dan naar de line in van de computer. Als je de gitaar op wilt nemen pak je een statief en een microfoon en zoek je een mooie plek voor speaker. En gaan.

Een gitaar direct in een mengtafel klinkt niet mooi, cleane geluiden vallen nog mee maar rock en metal klinkt vreselijk.

Voor echte kwaliteit stel ik een audio interface voor die je gitaar en eventueel zang naar de computer stuurt. Is ongeveer 100 euro.
Hier zijn twee keuzes in: Met modeling of zonder modeling.

Met modeling kies je een audio interface zoals de line6 ux serie. Deze simuleert de versterkers en microfoon. Geeft mooie geluiden op laag volume / koptelefoon.
Zonder modeling, je heb dan een gewone geluidskaart met line en of microfoon ingangen van goede kwaliteit en als je dan gitaar op wilt nemen moet je een microfoon pakken en deze voor de versterker zetten.
Je kunt ook de gitaar direct opnemen en dan via een software plugin er "modeling" overheen halen. Wordt ook wel gedaan. Ben zelf voorstander van de microfoon methode of modeling.

Als je geen goede speakers hebt, dan is er weinig te genieten van muziek. Voor weinig geld (+400 euro) heb je mooie actieve monitoren zoals de KRK en daar kan je veel plezier aan beleven.
Zelfde prijs als de DT770 is de Beyer DT990 pro koptelefoon maar deze is half open en geeft een mooiere klank.

Software.

Ik heb jaren adobe audition gebruikt maar ben nu op REAPER overgestapt.
Dat is een heerlijk en krachtig programma. Heb een licentie en hij is echt niet duur. Cubase en Ableton zijn ook goede opties.

Ik heb het vaker opgeschreven: Verdiep je grondig in de software!
Opnemen is een vak. Niet elke gitaarspelende idioot kan goede opnames maken en verwerken.

HaroldA
28 november 2011, 12:32
Opnemen is een vak. Niet elke gitaarspelende idioot kan goede opnames maken en verwerken.

:ok: .