PDA

View Full Version : stereo microfoon nieuwe plug aanzetten



Fenderfan
12 november 2011, 17:17
Ik dacht dat ik het hier maar eens moets vragen, want ik kan het niet vinden, en kom er niet uit.

Ik heb een stereo microfoon gekocht die ik wil inzetten als overhead bij drum recording. Het is echter een oudje (grundig gdsm 331) met 1 oude din plug waar de twee kabels samen komen.
Mijn D1200 kan hier niets mee, dus ik wil hem ompluggen naar Jack of xlr.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik er maar 1 xlr/jack plug aan hoefde te zetten om toch een stereo effect (verschil in intensiteit en timing opvangen) op 1 mono spoor te vangen. Op internet praten ze alleen over 2 pluggen eraan zetten.
Moet dit? Ik wil namelijk een aansluiting winnen.

De reden dat ik denk dat het ook op 1 aansluiting kan werken, is omdat ik laatst een overhead gedaan heb met 1 senheiser 835 lichtelijk off center en 50/60 cm boven de toms, en die geeft een stereo geluid op 1 mono spoor.

Dus: Heb ik het mis/hoor ik niet goed en is dit onmogelijk? Of kan het wel degelijk en dan is de vraag ....hoe sluit ik het ding aan.

Ik bedenk me net: Kan ik de din aansluiting laten verlopen in een stereo jack?

Help ....

bass blom
12 november 2011, 17:25
tja..
sja..
of je daar wat aan hebt..
mono maken zou wellicht kunnen door gewoon de twee microfoons parallel te zetten. flinke output ga je dan krijgen..
wat je zegt over stereo op 1 spoor kan ik niks van bakken :D

peter_heijnen
12 november 2011, 17:28
Stereo op een kanaal gaat je niet lukken, wat je wel hoort is de delay -hoe minimaal ook- tussen de twee mics en dus ruimtelijkheid.

Han S
12 november 2011, 17:35
Heb je Google geprobeerd? Vond ik het volgende:

http://www.sweetwater.com/forums/showthread.php?4248-Grundig-Gdsm-331

Quick research gives the following:
one channel is pins 3 and 5 (goes to 2 and 3 of an XLR)
the other channel is pins 1 and 4 (goes to 2 and 3 of another XLR)
pin 2 is ground (goes to pin 1 of each XLR)

I am not sure which is left or right (easy enough to figure out) and I am also not sure of the polarity. If things sound out of phase (and bass cancels out when you sum the channels to mono) then try rewiring one of them... i.e. try flipping 3 and 5 so that they connect to the XLR's 3+2 instead of 2+3.

Snap je dat?

Han S
12 november 2011, 17:38
http://en.audiofanzine.com/utilities/a.provider,m.198765,mod.media,th.thumbs3,s.picture s.jpg

----------------------------------------------------------------

Fenderfan
12 november 2011, 20:51
Dat Engelse verhaaltje snap ik...
Alleen gaat dat uit van twee pluggen.

Maar goed...het zullen er wel twee moeten worden. Foto met die 2 jacks maakt ook al veel duidelijk. Ik vindt 2 pluggen jammer....nu zit het ook aan 1 plug.

IK ga nog eens proberen te verlopen naar een stereo jack. Dat blijft toch het zelfde niet? Van stereo din naar stereo jack. Dan moet hij toch in 1 input naar een stereo kanaal kunnen?

Han S
12 november 2011, 21:05
Wat je zou kunnen doen is een XLR5 er aan hangen, hopen dat je een female XLR5 kabeldeel kunt vinden en daar een Y snoertje aan hangen van die XLR5 naar twee keer XLR3, want elk mengpaneem heeft XLR3 ingangen.