PDA

View Full Version : Interessevraag: Fender Silverface --> Blackface



Koenios
12 november 2011, 15:49
Hallo allemaal,

Ik ben een aantal weken geleden gestuit op de term blackfacen.
Het modden van een silverface waardoor het een balckface amp is.
Nou vroeg ik mij af, werkt dat echt? Klinkt dat nou écht als een blackface amp of komt het gewoon meer in de buurt. Dit wekte mijn interesse even!

Eigenlijk dus mijn vraag: Klinkt een "geblackfacede" silverface amp hetzelfde als een echte blackface amp, of is er toch nog een kwaliteitsverschil?

Groeten!

Little Jay
12 november 2011, 19:49
http://www.andrewsamplab.com/blackfacing.htm

.... en de rest moet je zelf maar googlen hoor!

Koenios
13 november 2011, 22:35
Ja hele handige link. Maar ik zoek eigenlijk meer naar ervaringen van een muzikaal oor. Dus als iemand mij zijn bevindingen kan vertellen, zou dat zeer relax zijn. Zoniet, dan niet ;)

Ben gewoon even benieuwd naar bevindingen en meningen!

Toaster
14 november 2011, 00:08
Ik ben geen expert wat betreft de elektronica die er wordt veranderd.

Maar feitelijk komt het er op neer dat alle componenten die in je silverface zijn gezet worden vervangen of worden aangepast zodat ze dezelfde waardes meten als je blackface amp.

Nou is het zo dat het met vroege silverface amps makkelijker te doen is dan met latere. Als vuistregel kan je het tail logo pakken dat er na '73 niet meer opzat. (het fenderlogo had voor '73 een streep/staart/tail onder de naam staan)


In de praktijk zal je amp inderdaad anders gaan klinken. Echter: het is nog steeds geen blackface.
Dit komt omdat er gewoonweg andere spullen zijn gebruikt. En dan met namen de transformators.

Die zijn gewoon anders.

Ik heb ooit mijn Dual Showman silverface laten blackfacen. Klonk beter maar nog steeds als een silverface en niet als mijn blackface. Beide klonken als een oude Fender ;)


Er zijn liefhebbers van zowel de blackface als de silverface sounds. Ik persoonlijk vind de blackface beter.

Pepe
14 november 2011, 00:31
In de Fender stories zagen technici bij het scheiden van Leo hun kans schoon om een aantal veranderingen toe te passen op een aantal amps die Leo had tegengehouden. Dat waren veranderingen in waardes in het circuit, kleine dingentjes.
Het was beter voor levensduur en betrouwbaarheid maar het de amps gingen er iets anders van klinken.
Als ik de Amerikaanse technici mag geloven zijn die aangepaste circuits vrij simpel en goedkoop weer terug te zetten maar er wordt soms nogal gewichtig en mysterieus over gedaan.
Die aanpassingen gelden trouwens maar voor een aantal amps, niet allemaal.

Little Jay
14 november 2011, 10:00
Ja hele handige link. Maar ik zoek eigenlijk meer naar ervaringen van een muzikaal oor. Dus als iemand mij zijn bevindingen kan vertellen, zou dat zeer relax zijn. Zoniet, dan niet ;)

Ben gewoon even benieuwd naar bevindingen en meningen!

Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel nieuwgierig naar: het verschil in klank tussen Blackface en Silverface. Qua klank ken ik eigenlijk alleen maar de reissues en Redknobs en mijn eigen Guyatone Twin (kopie van een Silverface maar natuurlijk geen Fender en dus ook anders).

Dus ondanks dat ik je in de eerste post wat snel naar google stuurde (verder niet kwaad bedoeld hoor!) sluit ik me nu bij je aan..... :D

Ik vind het ook interessant omdat ik mijn Guyatone Twin-kopie beetje bij beetje identiek aan het maken ben met het AB769-schema, maar ik houd ook het AB763-schema ernaast en constateer daar ook verschillen en ben ook benieuwd wat die klankmatig inhouden. Dat gaat dan enkel over de waarden van de caps en weerstanden en natuurlijk niet over verschillende merken/soorten van caps, weerstanden, trafo's en speakers, die natuurlijk ook klankverschil opleveren.

Wat ik tot nog toe van horen zeggen/gelezen heb, is dat de Silverface-amps wat strakker(meer punch), helderder (of soms scheller) en harder (zowel qua volume als klankkleur) klinken, en de Blackfaces wat 'donkerbruiner', 'romiger' en iets minder knalhard.... maar ik heb er dus geen ervaring mee, dus het is echt ongestaafde internetwijsheid mjnerzijds. Wel klinkt mijn Guyatone véél minder scherp (Donkerder? Meer vintage?) dan de reissues en redknobs...

Ik zou graag eens mijn Guyatone naast een oude Blackface, een Silverface en een reissue horen om definief alle mythen en hypes te kunnen ontkrachten (of bevestigen?)...... hmmm.... een gitaarnet Twin-meeting wellicht?!?! Dat wordt in ieder geval hard tillen!! :D

Little Jay
14 november 2011, 11:19
Hier ook nog leuk leesvoer: http://acruhl.freeshell.org/mga/main/contents.html

Toaster
14 november 2011, 11:57
In Tilburg zit een repetitieruimte: Newz.

Die heeft behoorlijk wat vintage spullen staan. Kan je het zo vergelijken. Misschien leuk om daar eens een meeting te houden. Hebben genoeg ruitmes en spullen staan. Maar je kan natuurlijk ook je eigen shit meenemen.

Little Jay
14 november 2011, 12:25
In Tilburg zit een repetitieruimte: Newz.

Die heeft behoorlijk wat vintage spullen staan. Kan je het zo vergelijken. Misschien leuk om daar eens een meeting te houden. Hebben genoeg ruitmes en spullen staan. Maar je kan natuurlijk ook je eigen shit meenemen.

Hé! Dat klinkt interessant! Ze hebben er i.i.g. inderdaad een Silverface Twin staan.

Toaster
14 november 2011, 13:06
En onder de toonbank ook een blackface twin ;)

Ik woon er bijna tegenover en heb ook een blackface pro reverb. Die heb ik eens naast die Twin gehouden. Maar ik heb er greenbacks inzitten. Dat vind ik persoonlijk weer wat lekkerder.

Kim Wilson
14 november 2011, 13:25
Wellicht een keer een algemene Fender Amp Meeting organiseren? Mijn Vibrolux Reverb uit 1977 zou geblackfaced zijn. Leuk om die eens tegenover een originele SF, een BF en een RI te zetten.

Koenios
14 november 2011, 13:40
Tof plan. Leerzaam en bovenal erg leuk!

Ik heb zo nu en dan wel blackface amps gehoord, maar heb nog nooit het geluid van een silverface ervaren.

En een geblackfacede silverface trekt dan weer helemaal mijn geïnteresseerd oor!

Toaster
14 november 2011, 13:54
Wellicht een keer een algemene Fender Amp Meeting organiseren? Mijn Vibrolux Reverb uit 1977 zou geblackfaced zijn. Leuk om die eens tegenover een originele SF, een BF en een RI te zetten.

Ja dat kan best. Alleen heb ik het idee dat de laatste tijd de mini meetings niet echt goed van de grond komen.

Die ruimte in Tilburg is wel redelijk ideaal. Je kan daar 4 hokken huren (als ze allemaal tegelijk vrij zijn) er is een grote buitenplaats waar je kan roken of in de zon of regen kan lauwen.

Maar er zijn ook twee keten waar je koffie kan drinken en kan bankhangen. En je kan er fris en marsen kopen ed.

Kim Wilson
14 november 2011, 14:00
Zoiets zou je dan heel duidelijk op moeten zetten. Beginnen met een droog vergelijk tussen de verschillende versies van één amp tegelijk, gedaan door één persoon met één gitaar. Dus eerst alle Twin Reverbs, dan alle Bassmans, etcetera. Gewoon een droog, saai vergelijk. Daarna vrij spelen/proberen/testen voor iedereen.

Koenios
14 november 2011, 14:54
Ja juist, want iedereen heeft een ander sound in de vingers, dus je moet wel écht horen wat elke amp alleen in verschil uitmaakt, niet ook nog de vingers.

Ik ben wel echt benieuwd naar dergelijke dingen dus opzich als we iets goeds op zouden kunnen zetten zou dat wel te gek zijn. Hoeft niet eens heel druk ofzo.

Helaas heb ik nog niks om bij te dragen, want mijn 1965 Bandmaster is niet gelukt :( Erg vervelend!

fredv
14 november 2011, 19:03
Als ik even chargeer:

blackface=romiger
silverface=metaliger

Maar: dat metalige hoor je pas als je ook de de blackface hebt gehoord. Silverface klinkt al behoorlijk goed, maar blackface is gewoon mooier, muzikaler. Hangt verder af van de speakers waar je de amp op aansluit, de gitaar, maar ook de andere parts (trafos' elco's) die in de amp zitten. En ook wat je zelf mooier vindt....

Bijvoorbeeld:
Ik hoorde afgelopen weekend een Nash tele over een Chinese AC30. Helemaal te gek - knallen.
Die Nash kwam vervolgens op een britse, handwired AC30 onvoldoende uit de verf.
Maar toen er een (ca.) 73-er tele-custom over die handwired AC30 ging, knalde dat weer wel........

steph
15 november 2011, 08:40
Als ik even chargeer:
blackface=romiger
silverface=metaliger
Maar: dat metalige hoor je pas als je ook de de blackface hebt gehoord. Silverface klinkt al behoorlijk goed, maar blackface is gewoon mooier, muzikaler. Hangt verder af van de speakers waar je de amp op aansluit, de gitaar, maar ook de andere parts (trafos' elco's) die in de amp zitten. En ook wat je zelf mooier vindt....


Wat een onvolledig én bullshit verhaal zeg!
Jij gaat het verschil niet horen tussen een Deluxe Reverb uit 1965 of 1968 ofwel blackface vs. silverface... sterker nog, buiten de uiterlijke verschillen is de deluxe totaan 1982 vrijwel ongewijzigd gebleven aan een blackface!
Dus welke romiger klinkt :chicken:....
Wat bedoel je met "welke speakers/trafo's/elco's"???? We hebben het toch over echte Fender versterkers????

Little Jay
15 november 2011, 11:48
Wat een onvolledig én bullshit verhaal zeg!
Jij gaat het verschil niet horen tussen een Deluxe Reverb uit 1965 of 1968 ofwel blackface vs. silverface... sterker nog, buiten de uiterlijke verschillen is de deluxe totaan 1982 vrijwel ongewijzigd gebleven aan een blackface!
Dus welke romiger klinkt :chicken:....
Wat bedoel je met "welke speakers/trafo's/elco's"???? We hebben het toch over echte Fender versterkers????

Jeetje Steph, rustig aan joh...

Fredv geeft zelf al aan dat het gechargeerd (ik zou zeggen zeer gegeneraliseerd) is? Helemaal bullshit vind ik het niet.
En bovendien heeft Fender veelvuldig gewisseld met speakers en merken trafo's en elco's (componenten van andere firma's dus, Fender heeft die nooit zelf gemaakt), dus de ene Blackface/Silverface is de andere niet en het is nou eenmaal de optelsom van de componenten die de uiteindelijke klank bepaalt. De eerste Silverface versterkers waren nog exact gelijk aan de late Blackface, alleen de face plate verschilde, dus die zullen inderdaad gelijkwaardig moeten klinken. Pas in de jaren daarna werden de verschillen steeds groter en de Silverfaces van eind jaren '70 zijn gebruiken (o.a.) heel andere trafo's en zijn niet zonder meer te Blackfacen heb ik gelezen. (De Twin Reverb heb ik het dan over, de Deluxe is inderdaad heel lang onveranderd gebleven).

Wellicht is fredv's stelling wat te algemeen om er iets mee te kunnen, maar iets minder scherpere bewoording had van mij wel gemogen.... lief zijn voor elkaar! :D

frander
16 november 2011, 14:22
'k vind zo'n Fender amp-dag ook wel interessant. Moet nog ff prutsen (preamp buizen probleempje), maar dan gaat mijn Super Reverb blackface uit 1966 ook mee.

jacky
18 november 2011, 19:25
verschillen zijn door iedereen waarneembaar en zijn niet klein.
Ik zie de kwaliteit Bf als beste Sf als goeie folow up totdat er 135 w versies ed om de hoek komen zeg ff halverwege zeventig.
Wil je een leuke bv super revrb koop een SF ipv een RI is budget geen probleem koop een mooie BF amp aan de ene kant redelijk waardevast (let op de nuance zeg maar beter dan aandelen ;-) )aan de andere kant een goeie tone.
Heb het geluk gehad diverse oude amps te mogen bezitten en als je ze vergelijk zijn ze allemaal anders ook amps van voor 65 en na 65 maar ook van gelijke jaren veel verschillende speakers veel verschil in gebruikte buizen enz enz.
Je hebt slechte BF amps en goede silverfaces maar ik heb liever een slechte BF dan een goede silverface.Maar ook hier weer er zijn ook mensen die zweren bij de silverfaces ...zoveel mensen zoveel smaken.
Als je een leuk vergelijk wil van al die soorten amps moet je je zien te beperken tot 2 a 3 types en dan verschillende jaren.Proberen verzamelaars erbij te betrekken.Zal niet makkelijk worden,maar als je een echt oordeel wil vellen zelfde types naast elkaar zetten en diverse mensen laten oordelen en er op laten spelen.
Het blackfacen van een silverface is grappig maar een silverface wordt nooit een bf amp (cabinet constructie,trafos,koppelkaps,speakers)het enige wat je doet is m schema technisch gelijk maken sound is wat anders.

frander
20 november 2011, 14:17
I agree!!!

Mr.Jay
27 november 2011, 13:12
Meneer Steph heeft misschien zelden Bf's naast Sf's gehoord. Zonder over smaak te willen twisten ( ik heb ook heel goeie Sf's gehoord, die beslist niet geBf-ed mogen worden omdat ze iets hebben), is het wel erg kort door de bocht en uit de boeken gelezen onzin dat DLrev's NOOIT veranderd zjin tot 1982.
NOu, ik heb er heel wat hier gehad van verschillende jaren en dat geldt ook voor de andere Fendermodellen, maar een DLX van 1979 is totaal niet meer te vergelijken met een van 1965, vergeet dat boek dus maar.
Wat ze in die boeken bedoelen is dat het circuit vrijwel onveranderd is gebleven en dat klopt deels wel. Echter de PT is anders bij de laatsten en levert al andere spanningen.
Daarbij het cabinet is bij sommige laatste jaren zelfs multiplex i.p.v. pine , en dát pine was al uit meerdere delen en met spijker+lijm in elkaar gezet, terwijl de Bf's solid pine uit 1 stuk waren en fingerjoint gelijmd.
Believe me, met name dat houtverschil hoor je echt.
Anders pre-65 versus post-65 zjin : chassismateriaal, potmeters, trafo's(!), condensatoren(hééél belangrijk voor de toon!) en dan : de speakers die gebruikt werden.
Al met al genoeg verschillen die opgeteld het geluid behoorlijk anders kunnen maken.

En FredV: dat was geen "gewone" chinese VOX, maar een gemodde met aantal NOS mustard caps en Philips ECC83 buisjes aan boord en UK Celestion blue alnico speakers. Bovendien is dit circuit meer gelijkend op een 60's AC30 dan de Heritage Series HW.

Jay

steph
28 november 2011, 08:05
Het is net zo kort door de bocht als zeggen dat een bf zo klinkt, en een SF zozo. En da's precies wat ik heb willen aangeven...

Crummy
19 december 2011, 23:21
Ik ben op zoek naar een Fender amp, maar weet nog niet wat voor een het moet gaan worden. Mocht de avond er komen dan zou ik daar heel graag bij zijn! Heb tot noch toe enkel de red knob gehoord, waar ik opzich al erg over te spreken ben(even los van het gewicht) maar begrijp dat de twin rever weer een classe appart is?!

Pepe
20 december 2011, 01:39
De twin is een klasse apart wegens gewicht en clean volume, een lekkere blues tone valt daar nauwelijks uit te krijgen zonder hulpmiddelen.

De red knob is weer een buitenbeentje. Eighties gevoiced, zoals alle Fender amps uit de jaren 80 gevoiced zijn naar die smaak. Beetje hifi'ig, dat is geen donkere hete koffie, meer een beschaafd expresso'tje.

jacky
20 december 2011, 20:08
red knob twin heb jaren geleden poppa chubby met zon ding gehoord en gezien ...prima blues bak met een klein pedaaltje inderdaad.
Op zon zelfde amp ook robben ford in paradiso gezien ook weer prima in orde

Vreemde eend wel bruikbaar