PDA

View Full Version : Wie kent deze Haar Music Man Axis Sport uitvoering?



alvinus
12 november 2011, 13:22
Een paar jaar geleden heb ik deze Haar Axis copy via een ingewikkelde doorschuifconstructie met een Belg geruild, die hem weer ergens uit de provincie Utrecht had. Dus nooit direct contact met de aanbieder gehad en eigenlijk wel benieuwd naar iets van de geschiedenis van dit plunkje. Erik van de Haar weet er niks meer van ('lang geleden'). Het logo is een goudkleurig plakplaatje, ik denk zoals Van de Haar het vroeger gebruikte. Het zou gemakkelijk een vervalsing kunnen zijn, maar daar is de gitaar te goed voor - alle onderdelen zijn topklasse, dus waarom zou je er dan een nepplakkertje op doen.
De achterkant is zeer licht mahonie en het bovenblad een soort tiger stripe esdoorn. De hals is ook esdoorn, birds eye zou ik zeggen met eveneens birds eye fretboard. Elementen heb ik deels kunnen identificeren als Dimarzio Super Distortion (hals) en Tone Zone (brug). Tremolo is een Wilkinson. Locking Tuners van Sperzel (zaten in verkeerde volgorde - foutje van Haar, of later geplaatst?), grafiet topkam.

Ik zie niet hoe ik hier een foto van mijn computer direct kan plaatsen, dus maar even een filmpie, dat toch al op You Tube stond, ter identificatie.

Ik hoop dus dat iemand dit instrument (her)kent en me iets kan vertellen of kan verwijzen naar de oorspronkelijke eigenaar.

Bedankt!

Jacques

http://www.youtube.com/watch?v=Z9QHs8zFZC0

The Unforgiven
12 november 2011, 14:00
Heb geen informatie over die gitaar, maar dit is toch wel heerlijk gespeeld!

alvinus
13 november 2011, 08:47
Dankjewel, Unforgiven! Het is echt een leuk gitaartje met veel zeggingskracht, zij het dat op kwade dagen de tremolo wat onstabiel kan zijn.

Kennelijk nog niemand die deze goudgele Haar eerder gezien heeft?

barno
13 november 2011, 10:30
het zou me verwonderen dat een gitaarbouwer die met de hand bouwt, zich een (vroeg) exemplaar niet meer herinnert. Of hij zou tientallen van dat model moeten gemaakt hebben

fred dons
13 november 2011, 11:10
ik heb een tijdje in een gitaarwinkel in volendam gewerkt en daar hadden best wel een aantal Haar gitaren inclusief de axis waar Erik een flink aantal van gebouwd heeft, ik kwam toen nog wel eens bij hem thuis en toen (en misschien nu nog) maakte hij aan de lopende band gitaren met een snelheid die gewoon scary was en als je in dat tempo bouwt dan kan ik me voorstellen dat je niet meer de details weet van een meer generiek model als de axis

in de begin tijd gebruikt hij inderdaad van die goedkope gouden stickers als logo, dat maakte het wat makkelijker voor de kopers om er een nep fender decal op te plakken ;)

alvinus
13 november 2011, 11:32
Aaah, dat verklaart inderdaad de reactie van Van de Haar. Niet dat hij echt onverschillig was, maar mij was meteen wel duidelijk dat het weinig zin had door te vragen of bijvoorbeeld foto's te gaan opsturen. 't Was gewoon te lang geleden en er zijn dus nogal wat gemaakt. Kennelijk is er niet een overvloed aan Gitaarnetters met zo'n type. (Kan ik dus geen gebruikersgroep oprichten, shit!)

Fred, weet je nog rond welk jaar je in die gitaarwinkel werkte en al die Axis/Haar types tegenkwam? Want ik heb ook geen flauw idee van de leeftijd van de mijne.