PDA

View Full Version : Brom Blackstar HT5



Maleco
12 november 2011, 12:08
Hallo Allemaal,

ik heb even een probleempje. Ik het sinds kort een Blackstar HT5 top en je weet hoe dat gaat met nieuwe amps, die bespeel je de eerste weken 24/7.
Zo gezegd zo gedaan maar nu merkte ik net een brom op.
Na wat testen viel me dit op:

-Het ligt niet aan de gitaar of de kabel, deze beiden gewisseld en geen verschil.

-Het is alleen op het distortion kanaal, meer gain levert meer brom.

-Met de treble knop kun je een hoge brom harder en zachter doen
-Met de bas knop kun je een lage brom harder en zachter laten klinken.

-Volume pot op de gitaar dicht is geen brom, hoe verder open hoe harder de brom.

Ik zit zelf te denken aan een buisje (hoe kan ik dit controleren zonder geëlectrecuteerd te worden?) maar het valt me wel op dat de treble pot een groot verschil maakt op de brom.

............Help?

cluseau
12 november 2011, 13:24
-Met de treble knop kun je een hoge brom harder en zachter doen


Dit is een beetje vreemd want brom is 50Hz of 100Hz. Dit frequentiegebied kun je in principe niet regelen met een treble potmeter. Maar stel dat je gelijk hebt dan lijkt me dat er iets aan de hand is wat niet aan een buisje zal liggen mmar eerder in het tone circuit. De buisjes kun je rustig verwisselen zonder een opdonder te krijgen, als je maar van de rest afblijft en de stekker eruit trekt.

Het zou kunnen dat je een scherpe ratel hoort welke je als brom ervaart. Daarbij denk ik dan weer aan TL verlichting of een dimmer.

Maleco
13 november 2011, 12:52
Ik heb de buizen eens los gehaald en bekeken maar er lijkt me niks mis mee.
Je hoort de brom ook met alle apparatuur uit dus het lijkt me dat het niet van een dimmer/laptop o.i.d. is.
Wel ben ik erachter dat er maar 1 brom is maar dat je deze kunt regelen met de treble en bas knoppen, dit lijkt me inderdaad een goede aanwijzing dat er iets verkeerd zit in het tone circuit, misschien een keer te hard tegen een potmeter gestoten?
Om hierbij te kunnen zal de versterker helemaal open moeten, is het makkelijk te zien/meten of er hier iets fout zit?
Ik heb enige ervaring met pedaaltjes bouwen maar heb me nog nooit aan een versterker gewaagd.